Прислівник:загальне значення,морфологічні ознаки,синтаксична роль.

Про матеріал
Завдання: 1.Вихованнястійкоїмотивації й свідомогопрагнення до вивченняукраїнськоїмовию 2. Формування в школярів компетентностей комунікативно доцільно й виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях . 3.Ознайомлення з прислівником й формування на цій основі базових умінь і навичок; здатності учня до аналізу й оцінки мовних явищ і фактів. 4. Формування вмінь розрізняти, аналізувати, класифікувати мовні факти, працювати з текстом. 5.Формування духовного світу учнів, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирі Технології навчання: особистісно орієнтована , інтерактивна, традиційна, розвивального навчання. Методи і прийоми: спостереження над мовним матеріалом, «хвилинка настрою», «мозковий штурм», робота з текстом, «Сконструюй прислів’я», вибірковий диктант, вибірково-пошукова робота, тестові завдання, творчі завдання. Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова.
Перегляд файлу

І.Технологічна карта уроку:

 

Організаційна інформація

Тема уроку

Прислівник:загальне значення,морфологічні ознаки,синтаксична роль.

Предмет

Українська мова

Клас

7- А

Автор уроку (ФІО, посада)

Стрепетова Олена Василівна , учитель української мови і літератури

Освітняустанова

ЗОШ І-ІІІ ст №7, Новокаховської міської ради

Коротка характеристика класу

У7-А класі 19  учня, 11 хлопців і 8 дівчат. 1 учень навчається на високому рівні, 6 – на достатньому і 8 - на середньому,4- на низькому .Укласіє групалідерів.При виконанніспільноїсправибільшістьчленівучнівськогоколективувиявляютьщирузацікавленість. Дітидопитливі, кмітливі, активно працюють на уроках.У будь-яких заходах більшактивніхлопці.За роки навчанняучнівськийколективзгуртувався. Дітиставлятьсяодне до одного ізвзаємоповагою, допомагаютьоднокласникам у будь-якихситуаціях, між школярами нема вагомихсуперечок, пануєдоброзичливість і культура поведінки.Поведінкаучнів на уроках урівноважена.Учні беруть активну участь у житті класу і школи.

Методична інформація

Тип уроку

Вивчення нового матеріалу

Цілі уроку

Поглибитизнанняучнів про прислівник як самостійнунезміннучастинумови, йогоморфологічніознаки, синтаксичну роль; формувати вміння знаходитьприслівники в реченні, відрізняючиїхвідомонімічних і паронімічнихчастинмови; визначати граматичніознакийого; розвиватимовленняучнів, увагу, уяву, творчіздібності; виховуватилюбов та повагу до членівсвоєїродини.

Завдання уроку

 1.Вихованнястійкоїмотивації й свідомогопрагнення до вивченняукраїнськоїмовию

2. Формування в школярів компетентностей комунікативно доцільно й виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях .

 3.Ознайомлення з прислівником й формування на цій основі базових умінь і навичок; здатності учня до аналізу й оцінки мовних явищ і фактів.

4. Формування вмінь розрізняти, аналізувати, класифікувати мовні факти, працювати з текстом.

5.Формування духовного світу учнів, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів.

Знання, уміння, навички, якості, компетентності, компетенції, якіактуалізують /набудуть/закріплятьтощоучніввході уроку

 Висловлюватиемоційно-оціннісудження; обґрунтовувати свою думку;визначати тему і основну думку твору; визначатитип і стиль  тексту.

Технології, методи, форми роботи

 Технології навчання: особистісно орієнтована , інтерактивна, традиційна, розвивального навчання.

Методи і прийоми: спостереження над мовним матеріалом, «хвилинка настрою», «мозковий штурм», робота з текстом, «Сконструюй прислів’я», вибірковий диктант, вибірково-пошукова робота, тестові завдання, творчі завдання.

Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова.

Необхідне обладнання і матеріали

портрет О.Довженка, мультимедійна система,презентація, ілюстрації, завдання для групової роботи.

Додаткова інформація

Використані джерела і література

Є.П.Голобородько, Н.М.Веніг, Рідна мова. 5-11 класи.-х.Веста:Видавництво « Ранок», 2005-245 с.
О.Я.ЗагоруйкоДиктанкти і творчі завдання- Харків Торсінг плюс,2014.-512с.
М.І.Пентелюк Українська мова 7 клас,Київ «Ранок» 2007 

 

Порадищодологічного переходу відцього уроку до наступних

  • перевірити виконання домашнього завдання на наступному уроці;
  • формування навичок співпраці з однокласниками в парі, групі;
  • виховання бережливого ставлення до батьків.

 

Інше

Роздатковий матеріал

Прочитайте текст. Яка норма етикету розкривається в цьому оповіданні? Впишіть пропущені прислівники, використовуючи довідку.
Лісовою стежкою йдуть батько та маленький син .    тиша, тільки чути , як десь … стукає дятел та дзюрчить у лісовій гущині струмочок.

Аж тут син побачив: … їм іде бабуся з ціпом. «Тату, куди вона йде?» - питає син. «Зустрічати або проводжати»,- каже батько й усміхається .

  • Ось як ми зустрінемося з нею, ти скажи їй одне-однісьньке слово: «Здрастуйте!» «Навіщо ж їй казати це слово?- дивується син.-Вона ж … нам незнайома».
  • А ось зустрінемося , скажемо їй це слово, тоді і побачиш навіщо. Ось і бабуся. «Здрастуйте!»- каже син.
  • «Здрастуйте!»-каже батько. «Здрастуйте!»- каже бабуся й усміхається.

І хлопчик тоді здивувався : усе … змінилося . Сонце засяяло …. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло … ,затремтіло . У кущах заспівали пташки – раніше їх не було чути.

На душі в хлопчика стало … .(В. Сухомлинський)

Слова для довідки : довкола, назустріч , навіщо, довкола, яскравіше, веселіше, раніше.

 

Хід уроку:

І. Організація класу

1. Привітання

Сьогодні в нас буде звичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країнучудову,

Що нас так чекає й збагачуємову.

2. Вправа «Хвилинка настрою»

Методичний коментар. Оцінитисвоєсамопочуття «тут і тепер» (настрій, фізичний стан ) за допомогою «кольоротесту». Для цьогосліднаклеїти на береги зошита карткупевногокольору, якийвідображаєваш стан на початку уроку.

Червоний — активне прагнення до діяльності.

Жовтий — позитивний емоційний стан.

Зелений — спокійний стан.

Синій — прагнення до визнання.

Коричневий — напруга.

Чорний — стан хвилювання.

Білий — важко щось відповісти.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учня

-Сьогодні урок у нас буде незвичайним. Ми говоритимемо про найдорожче для кожної людини, про родину. А епіграфом уроку стануть слова О. Семенця:

Моя сім’я і дорога родина —
Цетато, мама, бабця і дідусь,
Сестричка, братик і любовєдина,
І я у них такожлюбитивчусь.
Мені тут тепло, затишно і тихо,
Надійно, світло, радіснозавжди.
Мене в родиніоминає лихо,
Зусім на світі я біжусюди.

Що може бути дорожчим за мамину пісню, татову ласку, дідусеву мудрість, бабусину казку. Дорогі нам люди роблять наше життя щасливим, сповненим доброти й ніжності. Саме вони бережуть наше священне домашнє родинне вогнище.

 Скільки подарунків зробили вони нам за своє життя. Звичайно, приємно подарунки приймати, а ще приємніше їх дарувати. Тож пропоную сьогодні зробити подарунки всім членам вашої родини, дати їм краплю тепла і доброти.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

А щоб дізнатись тему нашого уроку, уважно послухайте і відгадайте загадку:

Чим від інших я відмінний,

              Тим, що є я сам незмінний.

               Розібратись як детально,

               Моє значення загальне—

               Це найперш ознака дії:

               Швидко їде, тихо мріє.

               Чи ознака ще ознаки:

               Дуже м’яко, надто м’яко.

               А чи ознака предмета:

               Це по-київськи котлета.

               Я скажу вам тут дослівно—

               Називаюсь я … (прислівник)

—Тож якою на вашу думку буде тема уроку?

—Так, ви правильно відповіли.Тема нашого уроку …

 

Сьогодні на уроці ми вирішимо проблему і дізнаємося: що таке прислівник, визначимо його загальне значення і граматичну ознаку, синтаксичну роль.

ІУ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда(використовується прийом «Мікрофон»)

- Який розділ науки про мову ми вивчаємо?

-На які групи поділяються всі частини мови?

- Які самостійні частини мови ви  знаєте?

-Які службові частини мови ви   знаєте?

-Що ви пам’ятаєте про прислівник?

-  Яка це частина мови самостійна чи службова?

—Пригадаймо, на які питання відповідають прислівники?

— Наведіть приклади прислівників.

—Закінчуючи вивчати дієприслівник, ми зазначили, що він має з прислівником спільні ознаки. Які ж саме?

(Незмінність та синтаксичну роль.)

     —Хто був уважний, подивіться на епіграф уроку і скажіть, які прислівники використав використано в тексті?

     —Молодці, діти, ви дуже уважні.

V. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
1. Спостереження над мовним матеріалом (учитель читає текст)

Нaпогребнi любив спaтидiд.

 У нaс був дiд дуже схожий нaбогa. Коли я молився богу, я зaвждибaчивнaпокутi портрет дiдa в стaрихсрiбнофольговихшaтaх, a сaмдiдлежaвнaпечi i тихо кaшляв, слухaючи своїх молитов.

 У недiлю перед богaмигорiлaмaленькaсиненькaлaмпaдкa, в яку зaвждинaбирaлось повно мух. Обрaз святого Миколaятaкож був схожий нaдiдa, особливо коли дiдчaсомпiдстригaвсобi бороду i випивaв перед обiдомчaркугорiлки з перцем, i мaти не лaялaсь. Святий Федосiйбiльшскидaвсянaбaтькa. Федосiю я не молився, в нього булa ще темнaбородa, a в руцiгирлигa, одягненa чомусь у бiлу хустку. А от бог, схожий нaдiдa, той тримaв в однiйруцi круглу сiльничку, a трьомaпiчкaми другої ненaчезбирaвся взяти зубок чaснику

Звaлинaшогодiдa, як я вже потiмдовiдaвсь, Семеном. Вiн був високий i худий, i чоло в нього високе, хвилясте довге волосся сиве, a бородaбiлa. I булa в нього великaгрижa ще з молодих чумaцькихлiт. Пaхнувдiд теплою землею i трохи млином. Вiн був письменний по-церковному i в недiлю любив урочисто читaтипсaлтир. Нiдiд, нi ми не розумiлипрочитaного, i це зaвждихвилювaлонaс, як дивнaтaємниця, що нaдaвaлaпрочитaному особливого, небуденного смислу.
Бесіда.
- З якого твору взято цей уривок?
- Хто його автор?
-Визначте тип і стиль мовлення.

2. Пошуково-вибіркова робота

Випишіть слова, які відповідають на запитання як?, де?, коли?, куди?, звідки?. Дослідіть, чи змінюються виписані слова за числами і відмінками. Свої міркування зіставте з теоретичним матеріалом підручника.

 -Діти, на вашу думку,яка роль прислівників у тексті та в мовленнівзагалі?

3. Робота з підручником

(Розгляд теоретичного матеріалу)
4. Бесіда
-Яка частина мови називається прислівником?

 Яка морфологічна ознака прислівника є визначальною?

-Яку синтаксичну роль можуть виконувати прислівники в реченні?

-  Яка роль прислівників у тексті та в мовленні загалом?

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Вибірковий диктант  (робота біля дошки)

Давайте зробимо подарунок нашим мамам.

Випишіть з поезії прислівники, з’ясуйте належність до певного розряду за значенням і синтаксичну роль кожного.

Оченята в донечки,

Два маленькі сонечка –

Ясно-ясно сіють

Й маму зігрівають.

Коли на серці зимно,

Завжди до них тулюся,

І зразу мені весело.

І зразу розсміюся.

2. Гра «Сконструюй прислів’я»

Певно, ви не раз із татами розгадували загадки, конструювали, будували. Тому гарним подарунком для тата буде гра «Сконструюй прислів’я».

Шануй батька й неньку,

недалеко падає.

Щасливо там жити,

рясновипаде, та скоро розтане.

Яблучко від матері

буде тобі скрізь гладенько.

Материн гнів, як веснянийсніг:

а біляматері добре.

На сонці тепло,

де сім’єю робити.

-Назвіть прислівники. Яку синтаксичну роль втни виконують?

4. Робота в групах.

Учитель. У народі говорять: «Поки діда, поки й хліба; поки баби, поки ради»
Прочитайте текст. Яка норма етикету розкривається в цьому оповіданні? Впишіть пропущені прислівники, використовуючи довідку.
Лісовою стежкою йдуть батько та маленький син .    тиша, тільки чути , як десь … стукає дятел та дзюрчить у лісовій гущині струмочок.

