І.Технологічна карта уроку:
Організаційна інформація |
|
Тема уроку |
Прислівник:загальне значення,морфологічні ознаки,синтаксична роль. |
Предмет |
Українська мова |
Клас |
7- А |
Автор уроку (ФІО, посада) |
Стрепетова Олена Василівна , учитель української мови і літератури |
Освітняустанова |
ЗОШ І-ІІІ ст №7, Новокаховської міської ради |
Коротка характеристика класу |
У7-А класі 19 учня, 11 хлопців і 8 дівчат. 1 учень навчається на високому рівні, 6 – на достатньому і 8 - на середньому,4- на низькому .Укласіє групалідерів.При виконанніспільноїсправибільшістьчленівучнівськогоколективувиявляютьщирузацікавленість. Дітидопитливі, кмітливі, активно працюють на уроках.У будь-яких заходах більшактивніхлопці.За роки навчанняучнівськийколективзгуртувався. Дітиставлятьсяодне до одного ізвзаємоповагою, допомагаютьоднокласникам у будь-якихситуаціях, між школярами нема вагомихсуперечок, пануєдоброзичливість і культура поведінки.Поведінкаучнів на уроках урівноважена.Учні беруть активну участь у житті класу і школи. |
Методична інформація |
|
Тип уроку |
Вивчення нового матеріалу |
Цілі уроку |
Поглибитизнанняучнів про прислівник як самостійнунезміннучастинумови, йогоморфологічніознаки, синтаксичну роль; формувати вміння знаходитьприслівники в реченні, відрізняючиїхвідомонімічних і паронімічнихчастинмови; визначати граматичніознакийого; розвиватимовленняучнів, увагу, уяву, творчіздібності; виховуватилюбов та повагу до членівсвоєїродини. |
Завдання уроку |
1.Вихованнястійкоїмотивації й свідомогопрагнення до вивченняукраїнськоїмовию 2. Формування в школярів компетентностей комунікативно доцільно й виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях . 3.Ознайомлення з прислівником й формування на цій основі базових умінь і навичок; здатності учня до аналізу й оцінки мовних явищ і фактів. 4. Формування вмінь розрізняти, аналізувати, класифікувати мовні факти, працювати з текстом. 5.Формування духовного світу учнів, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів. |
Знання, уміння, навички, якості, компетентності, компетенції, якіактуалізують /набудуть/закріплятьтощоучніввході уроку |
Висловлюватиемоційно-оціннісудження; обґрунтовувати свою думку;визначати тему і основну думку твору; визначатитип і стиль тексту. |
Технології, методи, форми роботи |
Технології навчання: особистісно орієнтована , інтерактивна, традиційна, розвивального навчання. Методи і прийоми: спостереження над мовним матеріалом, «хвилинка настрою», «мозковий штурм», робота з текстом, «Сконструюй прислів’я», вибірковий диктант, вибірково-пошукова робота, тестові завдання, творчі завдання. Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова. |
Необхідне обладнання і матеріали |
портрет О.Довженка, мультимедійна система,презентація, ілюстрації, завдання для групової роботи. |
Додаткова інформація |
|
Використані джерела і література |
Є.П.Голобородько, Н.М.Веніг, Рідна мова. 5-11 класи.-х.Веста:Видавництво « Ранок», 2005-245 с.
|
Порадищодологічного переходу відцього уроку до наступних |
|
Інше Роздатковий матеріал |
Прочитайте текст. Яка норма етикету розкривається в цьому оповіданні? Впишіть пропущені прислівники, використовуючи довідку. Аж тут син побачив: … їм іде бабуся з ціпом. «Тату, куди вона йде?» - питає син. «Зустрічати або проводжати»,- каже батько й усміхається .
І хлопчик тоді здивувався : усе … змінилося . Сонце засяяло …. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло … ,затремтіло . У кущах заспівали пташки – раніше їх не було чути. На душі в хлопчика стало … .(В. Сухомлинський) Слова для довідки : довкола, назустріч , навіщо, довкола, яскравіше, веселіше, раніше. |
Хід уроку:
І. Організація класу
1. Привітання
Сьогодні в нас буде звичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країнучудову,
Що нас так чекає й збагачуємову.
2. Вправа «Хвилинка настрою»
Методичний коментар. Оцінитисвоєсамопочуття «тут і тепер» (настрій, фізичний стан ) за допомогою «кольоротесту». Для цьогосліднаклеїти на береги зошита карткупевногокольору, якийвідображаєваш стан на початку уроку.
Червоний — активне прагнення до діяльності.
Жовтий — позитивний емоційний стан.
Зелений — спокійний стан.
Синій — прагнення до визнання.
Коричневий — напруга.
Чорний — стан хвилювання.
