Лекція 10 (2 години)
Тема: Принципи функціонування. Поштові стандарти. Електронна адреса. Основні можливості поштових програм для роботи з електронними повідомленнями: створення електронного повідомлення, відправлення, відправлення копій, приєднання файлів до повідомлень, одержання повідомлення тощо. Адресна книга.
Мета:
навчальна: сформувати поняття: електронна пошта; електронна адреса; електронна скринька; поштовий протокол; пояснити: принципи функціону-вання послуги електронної пошти; призначення поштових протоколів; переваги електронного спілкування;
розвивальна: розвиток пам’яті, уважності, зв’язне мовлення, мислення. розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
виховна: формування інтересу до вивчення науки інформатики, навичок зібраності, уважності, інформаційну культуру студентів, уважність, акурат-ність, дисциплінованість.
План лекції
Рекомендована література
Основні функції електронної пошти:
Переваги веб-пошти:
Переваги поштового клієнта:
Недоліки веб-пошти:
Недоліки поштового клієнта:
Пересилання електронних листів між сервером електронної пошти та комп’ютером клієнта називається доставкою пошти. Для доставки пошти використовуються два протоколи: POP3 та SMTP. POP3 (Post Office Protocol version 3) - визначає правила пересилання поштових повідомлень від поштового сервера до комп’ютера користувача. SMTP (Simple Mail Ttansfer Protocol) -визначає правила пересилання поштових повідомлень від комп’ютера користувача до поштового сервера або між поштовими серверами.
Структура електронного листа: Залоговок листа; Тіло листа; Прикріп-лені файли.
Основні властивості електронних листів:
Етикет електронного листування:
Правила безпеки при електронному листуванні
E-mail (Electronic mail) - електронна пошта - електронний аналог звичайної пошти. З її допомогою ви можете: надсилати повідомлення (листи); отримувати листи на власну електронну скриньку; відповідати на листи автоматично, використовуючи їхні адреси; розсилати копії листа відразу декільком адресатам; переправляти отриманий лист за іншою адресою; використовувати замість адрес (числових або доменних iмeн) логічні iмeна; створювати кілька підрозділів поштової скриньки для рiзного роду кореспонденції; включати у листи файли (текстовi документи, графiчнi зображення, музичні файли тощо).
Для того щоб мати можливість обмiнюватися листами через електронну пошту, користувач повинен мати доступ до мeрeжi Інтернет та зареєстровану поштову скриньку на одному з поштових сeрвeрiв.
Електронна поштова скринька - це область пам'яті на одному з мережних комп'ютeрiв поштового сервера. Доступ до цієї області здійснюється за адресою, що надається абонентів, i паролем, який абонент вигадує сам. Пароль відомий тiльки абонeнтовi й мережному комп'ютеру. Одержавши адресу своєї поштової скриньки, користувач може повідомити її друзям, знайомим. Кожен абонент електронної пошти може надсилати листа будь-якому іншому абонентові вказавши в посланнi його поштову адресу. Але зробити це можна, тільки повідомивши комп'ютерній мeрeжi свою поштову адресу i пароль (як доказ того, що це дійсно власник скриньки).
Адреса електронної пошти, ім'я поштового серверу
Повідомлення електронної пошти знаходить свого адресата за допомогою поштової адреси (E-mail). Ця адреса складається з двох частин, розділених знач-ком @ («собачка», «ет»). Ліва частина адреси - це локальне ім'я користувача (ло-гін), а права частина - ім'я домену.
Переваги електронної пошти: електронною поштою повідомлення в більшості випадків доставляється набагато швидше, ніж звичайною; коштує це дешевше; для відправлення листа декільком адресатам не треба друкувати його у багатьох екземплярах, досить один раз ввести текст у комп’ютер; якщо треба перечитати, виправити отриманий або складений вами лист чи використати цитати з нього, це зробити легше, оскільки текст уже знаходиться у комп’ютері; зручніше зберігати велику кількість листів (файлів) на диску, ніж у шухляді столу; полегшує пошук необхідної інформації в листах; заощаджується папір.
Цінною перевагою електронної пошти в порівнянні із звичайною є мож-ливість розсилки одного повідомлення за багатьма адресами відразу; все, що потрібно для цього зробити, - це перерахувати всіх ваших адресатів у відповідному полі E-mail програми. Це знайшло відображення ще в одній з важливій можливості електронної пошти - списках розсилки (англ. mailing lists). Вони полегшують листування з іншими користувачами Internet, які мають спільні інтереси.
Повідомлення, відправлене на поштовий сервер, буде розіслане всім, хто підписався на цей список розсилки, тобто його отримають одразу тисячі користувачів. Підписатися на такі списки може кожний, хто має поштову адресу в Internet.
Які протоколи призначенні для роботи з ЕП?
SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) – відправлення поштових повідомлень
РОР3 (post Office Protocol)- отримання вхідних повідомлень
IMAP (Internet Message Access Protocol) – доступ до поштових повідомлень
Що таке поштова скринька і з яких елементів вона складається?
