Тема: Дроб’янки (бактерії). (с. 153 – 154). Контрольна робота.
Мета: формувати в учнів поняття гриби, дроб'янки, бактерії; знайомити дітей із найпоширенішими видами їстівних та отруйних грибів, корисних та хвороботворних бактерій, особливостями їх розмноження; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; виховувати потребу дотримуватись правил особистої гігієни, бережного ставлення до природи.
Обладнання: ілюстрації до теми, таблиця «Їстівні та отруйні гриби».
Хід уроку
І. Організаційна частина
Хвилинка спостережень
-- Який сьогодні день?
-- Яка температура повітря?
-- Подивіться на небо. Яке воно сьогодні?
-- Чи були опади, коли ви йшли до школи?
-- Погляньте у вікно і визначте за гілками дерев, чи є вітер.
Запишіть свої спостереження у зошиті.
II. Повідомлення теми та завдань уроку
Відгадайте загадку.
В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився.
Може б, з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав. (Гриб)
-- Що ви знаєте про гриби?
Отже, сьогодні на уроці ми детальніше познайомимося з грибами та дроб'янками.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя з використанням наочності.
Пропоную побувати у двох царствах. Перше царство — «Гриби». Гриби — це не рослини і не тварини, а представники особливого царства, воно має багато видів. Спочатку завітаємо до шапинкових грибів.
2. Розгляд таблиці із зображенням грибів.
-- Чи знаєте, як називаються ці гриби?
-- Що у них спільне?
Так, шапинковий гриб складається із грибниці, ніжки, шапинки.
На шапинці з нижнього боку розміщуються трубочки, в яких утворюються маленькі «насінини». Вони називаються спорами. За допомогою спор гриб розмножується.
-- Як ви думаєте, чим живляться гриби? (Відмерлими рослинами і тваринами)
На Землі є дуже багато видів шапинкових грибів. Але їх усіх можна поділити на дві великі групи: їстівні та отруйні.
3. Заповнення таблиці з використанням наочності.
Їстівні |
Отруйні |
Білий гриб |
Мухомор |
опеньки |
бліда поганка |
маслюк |
опеньки несправжні |
печериця |
сатанинський гриб |
сироїжка |
|
-- Якого правила слід дотримуватися, коли збираємо гриби?
А ще слід добре пам'ятати: ніколи не їжте гриби, якщо їх не перевірили дорослі.
Є такі гриби, які утворюються на продуктах харчування, що зберігалися тривалий час. Це цвіль.
Кожного дня людина споживає хліб. Що треба, щоб його спекти? (Тепло, дріжджі, борошно, сіль, яйце, масло, настрій, піч тощо)
Дріжджі — це також гриби.
Але серед грибів є такі, які викликають тяжкі хвороби.
4. Робота за таблицею «Сажкові гриби».
Сажкові гриби зменшують урожайність пшениці, жита, кукурудзи.
5. Розповідь учителя.
А тепер завітаємо у друге царство «Дроб'янки». Хто ж у ньому живе? Подивіться на свої руки, парти, стільчики, вікна, книжки. Що ви на них побачили? (Відповіді учнів.)
Це тільки так здається. Коли вчені винайшли мікроскоп, то побачили, що на різних предметах, у ґрунті, на рослинах, на тілі тварин і людей живуть дрібненькі живі організми, які за формою схожі на палички, кульки, спіральки. Всі ці мікроскопічні організми вчені назвали бактеріями. Ці бактерії ще називають мікробами. Бактерії — живі організми.
-- Які ознаки вони мають?
До дроб'янок належать синьо-зелені водорості. Для чого ми їх вивчаємо?
— Бактерії можуть бути й корисними для людини. Вони беруть участь у:
виробництві молочно-кислих продуктів (йогурту, кефіру, ряжанки); квашенні овочів і фруктів: збагаченні ґрунту поживними речовинами.
Але бактерії водночас є збудниками тяжких хвороб людини, тварин, рослин. Досить багато бактерій скупчується у брудних, запилених приміщеннях, що погано провітрюються. Інфекційні хвороби передаються від людини до людини під час кашлю та чхання.
Бактерії псують м'ясо, рибу, різні консерви, якщо їх довго і неправильно зберігати. Тоді ці продукти стають отруйними, їх не можна вживати.
IV. Робота з підручником (С. 150—154)
1. Читання статті «Гриби в природі».
2. Розгляд ілюстрації.
3. Самостійне опрацювання статті «Значення грибів».
4. Складання схеми.
5. Робота з таблицею «Стережись отруйних грибів».
6. Словникова робота.
Грибниця, їстівні гриби, отруйні гриби.
7. Відповіді на запитання.
8. Читання статті «Дроб'янки».
9. Словничок. Бактерії, мікроби.
10. Відповіді на запитання.
Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра «Так чи ні».
1) Дроб'янки — живі організми. (Так)
2) За добу одна бактерія утворює одну нову. (Ні)
3) За допомогою бактерій виробляють кефір, ряжанку. (Так)
4) Серед бактерій є тільки корисні. (Ні)
5) Слід остерігатися хвороботворних бактерій. (7ак)
6) Не треба мити руки перед вживанням їжі. (Ні)
2. Самостійна робота. З'єднайте стрілками.
3. Групова робота.
1 група. Записати назви їстівних грибів.
2 група. Записати назви отруйних грибів.
VI. Робота в зошиті (С. 39)
1. Доведи, що гриби — живі організми (завд. 1).
2. Продовж речення (завд. 2).
3. Творча робота (завд. 3).
4. Вибери правильну відповідь (завд. 4).
5. Запиши відповіді на питання (завд. 5, 7).
6. Продовж речення (завд. 6).
VII. Написання контрольної роботи
VIII. Підсумок уроку