Якими науковими дорогами ми з вами попрямуємо, про що будемо дізнаватися і що повинні вивчити і вміти робити? «Лінгвістичний калейдоскоп»Завдання: утворити з поданих дієслів дієприслівникинадихати, працювати, говорити, слухати, довести, відпочити, долати, сховати, мислити, фарбувати, пам’ятати, відкривати, вітати, посміхнутися, обороняти, спостерігати.
Дякуючи вашим знанням, ми опинились у творчій лабораторії, і сьогодні відчуємо себе справжніми дослідниками. Ви, як юні науковці, спробуєте здійснити лексичне, морфологічне, синтаксичне, міфологічне, лінгвістичне та стилістичне дослідження. Отож, не гаймо часу, вперед до нових відкриттів!
Перед початком дослідження прислівника ми повинні дізнатися, що таке прислівник, тобто значення цього слова. Яка наука про мову вивчає значення слів? Лексика – наука про мову, яка вивчає значення слів. Лексикологія – розділ мовознавства, який вивчає лексику (словниковий склад мови). Тож перше дослідження, яке ми проведемо буде лексичним.
Робота в групах. Назвіть одну з ознак, яку виражає прислівник злетіти (як?) раптом; повернувшись (куди?) додому. ознаки дії, коли залежить від дієслова або його форми — дієприслівника.надзвичайно цікавий, урочисто проголошений, занадто голосно.ознаку іншої ознаки, коли залежить від прикметника, дієприкметника або іншого прислівника.вікно (яке?) навпроти; кава (яка?) по-турецьки.ознаку предмета, коли залежить від іменника.
Робота в групахпровідміняйте прислівник голосно змініть за родами прислівник тихозмініть за числами прислівник високо. Який висновок ми можемо зробити? Яка найголовніша морфологічна ознака прислівника?Прислівник – це самостійна незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки, рідше – ознаку предмета.
Пообіч до самого неба підіймались важкі скелі. Скрізь можна було побачити радісних хлопчаків, які каталися на санчатах. Усюди можна було почути привітання з нагоди професійного свята. Тільки зелена низька озимина навкруги току нагадувала про осінь. Лікар почав оглядати його занепокоєно. За хатою буде зелений садочок, навколо із квітів рясненький віночок. Голос її дзвінко лунав, переливався, линув. Надворі стояло сухе, жарке літо. Збоку стояла дівчина, яка намагалась розгледіти те, що діялось тут. Було їх дуже багато. Якось лелеки довго кружляли в небі. Завдання: виписати із вправи у експрес-зошиті прислівники, якщо ви правильно виконаєте вправу, то склавши другі букви отримаєте ім’я та прізвище письменниці, вірш якої згодом прослухаєте.
Пообіч до самого неба підіймались важкі скелі. Скрізь можна було побачити радісних хлопчаків, які каталися на санчатах. Усюди можна було почути привітання з нагоди професійного свята. Тільки зелена низька озимина навкруги току нагадувала про осінь. Лікар почав оглядати його занепокоєно. За хатою буде зелений садочок, навколо із квітів рясненький віночок. Голос її дзвінко лунав, переливався, линув. Надворі стояло сухе, жарке літо. Збоку стояла дівчина, яка намагалась розгледіти те, що діялось тут. Було їх дуже багато. Якось лелеки довго кружляли в небі. Якщо ви правильно виконали завдання, то склавши другі букви отримаєте ім’я та прізвище письменниці, вірш якої згодом прослухаєте.
Мова кожного народу неповторна і - своя; в ній гримлять громи в негоду, в тиші - трелі солов'я. На своїй природній мові і потоки гомонять; зелен-клени у діброві по-кленовому шумлять. Солов'їну, барвінкову, колосисту - на віки - українську рідну мову в дар мені дали батьки. Берегти її, плекати буду всюди й повсякчас, бо ж єдина - так, як мати, мова в кожного із нас!Завдання: прослухати вірш Оксани Забужко «Мова» і назвати прислівники, які зустрічаються в ньому.
Мова кожного народу неповторна і - своя; в ній гримлять громи в негоду, в тиші - трелі солов'я. На своїй природній мові і потоки гомонять; зелен-клени у діброві по-кленовому шумлять. Солов'їну, барвінкову, колосисту - на віки - українську рідну мову в дар мені дали батьки. Берегти її, плекати буду всюди й повсякчас, бо ж єдина - так, як мати, мова в кожного із нас!Завдання: прослухати вірш Оксани Забужко «Мова» і назвати прислівники, які зустрічаються в ньому.
Час здійснити Стилістичне дослідження Завдання: прочитати текст і сформулювати, яка роль прислівників у тексті та в мовленні взагалі? Ось і сад. Спочатку старі вишні, купка диких слив. Далі в неладі горбаті яблуні, покручений частокіл... Збоку густий бузинник, з другого боку городжений пліт, а скрізь кропива, лопух, кінський щавель, дикий хміль... Колись тут були доріжки, а тепер вони обернулись у звичайні, химерно виведені стежки. Одна з них тягнеться вздовж саду під високі, розлогі горіхи. Тут перехрестя зі стежкою, що веде до хати, й тут почорнілий, похилений стіл та кілька лавиць. Звідусіль через віття слив видно стару, білу, дерев'яну церкву (У. Самчук). Прислівник служить засобом зв’язку речень у тексті, засобом підвищення виразності, образності мовлення.
1. Прислівником називається незмінна самостійна частина мови, що виражає...а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі;б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;в) додаткову дію або стан предметів.2. Визначити рядок, у якому прислівник позначає ознаку предмета. а) діяти наперекір; б) поділити надвоє;в) читання вголос. 3. Прислівники із значенням ознаки дії, ознаки іншої ознаки у реченні найчастіше виступають...а) означеннями;б) присудками;в) обставинами.
4. Прислівник змінюється…а) за числами, родами, відмінками;б) не змінюється;в) за відмінками та числами.5. Синтаксична роль прислівника у реченніа) виступає переважно другорядними членами речення;б) виступає переважно головними членами речення;в) не є членом речення.6. Визначте ряд слів, в якому усі прислівникиа) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо;б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.
7. Виділене слово є прислівником у реченніА Старому та хворому годи завше, як малому. Б Мені стало якось ніяково. В Тоді на Волині було невеличке село. Г Стояла собі у полі, коло гаю, одна козача пасіка. Д Він говорив, не поспішаючи нікуди.8. Прислівник виступає обставиною в реченніА Неподалік від озера будинок відпочинку. Б У лісочку було прохолодно. В Вона зробила це мимохідь. Г У будинку неподалік світилося. Д Наша подорож була вдалою. Усі слова є прислівниками в рядку. А стрімголов, змалечку, вперемішку, босоніж Б стромляючи, важко, легко, спересердя В не раз, зроду-віку, до дому, час від часу Г щосили, казна-звідки, будь-де, давній Д стрімкий, босоногий, малий, перемішаний
10. Прислівник є в кожному реченні, ОКРІМА І ось тихо розгортаються кущі. Б Десь бриніла притишена пісня. В Було нам добре, і було нам зле. Г Обабіч шляху зеленіє озимина. Д Часом блимне вогонь і зникне.11. Прислівник виконує роль присудка в реченніА Блідий ранок несміливо зазирнув у вікна. Б Назустріч дівчині йшов велично лось. В Сонце прокинулось пізно і зависло над лісом. Г Маковейчику на серці просторо і легко. Д Швидше і швидше котилися морські хвилі.12. Прислівник виконує роль означення в реченніА Дорога праворуч губилася в малиннику. Б Допізна того вечора жевріло вогнище. В Опівночі айстри в саду розцвіли. Г Дорошенко випростався на траві горілиць. Д Стрункі дерева стояли обіруч голі.
Домашнє завдання. Для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень: $ 32, стор.120 (правила), впр. 328 Для учнів із достатнім рівнем навчальних досягнень: $ 32, стор.120 (правила) Творче завдання. У багатьох казках богатирі зупиняються перед каменем, на якому є напис. Відтворіть цей напис, підкресліть у ньому прислівники. Визначте їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Для учнів із високим рівнем навчальних досягнень: $ 32, стор.120 (правила)Творче завдання. Порівняйте стан рослинного і тваринного світу навесні і взимку: підберіть антонімічні пари прислівників і введіть їх у речення, що становитимуть собою зв'язний текст.