Аж тут син побачив: … їм іде бабуся з ціпом. «Тату, куди вона йде?» - питає син. «Зустрічати або проводжати»,- каже батько й усміхається .

  • Ось як ми зустрінемося з нею, ти скажи їй одне-однісьньке слово: «Здрастуйте!» «Навіщо ж їй казати це слово?- дивується син.-Вона ж … нам незнайома».
  • А ось зустрінемося , скажемо їй це слово, тоді і побачиш навіщо. Ось і бабуся. «Здрастуйте!»- каже син.
  • «Здрастуйте!»-каже батько. «Здрастуйте!»- каже бабуся й усміхається.

І хлопчик тоді здивувався : усе … змінилося . Сонце засяяло … . Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло … ,затремтіло . У кущах заспівали пташки – раніше їх не було чути.

На душі в хлопчика стало … .(В. Сухомлинський)

Слова для довідки : довкола, назустріч , навіщо, довкола, яскравіше, веселіше, раніше.
 

5. Виконання тестів

Членами вашої родини є й ваші хрещені – духовні батьки. Настав  час зробити подарунок їм – показати, як ви засвоїли новий матеріал.

Тестові завдання

1. Прислівником називається незмінна самостійна частина мови, що виражає...

а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі;

б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;

в) додаткову дію або стан предметів.

2. Визначити рядок, у якому прислівник позначає ознаку предмета.

а) діяти наперекір;

б) поділити надвоє;

в) читання вголос.

3. Прислівники із значенням ознаки дії, ознаки іншої ознаки у реченні виступають...

а) означеннями;

б) присудками;

в) обставинами.

4. Прислівник змінюється…

а) за числами, родами, відмінками;

б) не змінюється;

в) за відмінками та числами.

5. Синтаксична роль прислівника у реченні.

а) виступає переважно другорядними членами речення;

б) виступає переважно головними членами речення;

в) не є членом речення.

6. Визначте ряд слів, в якому усі прислівники

а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо;

б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;

в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.

6. Робота в парах. Взаємоперевірка

7. Творча робота «Мій найкращий друг»

З допомогою опорних слів написати міні-твір.

Опорні слова: дружно, сміливо, ніжно, щоденно, любо, мило, радісно, уважно, терпляче, безмежно.

VIІ. Підсумок уроку

  1. «Мікрофон»

Методичний коментар.Проводять учні-кореспонденти: вони з мікрофоном підходять до однокласників, ставлять їм запитання:

  1. Яку частину мови ми сьогодні вивчили?
  2. Що таке прислівник?
  3. Назвати його розряди.
  4. Синтаксична роль.
  5. Хто охороняє родинне вогнище?
  1. Заключне слово вчителя

До девізу нашого уроку додам:

В щасливі і тяжкі години

Куди б нам не стелився шлях –

Не гасне вогнище родинне

        В людських запалених серцях.

 

3. «Хвилинка настрою»

-Сьогодні на уроці ми досліджували не тільки прислівник, а й свій настрій. Оціни своє самопочуття (настрій, фізичний стан тощо) після уроку. Для цього слід наклеїти картку певного кольору.

Червоний — активне прагнення до діяльності.

Жовтий — позитивний емоційний стан.

Зелений — спокійний стан.

Синій — прагнення до визнання.

Коричневий — напруга.

Чорний — стан хвилювання.

Білий — важко щось відповісти.

-Діти, у кого змінився настрій? Чому?

- Використовуючи прислівники, оцініть, як пройшов урок?

УІІІ. Домашнє завдання

Для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень: $ 25, стор.154 (правила), впр. 275

Для учнів із достатнім рівнем навчальних досягнень: $ 25, стор.153 (правила), впр.277

Творче завдання. У багатьох казках богатирі зупиняються перед каменем, на якому є напис. Відтворіть цей напис, підкресліть у ньому прислівники. Визначте їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль.

Для учнів із високим рівнем навчальних досягнень: $ 25, стор.153 (правила), впр.281

Творче завдання. Порівняйте опис членів родини М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять…» Підберіть прислівники і введіть їх у речення, що становитимуть собою зв'язний текст.

 

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
13 березня 2019
Переглядів
1355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку