ПРОЄКТ «МЕРЕЖЕВА ВЗАЄМОДІЯ У ПРОЦЕСІ НАЛАГОДЖЕННЯ УСПІШНОЇ АДАПТАЦІЇ
УЧНІВ 1-х КЛАСІВ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛІ»
Попова Ольга Леонідівна, практичний психолог Красноградського ліцею №1 ім.О.І.Копиленка Красноградської міської ради Харківської області
Допоможи мені зробити це самому.
(Девіз М. Монтессорі)
Початок навчання дитини у школі – складний і відповідальний період у її житті. Це час великих надій і розчарувань, перших життєвих перемог і перших життєвих поразок. Без повноцінної адаптації немає внутрішньої рівноваги особистості, впевненості у завтрашньому дні, людської поваги, допомоги і творчості. Без адаптації неможливий щоденний процес входження дитини у нові соціальні ситуації та нові системи взаємодії з оточенням. Тому тема адаптації до умов шкільного навчання учнів 1-х класів є важливою і актуальною, адже цей період у житті дітей – важкий і складний.
Ефективність і досягнення позитивних результатів можливе лише за поєднання зусиль вчителя, практичного психолога та батьків, координації їхньої роботи на основі реальних знань про особливості розвитку кожної дитини.
Для того, щоб адаптаційний період пройшов успішно і з метою надання дітям допомоги в успішній адаптації до шкільного навчання, психологічною службою школи було розроблено цей проєкт.
МЕТА: створення сприятливих педагогічних та соціально-психологічних умов для успішного навчання, функціонування й розвитку в новій системі шкільних відносин учнів 1-х класів.
ТИП ПРОЄКТУ: творчий, комбінований.
ЗАВДАННЯ:
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
Етапи розробки та реалізації проєкту:
І. Проведення консультативної і просвітницької роботи з батьками першокласників.
ІІ. Проведення групових та індивідуальних консультацій педагогів.
ІІІ. Проведення комплексного дослідження процесу адаптації учнів 1-х класів.
ІV. Організація методичної роботи з педагогами.
V. Організація педагогічної підтримки школярів.
VІ. Організація роботи з школярами, що зазнають труднощів у шкільній адаптації.
VІІ. Корекційна робота з батьками і з педагогами.
VІІІ. Підсумковий етап. Моніторинг комплексного дослідження психолого-педагогічного супроводу процесу адаптації учнів 1-х класів до навчання в школі.
І етап. Проведення консультативної і просвітницької роботи з батьками першокласників, направленої на ознайомлення дорослих з основними задачами і труднощами періоду первинної адаптації, тактикою спілкування і допомоги дітям.
Проведення консультативної роботи з батьками
№ з/п |
Тема консультації |
Форма проведення |
Термін проведення |
Форма узагальнення |
1 |
Вікові особливості шестирічних дітей і методи їхньої психологічної підтримки |
Індивідуальна |
Вересень |
Рекомендації |
2 |
Перші шкільні невдачі: їх причини та шляхи подолання |
Індивідуальна |
Жовтень- листопад |
Рекомендації |
3 |
Ознаки шкільної дезадаптації: їх причини та шляхи подолання |
Індивідуальна |
Жовтень- листопад |
Рекомендації |
4 |
Психологічні особливості першокласників, їх проблеми. |
Групова |
Жовтень- грудень |
Рекомендації |
5 |
Раціональна організація режиму дня |
Групова |
Жовтень- грудень |
Рекомендації |
6 |
Як допомогти дитині адаптуватися до школи |
Групова |
Жовтень- грудень |
Рекомендації |
7 |
Помилки сімейного виховання |
Групова |
Жовтень- грудень |
Рекомендації |
Проведення просвітницької роботи з батьками
№ з/п |
Тема заходу |
Форма проведення |
Термін проведення |
Форма узагальнення |
1 |
Курс для батьків майбутніх першокласників «Введення в шкільне життя» |
Групова |
Лютий |
Рекомендації, конспект |
2 |
Готовність учнів до навчання в школі. Прищеплення їм позитивної мотивації до школи і навчання |
Групова |
Жовтень
|
Конспект виступу |
3 |
Ділова гра «Готовність дитини до школи» |
Групова |
Жовтень
|
Конспект гри |
4 |
Успішна адаптація як умова гармонійного розвитку особистості. Створення позитивного стилю взаємин з дітьми у сім‘ї |
Групова |
листопад |
Конспект виступу |
4 |
Пам‘ятка для батьків «Характеристика розвитку й поведінки дітей шестирічного віку» |
Індивідуальна |
Вересень- листопад |
Пам‘ятка |
ІІ етап. Проведення групових і індивідуальних консультацій педагогів по виробленню єдиного підходу до окремих дітей і єдиної системи вимог до класу з боку різних педагогів, що працюють з класом.
Проведення консультативної роботи з педагогами
№ з/п |
Тема консультації |
Форма проведення |
Термін проведення |
Форма узагальнення |
1 |
Психологічні особливості першокласників. |
Групова |
Вересень |
Рекомендації |
2 |
Шкільне навантаження і здоров‘я дитини |
Групова |
Жовтень |
Рекомендації |
3 |
Стиль спілкування вчителя і адаптація дитини до школи |
Групова |
Вересень- Жовтень |
Рекомендації |
4 |
Особливості початкового періоду навчання в 1 класі |
Групова |
Жовтень- листопад |
Рекомендації |
5 |
Надання психологічної підтримки дітям із проблемами адаптації |
Індивідуальна |
Жовтень- грудень |
Рекомендації |
ІІІ етап. Проведення комплексного дослідження процесу адаптації учнів 1-х класів.
1. Сформованість мотивації навчання.
2. Засвоєння навчальних програм.
3. Розвиток довільної сфери.
4. Комунікативні здібності.
5. Емоційна сфера.
6. Стан здоров‘я.
7. Психологічний аналіз уроків, спостереження за мікрокліматом у класних колективах, стилем спілкування учнів з учителем і один з одним.
8. Поглиблена індивідуальна діагностика учнів з низьким рівнем готовності, адаптації та ознаками шкільної дезадаптації з метою дослідження їх причин (за потребою).
ІV етап. Організація методичної роботи з педагогами, направлена на побудову навчального процесу відповідно до індивідуальних особливостей і можливостей школярів, виявлених у ході діагностики і спостереження за дітьми в перші тижні навчання.
Організація методичної роботи з педагогами
№ з/п |
Тема заходу |
Форма проведення |
Термін проведення |
Форма узагальнення |
1 |
Тренінг «Особливості адаптації шестирічних першокласників до школи» |
Групова |
Жовтень |
Рекомендації, конспект |
2 |
Нарада при директорові «Результати вивчення рівня готовності учнів 1-х класів до навчання в школі» |
Групова |
Жовтень
|
Узагальнені дані |
3 |
Нарада при директорові «Адаптація учнів 1-х класів до навчання в школі» |
Групова |
Листопад
|
Узагальнені дані |
4 |
Нарада при директорові «Порівняльний аналіз вивчення підсумкового рівня адаптації учнів 1-х класів до навчання в школі» |
Групова |
Травень |
Узагальнені дані |
5 |
Мала педрада «Адаптація учнів 1-х класів до навчання в школі» |
Групова |
Листопад
|
Узагальнені дані, рекомендації |
V етап. Організація педагогічної підтримки школярів, основною формою якої є різні ігри на корекційно-розвивальних заняттях. Вони допомагають дітям швидше взнати один одного, настроїтися на систему вимог, що пред`являються школою, зняти надмірну психічну напругу.
Корекційно-розвивальні заняття
VІ етап. Організація роботи з школярами, що зазнають труднощів у шкільній адаптації. Вона направлена на підвищення рівня їх шкільної готовності, соціально-психологічну адаптацію в новій системі взаємостосунків.
Календарно – тематичне планування
(за корекційно-розвивальною програмою
«Розвиток навчально-пізнавальної діяльності учнів 1 класу
для забезпечення успішності навчання»)
№ з/п
|
Тема заняття |
Кількість годин |
Клас |
Дата проведення |
1 |
Знайомство. Встановлення контакту в групі, створення доброзичливої атмосфери, розвиток спостережливості та довільності. |
1 год. |
1-А, 1-Б |
|
2 |
Розвиток просторового орієнтування і зорово-моторної координації. |
1 год. |
1-А, 1-Б |
|
3 |
Настроювання на роботу, зняття емоційної напруги. Розвиток зорово-моторної координації. |
1 год. |
1-А, 1-Б |
|
4 |
Розвиток просторового орієнтування та встановлення просторових відношень. |
1 год. |
1-А, 1-Б |
|
5 |
Розвиток моторного компонента графічної навички. |
1 год. |
1-А, 1-Б |
|
6 |
Розвиток сприймання й орієнтування у просторі. |
1 год. |
1-А, 1-Б |
|
7 |
Формування мисленнєвих операцій на змістовому матеріалі з опорою на наочність. |
1 год. |
1-А, 1-Б |
|
8 |
Формування мисленнєвих операцій на словесному матеріалі. |
1 год. |
1-А, 1-Б |
|
9 |
Формування елементів навчально-пізнавальної діяльності. |
1 год. |
1-А, 1-Б |
|
10 |
Формування елементів навчально-пізнавальної діяльності. |
1 год. |
1-А, 1-Б |
|
Індивідуальний план корекції з попередження дисграфії учня 1 класу
№ з/п |
Мета заняття |
Зміст роботи |
Дата |
1 |
Знайомство. Налагодження контакту. Формування здатності до зорово-моторної регуляції. |
Вправи «Крапочки», «Лисичка», «Що вийшло?», «Домалюй», «Шлях». |
|
2 |
Настроєння на роботу. Зняття емоційної напруги. Розвиток та корекція графічних навичок. |
Вправи «Крапочки», «Шлях», «Зафарбуй», «Овочі», «Курчатка». |
|
3 |
Настроєння на роботу. Розвиток зорово-моторної координації. Тренування вправності дрібної моторики кисті руки. |
Вправи «Крапочки», «Квадрат», «Ведмедик», «Зафарбуй», «Пальчики». |
|
4 |
Настроєння на роботу. Розвиток просторового орієнтування і зорово – моторної координації. |
Вправи «Крапочки», «Мішень», «Зафарбуй», «Качечка», «Фрукти». |
|
5 |
Розвиток та корекція графічних навичок. Тренування вправності дрібної моторики кисті руки. |
Вправи «Заштрихуй», «Крапочки», «Хлопчик», «Велосипед», «Коло». |
|
6 |
Розвиток та корекція графічних навичок. |
Вправи «Хрестики», «Зафарбуй», «Картини» |
|
7 |
Формування здатності до зорово-моторної регуляції. |
Вправи «Корабель», «Рибки», «Перемалюй». |
|
8 |
Розвиток та корекція графічних навичок. |
Вправи «Заштрихуй», «Кенгуру», «Чоловічки». |
|
9 |
Розвиток зорово-моторної координації. |
Вправи «Колобок», «Перемалюй», «Промінь». |
|
10 |
Розвиток та корекція графічних навичок. |
Вправи «Кошенятко», «Домалюй», «Дівчинка». |
|
VІІ етап. Корекційна робота з батьками і з педагогами.
1. Робота з соціальною підсистемою учитель-учень як система семінарських занять:
- заняття 1. Обговорення на тему: «Які вигоди даній дитині дає така її поведінка в класі?»;
- заняття 2. Обговорення на тему: «Що хорошого я роблю (зробила) для даної дитини?»;
- заняття 3. Обговорення на тему: «Уявіть собі, що проблема розв‘язана, що поведінка дитини змінилася на краще».
2. Робота з підсистемою батьки-діти:
- заняття 1. Обговорення на тему: «Що хорошого я роблю (зробив) для своєї дитини. Чому мене можна назвати хорошим батьком?»;
- заняття 2. Обговорення на тему: «Які вигоди приносить така поведінка дитині вдома, в сім‘ї»;
- заняття 3. Активізація позитивних цілей виховання.
VІІІ етап. Підсумковий етап. Моніторинг комплексного дослідження психолого-педагогічного супроводу процесу адаптації учнів 1-х класів до навчання в школі.
Моніторинг комплексного дослідження психолого-педагогічного супроводу процесу адаптації учнів 1-х класів до навчання в школі
ЛІТЕРАТУРА