Тема уроку: Прислівник як частина мови
Навчальна мета: ознайомити здобувачів освіти з прислівником як частиною мови, навчити визначати його граматичні ознаки, розрізняти прислівник серед інших частин мови через відеоролики та живі анімації.
Розвиваюча мета: продовжити формувати орфографічні і пунктуаційні навики, розвивати пізнавальну активність учнів, уміння реалізувати знання шляхом активізації логічного мислення в різних навчальних ситуаціях, переорієнтовуючи навчальний процес на самостійну роботу учнів через використання різноманітних видів діяльності та інноваційних технологій, поєднувати розвивальне навчання і куочінг за допомогою аналогій.
Виховна мета: виховувати інтерес школярів до вивчення навчального предмета, надихати менш здібних здобувачів освіти підкорювати власні Еверести ; почуття любові і поваги до рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу .
Технології: техніки рівневої диференціації, ІКТ, технології доповнення реальності, поєднання методики викладання В.О. Сухомлинського з цифровими розробками комп’ютерних технологій (поєднання досвіду минулого з інноваціями теперішнього).
Обладнання: підручник О. Глазова. Українська мова 7 клас, мультимедійна дошка, зимові фотопейзажі міста Дніпра.
Епіграфи до уроку:
Дорожи українською мовою
Рідна мова- основа життя.
Хіба мати бува примусовою,
Непутящим буває дитя.
Олена Денисюк
Людина, яка живе у країні, але не спілкується мовою цієї країни, - або гість, або завойовник, або несповна розуму.
Шарль Бернар , франц.письменник
Начальний перебіг уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання, оформлення запису дати в зошити.
2. Визначення теми уроку
3. Діти, прочитайте уважно,будь ласка, записи на дошці
Ці епіграфи – основне мотто нашого уроку.
Якщо з українською мовою тебе, друже, не все гаразд…, старанно працюй на уроці.
4. Настанови
То ж , шановні мої, гіперенергійні, мегадрайвові, харизматичні і найкреативніші, вперед – до розкриття секретів хитромудрого прислівника, заодно поповнюючи свій мовний запас і удосконалюючи мовленнєві навики.
Запис теми
5. Цілепокладання. Очікувані результати.
Давайте сформулюємо мету нашого уроку:
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Яка у нас зараз пора року ?
О, на троні зимонька-зима.
Погляньте на засніжені пейзажі Дніпра і нехай прозвучать наймилозвучніші українські слова в яскравих замальовках .
Уважно прочитайте текст, який написав ваш однокласник, отримавши випереджальне завдання.
Зимонька-чарівниця граційною ходою завітала до нашого міста. Ніжно-ніжно витанцьовує па, снігами тішить наше око, перетворює ріки в лід. Заквітчала наше Дніпро інеєм, через річку навела мости.
Весело в танку кружляє снігопад. Вже біла хустка у шипшини, біла сукня у ялини, білі в кленів сорочки. .Соромлива калина крадькома одягла снігову спідничку та й стоїть собі тихесенько.
Старається зима з усіх сил: перехожим в’яже шапки та шарфи зі сніжної пряжі, сипле й сипле пухом лебединим. Ніжно вмочуючи свого пензлика-чарівника в гуаш, віртуозно розмальовує червоногрудих снігурів.
Як мало фарб має зима, а як багато у неї ароматів чистоти і неповторності. ЇЇ сніжинки – крихітні ці луночки з неба. (прочитати текст про себе три рази, підготуватися до усного переказу за технологією снігова куля).
Стук у двері. Входять 2 хлопці у плащах-накидках. На голові в одного корона з написом « Прислівник», у другого – «Дієслово». На плащі у пана Дієслова – що робити? Що роблю? Що зроблю?
Пан Прислівник -: Давайте знайомитися! Я самостійна частина мови – прислівник. Не дуже молодий. Походжу із давнього знатного роду. Зверніть увагу на мій величний корінь -слів-. Він був відомий ще в давньоруській мові. Точно такий корінь мало дієслово словити з лексичним значенням говорити. Звідти і пішли такі слова: вислів, словесний. Якщо буквально перекласти моє ім’я сучасною мовою, вийде наддієслово . Це тому, що я майже завжди живу і працюю з дієсловом. Як можу так і допомагаю йому: примкнувши до нього пояснюю, уточнюю його, надаю чіткості.
Наприклад:
Жити як? Добре.
Дивитися куди? Далеко.
Проснутися коли? Вранці.
Повернути куди? Вліво.
Видніється де? Поруч.
Хоч я і народився пізніше інших частин мови, молодий вік не заважає мені дружити і працювати з ними. Хочу звернути вашу увагу на мою основну особливість – незмінюваність.
Я завжди впевнений у тому, що говорю і ніколи, ні перед ким не міняю свого закінчення, та у мене його і немає. У реченні – часто обставина, але можу бути і означенням.
Дієслово: так, правильно. Прислівник може відноситися не тільки до дієслова, а й до інших частин мови: прикметника, особливих форм дієслова, інших прислівників.
А – скласти досьє прислівника
Б – створити діалог до теми «Прислівник»
В – записати речення , визначивши синтаксичну роль прислівника
Мультимедійна дошка
Хто знає небагато, любить постійно повторювати те, що знає.
Легше щось знати, ніж знати, звідки ти це знаєш.
Учитель. Уважно слухайте команду, запам’ятовуйте і точно виконуйте.
Повільно встаньте.
Різко підніміть руки.
Плавно їх опустіть.
Високо підстрибніть.
Низько присядьте.
Тихо сядьте за парти.
Кадр1. Прізвище, ім’я,по батькові
Його величність Прислівник
Кадр 2
Дата і місце народження.
Україна. Сива давнина.
Кадр 3
Місце проживання.
Країна Морфологія
Кадр 4
Кровні родичі
Самостійні частини мови.
Кадр 5.
Характер.
Норовливий.
Кадр 6.
Статура.
Міцна і незмінна,ніколи і ні перед ким не прогинається.
Кадр 7.
Написання.
Разом, окремо, через дефіс.
Кадр 8
Найвірніші друзі.
Дієслово та його форми, інші прислівники
Кадр 9
Синтаксична роль.
Обставина, означення, присудок.
Кадр 10.
Значущість.
Зустрічаємося щодня, щомиті.
Казка про кульбабки
Проснулося Сонечко та й пішло гуляти весняним небом. Дивиться: незвично красива земля. І ліси, і луки- все в розкішному вбранні Весни. Справжня казка! Але чогось таки не вистачало. Махнуло Сонечко золотим рукавом – і бризнули на зелену землю сонячні крапельки, і весело засяяли на лугах серед зеленої трави жовті кульбабки-вогники.
А сердита Зима , причаїлася неподалік, дивилася на цю красу з-під лоба. Озвірівши, махнула й собі рукавом срібним, засипала вогники білим снігом і поспішила на північ. А кульбабки і не засмутилися, стали красуватися у двох убраннях: в овтій сукні та білій пухнастій шубці.
ІІІ. Рефлексія
Учитель. Починаємо підводити підсумки «Килимок вражень»
Учень 1 Валіза моїх знань і умінь значно поважчала, бо поповнилася новими вміннями і навичками про прислівник.
Учень 2 Я з російськомовного середовища, а так хочеться вільно володіти українською. Мовна зарядка мені в цьому дуже допомагає. «Снігова куля», обростаючи щоразу новим лексичним пластом, збагачує мій мовний запас щоуроку.
Учень 3. Особисто я не котив сьогодні «Снігової кулі», адже час на уроці обмежений, але моя думка постійно працювала, я все промовляв пошепки і , таким чином, був учасником цього дійства.
Учень 4. Багато нового дізналася про прислівник. Відрадно.
Учень 5. На перервах намагаюся спілкуватися красивою українською, адже це на часі. І модно, до речі.
Учень 6. Уміти грамотно писати-це перше правило ввічливості, сьогодні ми вдало поспілкувалися з прислівником.
ІV. Епілог уроку.
Вивчити правила з підручника ст.147 і виконати одне із завдань :
А) скласти алгоритм «Прислівник як частина мови».
Б) виписати 5 речень з прислівниками з повісті А. Чайковського «За сестрою», визначивши їх синтаксичну роль.
В). Виконати письмову вправу 321
3. Дорогі діти, дякую за співучасть, співпереживання, співтворчість, зацікавлений блиск ваших очей. Ви розумники! Як ніжно співають у ваших серцях українські слова. Ви неперевершені.