Прийоми практичного мислення на уроках хімії.

Про матеріал
Прийоми критичного мислення на уроках хімії сприяють і формують вміння різносторонньо аналізувати, узагальнювати, бути творчими.
Перегляд файлу

 

Практична частина

 

32 роки моєї педагогічної діяльності привели мене до розуміння суті навчання: свобода, відповідальність, демократичність, творчість. Саме тому я обрала технологію критичного мислення. Я хочу, щоб мої учні були: 

1.   творчими;

2.   самостійними;

3.   повноправними громадянами України, готовими до розв’язання життєвих проблем, працювати успішно і творчо для саморозвитку і на благо України.

 Я хочу, щоб мій урок  щодня  розвивав в учнів базові навички, необхідні для критичного мислення: спостережливість; схильність до інтерпретації, аналізу, виведення висновків; властивість давати оцінки (ідеям, предметам, явищам тощо).

Ідучи на урок завжди думаю як зробити так, щоб урок був ефективний? Як зацікавити учня?; як домогтись, щоб учні мали хороші знання?; щоб ці знання стали їм у пригоді у майбутньому житті?

 Як я це роблю? Що для цього потрібно? Чи можна цього навчити? Чи під силу кожному учню стати творчою особистістю та реалізувати потрібне?

Можливо не всі учні в майбутньому стануть творчими людьми ,але   я готова допомогти їм щоденно , щo уроку, щоб у майбутньому вони змогли використовувати здобуті знання  в практичному житті.

Створювати і втілювати  ідеї, обговорювати різні точки зору, знаходити компроміс.

 Навчаю дітей активно, творчо сприймати інформацію, різносторонньо аналізувати її, мати особисту, незалежну думку, вміти її відстоювати. Тільки активна робота дитини від уроку до уроку, крок за кроком веде до формування особистості з гнучким розумом.

 Намагаюсь сконцентруватися  на успіхах учня, на його сильних сторонах і в ніякому разі  не допустити дитину до розчарування. І тут знову, уже в ХХІ столітті, будуть доречними слова великого Сухомлинського:

 

«Чим більше відкриттів робить дитина,

Чим глибше переживає радість мислення,

Тим більше відкривається перед нею незрозумілого, тим більше виникає нових питань, і крапля думки породжує повноводну річку думки»

 

Готуючись до уроку, плануючи кожен урок, продумую його так, щоб вся робота була спрямована на розвиток критичного мислення учнів. 

Час на опитування і пояснення відводжу мінімально, а збільшую для різних видів самостійної роботи: складання планів, таблиць, опорних схем, розв’язування творчих вправ. Особливу увагу приділяю прогнозуванню і аналізу експерименту, встановленню зв’язків нового матеріалу з раніше вивчених. Підтримую роботу за власною ініціативою учня . Моя мета на уроці не передати знання, а задіяти, зацікавити всіх, викликати бажання вчитись щодня. Кожен урок ми готуємось до дорослого життя, використовуючи різні прийоми і стратегії роботи.

 

Прийоми критичного мислення

 

  Структура сучасного уроку хімії  з використання технологій критичного мислення виглядає так: - актуалізація знань; - усвідомлення матеріалу (змісту уроку); - рефлексія.Для цих  етапів уроку використовую різні прийоми, зокрема:

1.      Прийом “Девіз”

 Пропоную учням обговорити девіз уроку, що спонукає їх до викладу власних думок, що обов’язково має зв’язок з темою уроку.

Приклади девізів уроків:

1.«Кисень — проста речовина, навколо якої обертається Земля. 

(Я. Берцеліус)

2.«Людина не може обійтися без металів... Якби не було металів, люди вели би злиденне існування серед диких звірів».     (Г. Агрікола)

3.«Знання лише тоді стають переконаннями, якщо їх досягнуто зусиллями думки».

                             4.«Навчаємося      не      заради       школи,       а      задля       життя».          

(Сенека)

5.Усе пізнається у порівнянні. Від аналізу — до структури, а від неї — до властивостей і застосування.

6.   Будь-яке явище має свою причину.

7.   Щоби пізнати, слід навчитися спостерігати.

8 Будь-які перетворення речовин у навколишньому світі можна описати певними хімічними рівняннями.

9.                      Розвиток відбувається шляхом стрибкоподібного переходу кількісних змін у якісні, від нижчого до вищого, від простого до складного.

10.                 «Він — один із найбільш поширених елементів на Землі, раніше його називали "каменем з неба", без нього жодна людина не змогла б існувати, бо він є основою її головної тканини, крім цього, він міститься у найсмачнішому продукті для дитини...»

11.«Просто знати — це не все. Знання потрібно використовувати».                  

                                                                                                 (Й. Ґете)

12.«Можна сказати, що призначення людини полягає в тому, щоби нищити свій рід, попередньо зробивши земну кулю не придатною для життя».                                                                   (Жан

Батист Ламарк).

13.«Здоров'я — це не все, та навіть усе — це є нічого, коли немає здоров'я...»                                                                          (А.

Шопенгауер)

14.«Головний секрет життя ось який: одна людина — нуль, разом

тільки — люди».                                                               (Д. І. Менделєєв)

15.«Жити щасливо й жити в злагоді з природою — одне й те саме».(Сенека)

16.                 Я – Карбон, я – вуглець,      Я – вугілля, олівець.

     Маю ще один талант:

     Я блищу, бо діамант

17.                 «Хімії в жодному разі навчити неможливо, не бачачи самої практики й не беручись за хімічні операції».              (М. В. Ломоносов)

18.                 «Немає нездійсненних реакцій. Якщо реакція не відбувається, Значить ще не знайдено відповідного каталізатора».   (М. Д. Зелінський)

 

2. Прийом «Розминка»

На початку уроку проводжу  розминку, яка замінює організаційні моменти.

Головна функція розминки – створення позитивного мікроклімату , мотивації до активної роботи на уроці, , а також використовую  як зв’язкову ланку  між різними етапами уроку.

 Даний прийом сприяє підготовці учнів до сприйняття матеріалу, позитивно налаштовує на роботу учнів під час уроку, створює сприятливий психоемоційний клімат . 

Приклад розминок:

 Приклад №1. ―Закінчити речення одним словом‖ 

 Перед початком уроку пропоную учням заручитися підтримкою своїх однокласників у навчальній діяльності. Для цього пропоную закінчити речення одним –двома словами: Проблема яка поставлена буде…  Я очікую….  ―Я бажаю тобі… Я думаю урок буде. ..Сьогодні ми дізнаємось про ….

Приклад №2. ―Обговорення крилатих фраз‖, які можуть не бути пов’язані з темою уроку. Активізує спілкування не вчителя й учнів, а особистостей. 

Приклад № 3. Заглянь в коробку, щоб побачити фото людини яку ви найбільше любите (в коробці дзеркало) і побажай їй….

 

3.Прийом «Я вітаю»

Використовую прийом «Я вітаю тих, хто…» (… любить уроки хімії, має хороший настрій; добре виспався; хоче працювати; виконав домашнє завдання;хто чекав зустрічі зі мною; хотів би дізнатися щось нове; хоче спілкуватися, хто закоханий…..у світ речовин,  тощо.

 

 

 

 

4. Прийом «Віра в успіх»

На мій погляд, важливим на уроках  є прийом створення ситуації успіху, щоб дати змогу кожному учневі розкритися повністю. Для цього необхідно: 1. Зняти  невпевненість  ( Я вірю ти розв’яжеш‖ Ти зможеш  ―«Це просто», «Це легко», «Не вийшло – нічого страшного, попрацюєш і обов’язково вийде»). 2. Надати приховану допомогу («Я вважаю, що краще б почати з цього…», «Мені здається, що основне тут…»). 3.Надати авансову допомогу («У тебе все вийде»‖ Я знаю якщо не сьогодні то на наступному уроці ти  виконаєш 4. Використовувати прийом персональної винятковості («Саме ти…»). 5. Зробити педагогічну оцінку результату («Ти це добре зробив»,

«Ось тепер вийшло чудово»)

 

5. Прийом «Дивуй»

Часто  на допомогу приходить методичний прийом «Дивуй»

Завдяки даному прийому в учнів виникає не тільки зацікавленість а і мотивація вивчати нове

Процес навчання повинен  починатися зі здивування особливо у

7-8    класах.      Пошуку    того,          що    може          здивувати, примусити замислитися, відводиться значне місце в підготовці до уроку і учня і вчителя. У нагоді стають хімічні казки, мініатюри, історичні факти.Даний прийом використовую найчастіше на етапах актуалізації та рефлексії.

 

6. Використовую прийом «Хто більше?»

Пропоную учням слово, яке може бути назвою теми уроку, ключовим словом уроку чи поняттям, яке застосовується на уроці. З літер цього слова учні повинні створити нові слова. Наприклад, на уроці хімії в 9 класі пропоную учням слово “електроліт”. Учні придумали такі слова: літо, рот, кріт, лот, трек, тіло,кіт,рок  до слова ―сахароза-роза , архар, cахара   роса  хара, Захар тощо.

 

7. Прийом «Легкі і важкі питання»

Легкі і важкі питання «Прийом Легкі» і «важкі» питань може бути використаний на будь-якій з трьох фаз уроку: на стадії виклику – це питання до вивчення теми, на стадії осмислення – спосіб активної фіксації питань по ходу читання, слухання, при роздумі – демонстрація розуміння пройденого Наприклад, для учнів  які обирають в майбутньому професії медика , вчителя хімії я використовую завдання які потребують ознайомлення з додатковою літературою вимагають пояснення не тільки з точки зору хімічної науки а і інтегровані з іншими предметами, такими, як біологія,  екологія, географія,математика. Для  решти учнів класу готую легші запитання,але які не  потребують самостійної підготовки Розв’язуючи задачі, учні розуміють, що знання предмета може згодитися і в майбутньому професії ,так і в щоденному житті.

Важкі питання:

Приклад 1. Яке значення має технологія‖Кріспер‖для хімії [урок Нуклеїнові кислоти]

Приклад 2. Урок-повторення – це стрибок у висоту, сходження на вершину. Яке ж це сходження, якщо ми повертаємось назад, значить ми повертаємось вниз, твоя точка зору.

Приклад 3. Що буде, якщо кількість металів, які є в органах людини, зменшиться вдвічі? Якщо деякі з металів будуть повністю відсутні? Наведіть приклади.

Приклад 4. В озеро скидаються відходи з металургійного заводу, озеро дуже забруднюється, в ньому гине все живе. Якщо закрити завод більшість жителів маленького міста залишаться без роботи Як поступити ?Урок‖ Чавун і сталь‖

Приклад 5. Людина подібна до корабля, кораблю не вистачить бензину він дозаправиться,що буде не як вистачить води?

Приклад 6. Чи міститься в яйці 18 амінокислот? Чи може надмірне вживання яєць бути шкідливим?

Приклад 7. Який фактор посилює ураження хвойних лісів, в порівнянні з листяними, радіацією.

 

Легкі запитання:

Приклад1 

14 листопада-Всесвітній день боротьби з діабетом? Які причини  і наслідки хвороби Як запобігти? 

Приклад 2

Вирахуйте масову частку кожного елемента в молекулі сахарози?

 

8. Прийом «Правда чи ні»

Цей прийом використовую на будь-якому етапі уроку залежно від теми . Поставлене питання починається словами: «Чи правда, що…» Учні повинні погодитися з цим твердженням чи ні.

-   Чи правда, що водень – екологічно чисте паливо, використовують як ракетне, але не використовують як пальне для автомобілів?

-   Чи правда, що завести автомобіль у невеликому зачиненому гаражі є самогубством?

-   Чи правда, що насіння пшениці проросте у стакані із спиртом і в склянці з водою?

-   Чи правда, що м'ясо лами гуанако смачне коли її вбили під час відпочинку, але якщо тварина довго бігала, то м'ясо стане неїстівне?

-   Чи правда, що на цукровий діабет може захворіти тільки людина, яка вживає багато цукру?

-   Чи правда,що негативні думки забруднюють атмосферу?

-   Чи правда, що пластиковий пакет розкладеться в природі через 100 років

 

9. Прийом” Cпіймай помилку”

Пояснюючи матеріал навмисне припускаюся помилок, які учні в процесі уроку повинні виправити і пояснити чому саме так:

1.                Дієтичні напої – це напої які містять настої та екстракти, завдяки яким знімається втома і нормалізуються   фізіологічні процеси).

2.                Алкени вступають в реакції приєднання і заміщення.

 

                             1.        Прийом «Що я думаю про це? Чи таке можливо?»

Щоб навчити учнів мислити критично, в 7-8 класах спочатку даю учням  алгоритм постановки запитань:

«Що я думаю про це?»

*Що я думаю,якщо б зникла вода на 1 …3….30… днів у школі…у місті  Турка?

*Що я думаю,якщо б концентрація кисню  в повітрі зменшилась до 19%,   18%, 16%?

*Щоб сталося, якщо б вирубали весь Карпатський ліс?

*Щоб сталося, якби загинули всі бджоли? 

*   Що я думаю про  вживання алкогольних напоїв підлітками ?

*Що я думаю про взаємозв’язок між  неконтрольованим вирубуванням  лісів у Турківському районі і колообігом  кисню і вуглекислого газу?

«Чи таке можливо?»:

*   «Як ця інформація відповідає тому, що я вже знаю,?» 

*«Що я можу зробити по-іншому тепер, коли володію новою інформацією?» 

*«Як ці ідеї впливають на мої погляди?»  Знаючи алгоритм на наступних уроках учні самостійно формулюють питання однокласнику чи класу

 

                                   2.    Прийом «Змійка»

 Цей прийом застосовую на заняттях при вивченні теми «Номенклатура насичених вуглеводнів», де пропоную учням зібрати з пластиліну  просторові моделі алканів. Перший учень складає молекулу метану, наступний – етану і т.д. В результаті ми отримуємо моделі молекул представників гомологічного ряду насичених вуглеводнів  Прийом «Змійка застосовую при вивченні тем:‖Мітоз, Мейоз» на уроках біології. Учні моделюють фази даних процесів використовуючи пластилін, сірники, макаронні вироби.

Активна робота дитини від уроку до уроку, крок за кроком веде до формування особистості з гнучким розумом. Технології розвитку критичного мислення, активізують розумову діяльність на уроці в учня, розвивають допитливість, спостережливість, бажання активно, самостійно, творчо мислити, бажання вчитись щоденно.

Прийоми  і стратегії  критичного мислення використовую в різних видах навчальної діяльності. Проте узагальнюючи свій досвід дійшла до  висновку найдієвіше вони коли учні працюютьу групі В групі учні висловлюють свої судження, активно обговорюють, передбачають які будуть ознаки реакцій ,як дослідити властивості речовин ,як виявити ту чи іншу речовину при проведенні хімічного експерименту чи при розв’язанні певної проблеми чи задачі. Кожен шукає відповідну аргументацію на підкріплення своєї думки  Групова робота дуже важлива   оскільки забезпечує розвиток міжособистісних стосунків учнів, через які засвоюються елементи організаційної діяльності.

Працююючи в групі  учень засвоює швидко і якісно лише те, що одразу після отримання нової інформації застосовує на практиці, або передає іншим. Такі уроки відбуваються на фоні позитивних емоційних станів вчителя й учнів, з елементами співпраці; їх підготовка та проведення об’єднують учителя й учня як рівних партнерів по роботі. 

 

pdf
Додано
10 грудня 2023
Переглядів
385
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку