Прислівник як частина мови

Про матеріал
Конспект до уроку має на меті повторити вивчені відомості про прислівник, дати повне поняття про прислівник як частину мови , навчати розрізняти прислівники й співзвучні слова; удосконалювати вміння визначати прислівники в реченні, розвивати культуру мовлення, виховувати інтерес до вивчення мови
Перегляд файлу

 

Тема. Прислівник як частина мови ( слайд 1)

Мета: повторити вивчені відомості про прислівник,  дати  повне поняття про прислівник як частину мови , навчати розрізняти прислівники й співзвучні слова; удосконалювати вміння визначати прислівники в реченні, розвивати культуру мовлення, виховувати інтерес до вивчення мови.

Обладнання:  підручник, презентація до уроку. Хід уроку:

I. Перевірка домашньої вправи

II. Оголошення теми й мети уроку

Прислівників багато в мові,

Усі  яскраві, всі чудові!

Щоб здобути знань основи,

Вивчим цю частину мови!)

III. Актуалізація опорних знань учнів

-       На які питання відповідає прислівник?

-       ( Слайд 2)

-                      І ряд – провідміняйте прислівник голосно

-                      ІІ ряд – змініть за родами прислівник тихо

-                      ІІІ ряд – змініть за числами прислівник високо

-       (слайд 3. Прислівник - самостійна незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки. )   (слайд 4. Відповідає на питання Як? У якій мірі? Коли? Де? Куди? Звідки? З якої причини? З якою метою?)

-       (Слайд 5. Прислівник не змінюється ні за числами, ні за відмінками, ні за особами, не має також ознак роду)

IV. Робота за рядами.
 

До поданих слів дібрати якомога більше прислівників . ( на дошці)

І ряд

Працювати 

Ходити 

ІІ ряд

Розмовляти 

Кричати...

ІІІ ряд

Танцювати...

Вчитися 

V. Доведемо, що прислівник має синтаксичну роль (робота біля дошки) Справи у мене пішли добре. Мені було добре. Ми весело захитали головами. У літньому таборі весело.  Тихо задував низовий вітер. Надворі тихо.

VІ.До поданих фразеологізмів доберіть відповідні прислівники

( слайд 6 )

1.Як сніг на голову -

2.Хоч греблю гати -

3.Не з руки -

4.Рукою по дати -

5.За тридев'ять земель -

6.З діда-прадіда -

7.Як кіт наплакав -

8.Голкою ніде ткнути -

9.Одна нога тут , а друга там -

( слайд 7)

1.Як сніг на голову – несподівано.

2Хоч греблю гати  - багато.

3.Не з руки  - незручно.

4.Рукою по дати – близько.

5.За тридев'ять земель  - далеко.

6.З діда-прадіда – здавна.

7.Як кіт наплакав – мало.

8.Голкою ніде ткнути – тісно.

9.Одна нога тут , а друга там  - швидко.

 

VІІ. Утворити  усно  від поданих слів прислівники( Слайд 8)

Осінь, весна, коло, слизький, малий, четверо, стояти, інший,  сонячний, тихий, швидкий.

VII.У поданих словосполученнях знайти слова, що однаково звучать. Визначте й доведіть частину мови.   ( Слайд 9)

Дуже добре; дуже плем'я. Близько сидить; близько хати. В останнє літо; бачив цей фільм востаннє. Повернув убік; ударив у бік. Блискуче відповів; блискуче намисто. Сказано добре; добре слово.

 VIIІ. Лінгвістична гра.

1.Назвіть п'ять днів тижня, не згадаєте при цьому ні числа, ні назв днів. (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра).

 2.Що буде завтра, а було вчора? (сьогодні)

 

ІХ.Випишіть прислівники  (Слайд10)

Голосно, двічі, дві, тихий, потім, стояти, стоянка, завжди, той, навстоячки, назавжди, жди, моє, миє, по-моєму, куди, по-доброму, добро, дуже.

 

 

Підсумок уроку

     Яка частина мови називається прислівником?

     Яка морфологічна ознака прислівника є визначальною?

     Яку синтаксичну роль можуть виконувати прислівники в реченні?

Х. Етап контрольно-оцінювальний

Виконання тестів

(Слайд 11, 12, 13)

1. Прислівником називається незмінна самостійна частина мови, що виражає...

а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі;

б) ознаку дії, стану,ознаку іншої ознаки;

в) додаткову дію або стан предметів.

2.  Прислівник змінюється…

а) за числами, родами, відмінками;

б) не змінюється;

в) за відмінками та числами.

3. Синтаксична роль прислівника у реченні.

а) виступає переважно другорядними членами речення;

б) виступає переважно головними членами речення;

в) не є членом речення.

4. Визначте ряд слів, в якому усі прислівники

а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо;

б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;

в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.

5. Укажіть речення, у яких вжито прислівник:

а) Гралося троє кошенят. 

б) Рушник згорнули втроє.  

в) Третя подорож була вдалою.

 

     Самоперевірка

     Оцінювання учнів

Рефлексія уроку

(слайд 14) Сьогодні на уроці я………..

Домашнє завдання §25, вправа 279, *280. Повторити форми дієслова.

 

Дослідження – характеристика.

Знайти прислівники і з’ясувати, яким членом речення вони виступають.

Зимою добре, а літом ще краще.

Кільця довкола місяця – на сніг.

Не той сніг, що мете, а той, що зверху йде.

Туман узимку опускається до землі – на відлигу.

Якщо взимку сухо і холодно, влітку сухо і спекотно.

Був уночі іній – вдень сніг не випаде.

 

 

 

 

docx
Додано
14 травня
Переглядів
228
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку