Урок "Наслідки війни. Переосмислення системи загальнолюдських цінностей. Зміна статусу жінки в ході війни."

Про матеріал
В кінці уроку учні зможуть: критично аналізувати наслідки війни; позначати найбільш значущі загальнолюдські цінності довоєнного і повоєнного часу, порівнювати і знаходити наслідки переосмислення, в тому числі - зміна статусу жінки в ході війни; оцінювати роль людини в історії і його відповідальність за свої дії.
Перегляд файлу

10 клас

Тема: Наслідки війни. Переосмислення системи загальнолюдських цінностей. Зміна статусу жінки в ході війни.

Очікувані результати. В кінці уроку учні зможуть: критично аналізувати наслідки війни; позначати найбільш значущі загальнолюдські цінності довоєнного і повоєнного часу, порівнювати і знаходити наслідки переосмислення, в тому числі - зміна статусу жінки в ході війни; оцінювати роль людини в історії і його відповідальність за свої дії.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Основні поняття: цінності, гендер.

Обладнання: підручник для 10 класу.

Хід уроку.

 

Етап уроку

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

Організаційний момент (3 хв)

Привітання і перевірка присутніх.

Актуалізація опорних знань

 (5 хв)

Бесіда:

- Давайте з вами згадаємо, якими були основні причини Першої світової війни?

- Чим закінчилася війна?

Орієнтовані відповіді: ·

 - Боротьба за сфери впливу між провідними країнами світу;

· Прагнення до нового переділу колоній;

· Зростання внутрішньополітичних протиріч в країнах Європи і прагнення вирішити або уникнути їх за допомогою війни;

· Оформлення протиборчих військово-політичних союзів: Антанта і Троїстий союз, гонка озброєнь, мілітаризація економіки.

- Війна закінчилася Компьенского перемир'я. Перемога Антанти.

Вивчення нової теми (20 хв)

План

1. Підсумки війни.

2. Переосмислення системи загальнолюдських цінностей.

 

1) По ходу розгляду питань плану уроку, ви будете заповнювати наступну таблицю:

Критерії

Наслідки війни

Людські втрати

 

Збитки мирного населення

 

Знищення матеріальних цінностей

 

Політичні наслідки

 

 

Затяжна позиційна війна призвела до виснаження воюючих держав. Антиурядові виступи охопили широкі верстви населення і поступово придбали стихійний, неконтрольований характер. Зміна світоглядних пріоритетів (втрата авторитету монархій), активізація опозиції в ряді країн (більшовики в Росії, революційні синдикалісти у Франції, спартаківці в Німеччині та ін.).

Підсумки війни:

· Завершилася перемогою країн, які уособлювали процес розвитку демократії (Великобританія, Франція, США)

· Поразка авторитарних монархічних режимів (в 1914 р в Європі правила 41 царствующая монархія, до початку 20-х рр. Залишилося 17)

·  Величезні людські жертви: 10 млн. Убитими і померлими від ран і 20 млн. Поранених (За іншими даними, людські втрати склали 8,5 солдатів і офіцерів і 10 млн мирного населення);

· Велика чисельність військового складу: за час війни мобілізовано в армії німецького блоку понад 25 млн. чоловік, в країнах Антанти - 48 млн. чоловік.

·  Удосконалення стратегії ведення сучасної війни: великомасштабні військові операції, широке використання військової техніки (танки, підводні човни, літаки, артилерія)

· Значні матеріальні витрати: оцінюються приблизно в 1 трильйон доларів.

- Під час війни обидві сторони зіткнулися з проблемою виснаження людських і матеріальних ресурсів. Уряду вводили суворі заходи по мобілізації тилу: в воюючих країнах проводиться примусове вилучення продовольства у селян, була введена карткова система, встановлені норми на споживання продовольства, вугілля, одягу. Незважаючи на жорстокі заходи боротьби зі спекулянтами, стрімко росли ціни, значна частина населення перетворилася на жебраків. У той же час стрімко збільшувалися доходи тих компаній, які виконували Військові замовлення.

Наслідки війни:

· Зміна карти світу: одні держави припинили своє існування, інші з'явилися на карті світу;

· В ряді країн змінилося внутрішньодержавне пристрій;

· Економічний спад, розруха, голод в країнах - учасницях війни.

· Зменшення чисельності населення в наслідок голоду, лих, хвороб (епідемія грипу - «іспанка» забрала понад 25 млн життів по всьому світу), спаду народжуваності.

· Війна привела до занепаду демократії і гуманізму. Ненависть, що панувала на полях битв, перейшла в мирне життя народів і привела до появи таких явищ як більшовизм, фашизм, націонал-соціалізм;

· США стали провідною державою в світовій політиці, стали світовим кредитором, перетворивши країни Європи в своїх економічних васалів.

· Довоєнні міжнародні відносини зруйновані, що призвело до поглиблення протиріч. Актуальною стала задача створення нової системи міжнародних відносин.

Підведення політичних підсумків війни і розділ військових трофеїв країни Антанти здійснили на Паризькій і Вашингтонської мирних конференціях.

1) Тепер ми можемо перейти до наступного аспекту нашої теми - цінностей. Питання про цінності людини вивчають філософія і аксіологія.

Що ж таке «цінності»?

Цінності - це явища як матеріального, так і духовного характеру, що мають позитивну значущість, тобто здатні задовольняти будь-які потреби людей, суспільства.

За сферами суспільного діяльності цінності поділяються на:

- природні - необхідні природні умови існування людини: сонячне тепло, повітря, волога;

- економічні - знаряддя праці, вироблені матеріальні блага;

- соціально-політичні - свобода, рівність, справедливість;

- етичні - добро, чесність, вірність обов'язку, щастя, совість, сенс життя;

- естетичні - краса, прекрасне і потворне;

- наукові - істина.

Завдання «Мозковий штурм»:

Цінності можуть бути базовими (загальнолюдськими) і перехідними (прикладними, індивідуальними).

Перед вами певний перелік цінностей, які, можливо, були значущими для людей початку ХХ століття. (Додаток 1 - можна роздрукувати або написати на дошці заздалегідь до уроку)

Ви повинні вибрати по 5 цінностей, пріоритетних в 1900-1913 рр. і в 1914-1918 рр., а потім ми разом визначимо шляхом «голосування» найбільш пріоритетні для певного часу загальнолюдські цінності.

До морально-правового аспекту нашої теми уроку відноситься питання про зміну статусу жінки в роки Першої світової війни. «Жіноче питання» гостро стояло на початку ХХ століття і був пов'язаний з сучасними поняттями «гендер», «сексизм», «гендерні стереотипи».

Давайте дамо позначення цих термінів.

Гендер (від лат. - «рід») - соціальна особливість статі людини, яка визначає соціальні можливості чоловіків і жінок у всіх сферах життєдіяльності; пол дається від природи, гендер конструює суспільство.

Сексизм - дискримінація за статевою ознакою.

Гендерні стереотипи - стійкі загальноприйняті уявлення про роль і місце чоловіка і жінки в суспільстві.

Одна з учасниць війни так висловила свою думку щодо проблеми «жінка і війна»: «Війна - це антилюдські заняття взагалі, а для жінки - особливо. Ми - люди без юності, ми - поранені війною назавжди».

Завдання:

- У тексті підручника знайдіть приклади того, які ролі доводилося виконувати жінкам у воєнний період.

- Прочитайте статтю Мельник Т.М. «Правові аспекти гендеру». Як ви зрозуміли поняття гендерної рівності? Чому війна сприяла встановленню гендерної рівності жінок і чоловіків?

 

 

 

 

 

 

Слухають, заповнюють таблицю.

Можуть ставити запитан

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висловлюють свої думки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заповнюють таблицю:

(приклад)

Цінності 1900-1913 років

Цінності 1914-1918 років

оптимізм

песимізм

Прогрес

безвідповідальність

гуманізм

виживання

моральність

ннетерпимість

Впевненість у майбутньому

Підприємливість (эгоїм)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспектують.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідають за допомогою підручника.

 

 

 

 

 

 

Закріплення нових знань

(10 хв)

Коло думок: «Як ти вважаєш ...»

 

1) ... змінив сьогоднішній урок твоє ставлення до подій Першої світової війни?

2) ... чи змінилися пріоритетні загальнолюдські цінності в ХХ ст. (А в ХХІ в)?

3) ... чи потрібно було дозволяти жінці виходити за межі кухні?

4) ... могло людство не допустити Першої світової війни?

Відповідають на питання.

Висновки і узагальнення
(5 хв)

Учитель просить одного-двох учнів підсумувати матеріал уроку двома-трьома реченнями.

Підводять підсумки уроку.

Домашнє завдання

 (2 хв)

Параграф підручника. Відповісти на питання в кінці параграфа.

Творче завдання: напишіть від імені солдата лист додому.

Записують д/з.

 

 

Додаток 1

Загальнолюдські цінності

 

  • Альтруїзм
  • Безвідповідальність
  • Відповідальність
  • Виживання
  • «високе» мистецтво
  • Внутрішня гармонія
  • Впевненість в майбутньому
  • Громадянський мир
  • Гідність
  • Гуманізм
  • Ласкаво
  • Оптимізм
  • Песимізм
  • Стан
  • Егоїзм
  • Ініціативність
  • Комфорт
  • Людяність
  • Моральність
  • Обов'язок
  • Національна згода
  • Нетерпимість
  • Предприимчивость
  • Права і свободи
  • Прогрес
  • Раціональність
  • Свобода
  • Справедливість
  • Совість
  • Безпека
  • Стабільність
  • Толерантність
  • Честь

 

doc
Додано
30 квітня 2019
Переглядів
7427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку