Тема: Гриби (с. 150 – 153)
Мета: Формувати уявлення про різноманітність грибів у природі, про значення грибів у природі і цінність для людей, їх охорону; формувати поняття їстівні гриби, отруйні гриби; вміння розрізняти їстівні та отруйні гриби, узагальнювати, висловлювати судження і перевіряти їх правильність;
розвивати творчі здібності, мислення, уяву; виховувати вміння охороняти природу, бережне ставлення до природи, здоров’я.
Обладнання: таблиці для формування уявлень про навколишній світ; олівці, альбоми; роздатковий матеріал для роботи в групах; малюнки для розвитку спостережливості.
Хід уроку
І. Організаційна частина
1). Привітання
Доброго ранку, усіх ми вітаємо
Здоров’я і миру усім ми бажаємо.
2). Спостереження за природою та погодою
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1). Перевірка підготовлених повідомлень
2). Фронтальне опитування
- Що ми вивчали на попередньому уроці?
-Перевіримо, як ви засвоїли цей матеріал.
1.Завдання
Познач правильну відповідь.
-- Тваринам для життя необхідні:
А) сонце, повітря, рослини, тварини;
Б) тепло, вода, повітря;
В) грунт, корисні копалини, сонце.
2. Завдання
-- Хто зайвий у кожному рядку? Чому?
собака, білка, корова, кріль, кіт;
вовк, олень, кінь, лисиця, лось;
щука, карась, ведмідь, лящ.
3. Завдання
Заповніть «Гроно».
На які групи діляться тварини?
Комахи Звірі
Плазуни Земноводні
Риби Птахи
4. Кросворд
1 |
г |
|
|
|
|
|
2 |
|
р |
|
|
|
|
3 |
и |
|
|
|
|
|
4 |
|
б |
|
|
|
|
5 |
и |
|
|
|||
1. Птах миру.(Голуб)
2. Голодна – мукає, сита –жує,
Всім дітям молоко дає.(Корова)
3. Дуже довга в неї шия,
Ще й смугаста, як змія.(Жирафа)
4.Ні старому, ні малому
не дасть підійти до дому.(Собака)
5. Герой казки І.Франка «Фарбований»
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Тема сьогоднішнього уроку у виділеному рядочку кроссворду.
Так, це гриби.
IV. Засвоєння нового матеріалу
Вступне слово вчителя.
Світ грибів надзвичайно різноманітний. Їх царство налічує близько 100 тисяч видів. Кількість їстівних грибів досягає 500 видів. Але лише невелика частина їх, 80 – 100 видів, відома населенню. В Україні майже всі види грибів ростуть, але в їжу ми вживаємо тільки якихось 10 – 15 видів.
Робота з підручником. (читаємо статтю на с. 150)
- Які бувають гриби в природі?
(Гриби бувають шапинкові, сажкові, цвіль і дріжджі.)
- Гриби – це рослини чи тварини?
(Гриби – це не рослини і не тварини, а представники особливого царства. Воно має багато видів. Гриби мають всі ознаки живих організмів.)
– А які це ознаки живих організмів?
(Вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються і відмирають).
ГРИБИ - ЖИВІ ОРГАНІЗМИ
Дихають живляться ростуть розмножуються відмирають
- Живляться гриби відмерлими рослинами і тваринами. А розмножуються гриби спорами і частинами грибниці. На шапинці з нижнього боку розміщуються трубочки в яких утворюються маленькі «насінинки». Вони називаються спорами. За допомогою спор гриб розмножується.
- На які великі групи діляться шапинкові гриби?
(На Землі є дуже багато видів шапинкових грибів. Але їх усіх можна поділити на дві великі групи: їстівні та отруйні.)
- Назвіть знайомі вам їстівні гриби?
- Назвіть знайомі вам отруйні гриби?
Робота в зошитах на с. 31.
Відгадування загадок
1.Ми руденькі сестрички
а зовуть нас…(лисички).
2. Ми липучі малюки
а зовуть нас …(маслюки).
3. Ми – гриби чудові,
Різнокольорові
Нам ім’я дали за те,
Що ви сирими нас їсте (сироїжки).
4.Дуже дружня ми рідня,
Ми грибочки біля пня,
Ніжки в нас тоненькі,
Зовемося… (опеньки).
Цікавинки 1
Маслюк. Маслюки ростуть біля молоденьких сосен. Називають їх маслюками за їх жовто – коричневу клейку шапку, наче змащену маслом.
Лисичка. У листяних і хвойних лісах часто зустрічаються гриби лисички. Жовтий
колір цих грибів схожий на колір шерсті лисиці, тому і називають їх лисичками.
Підберезник. Називають цей гриб підберезником тому. Що він росте у березових лісах біля беріз.
Мухомор. Коли виросте цей гриб, шапка у нього вигинається так, що стає схожою на тарілочку. Пройде дощ, і набереться в тарілочку вода. Настоїться вона на грибі і стане отруйною для мух.
Цікавинки 2
- Одного разу знайшли білий гриб масою 6 кг 750г, його висота була 58 см, товщина ніжки 22см.
- Найшвидше серед грибів ростуть дощовики. За годину вони можуть вирости на 20см.
- За даними Міністерства охорони здоров’я станом на 15.08.11р. отруїлися грибами 155 осіб, з них з них 24 дітей. Померли 16 осіб, 1 з них дитина.
Отже ніколи не їжте грибів, якщо їх не перевірили дорослі, що добре знаються на грибах.
V. Закріплення нового матеріалу
Як же зривати гриби правильно?
Робіть це так. Акуратно візьміть ніжку і обережно покручуючи, витягніть його. Якщо ніжка крихка, підважте грибок ножем, або ж виштовхніть акуратно пальцем. Не забудьте загорнути залишену ямку мохом чи листям, щоб не скалічити грибниці.
А грибниця – як рослина,
І гриби –її плоди,
Ніби, вишеньки на вишні,
Пам’ятай про це завжди,
А якщо якийсь незграба
Гриб зірве якось не так,
То загине вся грибниця,
Не залишить навіть знак.
І грибочків на цім місті
Вже не буде! Вже не буде! Ну хоч плач!.
Отож, думай, любий друже,
Чи грибник ти, чи плач. (знак збереження грибів).
Читання статті на с. 151; 152.
Про які гриби ми ще не згадали?
Цвіль утворюється на продуктах харчування, що зберігалися тривалий час, на шкіряних і текстильних виробах. В медицині отримують антибіотики (пеніцилін), використовують для забезпечення кормів білками і вітамінами. (баночки з цвіллю).
Дріжджі використовують для випікання хлібних виробів, виготовлення пива, спирту. В медицині дріжджі використовують для лікування фурункулів, авітамінозів.
Є гриби які викликають хворобу у рослин. Це сажкові гриби. Вони зменшують урожайність пшениці, жита, кукурудзи. Продукти харчування з таких рослин неможна вживати.
-- А чи потрібні гриби в кулінарії?
Так потрібні.(Розповіді дітей).
VІ. Підсумок уроку.
Ми багато сьогодні говорили про гриби.
-- Чи корисні гриби, чи вони не потрібні.
VII. Повідомлення домашнього завдання
С. 150 - 153