Білий — важко щось відповісти.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учня
-Сьогодні урок у нас буде незвичайним. Ми говоритимемо про найдорожче для кожної людини, про родину. А епіграфом уроку стануть слова О. Семенця:
Моя сім’я і дорога родина —
Цетато, мама, бабця і дідусь,
Сестричка, братик і любовєдина,
І я у них такожлюбитивчусь.
Мені тут тепло, затишно і тихо,
Надійно, світло, радіснозавжди.
Мене в родиніоминає лихо,
Зусім на світі я біжусюди.
Що може бути дорожчим за мамину пісню, татову ласку, дідусеву мудрість, бабусину казку. Дорогі нам люди роблять наше життя щасливим, сповненим доброти й ніжності. Саме вони бережуть наше священне домашнє родинне вогнище.
Скільки подарунків зробили вони нам за своє життя. Звичайно, приємно подарунки приймати, а ще приємніше їх дарувати. Тож пропоную сьогодні зробити подарунки всім членам вашої родини, дати їм краплю тепла і доброти.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
А щоб дізнатись тему нашого уроку, уважно послухайте і відгадайте загадку:
Чим від інших я відмінний,
Тим, що є я сам незмінний.
Розібратись як детально,
Моє значення загальне—
Це найперш ознака дії:
Швидко їде, тихо мріє.
Чи ознака ще ознаки:
Дуже м’яко, надто м’яко.
А чи ознака предмета:
Це по-київськи котлета.
Я скажу вам тут дослівно—
Називаюсь я … (прислівник)
—Тож якою на вашу думку буде тема уроку?
—Так, ви правильно відповіли.Тема нашого уроку …
Сьогодні на уроці ми вирішимо проблему і дізнаємося: що таке прислівник, визначимо його загальне значення і граматичну ознаку, синтаксичну роль.
ІУ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда(використовується прийом «Мікрофон»)
- Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
-На які групи поділяються всі частини мови?
- Які самостійні частини мови ви знаєте?
-Які службові частини мови ви знаєте?
-Що ви пам’ятаєте про прислівник?
- Яка це частина мови самостійна чи службова?
—Пригадаймо, на які питання відповідають прислівники?
— Наведіть приклади прислівників.
—Закінчуючи вивчати дієприслівник, ми зазначили, що він має з прислівником спільні ознаки. Які ж саме?
(Незмінність та синтаксичну роль.)
—Хто був уважний, подивіться на епіграф уроку і скажіть, які прислівники використав використано в тексті?
—Молодці, діти, ви дуже уважні.
V. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
1. Спостереження над мовним матеріалом (учитель читає текст)
Нaпогребнi любив спaтидiд.
У нaс був дiд дуже схожий нaбогa. Коли я молився богу, я зaвждибaчивнaпокутi портрет дiдa в стaрихсрiбнофольговихшaтaх, a сaмдiдлежaвнaпечi i тихо кaшляв, слухaючи своїх молитов.
У недiлю перед богaмигорiлaмaленькaсиненькaлaмпaдкa, в яку зaвждинaбирaлось повно мух. Обрaз святого Миколaятaкож був схожий нaдiдa, особливо коли дiдчaсомпiдстригaвсобi бороду i випивaв перед обiдомчaркугорiлки з перцем, i мaти не лaялaсь. Святий Федосiйбiльшскидaвсянaбaтькa. Федосiю я не молився, в нього булa ще темнaбородa, a в руцiгирлигa, одягненa чомусь у бiлу хустку. А от бог, схожий нaдiдa, той тримaв в однiйруцi круглу сiльничку, a трьомaпiчкaми другої ненaчезбирaвся взяти зубок чaснику
Звaлинaшогодiдa, як я вже потiмдовiдaвсь, Семеном. Вiн був високий i худий, i чоло в нього високе, хвилясте довге волосся сиве, a бородaбiлa. I булa в нього великaгрижa ще з молодих чумaцькихлiт. Пaхнувдiд теплою землею i трохи млином. Вiн був письменний по-церковному i в недiлю любив урочисто читaтипсaлтир. Нiдiд, нi ми не розумiлипрочитaного, i це зaвждихвилювaлонaс, як дивнaтaємниця, що нaдaвaлaпрочитaному особливого, небуденного смислу.
Бесіда.
- З якого твору взято цей уривок?
- Хто його автор?
-Визначте тип і стиль мовлення.
2. Пошуково-вибіркова робота
Випишіть слова, які відповідають на запитання як?, де?, коли?, куди?, звідки?. Дослідіть, чи змінюються виписані слова за числами і відмінками. Свої міркування зіставте з теоретичним матеріалом підручника.
-Діти, на вашу думку,яка роль прислівників у тексті та в мовленнівзагалі?
3. Робота з підручником
(Розгляд теоретичного матеріалу)
4. Бесіда
-Яка частина мови називається прислівником?
Яка морфологічна ознака прислівника є визначальною?
-Яку синтаксичну роль можуть виконувати прислівники в реченні?
- Яка роль прислівників у тексті та в мовленні загалом?
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Давайте зробимо подарунок нашим мамам.
Випишіть з поезії прислівники, з’ясуйте належність до певного розряду за значенням і синтаксичну роль кожного.
Оченята в донечки,
Два маленькі сонечка –
Ясно-ясно сіють
Й маму зігрівають.
Коли на серці зимно,
Завжди до них тулюся,
І зразу мені весело.
І зразу розсміюся.
2. Гра «Сконструюй прислів’я»
Певно, ви не раз із татами розгадували загадки, конструювали, будували. Тому гарним подарунком для тата буде гра «Сконструюй прислів’я».
Шануй батька й неньку, |
недалеко падає. |
Щасливо там жити, |
рясновипаде, та скоро розтане. |
Яблучко від матері |
буде тобі скрізь гладенько. |
Материн гнів, як веснянийсніг: |
а біляматері добре. |
На сонці тепло, |
де сім’єю робити. |
-Назвіть прислівники. Яку синтаксичну роль втни виконують?
4. Робота в групах.
Учитель. У народі говорять: «Поки діда, поки й хліба; поки баби, поки ради»
Прочитайте текст. Яка норма етикету розкривається в цьому оповіданні? Впишіть пропущені прислівники, використовуючи довідку.
Лісовою стежкою йдуть батько та маленький син . … тиша, тільки чути , як десь … стукає дятел та дзюрчить у лісовій гущині струмочок.
Аж тут син побачив: … їм іде бабуся з ціпом. «Тату, куди вона йде?» - питає син. «Зустрічати або проводжати»,- каже батько й усміхається .
І хлопчик тоді здивувався : усе … змінилося . Сонце засяяло … . Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло … ,затремтіло . У кущах заспівали пташки – раніше їх не було чути.
На душі в хлопчика стало … .(В. Сухомлинський)
Слова для довідки : довкола, назустріч , навіщо, довкола, яскравіше, веселіше, раніше.
5. Виконання тестів
Членами вашої родини є й ваші хрещені – духовні батьки. Настав час зробити подарунок їм – показати, як ви засвоїли новий матеріал.
Тестові завдання
1. Прислівником називається незмінна самостійна частина мови, що виражає...
а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі;
б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;
в) додаткову дію або стан предметів.
2. Визначити рядок, у якому прислівник позначає ознаку предмета.
а) діяти наперекір;
б) поділити надвоє;
в) читання вголос.
3. Прислівники із значенням ознаки дії, ознаки іншої ознаки у реченні виступають...
а) означеннями;
б) присудками;
в) обставинами.
4. Прислівник змінюється…
а) за числами, родами, відмінками;
б) не змінюється;
в) за відмінками та числами.
5. Синтаксична роль прислівника у реченні.
а) виступає переважно другорядними членами речення;
б) виступає переважно головними членами речення;
в) не є членом речення.
6. Визначте ряд слів, в якому усі прислівники
а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо;
б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;
в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.
6. Робота в парах. Взаємоперевірка
7. Творча робота «Мій найкращий друг»
З допомогою опорних слів написати міні-твір.
Опорні слова: дружно, сміливо, ніжно, щоденно, любо, мило, радісно, уважно, терпляче, безмежно.
VIІ. Підсумок уроку
Методичний коментар.Проводять учні-кореспонденти: вони з мікрофоном підходять до однокласників, ставлять їм запитання:
До девізу нашого уроку додам:
В щасливі і тяжкі години
Куди б нам не стелився шлях –
Не гасне вогнище родинне
В людських запалених серцях.
3. «Хвилинка настрою»
-Сьогодні на уроці ми досліджували не тільки прислівник, а й свій настрій. Оціни своє самопочуття (настрій, фізичний стан тощо) після уроку. Для цього слід наклеїти картку певного кольору.
Червоний — активне прагнення до діяльності.
Жовтий — позитивний емоційний стан.
Зелений — спокійний стан.
Синій — прагнення до визнання.
Коричневий — напруга.
Чорний — стан хвилювання.
Білий — важко щось відповісти.
-Діти, у кого змінився настрій? Чому?
- Використовуючи прислівники, оцініть, як пройшов урок?
УІІІ. Домашнє завдання
Для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень: $ 25, стор.154 (правила), впр. 275
Для учнів із достатнім рівнем навчальних досягнень: $ 25, стор.153 (правила), впр.277
Творче завдання. У багатьох казках богатирі зупиняються перед каменем, на якому є напис. Відтворіть цей напис, підкресліть у ньому прислівники. Визначте їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль.
Для учнів із високим рівнем навчальних досягнень: $ 25, стор.153 (правила), впр.281
Творче завдання. Порівняйте опис членів родини М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять…» Підберіть прислівники і введіть їх у речення, що становитимуть собою зв'язний текст.