Ніжинська гімназія №3
Ніжинської міської ради
Чернігівської області
ІКАЛЬЧИК АНТОНІНА ПЕТРІВНА
Ніжин, 2021
ПРИРОДНІ
ЗАПОВІДНИКИ УКРАЇНИ
МАТЕМАТИКА, 4 клас
Задачі
(збірник-тренажер)
Мета: практичний посібник "Природні заповідники України. Математика, 4 клас. Задачі (збірник-тренажер)» має на меті сприяти формуванню компетентностей:
Актуальність: Тематичне спрямування посібника – природні заповідники України (біосферний заповідник «Асканія-Нова» та Канівський природний заповідник)- наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» , яка, згідно Державного стандарту початкової освіти, передбачає організацію освітнього процесу із застосуванням діяльнісного підходу на інтегровано-предметній основі у другому циклі початкової школи (3-4 класи), підсилює формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості: збереження й захист довкілля, готовність брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища.
Практична значимість: Сприяє формуванню екологічної компетентності: екологічного природокористування, дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміння важливості збереження природи для сталого розвитку суспільства.
Збірник містить задачі різних типів:
До збірника-тренажера додається відео-презентація (див. https://youtu.be/Ikqb8WAHico), наповнена додатковою інформацією, цікавими фактами про флору, фауну, особливості рельєфу, водойм, історію заснування, науково-дослідні установи та туристичні об’єкти на території названих заповідників. Звуковий супровід сприяє розвитку пам’яті, підвищує рівень сконцентрованості під час формування обчислювальних навичок.
Збірник-тренажер призначено для учнів молодших класів, їхніх батьків та вчителів, що прагнуть творчо працювати навіть на уроках з точних дисциплін. Презентація може використовуватися частково чи повністю, можна виконувати задачі в різній послідовності. Відео дозволяє урізноманітнити форми навчально- пізнавальної діяльності, адже «дитяча природа вимагає наочності» (К.Д.Ушинський). А «наочність - стежка пізнання і світло, що осяває цю стежку»(В.О.Сухомлинський).
Посібник призначений для використання на уроках, індивідуальних заняттях, для самостійної роботи учнів; містить різні типи задач, що передбачені програмою з математики для 4 класів.
Автор залишає за собою право додавати до збірника-тренажера задачі різних типів, передбачених програмою з математики для 4 класів, та розширювати тематичне спрямування посібника.
Зміст роботи: Біосферний заповідник «Асканія-Нова» імені Ф.Е.Фальц-Фейна – науково-дослідна установа в системі Національної академії аграрних наук України, державний заповідник, заснований в 1898 році Фрідріхом Фальц-Фейном. Розташований біля селища міського типу Асканія-Нова Чаплинського району Херсонської області (звідки й колишня назва заповідника — «Чаплі»). Площа заповідника становить 33 307 га, з них
11 054 га — «абсолютно заповідна» степова зона. Асканійський степ вважається типчаково-ковиловим. Тут є не менше 1155 видів членистоногих, 7 видів земноводних та плазунів, 18 видів ссавців, у різні пори року пролітає понад 270 видів птахів, з яких 107 видів залишаються на гніздування. Крім того, тут ростуть 478 вищих рослин.
Від Запоріжжя до сивашу Простягається рівна степова гладь, де не зустрічається жодного деревця, тому парк Асканія-Нова своїм розмаїттям флори та фауни нагадує райський куточок. У 1890 році була виділена частина степу для рідкісних птахів з усього світу. Спеціально для них були штучно створені озера та болота.
Асканійський зоопарк – найбільший у країні осередок по розведенню безкілевих птахів. Секція безкілевих птахів представлена африканським страусом, австралійським ему та американським нанду.Дро́хва́ — великий птах родини дрохвових, єдиний представник свого роду. На вигляд нагадує невеликого страуса. У неї довгі, дуже могутні ноги, довга шия, голова з коротким дзьобом. Вона непогано бігає і літає. Ноги трипалі, пристосовані до ходьби і бігу. Колір оперення - голова, шия і черево сіруваті, спина, крила і хвіст буро-руді в дрібну поперечну смужку. Дрохва — степовий птах.
У заповіднику виявлено 6 видів судинних рослин з Червоного списку МСОП, 9 видів з Європейської червоної книги, 20 з Червоної книги України.
У заповіднику є близько 1155 видів членистоногих, 7 видів земноводних та плазунів, 18 видів ссавців, у різні пор року тут пролітає понад 270 видів птахів, з яких 107 видів залишаються на гніздування. Крім того, тут ростуть 478 вищих рослин.
Ка́нівський приро́дний запові́дник Київського національного університету імені Тараса Шевченка — природний заповідник в Україні. Розташований у межах Черкаської області, неподалік від міста Канева, на правому березі та заплавних островах Дніпра. Межує безпосередньо з Чернечою горою — місцем поховання Т. Г. Шевченка.
Жук-олень є найбільшим із твердокрилих фауни України. Джміль моховий – запилювач багатьох квіткових рослин, зустрічається рідко, лище 3-5 гнізд на 1 га. Жук-олень і джміль моховий живуть в Канівському природному заповіднику. В Україні внесені до червоної книги.
Наразі Канівський природний заповідник, як об'єкт охорони біорізноманіття, здобув світове визнання – отримав міжнародний статус території, важливої для охорони птахів (Important Bird Area) та увійшов до складу Смарагдової мережі (Emerald Network) – переліку територій особливого природоохоронного значення, важливих для збереження біорізноманіття у країнах Європи.
Задачі(збірник-тренажер):
Задача 1
«Абсолютно заповідна» степова зона заповідника «Асканія-Нова» - близько
11 000га, що становить 1/3 усієї його площі. Канівський природний заповідник має площу 2027 гектарів. Знайдіть площу заповідника «Асканія-Нова», на скільки га вона більша за площу Канівськго природного заповідника?
Задача 2
Територія канівського природного заповідника включає так звану нагірну частину – покриті лісом яри та острови Дніпра( 1415га), два заплавних острови Дніпра- Круглик (92га) і Шелестів( 394 га) та Зміїні острови (116га) в Канівському водосховищі. Навколо території заповідника встановлено охоронну зону, площа якої на 664 га менша за площу самого заповідника. Яку площу займає заповідник разом із охоронною зоною?
Задача 3
Маса американського нанду 23кг, маса його та австралійського ему разом - 63 кг. Африканський страус та австралійський ему разом важать 140кг. Яка маса кожного птаха? Скільки важать усі три птахи разом?
Задача 4
Маса 5 коней Пржевальського 1т 4 ц 50кг. Маса чотирьох антилоп канн на
7ц 90кг більша. На скільки маса однієї антилопи канни більша, ніж маса одного коня Пржевальського?
Задача 5
Африканський страус пробіг 140 км зі швидкістю 70км/год, австралійський ему подолав за цей час на 40 км менше. З якою швидкістю рухався американський нанду, якщо він біг швидше за ему на 10 км/год?
Задача 6
Страус ему долає 100 км за 2 години. Страус нанду може подолати за цей час 120 км. Який птах розвиває більшу швидкість і на скільки?
Задача 7
Африканський страус у неволі живе близько 50 років, австралійський ему- на 22 роки менше. Скільки ще років може прожити ему, якщо зараз 2021 рік, а він народжений 2010 року?
Задача 8
В Україні у гніздовий період живе 850 особин дрохв. Європейська популяція поза межами україни у 42 рази більша. Скільки дрохв налічується в Україні та Європі разом?
Задача 9
Під водою бобри можуть залишатися 15 хвилин, пропливаючи за цей час 750метрів. З якою швидкістю плавають бобри під водою?
Задача 10
Загальна довжина ящірки зеленої досягає 30см, з яких 2/3 складає хвіст. Знайдіть довжину хвоста ящірки зеленої.
Задача 11
Довжина тіла джмеля мохового у 5 разів менша за довжину тіла жука-оленя. Яка довжина тіла кожної комахи, якщо 6 джмелів, що вишикувалияс на одній гілочці, утворюють безперервну лінію завдовжки 90мм?
Задача 12
Канівський природний заповідник створений 1923року, а біосферний заповідник «Асканія-Нова» заснований у 1898 році. Який із заповідників «старши2»? На скільки років?
Задача 13
Із Херсона до Асканії-Нови можна дістатися за 2 год, подолавши відстань 140км. А від Мелітополя до Асканії-Нови 160 км. На скільки потрібно збільшити швидкість, щоб дістатися з Мелітополя до Асканії-Нови за той самий час?
Задача 14
Щоб дістатися з Києва до канева автівкою, потрібно подолати 140 км. Скільки часу буде витрачено на дорогу туди й назад, якщо швидкість руху становитиме 70 км/год?
Задача 15
Сиваш, або Гниле море, відокремлений від основної частини Азовського моря піщаною косою Арабатська стрілка. Її довжина 120 км, найбільша ширина у 15 разів менша, а найвужча ділянка має ширину у 300разів меншу за довжину. Яка ширина коси в найширшому і найвужчому місці?
Задача 16
В Асканії-Нові є осілі птахи- 20 видів, кочуючих у 4 рази більше, а перелітних
птахів стільки ж, скільки осілих та кочуючих разом. Скільки осілих, кочуючих
та перелітних видів птахів налічується в заповіднику?
Задача 17
Наприкінці ХІХст. 8—американських бізонів, що залишилися на Землі, були взяті під охорону. Нині налічується близькл 320 тисяч американських бізонів. У скільки разів збільшилося поголів’я у наш час у порівнянні з ХІХстоліттям?
Задача 18
Маса лами 150кг. Три корови ватуссі важать стільки ж, скільки й 11 лам. На скільки кілограмів маса корови ватуссі більша за масу лами?
Задача 19
У Канівському заповіднику працює професійна команда: у науковому підрозділі – 11 осіб, у службі охорони- 14 осіб, інших працівників заповідника на 22 особи більше, ніж науковців та охоронців разом. Скільки усього співробітників у заповіднику?
Задача 20
Із Канівським природним заповідником межує Шевченківський національний заповідник, розміри якого 900 на 500метрів. Яка площа канівського природного заповідника, якщо відомо, що вона в 45 разів більша за площу Шевченківського національного заповідника? Відповідь запиши в гектарах.
Задача 21
Склади та розв’яжи задачу за поданим малюнком:
Задача 22
Від Києва до Канева перша група туристів дісталася за 2 години, подолавши 138км, друга група доїхала від Києва до Асканії-Нови за 10 годин. Яка відстань від Києва до Асканії-Нови, якщо швидкість руху обох туристичних груп однакова?
Задача 23
Перший автомобіль доїхав з Асканії-Нови до Канева за6 годин зі швидкістю 102км/год, а другий – 9 годин. З якою швидкістю рухався другий автомобіль? Яка відстань між заповідниками?
Задача 24
Для гімназистів придбали 250 квитків: 124- для поїздки до Асканії-Нови, шосту частину решти – в заповідник «Медобори», усі інші- в Канівський заповідник. Скільки квитків придбали для поїздки до Канівськго заповідника?
Задача 25
У перший день до асканії-Нови завітало 900 туристів. У другий день- на третину менше. А третього – у 2 рази менше, ніж першого та другого разом. Скільки туристів відвідало заповідник за три дні?
Задача 26
Туристи рухалися від асканії-Нови до Лемурійського(Рожевого) озера : 10км подолали, щогодини проходячи 5 км, а решту шляху – 20км- подолали зі швидкістю 10км/год. Скільки часу туристи були в дорозі. Яка відстань від заповідника до озера?
Задача 27
Багаторічна рослина зіркоплідник частуховидний у 3 рази нижча за залізняк скіфський. Ковила має висоту стебла 1м. Яка висота зіркопладника, якщо залізняк нижчий за ковилу на 10см?
Задача 28
Туристи, рухаючись від Києва до Канева, 30 км проїхали на велосипедах, пропливли на катері 18 км, а пішки пройшли відстань у 6 разів меншу, ніж подолали велосипедом і катером. Скільки кілометрів подолали туристи?
Скільки ще кілометрів потрібно подолати, якщо відстань між містами 130км?
Задача 29
На території садиби Канівського природного заповідника у наявності є кімнати для туристів на 4 особи( 70 грн за добу з людини) та кімнати підвищеної комфортності, розраховані на 2 осіб, дае вартість прожиіванння – 340грн. у якому з готельних номерів ціна за проживання однієї особи вища, на скільки гривень?
Задача 30
Готель «Канна», розташований у безпосередній близькості від відомого Біосферного заповідника «Асканія-Нова», пропонує туристам двомісні номери вартістю 400грн та чотиримісні – 80 грн з особи. У якеому з готельних номерів ціна за проживання однієї особи вища, на скільки гривень?
Висновки : розв’язування задач із практичного посібника "Природні заповідники України. Математика, 4 клас. Задачі (збірник-тренажер)» було проведено на індивідуальних заняттях, як додаткові вправи на уроках повторення матеріалу та узагальнення математичних знань учнів, індивідуальних заняттях, для самостійної роботи учнів; здобувачів освіти зацікавили різні типи задач та тематичне спрямування посібника. У дітей спостерігаються прояви формування соціальної активності, активізація навчально-пізнавальної діяльності. Зокрема четвертокласники взяли до уваги наведені в задачах цифри про чисельність представників флори та фауни, зацікавилися вивченням історії заповідниікв, проваджуваною на їх території науковою діяльністю, детально розглянули туристичні цікавинки заповідників.
Завдяки обраній тематиці задач у 4 класі проведено виховні бесіди щодо виховання соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості: збереження й захист довкілля, готовність брати участь у розв’язанні екологічних проблем навколишнього середовища. Тобто тематичне спрямування збірника направлене на формування екологічної компетентності.
Ефективною формою роботи є презентація (можна обговорювати кожен слайд окремо, гортати, повертатися до певної інформації чи задачі) та відео https://youtu.be/Ikqb8WAHico (відеофільм можна зупиняти, щоб розв’язати задачу; перемотувати, щоб знайти, повторити чи уточнити ті чи інші цікаві факти).
Посилання на використані джерела інформації:
Фото- з вільних інтернет-джерел.
1