10 клас
Тема: Наслідки війни. Переосмислення системи загальнолюдських цінностей. Зміна статусу жінки в ході війни.
Очікувані результати. В кінці уроку учні зможуть: критично аналізувати наслідки війни; позначати найбільш значущі загальнолюдські цінності довоєнного і повоєнного часу, порівнювати і знаходити наслідки переосмислення, в тому числі - зміна статусу жінки в ході війни; оцінювати роль людини в історії і його відповідальність за свої дії.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Основні поняття: цінності, гендер.
Обладнання: підручник для 10 класу.
Хід уроку.
Етап уроку |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
||||||||||||||||||||||
Організаційний момент (3 хв) |
Привітання і перевірка присутніх. |
|||||||||||||||||||||||
Актуалізація опорних знань (5 хв) |
Бесіда: - Давайте з вами згадаємо, якими були основні причини Першої світової війни? - Чим закінчилася війна? |
Орієнтовані відповіді: · - Боротьба за сфери впливу між провідними країнами світу; · Прагнення до нового переділу колоній; · Зростання внутрішньополітичних протиріч в країнах Європи і прагнення вирішити або уникнути їх за допомогою війни; · Оформлення протиборчих військово-політичних союзів: Антанта і Троїстий союз, гонка озброєнь, мілітаризація економіки. - Війна закінчилася Компьенского перемир'я. Перемога Антанти. |
||||||||||||||||||||||
Вивчення нової теми (20 хв) |
План 1. Підсумки війни. 2. Переосмислення системи загальнолюдських цінностей.
1) По ходу розгляду питань плану уроку, ви будете заповнювати наступну таблицю:
Затяжна позиційна війна призвела до виснаження воюючих держав. Антиурядові виступи охопили широкі верстви населення і поступово придбали стихійний, неконтрольований характер. Зміна світоглядних пріоритетів (втрата авторитету монархій), активізація опозиції в ряді країн (більшовики в Росії, революційні синдикалісти у Франції, спартаківці в Німеччині та ін.). Підсумки війни: · Завершилася перемогою країн, які уособлювали процес розвитку демократії (Великобританія, Франція, США) · Поразка авторитарних монархічних режимів (в 1914 р в Європі правила 41 царствующая монархія, до початку 20-х рр. Залишилося 17) · Величезні людські жертви: 10 млн. Убитими і померлими від ран і 20 млн. Поранених (За іншими даними, людські втрати склали 8,5 солдатів і офіцерів і 10 млн мирного населення); · Велика чисельність військового складу: за час війни мобілізовано в армії німецького блоку понад 25 млн. чоловік, в країнах Антанти - 48 млн. чоловік. · Удосконалення стратегії ведення сучасної війни: великомасштабні військові операції, широке використання військової техніки (танки, підводні човни, літаки, артилерія) · Значні матеріальні витрати: оцінюються приблизно в 1 трильйон доларів. - Під час війни обидві сторони зіткнулися з проблемою виснаження людських і матеріальних ресурсів. Уряду вводили суворі заходи по мобілізації тилу: в воюючих країнах проводиться примусове вилучення продовольства у селян, була введена карткова система, встановлені норми на споживання продовольства, вугілля, одягу. Незважаючи на жорстокі заходи боротьби зі спекулянтами, стрімко росли ціни, значна частина населення перетворилася на жебраків. У той же час стрімко збільшувалися доходи тих компаній, які виконували Військові замовлення. Наслідки війни: · Зміна карти світу: одні держави припинили своє існування, інші з'явилися на карті світу; · В ряді країн змінилося внутрішньодержавне пристрій; · Економічний спад, розруха, голод в країнах - учасницях війни. · Зменшення чисельності населення в наслідок голоду, лих, хвороб (епідемія грипу - «іспанка» забрала понад 25 млн життів по всьому світу), спаду народжуваності. · Війна привела до занепаду демократії і гуманізму. Ненависть, що панувала на полях битв, перейшла в мирне життя народів і привела до появи таких явищ як більшовизм, фашизм, націонал-соціалізм; · США стали провідною державою в світовій політиці, стали світовим кредитором, перетворивши країни Європи в своїх економічних васалів. · Довоєнні міжнародні відносини зруйновані, що призвело до поглиблення протиріч. Актуальною стала задача створення нової системи міжнародних відносин. Підведення політичних підсумків війни і розділ військових трофеїв країни Антанти здійснили на Паризькій і Вашингтонської мирних конференціях. 1) Тепер ми можемо перейти до наступного аспекту нашої теми - цінностей. Питання про цінності людини вивчають філософія і аксіологія. Що ж таке «цінності»? Цінності - це явища як матеріального, так і духовного характеру, що мають позитивну значущість, тобто здатні задовольняти будь-які потреби людей, суспільства. За сферами суспільного діяльності цінності поділяються на: - природні - необхідні природні умови існування людини: сонячне тепло, повітря, волога; - економічні - знаряддя праці, вироблені матеріальні блага; - соціально-політичні - свобода, рівність, справедливість; - етичні - добро, чесність, вірність обов'язку, щастя, совість, сенс життя; - естетичні - краса, прекрасне і потворне; - наукові - істина. Завдання «Мозковий штурм»: Цінності можуть бути базовими (загальнолюдськими) і перехідними (прикладними, індивідуальними). Перед вами певний перелік цінностей, які, можливо, були значущими для людей початку ХХ століття. (Додаток 1 - можна роздрукувати або написати на дошці заздалегідь до уроку) Ви повинні вибрати по 5 цінностей, пріоритетних в 1900-1913 рр. і в 1914-1918 рр., а потім ми разом визначимо шляхом «голосування» найбільш пріоритетні для певного часу загальнолюдські цінності. До морально-правового аспекту нашої теми уроку відноситься питання про зміну статусу жінки в роки Першої світової війни. «Жіноче питання» гостро стояло на початку ХХ століття і був пов'язаний з сучасними поняттями «гендер», «сексизм», «гендерні стереотипи». Давайте дамо позначення цих термінів. Гендер (від лат. - «рід») - соціальна особливість статі людини, яка визначає соціальні можливості чоловіків і жінок у всіх сферах життєдіяльності; пол дається від природи, гендер конструює суспільство. Сексизм - дискримінація за статевою ознакою. Гендерні стереотипи - стійкі загальноприйняті уявлення про роль і місце чоловіка і жінки в суспільстві. Одна з учасниць війни так висловила свою думку щодо проблеми «жінка і війна»: «Війна - це антилюдські заняття взагалі, а для жінки - особливо. Ми - люди без юності, ми - поранені війною назавжди». Завдання: - У тексті підручника знайдіть приклади того, які ролі доводилося виконувати жінкам у воєнний період. - Прочитайте статтю Мельник Т.М. «Правові аспекти гендеру». Як ви зрозуміли поняття гендерної рівності? Чому війна сприяла встановленню гендерної рівності жінок і чоловіків? |
Слухають, заповнюють таблицю. Можуть ставити запитан
Висловлюють свої думки.
Заповнюють таблицю: (приклад)
Конспектують.
Відповідають за допомогою підручника.
|
||||||||||||||||||||||
Закріплення нових знань (10 хв) |
Коло думок: «Як ти вважаєш ...»
1) ... змінив сьогоднішній урок твоє ставлення до подій Першої світової війни? 2) ... чи змінилися пріоритетні загальнолюдські цінності в ХХ ст. (А в ХХІ в)? 3) ... чи потрібно було дозволяти жінці виходити за межі кухні? 4) ... могло людство не допустити Першої світової війни? |
Відповідають на питання. |
||||||||||||||||||||||
Висновки і узагальнення |
Учитель просить одного-двох учнів підсумувати матеріал уроку двома-трьома реченнями. |
Підводять підсумки уроку. |
||||||||||||||||||||||
Домашнє завдання (2 хв) |
Параграф підручника. Відповісти на питання в кінці параграфа. Творче завдання: напишіть від імені солдата лист додому. |
Записують д/з. |
Додаток 1
Загальнолюдські цінності