Урок-подорож з української мови в 7 класі на тему: "Систематизація та узагальнення вивченого про дієприкметник"

Про матеріал
Урок-подорож з української мови в 7 класі на тему: "Систематизація та узагальнення вивченого про дієприкметник". Методи і прийоми: робота в групах, гра- розминка "Криниця народної духовності",творча робота, рефлексія, незакінчене речення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Урок- подорож з української мови в 7 класі на тему:

« Систематизація та узагальнення вивченого про дієприкметник»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Систематизація та узагальнення вивченого про дієприкметник.

Мета: повторити, узагальнити й систематизувати вивчене про дієприкметник; виховувати потребу пізнавати мовні глибини; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища, розвивати пам’ять, логічне мислення.

Тип уроку: систематизація і узагальнення вивченого ( урок- подорож).

Хід уроку

І. Організаційний момент

Слово вчителя

У народі говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування”. Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди. Сьогодні – незвичайний урок. Урок- подорож у дивовижну країну Дієприкметниковію.

Українці на згадку про дім беруть з собою в дорогу обереги – символи, талісмани, які допомагають у тяжку хвилину.  Серед цих оберегів – калина, тополя, хліб, лелека, барвінок, сорочка, пісня, рушник... Тож нехай ці обереги допоможуть нам у нашій подорожі.  Щоб цікавіше було подорожувати, вам було завдання поділитися на дві екскурсійні групи, на чолі якої повинен бути капітан- екскурсовод. А тепер кожна група повинна придумати назву своєї екскурсійної групи і пояснити її.  

 

ІІ. Актуалізація знань, мотивація навчальної діяльності.

 Народознавча пауза ( 1 ): картинка (додаток 1)

Сьогоднішня мандрівка буде присвячена першому зимовому місяцю - грудню. Зима розпочинається в грудні, і в народі цей місяць назвали «першозимник», грудень-студень (на всю зиму землю вистужує). В цьому місяці дні найкоротші, а ночі найдовші. Тому його ще іменували «ніч року». груднем раніше називали передостанній місяць року. В давньоруські часи початок зимового літочислення мав назву «студень». У білорусів і досі офіційно збереглося це слово — «студень». Відомі й інші найменування першого місяця зими, що існували паралельно зі згаданими: «груднъ» (означає «нерівний, покритий грудками шлях»). Така назва зустрічається в східноукраїнських дореволюційних календарях. Сучасний офіційний календар України користується словом «грудень».

 

Перш ніж вирушити у нашу подорож, нам потрібно переконатися, чи здатні капітани –екскурсоводи вести туристів у далекий похід. Тому учасники подорожі кожної групи повинні задати своєму капітанові по три запитання.

 

Перша зупинка нашої подорожі “Теоретична”. (дод. 2)

Орієнтовні запитання:

  1. Які частини мови ми вже вивчили?
  2. Що означають іменники? Прикметники? Числівники? Займенники? Дієслова?
  3. Як змінюються дієслова?
  4. Що таке дієприкметник?
  5. Чому дієприкметник називається особливою формою дієслова?
  6. Як пишеться не з дієприкметниками?

 

ІІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.

 

Наступна зупинка – “Прогнозуюча”. (дод. 3)

 

Слово вчителя:

Тема уроку: Систематизація та узагальнення вивченого про  дієприкметник.

Це останній урок з вивченої теми « Дієприкметник». Сформулювати мету сьогоднішнього заняття- до снаги кожному з вас, тому спробуйте визначити мету нашого уроку.

Народознавча пауза ( 2 ): картинка ( дод. 4)

Місяць грудень ще має назву «андрієць» від народного свята Андрія. 13 грудня у західних і східних християн вважається днем мученицької смерті першого із дванадцяти апостолів Христових Андрія Первозванного.     Етнографи вважають, що в осінньо-зимовому циклі свято Андрія — одне з найцікавіших, найулюбленіших. Стародавня його назва «Калита» збереглася з дохристиянських часів. Тоді вечорницькі зібрання молоді, об’єднані цією назвою, розпочиналися 13 грудня і, припадаючи на період зимового сонцестояння, тривали до повороту сонця на весну, тобто до Різдва. Це був час найактивнішого язичницького ворожіння, відгадування долі.

 

ІV. Повторення вивченого матеріалу.

 

Зупинка –« Розподільна» (дод. 5)

 

Слово вчителя:

Капітани здатні вести свої групи в похід. Увага, листоноша тільки- що передав телеграму з материка «Частини мови». Послухайте, що в ній написано:

« Учасники подорожі до материка «Частини мови»! Зустрічаємо і пропускаємо у дієприкметниковий край за умови, якщо правильно виконаєте завдання: розподілити подані слова в колонки за частинами мови. Нагадуємо: у кожній колонці має бути однакова кількість слів. До зустрічі. Частини мови»

 

Слова для кожної групи: (дод. 6)

  1. Побілити, яблуня, веселий, його, веселість, білий, потроїти, три, трійка, абиякий, сховатися, побілка, яблуневий, яскравість, троє, оцей, хто- небудь, впасти, схованка, високий, він, будь- що, шостий, семитисячний, п’ятиярусний, шестеро, везти, висвітлити, висвітлення, йти, чотириногий, темно- чорний, півтора, абищо, одна шоста.

 

  1. Газоопалення, сімнадцятий, гадати, стирання, стерти, світлуватий, п’ятірка, заступати, чийсь, синій, потемніти, синь, що, йому, сік, синіти, шестисотий, синьо- зелений, що- небудь, зіткати, тисяча, надіслати, лист,листування, сорок, ніхто, п’ятий, пам’ятний, п’ятеро, якому- небудь, незручний, ласкавий, перший, жовтогарячий, такий.

(Учням роздаються картки з розграфленням. Завдання виконують протягом 5 хвилин)

Іменники

Прикметники

Числівники

Займенники

Дієслова

 

 

 

 

 

 

Народознавча пауза ( 3 ):

14 грудня — Пророка Наума   картинка (дод. 7)

На другий день після Андрія Первозванного відзначали день пророка Наума, який вважався покровителем освіти й науки. Пророк Наум поставить на ум. Вважалося, що з цього дня найкраще починати навчання в школах, тому саме 14 грудня відкривали двері церковно-приходські трикласні школи для сільських дітей, котрі влітку не вчилися, а допомагали по господарству. Спочатку йшли до церкви ставити свічку пророку Наумові, дома батько тричі вдаряв гілкою свяченої верби, приказуючи: «Тією святою вербицею, що Христа зустрічали, виряджаємо тебе, дитино, на навчання. Хай наука тобі легко дається».

Зупинка- « Творча» (дод. 8)

Слово вчителя:

Щоб вирушити в подорож далі нам потрібно виконати два завдання:

  1. Розповісти про дієприкметник як особливу форму дієслова ( одній групі- у науковому стилі, другій- у розмовно- художньому);
  2. Скласти (письмово) твір- мініатюру про грудень, використовуючи дієприкметники; дієприкметники підкреслити хвилястою лінією; зробити морфологічний розбір дієприкметника (на вибір)

 

Гра-розминка « Криниця народної духовності»

Потрібно швидко пояснити значення фразеологізму.

Група 1

Побудований на піску – ненадійний.

Підрізаний на пні – знищений у своїй основі.

Втоптаний у багнюку – зганьблений.

 

Група 2

Замкнений у собі – мовчазний.

Втрачений шанс – не використані можливості.

Скупаний у любистку – дуже вродливий.

 

Народознавча пауза ( 4 ): картинка (дод. 7)

19 грудня — Миколая Чудотворця (Миколи зимового)

Це одне з найвизначніших, найвеселіших свят. У ньому дуже виразно поєдналися як дохристиянські, так і християнські звичаї та традиції.

Важливість святого і його свята підтверджується тим, що майже в кожній сім’ї обов’язково повинна була бути ікона Миколи Чудотворця.

З Миколи починалася справжня зима. «Миколай бородою трусить, дорогу стелить». Старалися із зібраного врожаю віддавати борги: «Коли ти не віддаси до Миколи, то вже не оддаси ніколи».

 

V. Підбиття підсумків (рефлексія) уроку

 

Зупинка- «Підсумкова» (дод. 9)

  1. «Мікрофон»

Учні продовжують незакінчене речення:

«На сьогоднішньому уроці я …»

VІ. Домашнє завдання.

Скласти 5 речень з дієприкметниковим зворотом, розібрати дієприкметники.

 

Слово вчителя:

Ось і закінчилася подорож .  Вона показала, як кожен із вас засвоїв теоретичний матеріал, як навчився використовувати здобуті знання. Я думаю, що вам було цікаво. Адже ви ще раз переконалися, що мова наша чарівна, загадкова. Закінчити урок мені хочеться словами В. Сосюри:

Любіть свою мову й ніколи її не забудьте в житті.

Ми з нею відомі усюди, усе в ній, що треба нам, є,

А хто свою мову забуде, той серце забуде своє.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                        

                      Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Народознавча                                                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          

 

                                                       Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Теоретична

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                              Додаток 3

 

 

 

 

 

 

Прогнозуюча

 

 

 

 

 

                                                                                                  Додаток 4

   

13 грудня –Андрія

 

 

                                                   Додаток 5

 

 

 

 

 

 

 

 

Розподільна

 

 

 

 

 

 

                                                                                         Додаток 6

Газоопалення,сімнадцятий,                  гадати, стирання, стерти, світлуватий, п’ятірка, заступати, чийсь, синій, потемніти, синь, що, йому, сік, синіти, шестисотий, синьо- зелений, що- небудь, зіткати, тисяча,   надіслати, лист,листування, сорок, ніхто, п’ятий, пам’ятний, п’ятеро,   якому-небудь,                                             незручний, ласкавий, перший, жовтогарячий, такий.

 

                                                                                         Додаток 6

Побілити, яблуня, веселий, його, веселість, білий, потроїти, три, трійка, абиякий, сховатися, побілка, яблуневий, яскравість, троє, оцей, хто- небудь, впасти, схованка, високий, він, будь- що, шостий, семитисячний, п’ятиярусний, шестеро, везти, висвітлити, висвітлення, йти, чотириногий, темно- чорний, півтора, абищо, одна шоста.

 

                                                                                                                               Додаток 7

 

14 грудня –Наума

19 грудня – Святого Миколая

                                                                                                          Додаток 8

 

 

 

 

 

 

Творча

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                          Додаток 9

 

 

 

 

 

 

Підсумкова

 

docx
Додано
16 березня 2019
Переглядів
754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку