Прийшов Наум - берись за ум!

Про матеріал
Цей матеріал допоможе розкрити значення знань, науки в житті кожної людини; повідати дітям про обрядові дії в день Наума; показати взаємозв’язок свята, давніх традицій народу з шкільними традиціями; представити успіхи, надбання в різних галузях навчального процесу.
Перегляд файлу

 

Свято Наума

 

Мета: розкрити значення знань, науки в житті кожної людини;     

повідати дітям про обрядові дії в день Наума; показати взаємозв’язок свята, давніх традицій народу з шкільними традиціями; представити успіхи, надбання в різних галузях навчального процесу.

Форма проведення: свято

Обладнання: виставки творчих робіт (малюнки, поробки), кращих зошитів з математики, укр. мови; фотогазети “Ми на уроках”, плакати з прислів’ями, “Народний календар. Грудень”.

 

Хід години спілкування:

 

Ведуча. Здається, що лише вчора ви переступили поріг шкільної оселі, а вже 6 рік, натхненно здобуваєте знання, йдучи дорогою світла, науки і добра.

Ведучий. Сьогодні ми поведемо мову про розум, знання, про наші успіхи і досягнення на шляху до освіченості. І це не даремно, адже за народним календарем 14 грудня – день святого пророка  Наума покровителя розуму та доброчинства (робота зі словом “доброчинство” – чинити, робити добро може людина освічена, мудра).

Ведуча. У давнішні часи навчальний процес починався взимку –                              1 грудня за старим стилем (14 – за новим), в день святого Наума. То була найзручніша пора для сільських дітей, адже прийшов час, коли можна перепочити від нагальних хліборобських клопотів.

Ведучий.За народною уявою, Наум – покровитель розуму, знань і доброчинства, а  тому селяни були переконані: якщо на святого пророка розпочати навчання, то дитина краще засвоюватиме науку, а відтак набереться ума-розуму. З цього приводу казали “Пророк Наум наведе на ум”.

Ведуча. Як відомо, у ХVІІ столітті в Україні був високий рівень освіти. Численні іноземні мандрівники, проїжджаючи країною, захоплювались високим освітянським статусом народу. Зокрема, відомий французький інженер у своїх путівних замітках “Опис України” відзначив, що практично в кожному селі були школи, а за рівнем писемності наш народ випереджував найбільш розвинені європейські країни.

Ведучий. В ті давні роки наука дітям давалася нелегко. По-перше, вчителям на той час були малоосвічені дячки. А, по-друге, вони використовували малозрозумілий метод заучування різних складів. Та незважаючи на це, батьки віддавали дітей до школи, бо освіченість була у повазі. З днем  Наума пов’язано чимало традицій, обрядів. Про деякі з них ми  зараз і згадаємо.

 

Розповідь з елементами гри

(виходить учень – автор і розповідає.)

 

 Автор: Напередодні Наума батьки одвідували дячка і зголошувались про оплату: за науку для дочки чи сина потрібно було забезпечити вчителя дровами на зиму, обдарувати салом чи ковбасами на різдвяні свята. Ввечері до „кашоїда” приходив хрещений батько з букварем. (демонструється міні-сценка).

 

Дійові особи:

“кашоїд”,

хрещений батько,

мати.

 

Хрещений батько:

Доброго вечора вашій хаті.

Господиня:

Добрий вечір, проходьте, проходьте. Сідайте ось тут, будь ласка. Як добре, що ви завітали до нас на день Наума.

Автор: (коментує)

Посеред хати ставили пікну діжку, застеляли її кожухом і гість, взявши ножиці, підстригав хрещеника – “щоб добре в голову лізла наука”.

Хрещений батько:

  • Батюшка Наум. Виведи синка на ум.
  • Сідай сину до столу. Перевіримо, чи варто тобі до школи збиратися, чи вистачить розуму, терпіння?

Автор:

Після цього сідали за стіл і завчали на пам’ять декілька літер. (Батько показує декілька літер, а діти повторюють).

Хрещений батько:

Що ж, сину, бачу буде тобі наука даватись легко.

Автор:

А господиня тим часом готувала пшонянку на ознаку доброго навчання.

Господиня:

Пригощайтесь. Їж, сину, нехай навчання буде для тебе легким. А ще, хочу всіх пригостити кашею, щоб добре навчались. Адже “треба чимало каші з’їсти, щоб опанувати науку”. (господиня вгощає присутніх дітей кашею).

Автор: Вранці син з батьком йшли до церкви. Коли повертались додому мати подавала на сніданок кашу і благословляла на добре навчання.

Господиня:

Благословляю тебе, сину.

Автор:

Наступного ранку батько витягував свячену вербову галузку і тричі стьобав нею сина промовляючи:

Батько:

Святою вербицею, якою Христа зустрічали, виряджаємо тебе, щоб тобі, сину, наука давалась легко.

Автор: Після цього батько з сином йшли до школи, несучи горщик з кашею. В школі учню показували різки, що стояли в кутку. І учень знав, що йому потрібно було бути і чемним, і слухняним.

 

Ведуча. Велике прагнення до знань, до навчання було у народу. Бо це був рух у перед, до світла, до кращого майбутнього. Народом були складені численні прислів’я. На уроках літератури, мови вам доводилось з ними знайомитись. Ми домовились, що ви згадаєте ці прислів’я і навіть спробуєте їх записати і оформити. Отож, хто хоче показати свою роботу? (На дошці записано: “прислів’я про науку, знання”. Діти вивішують листівки, коментуючи зміст прислів’я.)

Ведучий.  Ці прислів’я є короткими за оформленням, але повчальними і глибокими за змістом. Ідуть роки, проходять століття і мудро поступає той народ, який, обравши шлях до світла, невпинно йде цим шляхом.

Ведуча. У одному із затишних куточків нашого міста, серед золотокосих берізок-красунь і замріяних верб, привітно дивиться на світ сотнями допитливих очей дім науки, мудрості, перемоги розуму над неуцтвом, добра над злом.

Ведучий.  Ось і ми, сучасні діти, навчаємось у цій затишній гімназії. Поруч з нами знаходяться досвідчені педагоги, які дарують нам і свої знання, і частинку своєї душі. Сьогодні ці люди присутні тут. Вони є нашими гостями. І давайте своїми оплесками подякуємо нашим вчителям за їхню працю.

(Дівчинка читає вірш „Учителю...”).

Я залишаю в пам’яті своїй

Твоє терпіння, слово і бажання.

Мене навчи розкрити і вселить

У серце доброту і сподівання.

Прийми уклін доземний

І зверни Святий свій погляд на роки роботи,

Якій життя своє ти присвятив,

Долаючи проблеми і турботи. Повір, що всі твої дари,

Які щоденно, безкорисно й щедро

Ти дарував, залишаться в мені

І в тих, кому давав поради мудро.

Я дякую Тобі! Від сонця і землі,

Від неба, гір, річок і зір небесних,

Бажаю сил, терпіння і краси.

І за твоє просвітницьке життя

В любові вічно будеш ти, учителю!

 

Погодьтеся, дуже добре, що тут у школі є можливість проявляти свої таланти, розвивати їх, йти шляхом самовдосконалення.

Ведуча. Як хочеться, щоб ви відчули себе маленькою частинкою всієї шкільної родини. Хочеться, щоб ви поважали своїх вчителів, любили друзів, вірили їм та ніколи їх не зраджували. А також, щоб ви росли добрими, чуйними людьми, щоб вічні людські цінності, такі як честь, доброзичливість, порядність, справедливість були основою вашого життя. Щоб між вами була згода, мир, щирість. Саме тоді можна натхненно працювати, здобувати знання, досягати успіхів.

Ведучий. А за хорошим настроєм, як завжди, йде – лине добра пісня про найкращий куточок на Землі, про рідний край, де зелена левада, луки з пахучою скошеною травою, сонячний сосновий бір, або тінявий гай з суничними галявинами і широке поле, де так легко й солодко дихати; стежина, обіч якої ростуть волошки й маки, і по якій, здається не йдеш, а летиш, неначе птах…

 

Звучить пісня “Моя вічна любов”.

 

Ведуча. Хочу вам нагадати, що в давні часи на день Наума вітали учнів, які своєю працею досягли успіхів у навчанні. Ось і сьогодні, продовжуючи цю традицію, ми маємо нагоду поговорити і про ваші досягнення, про ваші успіхи. Ведучий.  Звичайно, кожна людина – це неповторність. Одна людина народжується з надзвичайною працездатністю, інша одержала від Бога великий дар – талант, а ще інша визначила мету у своєму житті, а для досягнення її потрібно багато працювати над собою, оволодіти глибокими знаннями, проходити через великі труднощі, та перешкоди. І все-таки приємно, що в нашому класі є діти, які вміють долати ці перешкоди. Звісно, хто долає перешкоди і приходить до успіху, той має право на нагороди. Ось і сьогодні, кожен, хто відзначився, буде нагороджений символічною медалькою.

Ведуча. За результатами конкурсу мовознавців імені П. Яцека ми знаємо, що в нашому класі є учні , які показали хороші результати. (Можна нагородити грамотами учнів –олімпійців.)

Хочеться сьогодні нагадати імена дітей, які у складі команди мовознавців посіли І місце у конкурсі „Наша мова калинова” (До дня української писемності та мови):

Торкаючись джерела рідного слова ви навчаєтесь і самі дивувати ніжними рядками поезії.

 (Звучать  твори чи вірші у виконанні учнів).

 Ведучий. Вивчаючи досконало рідну мову, ми вшановуємо свій народ та батьківщину. Вивчаючи іноземну мову, ми віддаємо шану світовій культурі.

Ведуча. У нашій  школі учні мають можливість вивчати дві іноземні мови: англійську та німецьку. Не поганих результатів у вивченні мов досягли … ……

Вони не лише вміють читати, писати іноземними мовами, а й декламують вірші мовою оригіналу та співають пісні

 (Звучить вірш  англійською мовою і пісня німецькою.

Ведучий. Ми живемо в ХХІ столітті. Цей період технічного прогресу, комп’ютеризації. І вже сьогодні ми хочемо знати комп’ютер досконало і тому свої знання поглиблюємо в гуртку з інформатики: …….

Ведуча. Але найціннішим комп’ютером завжди буде людський розум. І недаремно на уроках математики ви користуєтесь власним вмінням обчислювати різноманітні математичні вирази, використовуєте логічне міркування при розв’язуванні складних задач.

Ведучий. „Дві зміннні величини обернено пропорційні, якщо при збільшенні чи зменшенні однієї величини в декілька разів, у стільки ж разів зменшується або збільшується друга величина”.

... Боже, як у цьому можна розібратись? Але ж є серед нас люди, які почуваються в цій інформації, як риба у воді.

З гордістю представляю своїх однокласників – метрів математики: ……

Ведуча. Ви знаєте, що українська земля дуже мальовнича. Її природа є безцінним скарбом. На уроках біології, географії ви маєте можливість доторкнутися душею і розумом до багатства рослинного світу. І як важливо зберегти нашу природу, любити її неповторну красу. Дуже приємно продемонструвати виставку поробок з природного матеріалу………….

Ведучий. В далекі часи люди намагалися віддати „в науку” своїх дітей, особливо хлопців – бо їм іти в москалі, щоб могли писати додому листи. В ті часи не приймали ні скарги, ні заяви, якщо в них були граматичні помилки, нерозбірливий почерк. А сьогодні ми маємо змогу побачити виставку кращих зошитів: ……………………..

Ведуча. Мистецтво... Слово глибоке і багатогранне, бо охоплює архітектуру, скульптуру, образотворче мистецтво, музику, театр, кіно і т.д.

 І пензликом, запрошеним до рук,

 Зображую я землю, мир і доброту...

Ці рядки можуть слугувати життєвим девізом учнів, які обрали малювання своїм хобі і присвячують цьому мистецтву свій вільний час.

 Малюнки цих дітей зачаровують приємними світодайними кольорами. А побачити їхні роботи можна було на конкурсах .

Ведучий. Бачення навколишнього світу можна передавати не лише через малюнок, його можна передати пластикою, ритмом, словом, через танець. Саме через танець намагаються нам передати певну інформацію, хороший настрій учасники хореографічного ансамблю до складу якого входть і наші учні …..(Виступ ансамблю)

Ведуча. Життя – театр. А всі ми з вами є актори. І можна сказати, що кожна дитина нашого класу спробувала себе в певній ролі, тобто кожен може назвати себе актором. Але найкращими акторами в класі є ………

Ведучий. Я знаю ще один вид мистецтва для мужніх, витривалих, кмітливих людей. Це мистецтво спортивне і тут ми маємо чим гордитися…………

Ведуча. На день святого Наума вважали доброю традицією починати навчати дітей грі на музичних інструментах. В цей день влаштовували цікаві обрядові дійства, професійні посвяти. Майбутні музики освячували на Наума музичні інструменти, зокрема, бандури, скрипки. В нашому класі є діти, які люблять не лише співати, слухати музику, а й ті, які самі виконують твори на різних інструментах. ………

Що ж, поринемо в чарівний світ музики і приємні хвилини нам подарують…….

Ведуча. Серед вчителів, які викладають в нашому класі, було проведено опитування, хто є кращим учнем класу. В номінацію „Кращий учень класу” ввійшли: ……..

Але перемогла в номінації „Кращий учень 6- класу”наша староста.

 (Вручається номінація „Сова” – символ мудрості).

 

Ведучий. І останній вид мистецтва, але найвідповідальніший – бути батьками. Безумовно, кожна людина, досягаючи певних висот, оглядається на батьківський дім і знає: там підтримає лагідна мама і впевнений батько.

Дорогі наші батьки! Щиро дякуємо вам за ваші добрі, мудрі поради, настанови. Дякуємо за те, що завітали на сьогоднішнє свято. Дякуємо, що щоденно, як пророк Наум, наставляєте нас на ум.

Ведуча. Дорогі діти, ви йдете по правильному життєвому шляху. Бо шлях цей до світлого майбутнього, до Розуму, Знань. Нехай цей шлях не буде дуже важким для вас. Нехай він буде всіяний успіхами, творчими досягненнями. Нехай у ваших юних серцях палає надія в те, що найвищих вершин ви досягнете власним розумом, наполегливою працею.   

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
7 квітня 2019
Переглядів
1289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку