Психологічне здоров’я особистості

Про матеріал
Сучасний світ через свою складність, динамічність та суперечливість створює різноманітні проблеми для людини і владно вторгається в її особистісний простір. Воєнні дії вкрай негативно відображаються на особистості людини, соціально-технологічний прогрес спричиняє зростання негативного впливу на моральні та інтелектуальні можливості; загострення екзистенціонального почуття страху, невпевненості, розгубленості та розчарування теж диструктивно позначається на здоров'ї людини загалом і на психічному здоров'ї зокрема. Тому матеріали розробки стануть у нагоді всім, хто бажає розібратися в собі та покращити власне психологічне здоров"я.
Перегляд файлу

План-конспект проведення заняття з елементами тренінгу на тему «Психологічне здоров’я особистості»

 

1. Поняття «Психічне здоров’я».

Всесвітня організація охорони здоров’я визначає психічне здоров’я (духовне або душевне, іноді – ментальне здоров’я, від англ. Mental health) наступним чином:

Психічне здоров’я – це стан благополуччя, при якому людина здатна реалізовувати свій власний потенціал, справлятися зі звичайними життєвими стресами, продуктивно і плідно працювати, а також вносити вклад в життя своєї спільноти.

Психологічне здоров'я є необхідною умовою повноцінного функціонування і розвитку людини в процесі його життєдіяльності. Таким чином, з одного боку, воно є умовою адекватного виконання людиною своїх вікових, соціальних і культурних ролей (дитини або дорослого, вчителя або менеджера, росіянина або австралійця і т.п.), з іншого боку, забезпечує людині можливість безперервного розвитку протягом усього його життя.  Однак якщо психологічне здоров'я - необхідна умова повноцінного функціонування, то наскільки воно взаємопов'язане з фізичним здоров'ям? Тут потрібно відзначити, що саме використання терміну «психологічне здоров'я» підкреслює неподільність тілесного і психічного в людині, необхідність і того, і іншого для повноцінного функціонування.

Психологічно здорова людина - це насамперед людина спонтанна і творча, життєрадісна і весела, відкрита і пізнає себе і навколишній світ не тільки розумом, а й почуттями, інтуїцією. Вона повністю приймає самого себе і при цьому визнає цінність і унікальність оточуючих його людей. Така людина покладає відповідальність за своє життя насамперед на саму себе і витягує уроки з несприятливих ситуацій. Вона знаходиться в постійному розвитку і, звичайно, сприяє розвитку інших людей. Його життєвий шлях може бути не зовсім легким, а іноді досить важким, але він прекрасно адаптується до швидко змінюваних умов життя. І що важливо - вміє перебувати в ситуації невизначеності, довіряючи тому, що буде з ним завтра. Таким чином, можна сказати, що ключовим словом для опису психологічного здоров'я є слово «гармонія», або «баланс». І насамперед це гармонія між різними складовими самої людини: емоційними і інтелектуальними, тілесними і психічними і т.п.

            Психічне здоров'я має першочергове значення для особистого благополуччя, підтримки здорових сімейних відносин і здатності кожної окремої людини зробити внесок в життя суспільства. І повірте, фізичне здоров'я неможливе без психічного здоров'я.  За даними ВООЗ, на психічні захворювання в наші дні страждають більше 450 мільйонів людей.  В Україні Всесвітній день психічного здоров'я відзначають з 1992 року.

            З цього ж року 10 жовтня з ініціативи Дніпропетровського обласного наукового-методичного центру практичної психології та соціальної роботи в закладах освіти на Дніпропетровщині ми проводимо день психологічного здоров’я.

 

2. З чого складається психічне здоров’я, його компоненти?

Показниками ПЗ особистості є:
- Прийняття відповідальності за своє життя;
- Саморозуміння і прийняття себе;
- Вміння жити в теперішньому часі;
- Осмисленість індивідуального буття;
- Здатність до розуміння і прийняття інших.

 

3. Тест на визначення рівня психічного здоров’я

Ученики отвечают на вопросы (да, нет)

- Легко ли вы находите общий язык с другими людьми?

- Насколько вы великодушны?

- Способны ли вы дать себе верную оценку?

- Умеете ли вы правильно планировать свое время?

- Умеете ли вы добиваться своего?

- Умеете ли вы решать свои проблемы?

- Умеете ли вы подать себя?

- Часто ли вы прислушиваетесь к внутреннему голосу?

- Умеете ли вы расслабляться?

- Умеете ли вы отдыхать от проблем?

- Легко ли вы поддаетесь влиянию других людей?

- Насколько вы открыты?

- Насколько хорошо вы умеете владеть собой?

- Знаете ли вы сильные стороны своего характера?

- Насколько хорошо вы умеете импровизировать?

- Радушная ли вы хозяйка?

- Легко ли вам осуществить задуманное?

- Любите ли вы приключения?

- Насколько вы отходчивы?

Результатом выходят ответы (да, нет), которые набрал каждый ученик при ответах (да, если их больше, то у вас пока все хорошо, если нет, то стоит задуматься над собой).

 

4. Робота в групах «Що впливає на наше психічне здоров’я?». Визначити чинники, що впливають на психологічне здоров’я та шляхи подолання негативних станів.

 

5. Психотест «Мандрівка» на визначення провідних сфер життя та їх якості.

Тест «Мандрівка»

Правила проведення: запропонуйте дорослому уявити, як вони мандрують по уявному маршруту. Відповіді бажано записати.

1.  Ти йдеш по лісу. Який цей ліс? Яка погода? З ким ти?

2. Ти виходиш на галявину та бачиш джерельце. Яке воно? Ти до нього підійдеш? Будеш пити з нього?

3.  Раптом  на галявину вискакує звір. Який він? Що він робить? А що робиш ти?

4. Ти йдеш далі. По дорозі потрапляєш на берег річки. Яка вона? Ти будеш перебиратись на інший берег, чи залишишся на цьому березі? Якщо будеш перебиратись, то яким чином?

5. Ти опинився на другій стороні( або залишився на цій) та натрапив на будинок. Який цей будинок?

6. Ти заходиш до будинку. Подивись навколо та розкажи про нього. В яку ти кімнату зайшов спочатку? Які ще є кімнати? Ти підеш в підвал, на горище? Розкажи про них. Що там лежить або хто там живе?

7. Ти виходиш з дому з іншої сторони та йдеш по стежці. Попереду  тебе – паркан. Ти намагатимешся потрапити на іншу сторону? Якщо так, то яким чином?

8. Ти довго йшов і на кінець потрапив на берег моря. Над морем літають чайки. Далеко вони чи близько? Як вони себе поводять?

9.  В морі ти бачиш корабель. Який він? Як далеко від берега? Ти будеш до нього добиратись?

Інтерпретація символів:

Ліс. Символізує те, як людина сприймає саме життя та свій рух по ньому. Зверніть увагу на сам ліс – наскільки людині комфортно в ньому, світло, цікаво.

Джерельце. Це сприйняття всього нового, що приносить нам життя. Якщо людина бачить брудне джерело, то більш за все вона не звикла чекати від життя радості та милості...

Звір. Це те, як людина бачить інших людей. Хто першим іде на контакт – людина чи тварина? Чи вони ігнорують одне одного? Так ви зможете проаналізувати стосунки між людиною та соціумом.

Річка і паркан. Це символи перешкод. Як людина їх сприймає? Чи хоче їх здолати або буде здаватися, зупиниться на місці?

Будинок. Це символ сім’ї. Який цей будинок: чистий, затишний чи брудний, захаращений?  Важливо, на яку деталь людина звертає увагу – дах з дірками, відкриті чи закриті вхідні двері. Якщо при описі кімнат якась кімната не згадується взагалі, це значить, що якась сфера життя чи якась людина підсвідомо ігнорується. Горище – це знання, навички та вміння. Добре, коли воно  уявляється акуратним, де все розкладено по полицям. Або там живуть веселі коти або добрі птахи – це свідчить про розвиток уяви та фантазії. Якщо горище захаращене, то це свідчить про наявність “сміття” в голові. Підвал – це підсвідомість. Якщо людина залюбки “лізе” у підвал і з задоволенням там знаходиться -  то, більш за все,  підсвідомі страхи її не дуже тривожать.

Чайки на морі. Це родичі. Подивіться, яка в них поведінка, де вони.

Корабель. Це заповітна мрія. Якщо ви його бачите ясно та чітко – це означає, що ви знаєте, чого хочете. А якщо корабель розбитий, то це явна ознака розчарування. Ще гірше, якщо людина говорить про корабель із сумом або відразу описує перешкоди – немає човна, щоб добратися, немає бажання до нього плисти і т. ін. – це говорить про те, що людина    не вірить у власні сили. 

 

6. Рекомендації з підвищення рівня психічного здоров’я

1. Прежде, перечислите вещи, вызывающие у вас стресс. Это поможет избегать провокационных ситуаций. Старайтесь расслабляться и формируйте психологическую установку на спокойствие.

2. Регулярное выполнение физических упражнений и занятия спортом уравновешивают нервную деятельность (дозированная ходьба, оздоровительный бег, плавание, велоспорт).

3. Найдите время для занятий, которые доставляют вам удовольствие: общение с друзьями, прогулки на свежем воздухе, отдых на природе.

4. Планируйте короткие программы релаксации по любым методикам: аутотренинг, медитация, дыхательная гимнастика, физические упражнения.

5. Не пытайтесь делать много дел одновременно. Запланируйте свой день и выполняйте намеченные задачи в зависимости от их важности, не делайте все в последнюю минуту.

6. Избегайте неприятных людей. Никогда не раздражайтесь от общения с людьми, какими бы они ни были. Принимайте людей такими, какие они есть. Если приходится общаться с невыносимым человеком, радуйтесь, что вы не такой. Берегите нервы и улыбайтесь — победа все равно останется за вами.

7. Больше общайтесь с интересными людьми! Не замыкайтесь в себе, чаще разговаривайте с оригинальными и успешными людьми. Посоветуйтесь с ними, спросите, как они решают те или иные вопросы.

7. Вправа «Кошик питань». Учні записують власні питання на невеликому папері, потім кладуть його у загальний кошик, перемішують і відповідають на те питання, яке витягли.

 

8. Притча «Все у твоїх руках».

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
9 грудня 2022
Переглядів
283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку