Природознавство. Тема.Рослинний і тваринний світ Антарктиди

Про матеріал
Тема.Рослинний і тваринний світ Антарктиди Мета: ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом Антарктиди; закріпити та поглибити знання учнів про материк, вчити учнів складати розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; розвивати мовлення, мислення, вміння роботи в парах; виховувати пізнавальний інтерес, любов до природи.
Перегляд файлу

Тема.Рослинний і тваринний світ Антарктиди

Мета: ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом Антарктиди; закріпити та поглибити знання учнів про материк, вчити учнів складати  розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; розвивати мовлення, мислення, вміння роботи в парах; виховувати пізнавальний інтерес, любов до природи.

Обладнання: індивідуальні картки, зображення рослин та тварин, картки для роботи в парх, сигнальні картки

Тип уроку: комбінований

Використана література: підручник «Природознавство» Т.Г. Гільберг. 2013р, журнали «Учитель початкової школи», «Початкове навчання та виховання», « Інтерактивні технології навчання у початковій школі» (Видавництво «Мандрівець» 2007р).

Хід уроку

  1. Організаційна частина

Ось і продзвенів дзвінок,

Починаємо урок.

  • Доброго дня, учні.. Сподіваюсь, що ви будете чемними та старанно працюватимете.
  1.                   Спостереження за природою
  • Яка зараз пора року?
  • Так, тепер на дворі вирує зима.
  • А який тепер місяць?
  • Вірно, лютий.
  • Яке сьогодні число?
  • Сьогодні 21 лютого.
  • Який стан неба? (Небо похмуре, сіре, вкрите хмарами, чи ясне, безхмарне, синє.)
  • Які опади на дворі? (На дворі сніг, дощ / опадів немає)
  • Яка температура повітря?
  • На дворі дме вітер?
  • Який вітер дме на вулиці?
  • Які особливі явища в природі ви спостерігали? (Мороз, заметіль)
  1. Перевірка домашнього завдання
  1.                   Індивідуальні завдання на картках

Картка

  1.                   Продовж речення (1б)

а) Українська науково-дослідна станція в Антарктиді називається________________________________________. (Академік Вернадський)

2) Дай відповідь на запитання

а) Якій державі належить Антарктида? (1б)

_________________________________________________________.

(не належить жодній державі)

б) Що більше за площею Арктика чи Антарктида? (2б)

__________________________________________________________.

(Антарктида)

  1.                   Впиши випущені дані

а)Антарктида - _________________ (найпівденніший)материк планети Земля. Її називають _________________________ (крижаною пустелею). (2б)

б)  В Антарктиді товщина крижаного покриву сягає ___________________ (2000м), а в деяких місцях ______________ (4000 м). (2б)

в)В антарктичних льодах знаходиться близько _____% (80) усієї прісної води. (1б)

3) Підпиши на карті якими океанами омивається Антарктида

  1.                   Фронтальне опитування
  • Яку тему ви вчили на попередньому уроці?
  • На минулому уроці ви розпочали своє знайомство з Антарктидою.
  • Антарктида – найхолодніший материк. Чому так вважають? Коротко опишіть клімат Антарктиди.
  • В Антарктиді дуже суворі умови, тут була зафіксована найнижча температура повітря на Землі -89,2 0С.
  • Чи існують в цій місцевості річки, озера?
  • Так існують. А в яку пору року тут з’являються річки?
  • Вірно, в літню пору.
  • Скажіть, як називається найсухіше місце на Землі?
  • Найсухіше місце на Землі – це територія в Антарктиді під назвою Сухі долини.
  • Що вам відомо про них?
  • Вони вкриті кригою і снігом, оскільки волога випаровується під дією потужних вітрів (320 м/год). На деяких ділянках території дощів не було вже 2 млн років. Кажуть, що ці природні умови наближені до Марса, тому тут тренуються космонавти.
  • Якими океанами омивається материк?
  • Антарктида омивається Тихим, Індійським, Атлантичним океанами.
  1.                   Аналіз відповідей і виставлення оцінок
  1. Актуалізація опорних знань
  1.                   Вступна бесіда
  • Антарктида   найпівденніший і найхолодніший континент. Вінмайже весь покритийгігантськимльодовиком, в деякихмісцяхтовщинакрижаного покрову досягає 5 кілометрів.
  • Населення Євразії більше 4,8 мільярдів людей, Африки – близько 1 мільярда, а як ви гадаєте, яка кількість людей проживає в Антарктиді?
  • Хоча б якесь число населення Антарктиди ми не можемо. Бо постійного населення там немає, лише як ви вже знаєте, вчені, дослідник і туристи. Їхня кількість варіюється від 1000 до 4000 осіб, в різні періоди року.
  • Ні, нема. Як ви гадаєте чому?
  • Але щороку материк відвідують науковці, туристи.
  • Як називається українська наукова дослідна станція в Антаркитиді?
  • Вірно, станція Академіка Вернадського.
  • Чи хотіли б ви побувати в Антаркиді?
  • В якості кого, туриста чи дослідника?
  1. Повідомлення теми і завдань уроку
  • Отже, сьогодні ми продовжимо мандрувати просторами незвіданої Антарктиди.  А щоб дізнатись тему нашого уроку, ви повинні знайти відповідь  у грі «Морський бій».
  1.                   «Морський бій»

Рослинний – 5-Д, 7-З, 4-Е, 4-Б, 10-А, 6-3, 6-Б,8-Є, 3-Г;

І – 1-А;

Тваринний – 2-В, 7-А, 2-А, 7-З, 9-Ж, 5-3, 6-Б, 3-Є, 2-Б;

Світ – 4-И, 4-А, 7-Д, 2-Т.

https://pp.vk.me/c637525/v637525684/2e92d/IevHkFWMGWs.jpg

  • Ви справились із завданням, тож тема сьогоднішнього уроку «Рослинний і тваринний світ Антарктиди».
  1. Вивчення нового матеріалу
  1.                   Розповідь з елементами бесіди
  • Отже, постійного населення немає, а чи є живі організми в Антарктиді?
  • Незважаючи на досить суворі умови, у теплі періоди року на скелях можна побачити антарктичні мохи, лишайники та водорості. Багато водоростей ростуть не у водній масі, але й на поверхні льоду.
  • Серед тварин зустрічаються різні види морських ссавців: кити та дельфіни, кашалоти, касатки, південний та синій кит, головоногі молюски, тюлені. У морях навколо багато риби.
  • Усі морські ссавці живляться крілем – дрібним морським рачком завдовжки 40 мм та вагою 1 г. Він має велике значення людському господарстві: його м’ясо на смак подібне на м’ясо креветки, з нього виготовляють кормове борошно, яке за місткістю поживних речовин у 7-8 разів перевищує зернове.
  • А як ви гадаєте, чи є в Антарктиді птахи?
  • Вірно, а чи можете ви назвати які?
  • Так, на узбережжі морів та океанів проживають пінгвіни – птахи, які не вміють літати, проте добре плавають. Розрізняють 17 видів пінгвінів: аделі, імператорські, королівські та інші.
  • Чи знаєте ви, що пінгвінів вважають символом Антарктиди?
  • Серед птахів також зустрічається димчатий альбатрос, кілька видів буревісників, багато чайок.

 

  1.                   Гра «Навчаючи – вчуся»

Учнів отримують зображення тварини та її коротку характеристику. За 2-3 хв учні повинні ознайомитись зі змістом картки й розповісти однокласникам про відповідного представника тваринного світу.

  1.                   Королівські пінгвіни;

Довжинакоролівськогопінгвінаможе бути до ста сантиметрів, а вага можедосягативсьогоп'ятнадцятикілограмів. Цей вид пінгвінівможепірнати на глибинублизькодвадцятиметрів і перебуватипід водою приблизно сорок хвилин. Королівськийпінгвін з однаковимуспіхомможепити як солону, так і прісну воду. Якщойому буде не вистачати води абовологи, то королівськийпінгвін буде компенсувати недостачу снігом. Королівськіпінгвіниволіютьжити не поодинці, а цілоюзграєю-колонією

  1.                   Синій кит.

Синій кит - найбільшаістота яка жила на нашійпланеті. В окремихвипадкахйого вага сягає 200 тонн, а довжинапонад 30 метрів. Середнядовжинаоднієйособини становить 22-28 метрів. Синій кит - величезнатварина. Його ареал простягнувсявід Антарктики до Арктики. Китобійнийпромисел на сьогоднішній день майжевинищивсинього кита. Через цевін занесений до МіжнародноїЧервоної Книги.
Фонтан, щовикидаєсиній кит, не сильно розпорошується та піднімається у висотувід 6 до 9 метрів.

  1. Касатка

Касатка  – велика морськатварина (ссавець), яка відноситься до зубастихкитів. Довжинатіласамцяможедосягати до 10 метрів, а самки до 7. Косатка дуже красива і маєунікальнезабарвлення – чорна спина і боки, біле горло і живіт.Косатки відомі, як нещадні морські вбивці. Але одночасно вони є дуже лагідними у спілкуванні, щоправда не з іншими морськими тваринами, а з людьми. Так, навіть до сьогоднішніх днів, історія не знає жодного достовірного випадку, коли б косатки убили або поранили людину.За інтелектуальними здібностями косаток прирівнюють до дельфінів. А деякіученівважають, що у них є зачатки розуму.

Фізкультхвилинка

Раз, два – дружно встали.

Велетнями ми всі стали.

Руки в сторони, як крила,

І на пояс – три, чотири.

Вправо, вліво повернулись.

Нахилились і прогнулись.

Раз – присіли, два – присіли(повторення 3-4 рази)

І за парти тихо сіли.

  • Повертаємось до роботи.
  1.                   Робота з текстом
  • Зараз ми дещо детальніше ознайомимось із рослинним та тваринним світом Антарктиди. Відкрийте підручники на  ст.97. Читати будемо ланцюжком по абзацах.

 

  1.                   Бесіда за прочитаним текстом
  • Як ви розумієте слово «оазис»?
  • Це ті ділянки які час від часу звільняються від снігу, в результаті прогрівання (використовую наочність).
  • Скільки видів птахів мешкає на узбережжі.
  • Вірно, понад 44 видів птахів.
  • Про які види пінгвінів згадується у тексті?
  • Про Аделі та імператорських пінгвінів.
  • Опишіть коротко пінгвін Аделі.
  • Вони мають чорний верх і біле черево. Навколо ока мають біле кільце. Добрі плавці. Вміють  вертикально випригувати з води самки висижують 2 яйця.
  • А чим відрізняються імператорські пінгвіни?
  • Вони великі, розміром понад 1 м та вагаю до 50 кг. Самка відкладає одне яйце.
  • А чим є особливою білокровна щука?
  • Вона має кров білого кольору. Ці риби мешкають тільки в найбільш екологічно чистих водоймах.
  • Чому природа Антарктиди потребує захисту?
  • Природа материка є унікальною. Її природа є недоторканною. Нажаль, через результати діяльності людини, страждає природа.
  1.                   Робота в зошиті  (ст.40-41)
  1.                   Завдання 1

Доповни речення: Оазисами в Антарктиді називають (час від часу прогріті території невкриті кригою та снігом).

  1.                   Завдання 3

Запиши назви ссавців Антарктиди. Перевір себе за підручником (тюлені, сині кити, кашалоти).

  1.                   Завдання 4

Поміркуй і дай відповідь на запитання: чому моржі не мерзнуть в крижаній воді, хоча їхня шкіра завтовшки 3-5 см вкрита лише рідким жорстким волоссям? ( Тому що вони мають товстий шар підшкірного жиру, який захищає від холоду).

  1. Узагальнення й систематизація отриманих знань
  1.                   Робота в парах. Гра «Знайди пару»
  • Зараз я попрошу закрити підручники. У вас на партах є аркуші паперу, на яких зображені тварини які живуть в Антарктиді та їх короткий опис, ваше завдання якнайшвидше знайти опис тієї чи іншої тварини, з’єднати стрілкою та підписати назву тварини.

а) Імператорський пінгвін

б) Пінгвін Аделі

в) Касатка

г)  Синій кит

1) Касатка– велика морськатварина (ссавець), яка відноситься до зубастихкитів. Довжинатіласамцяможедосягати до 10 метрів, а самки до 7. Косатка дуже красива і маєунікальнезабарвлення – чорна спина і боки, біле горло і живіт.

2)Синій кит - найбільшаістота яка жила на нашійпланеті. В окремихвипадкахйого вага сягає 200 тонн, а довжинапонад 30 метрів. Середнядовжинаоднієйособини становить 22-28 метрів. 

3)  ПінгвіниАделіскладаютьдвітретинивідусіхптахів, щоживуть в Антарктиді. Цевеселі і товариські птахи висотою до 75 см, вагою 5—6 кг. Узимкумандрують в океані, запливаючи на тисячукілометріввідмісцьгніздування.

4)Імператорськіпінгвіни - це не тількинайкрупнішіізусіхпінгвінів, але і найбільшвисокоантарктичний вид середптахів. Самки відкладають тільки одне яйце вогаою близько 500 г.

 

  1.                   Дидактична гра «Вірю не вірю»
  • Зараз ми пограємо в гру «Вірю - не вірю». У кожного з вас на парті є зелений і червоний кружечок. Якщо сказане мною твердження правильне  піднімаєте зелений кружечок, якщо не правильне – червоний .
  • Символ Антарктиди — пінгвін. (+)
  • Антарктиду називають «найтеплішим материком». (-)
  • В Антарктиді розміщені дослідні станції. (+)
  • В Антарктиді не живутьпінгвіни. (-)
  • В Антарктидільодовік нема. (-)
  • Пінгвіни Аделі заввишки близько 1 м. (-)
  • Імператорські пінгвіни відкладають 1 яйце. (+)
  • Білокровна щука живе тільки в найбурдніших водах. (-)

 

  • Учні, ви чудово справились із завданням.

 

  1. Підсумок уроку
  • Отож,  на завершення пограємо у гру «Продовж речення».
  1.                   Продовж речення
  • На сьогоднішньому уроці я…
  • Найважливішим відкриттям було…
  • Найважчим для мене було…
  • Найлегшим для мене було…
  1. Домашнє завдання
  1.                   Опрацювати текст у підручнику ст 96-100.
  2.                   Виконати вправи у зошиті №2,5,6

 

docx
Додав(-ла)
Shklianka Anastasiia
Додано
27 січня 2019
Переглядів
6885
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку