Прийом розвитку критичного мислення «Клайстер»
Кожний учитель намагається створити процес навчання яскравішим, веселішим і цікавішим. Хороший спосіб досягти бажаного – звернути свій погляд на «Клайстер».
«Клайстер» – це метод організації інформації за допомогою графіки. В ньому визначаються головні змістові одиниці, у вигляді схеми.
Цей прийом використовується при систематизації добутої інформації і встановленні зв’язків між явищами. Принцип побудови кластера заснований на моделі будови сонячної системи. Проблема чи питання, які потрібно систематизувати – займають положення Сонця. Вся інша інформація розташовується на позиціях планет Сонячної системи з їхніми супутниками.
Переваги й результати застосування прийому «Клайстер»:
уміння формулювати питання;
знаходити головне у великому об’ємі навчального матеріалу;
порівнювати і аналізувати;
охоплює всіх учнів в навчальний процес;
діяльність цікава дітям;
надає простір для творчості.
Послідовність дій при складанні клайстера:
посередині листа написати ключове слово, яке є головним у розкритті схеми;
навколо записуються інші слова, які висловлюють факти, ідеї, образи для вибраної тематики;
всі нові елементи з’єднуються лініями з ключовим поняттям.
«Кластер» в початковій школі можна використовувати на будь-якому етапі уроку при вивчення різних тем.
Використання «Клайстера» на уроках.
І етап. Виклик:
записати ключове слово;
записати все, що відомо з даної теми.
ІІ етап. Осмислення
Знайомство зі змістом нової інформації
а) відео;
б) робота з підручником «insert»
– це я знаю
+ – нова інформація
! – цікавий або неочікуваний факт
? – незрозуміло
ІІІ етап. Рефлексія
Перетворити набуті знання на власні.
Що нового дізналися на уроці?
ІV. Перспектива
Де учні можуть застосувати нові знання.
Прийом «Кластер»
– створює атмосферу партнерських зв’язків;
– сприяє високій мотивації;
– дає можливість проявити себе;
– надає простір для творчості.
Я досліджую світ
Тема: «Сходження на Говерлу», 4 клас
Тема: «Які властивості має повітря» 3 клас
Тема: «Що таке погода та як її передбачити», 2 клас
Усна народна творчість. Казки.
Досягти успіху можна, лише, зацікавивши учня на уроці. Розвиваючи свої здібності, школяр задовольняє пізнавальні потреби. І тут допомагають стратегії розвитку критичного мислення, оскільки молодші школярі постійно відчувають потребу в ігровому спілкуванні.