Адреса електронної пошти записується в певній формі і складається з двох частин, разділених символом @: ім’я_користувача@ім’я_сервера
Загальні етапи створення поштової скриньки через веб-інтерфейс. А зараз я розповім і продемонструю вам як працювати з електронною поштою через веб-інтерфейс. Для цього ми скористаємось одним із сервісів безкоштовної пошти – UKR.NET. Для швидкого та надійного отримання повідомлень почали використовувати канали супутникового зв'язку та комп'ютерні мережі, телефонний зв'язок став мобільним, традиційне листування витісняється електронним. Електронна пошта, або e-mail (англ. electronic mail - електронна пошта) - це служба Інтернету, призначена для пересилання комп'ютерними мережами повідомлень (електронних листів) від деякого користувача одному чи групі адресатів. Разом з текстовим повідомленням можуть бути передані прикріплені до електронного листа файли будь-яких форматів. Електронна пошта працює за клієнт-серверною технологією. До функцій поштового сервера входить виділення певного обсягу дискового простору на комп'ютері-сервері для збереження повідомлень користувача, забезпечення їх отримання та відправлення. При виділенні користувачу відповідних апаратних і програмних ресурсів говорять про створення його електронної поштової скриньки. Поштова скринька може бути створена на сервері провайдера. Крім того, на багатьох веб-сайтах пропонується створення безкоштовної електронної поштової скриньки. Такі сайти називають сайтами веб-пошти. Кожна електронна поштова скринька має унікальну адресу. Адреса електронної поштової скриньки складається з імені користувача, під яким він зареєстрований на сервері електронної пошти, та доменного імені сервера, розділених символом @ (англ. комерційне at - на).
Наприклад, поштова адреса pupil@school.region.ua означає, що для корис-тувача pupil створена поштова скринька на сервері з доменним іменем school.region.ua. Ім'я користувача, під яким він зареєстрований на сервері елект-ронної пошти, називають логіном (англ. log in - вхід до системи). На комп'ютерах користувачів для отримання послуг електронної пошти встановлюють спеціальні програми - поштові клієнти. Поштові клієнти призначені для підготовки, відправлення, отримання та опрацювання електронних листів, що передаються службою електронної пошти. Поштові клієнти належать до прикладних програм загального призначення. Популярними є програми Outlook Express, The Bat!, Mozilla Thunderbird, Opera Mail, Netscape Messenger та ін.
Можливості програм - поштових клієнтів. Поштові клієнти відріз-няються один від одного інтерфейсом та окремими функціями, але викорис-тання більшості з них надає користувачам такі можливості: підготовка тексту листа; відправлення листа одному чи групі адресатів; прикріплення до листа файлів різних форматів; перевірка орфографії в текстовому повідомленні; авто-матичне додавання електронного підпису; отримання та зберігання електрон-них листів; створення папок для впорядкованого зберігання листів; інформу-вання користувача про надходження нових листів; сортування та фільтрація вхідних листів за встановленими правилами; пересилання отриманих листів іншим адресатам; цитування тексту отриманого листа у відповіді на нього; видалення електронних листів; формування та використання адресної книги - засобу для впорядкованого зберігання поштових адрес та їхнього швидкого введення; шифрування/дешифрування електронних листів; включення до листів запиту на підтвердження факту отримання листа адресатом та ін.
Робота з електронною поштою через веб-інтерфейс. При створенні поштової скриньки на веб-сайті для користування нею можна використовувати браузер. При цьому говорять про роботу з електронною поштою через веб-інтерфейс. З використанням веб-інтерфейсу можна звернутися до поштових скриньок, створених на сайтах веб-пошти та порталах, наприклад, FREEMAIL (http://freemail.ukr.net), Мета (http://webmail.meta.ua), Gmail (http://gmail.com).
Схема доставки електронних листів. За неможливості доставки листа за вказаною поштовою адресою відправнику надсилається повідомлення про помилку під час пересилання. Якщо проблема пов'язана з неправильною адресою пошто-вої скриньки можна відправити листа пов-торно, виправивши помилку. Якщо лист не доставлено через технічні пробле-ми, спроба відправити його повторно буде виконуватись автоматично пошто-вою службою через певні інтервали часу.
Структура та властивості електронного листа. Під час користування традиційною поштою поштовий лист складається з двох частин: конверта з адресами відправника й одержувача та аркушів з текстом листа. У конверт також можуть бути вкладені фотографії, вітальні листівки та інші додатки. Електронний лист має схожу структуру: аналогом конверта є заголовок листа, тіло листа містить текст повідомлення, прикріплені файли нагадують вкладені в конверт додатки. Заголовок листа містить службові дані, які потрібні для забезпечення доставки листа адресату, та складається з кількох полів:
Електронна пошта - засіб спілкування людей, тому вона перед дотримання певних правил ввічливості. Деякі з них не відрізняються загаль-ноприйнятих норм людського спілкування: починайте текст листа з привітання, завершуйте підписом; якщо звертаєтеся до людини, з якою ви особисто не знайомі, назвіть себе; не забудьте вжити слова «будь ласка», якщо звертаєтеся до кого- небудь з проханням; подякуйте, якщо хтось допомагає вам; слідкуйте за тоном вашого листа, намагайтеся уникати фраз, що можуть стати причиною конфлікту на релігійній, расовій, політичній іншій основі; не надсилайте в листах неперевірені дані без посилання на їхнє джерело: намагайтеся не допускати граматичних помилок, використовуйте засоби перевірки орфографії, надані поштовою службою.
Правила безпеки під час користування електронною поштою.
Під час листування електронною поштою рекомендується дотримуватися таких правил:
Питання для самоконтролю.