Прийоми розкриття спільної теми на уроках з різних предметів

Про матеріал
Інтегровані уроки надзвичайно привабливі для дітей, адже часто супроводжуються відкриттями і знахідками, дають змогу скористатися знаннями з одного предмета під час вивчення іншого, а це підвищує ефективність процесу пізнання, розвиває вміння аналізувати, синтезувати та узагальнювати знання з певних питань. Особливо продуктивною така форма організації навчального процесу є в тому випадку, коли учні мають змогу розглянути певну тему на уроках з різних дисциплін. У них формуються широкі уявлення про поняття, явище чи предмет, розвивається творче мислення, мобільність думки, міцнішає бажання досліджувати, відкривати все нові й нові, ще не пізнані грані дійсності. Проілюструємо прийоми організації на різних уроках ознайомлення учнів 3-го класу з лелекою - птахом — символом України.
Перегляд файлу

          Убралися в картузики веселі чорногузики

Прийоми розкриття спільної теми на уроках з різних предметів.

Інтегровані уроки надзвичайно привабливі для дітей, адже часто супро­воджуються відкриттями і знахідками, дають змогу скористатися знаннями з одного предмета під час вивчення іншого, а це підвищує ефективність процесу пізнання, роз­виває вміння аналізувати, синтезувати та узагальнювати знання з певних питань. Особливо про­дуктивною така форма організації навчального процесу є в тому випадку, коли учні мають змогу розглянути певну тему на уроках з різних дисциплін. У них формуються широкі уявлення про по­няття, явище чи предмет, розвивається творче мислення, мобільність думки, міцнішає бажання досліджувати, відкривати все нові й нові, ще не пізнані грані дійсності. Проілюструємо прийоми організації на різних уроках ознайомлення учнів 3-го класу з леле­кою - птахом — символом України.

                                         Літературне читання

На уроці літературного читання можна ознайомити учнів з такими віршами про лелеку.

Результат пошуку зображень за запитом "малюнок лелеки"    Бусликова пригода

Буслик плаче край болота,

Він боїться бегемота.

— Бегемота?! Таж дарма —

Бегемота в нас нема.

Є маленькі каченята,

Є веселі жабенята,

Сіра чапля біля річки,

У траві перепелички,

Трясогузка і деркач.

Милий буслику, не плач!

*

Брів болотом буслик білий,

Довгі ніжки багряніли,

Сумно буслик белькотав:

“Жабенят хтось розігнав!”

Жабенята розсміялись —

В очереті заховались.

                             (М. Тарасич)

 

Спочатку твори читає педагог,  потім — діти.

Попередньо вчитель дає завдання:

  •   Прочитайте вірші.
  •   Визначте настрій творів.
  • Поміркуйте, у якому темпі та з якою силою голосу треба читати кожен вірш. Прочитайте твори ви­разно.

Після короткого аналізу варто провести бесіду.

Запитання до першого вірша

  1. Чому плакав буслик?
  2.   Яких болотних жителів згадав у своєму вірші автор?
  3.   Як ви гадаєте, чи втішився буслик після заспокій­ливих слів? Чому?

Запитання до другого вірша

  1. Чому сумував буслик?
  2.   Чи справді на болоті не було жабенят?
  3.   Розгляньте ілюстрацію. До якого вірша вона підхо­дить більше?

На наступному етапі мо­лодші школярі виконують вправи на римування.

Доберіть з віршів пари слів, що римуються:

болота—... річки — ...

белькотав—... розсміялись — ...

Розвитку вміння аналізувати, синтезувати, аргументовано висловлювати думку сприятиме вправа “Займи позицію”. Педагог пропонує учням два судження:

  •   Я вважаю, що ці вірші мають багато спільного.
  •   Я вважаю, що ці вірші зовсім різні.

Діти мають обміркувати, яке з суджень вони під­тримують, висловити свою позицію та аргументувати зроблений вибір, звертаючись до текстів віршів.

Цікавим психологічним прийомом є вправа “По­ради для буслина”, під час виконання якої діти складають порадничок щодо того, як птахові подолати власні страхи, невпевненість, журбу.

Оскільки лелека — це птах, який у культурі й традиціях українського народу посідає особливе місце, варто ознайомити учнів з народними уявленнями про нього.

Лелека — охоронець роду

Лелеку здавна вважали незвичайним птахом. Якщо він оселявся біля чиєїсь хоти, це означало, що в ній жи­вуть добрі люди. А ще казали, що лелека є охоронцем роду й приносить щастя.

Доповнити цю інформацію діти можуть, скорис­тавшись дібраними самостійно прислів’ями про лелеку або пояснивши зміст тих, які запропонує вчитель.

Де лелека водиться, том щастя родиться.

Якщо лелеки летять високо, не поспішаючи, буде горна осінь.

Прилетів лелека — весну приніс здалека.

З'явилися бузькові лапи — не забирай з грядки сапи. Лелеки летять тільки до добрих людей.

Де лелека не літає, а на весну додому повертає.

Роно прилетів лелека — буде тепле літо.

Лелека починає непокоїтися — на негоду.

Природознавство

Під час ознайомлення учнів з птахами но уроці природознавства варто запропонувати їм вправу “Зна­йди назву птаха”.

зо

ЖУ

ДЯ

ВЕЛЬ

ЗУ

СНІ

ця

ЛЕ

ЛУБ

СИ

ТЕЛ

КА

го

РА

ни

ГУР

ЛЕ

ЛЯ

 

Відповідь: зозуля, дятел, снігур, журавель, синиця, голуб, лелека.

Пригадати вже відому інформацію про бусла діти можуть склавши  асоціативний кущ.

Цікавою є діяльність, у ході якої молодші школярі мають виділити типові для представника певного виду птахів ознаки, зіставити особливості поведінки, зовнішнього вигляду, харчування тощо. Ефективним прийомом такої діяльності є круги Ейлера. Так, пе­дагог може запропонувати виписати спільні то від­мінні ознаки, наприклад, лелеки і синиці.




Для цього можна скористатися планом.

План порівняльної характеристики птахів

  1. До якого розряду тварин належить.
  2. Місце поширення.
  3. Розмір птаха.
  4. Будова.
  5. Шкірний покрив.
  6. Забарвлення.
  7. Чим живиться.
  8. Яку користь приносить.
  9. Де зимує.

Молодші школярі дуже полюбляють грати, і їх напевне зацікавить гра «Збери обід» Для її проведення діти об’єднуються в три групи, напри­клад, “Лелека”, “Журавель”, “Синиця”. Но столах у кожної групи лежать картинки із зображеннями: комах, дрібної риби, мишей, ягід (бажано журавлини), насіння, жаб, павуків, кореневищ водних рослин, до­щових черв’яків, слимаків. Завдання: дібрати обідні “страви” для кожного з птахів.

Якщо учні вже ознайомилися на уроках літературного читання з віршами про буслика, та на їх основі можна запропонувати виконати вправу “Хто де живе?”. Для цього вчитель просить пригадати зміст віршів і записати у дві колонки назви тварин, про яких у них згадують: у першу — мешканців водойм, в другу — тих, що живуть на суші.

                                                Українська мова

Для актуалізації знань учнів педагог пропонує роз­гадати ребус. З’ясувавши, що відповіддю є слово “буслик”, учи­тель пропонує виконати словникову роботу — дібрати синоніми до цього слова.

Бусол — лелека, боцюн, бушля, чорногуз, бузько.

Потім учитель пропонує пригадати вивчені на уроці літературного читання вірші (демонструє їх но дошці). На основі їхнього змісту діти в групах виконують такі завдання.

І група

  1. Замініть синонімами слова брів і белькотав. Запишіть їх.
  2. Знайдіть у вірші спонукальне речення, запишіть його. Підкресліть звертання.

ІІ група

  1.   Випишіть з першого вірша прикметники.
  2.   Зі словами буслик, жабенята складіть і запишіть розповідні окличні речення.

ІІІ група

  1.   До слова болото доберіть спільнокореневі слова. Запишіть їх і позначте корені.
  2.   Спишіть останнє речення другого вірша. Під­кресліть у ньому основу — підмет і присудок.

                                      Фізична культура                                                                       Знання про пташок, здобуті на уроках з інших пред­метів, учні можуть розширити на уроках фізичної куль­тури. Зокрема, виконуючи вправи, імітувати їхні рухи або відтворити (навіть частково інсценізувати) фраг­менти з життя пернатих в іграх. Пропоновані вправи можна також ввести в інші уроки як фізкультхвилинки.

 Вправа “Сова”

В. п. — о. с., руки на поясі.

  1.     — нахил голови вперед, підборіддям торкну­тися грудей; в. п.

3,4 — голову закинути назад; в. п.

5,6 — поворот голови праворуч; в. п.

7, 8 — поворот ліворуч; в. п.

(Вправу виконують повільно).

Вправа “Птахи летять’”

В. п. — ноги нарізно, руки вниз.

  1.      — руки плавно розвести в сторони.
  1.      — плавно повернутися у в. п.

(Руки імітують рухи крилами).

Вправа “Птахи відлітають”

В. п. — ноги на одній лінії, права попереду, руки опущені вниз.

1,3 — нахил тулуба вперед, руки розведені в сто­рони (голову не нахиляти).

2, 4 — в. п.

Комплекс вправ “Каченята”

Раз-два — всі пірнають,

(Два кроки на місці, присісти).

Три, чотири — виринають,

(Встати).

П'ять, шість — на воді

(Руки розвести в сторони).

Кріпнуть крильця молоді.

(Підняти руки над головою і плеснути в долоні).

Сім, вісім — що є сили

(Руки розвести в сторони).

Всі до берега поплили.

(Почергові круги руками вперед).

Дев'ять, десять — обтрусились

(Струсити руками, ногами).

І за парти (на лави) опустились.

(Сідають за парти (на лави)).

Комплекс вправ “Качка вийшла з води”

В. п. — о. с., руки вниз.

Учні одночасно по черзі струшують правою ру­кою, лівою, потім правою і лівою ногою — по вісім разів кожною. Поступово зменшують кількість вико­нання рухів: по сім разів, по шість і т. д. Вправу закін­чують, коли зроблено по одному струшуванню кож­ною кінцівкою.

 

Гра “Чапля”

Педагог оголошує конкурс на кращу “чаплю”. За сигналом діти мають праву ногу зігнути в коліні, повернути її на 90° до лівої ноги і притиснути ступню до внутрішнього боку стегна лівої ноги якомога вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протрима­тися в такому положенні якомога довше.

Гра “Буслик”

Одного учня обирають “бусликом”, решта — “жа­бенята”. “Жабенята” присідають групкою, прикрива­ючи голови руками. “Буслик” ходить на визначеній відстані, “шукає жабок” і промовляє:

— Брів болотом буслик білий,

Довгі ніжки багряніли,

 Сумно буслик белькотав:

“Жабенят хтось розігнав!”.

Учні-“жабенята” вигукують з місця хором:

— Жабенята розсміялись —

В очереті заховались.

І розбігаються по залі, а “буслик” їх ловить. Учень, якого зловили, стає новим “бусликом”. Гру повторю­ють з початку.

                                              Уроки творчості                                                                    Створити образ лелеки доцільно і на уроках тру­дового навчання чи образотворчого мистецтва. Причому для втілення творчої ідеї можна скориста­тися різноманітними техніками, прийомами, матері­алами (поробка з природного матеріалу, скульптурка з пластиліну, аплікація, оригамі тощо).

Детальніше розглянемо алгоритм створення мо­заїки з паперу “Лелека”.

Обладнання та матеріали: картон-основа; чор­ний, білий та червоний тонкий папір; олівець, клей, пензлик для клею.

При створенні мозаїки слід звернути увагу дітей на те, що картон для основи краще добирати темних відтінків, оскільки сам лелека білого кольору.

Алгоритм створення мозаїки “Лелека”

  1. Нанести контурне зображення лелеки на картон-основу.
  2. Приготувати рвані клаптики паперу білого, чор­ного та червоного кольорів.
  3. Змастити зображення птаха на картоні клеєм.
  4. Заповнити контур клаптиками паперу, міцно притискаючи їх до основи.
  5. Просушити готову мозаїку.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку