Природні умови Італії та виникнення міста Рим

Про матеріал

Тема: Природні умови Італії та виникнення Риму.

Мета: дати уявлення про географічне положення, природу та кліматичні умови Апеннінського півострова, простежити їхній вплив на розвиток господарської діяльності населення Стародавньої Італії; ознайомити учнів з історією виникнення міста Рима та суспільно-політичним життям римлян; удосконалити навички роботи з історичною картою, розвивати вміння логічно мислити, робити висновки; виховувати інтерес до вивчення античної історії, як колиски європейської цивілізації

Перегляд файлу

УРОК №__

Тема:

Природні умови Італії та виникнення Риму.

Мета:

дати уявлення про географічне положення, природу та кліматичні умови Апеннінського півострова, простежити їхній вплив на розвиток господарської діяльності населення Стародавньої Італії; ознайомити учнів з історією виникнення міста Рима та суспільно-політичним життям римлян; удосконалити навички роботи з історичною картою, розвивати вміння логічно мислити, робити висновки; виховувати інтерес до вивчення античної історії, як колиски європейської цивілізації

Основні поняття:

плебеї, патриції.

Основні дати:

VIII ст. до н. е. – поява етрусків в Італії; 756 р. до н. е. – заснування Рима.

Обладнання:

підручник, робочий зошит, атлас.

Тип уроку:

урок засвоєння нових знань

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Запитання на повторення

  1. Історію виникнення яких держав стародавнього світу ви вивчили?
  2.  Які ви можете назвати характерні особливості виникнення цих держав?
  3. Які природні умови впливають на господарську діяльність людей?
  4. Чому в людському суспільстві виникає необхідність у створення держави?
  5.  Як розрізняються держави за формами правління?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Отже, ми сьогодні розпочнемо вивчення ще однієї історії виникнення держави – Риму. Оволодіємо знаннями про природно-кліматичні умови Італії та історією виникнення самого міста Рим. Для того, щоб краще зрозуміти життя, умови існування населення Апеннінського півострова потрібно знати кліматичні умови Італії, а також характеризувати суспільний устрій міста Рим, ми зможемо зрозуміти, як відносини склались в даному суспільстві на початковому етапі розвитку держави,одночасно ознайомившись з епохою царів.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Природно-географічні умови Італії

На захід від Греції на вузькому й довгому Аппенінському півострові, лежить Італія. Спочатку назву Італія вживали щодо пд. частини пів-ова, багатої на пасовиська для худоби, позаяк сама назва перекладається як “країна телят”. З ІІІ ст. До н.е. так почали називати весь пів-в.

На Пд. і Зх. від Італії знаходяться три великих острови: Сицилія, Сардинія, Корсика. Дрібних о-в навколо дуже мало. Східне узбережжя Аппенінського пів-ва незручне для мореплавців: тут майже немає бухт для стоянок суден, береги або обривисті, або усіяні мілинами. Зх. узбережжя зручніше: береги більш покладисті і утворюють кілька хороших бухт.

Грунт Італії родючіший ніж грунти Греції. Хоча Італія також є досить гористою країною (Пн. Кордоном є високі Альпійські гори, а зі сх. захищає - довгий хребет Апеннінських гір), але гори її менш круті і в багатьох містах утворюють широкі родючі рівнини. Тому в Італії природні умови для землеробства більш сприятливі ніж у Греції. На високих гірських схилах і в долинах знаходяться прекрасні пасовища. Клімат більш вогкий і прохолодніший ніж у Греції, а ріки По (найбільша), Тибир, Рубікон, Арно - повноводні. У дельті Тибру видобували сіль.

Як і Греція, Італія поділяється на історичні області у відповідності до розселення пемен. Найбільш зручними за природними умовами були Етрурія, Лацій, Кампанія, Апулія.

Робота зтаблицею “Природні умови Італії”

Місцерозташування

Апеннінський пі-в, пд. Європи

Які моря омивають

Адріатичне, Тірренське, Іонічне, Середземне

Рельєф

Рівнинна країна, вкрита густими лісами, широкими луками. З пн. Захищена горами Альпами, а зі сх. - довгим хребтом Апеннінських гір. Велика річка По, Тибр, Рубікон, Арно тощо.

Клімат

Теплий, м’який. Багато дощів.

Острови

Островів мало. Сицилія, Сардинія та Корсика.

Особливості прибережної смуги

Прибережна смуга пряма, немає пристосованих місць для морських стоянок.

Корисні копалини

Залізо, срібло, олово, мармур, глина. В Альпах багато міді та золота.

  1. Населення Італії

Апеннінський пів-в населяло багато племен: італіків, етрусків, греків, галлів, іллірійців. Острів Сицилія заселяли переселенці з Карфагену.

На півночі в долині річки По, жили різні племена галлів (4 ст. до н.е.). На південь від них, в західній частині півострова, знаходилася обл. Етрурія. Етруски оселилися там приблизно у 10 ст. до н.е. Існують різні версії щодо їх походження. Геродот уважав, що вони - вихідці з Малої Азії. Інші автори доводять, що етруски прийшли з Греції або завжди жили в Італії. Етруски займалися землеробством: вирощували пшеницю, ячмінь, овес, виноград. З льону виготовляли одяг та вітрила для кораблів. Успішно торгували з греками південної Італії і Сицилії, Карфагеном. Етруски досягли досить високого культурного рівня. Збереглися їх багато оздоблені могильні склепи, рештки міських стін, художні вироби: срібний і бронзовий посуд, розписні вази, прикраси, статуї. Вони були засновниками першого державного утворення на землях Італії, яке складалося з 12 незалежних міст, кожне з яких заснувало колонії.

На схід і на південь від етрусків, займаючи всю Середню і почасти Південну Італію, жили численні племена італіків (2-поч. 1 тис. до н.е). В Лаціумі на нижній течії Тибру, жили латиняни. Ще далі на південь в обл. Самніума і прибрежної Кампанії жило велике італійське плем’я самнітів .

На півдні Італії жили грецькі колоністи. У 8-7 ст. до н.е. - заснували багато колоній, найбільші: Тарент, Куми, Сиракузи. Саме в греків етруски та римляни запозичили абетку.

  1. Виникнення міста Рим.

Місто Рим – одне з найдавніших міст на землі. Його називають «вічним містом», бо ніхто не знає, коли точно його було засновано. Розкопки вчених-археологів свідчать, що у VІІІ ст. до н.е. виникло невелике поселення на лівому березі Тибру, на землях латинів. Про це збереглося багато легенд. Опрацювати зміст «Легенди про Ромула і Рема» §42, стр. 206. Дати відповіді на запитання:

1. Визначте дату заснування міста Рим?

2. Підрахуйте, скільки років відділяють нас від дати заснування Рима.

3. Хто, згідно легендою, вважається матір’ю Ромула?

4. Хто вважається засновником Рима?

5. Яке походження засновників міста Рим?

6. Де розташовувалось місто Рим?

Приблизно у 10-9 ст. до н.е. в області Лаціума, на пагорбах жили племена італіків - латини та сабіни. Через деякий час ці два плем’я об’єдналися й утворили поселення укреплене фортецею на пагорбі Капітолій. Римом назване на честь легендарного засновника Ромула. Датою заснування міста вважається 21 квітня 753 р. до н.е.. Від цієї дати римляни вели своє літочислення.

Римський народ складався з великих патріархальних сімей. Роди об’єднувалися в три триби (племені).,кожна триба складалася з 10 курій. Кожна курія виставляла 100 піших воїнів та 10 вершників. Триби поступово перетворювалися на райони міста.

Робота з поняттями

Курії - це союзи чоловіків-воїнів, які стали основою формування армії.

Патриції - нащадки перших поселенців, знатні родини Риму

Плебеї - римські переселенці, які обробляли землю, займалися ремеслом, торгівлею

Фамілія - велика родова община.

Сенат - рада старійшин, куди входили глави родів - патриції.

Республіка - держава,якою керують люди обрані народом на певний термін.

  1. Управління Римом у царський період.

Найдавніший період в історії Риму усталено називати царським (753 - 509 рр. до н.е.). У цей період зберігаються родові відносини, а державою керують цар, рада старійшин (сенат) та народні збори.

Усього було сім царів. Перший з них - Ромул. Останній цар - Тарквіній Гордий.

Робота зі схемою

 

 

 

 

 

 

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Робота з хронологією

Позначте на стрічці часу основні події історії Риму.

Евристична бесіда

  1. На якому півострові розташована Італія?
  2. Які моря омивають Апеннінський півострів?
  3. Чи є тут пустелі або гори?
  4. Як вплинули природні умови Апеннінського півострова на заняття його жителів?

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати §42 підручника.
docx
Додано
11 квітня 2019
Переглядів
8188
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку