Про матеріал
Презентація ознайомлює учнів із сторінками життя і творчості Джона Кітса, розповідає про світ природи та місце людини в ньому. Містить прийом «Теорії розвитку критичного мислення», «Калейдоскоп цікавинок». Проводиться робота з текстами оригіналу і перекладу вірша «Про коникак і цвіркуна» Використано портрет Джона Кітса, запис «Голоси природи».
Сторінки життя та творчості Джона Кітса. Актуалізація знань учнів (з використанням прийому ТРКМ) На основі статті підручника про поета та перегляду відео “Джон Кітс” https://www.youtube.com/watch?v=KCEr3 KZ61t. Iдіти дають відповіді а питання: Що найбільше вразило вас в біографії письменника?Як ви розумієте вислів “життєві цінності”?Як ви думаєте, чи могли сучасники Джона Кітса вважати його своїм поетом? (з огляду на життєві цінності поета)Що привернуло вашу увагу у ставленні Джона Кітса до природи? Про що ми могли б поговорити? Що взяти за приклад?Що вам відомо про зображення на могильній плиті Джона Кітса? Що воно, на ваш погляд, символізує?
Калейдоскоп цікавинок. Джон Кітс оспівував любов, красу, невмирущу “поезію землі”. Понад усе любив квіти, особливо фіалки.“Краса є правда, правда є краса, це все, що людина повинна знати на землі”, – писав він. Одним із найвідоміших творів ранньої поезії Кітса став вірш «Про коника і цвіркуна», який був створений у 1817р. Вірш має цікаву історію. Кітс написав його експромтом, за 15 хвилин, у творчому змаганні з поетом Лі Хантом. Цей вірш подобався багатьом поетам. До поезії Джона Кітса в Україні зверталися різні перекладачі (Микола Зеров, Михайло Драй-Хмара, Дмитро Паламарчук), а найбільше – Василь Мисик, якому засобами української мови вдалося відтворити не тільки основний зміст творів митця, але і їхній ритм, суголосся звуків, що створюють неповторні мелодії віршів поета.
Природа і людина. Слухання запису сюрчання коників. А хто з вас чув пісеньку коника? Як вона називається? (сюрчання)Коли найчастіше співають коники? (у вечірній час, влітку, коли йдуть жнива. Якщо коники сюрчать безупинно– це вірна ознака жаркої погоди. Можливо, своєю пісенькою коники допомагають хліборобам збирати врожай)А хто бачив цвіркуна? Де живуть цвіркуни? (улюбленим місцем їх перебування є людські житла. У людей цвіркуни викликають симпатію і цікавість. Їхній мелодійний спів з давніх часів асоціювався із домашнім теплом, родинним затишком, комфортом)Що дає людині спілкування з природою?
Виразне читання вірша мовою оригіналу. John Keats. On the Grasshopper and Cricket. The poetry of earth is never dead: When all the birds are faint with the hot sun, And hide in cooling trees, a voice will run From hedge to hedge about the new-mown mead; That is the Grasshopper's – he takes the lead In summer luxury, – he has never done With his delights; for when tired out with fun He rests at ease beneath some pleasant weed. The poetry of earth is ceasing never: On alone winter evening, when the frost Has wrought a silence, from the stove there shrills The Cricket's song, in warmth increasing ever, And seems to one in drowsiness half lost, The Grasshopper's among some grassy hills.
Робота з текстом оригіналу. Яке враження справив на вас вірш, прочитаний мовою оригіналу? Що ви відчували, слухаючи вірш?Чи все ви відразу зрозуміли про що він? А які слова вам зрозумілі?Перекладіть заголовок вірша. Як звучить англійською словосполучення поезія землі, яке використав В. Мисик у своєму перекладі? «The poetry of earth is never dead» (поезія землі ніколи не помре) і «The poetry of earth is ceasing never» (поезія землі ніколи не оніміє)Який художній мовний засіб використав автор? (Метафори)
Аналіз розуміння змісту вірша. Чи сподобався вам вірш у перекладі В. Мисика? Чим саме?Виокремте центральні образи вірша. Чому саме їх ви вважаєте головними? Що ви можете сказати про будову вірша? Чим вона вражає?На скільки частин ми можемо умовно поділити вірш?Який центральний образ І частини ? Коли саме співає коник, що ви можете сказати про час та мету його співу?Який центральний образ ІІ частини?Доведіть словами із тексту, що у другій частині показана картина суворої зими. Хто не кориться зимі? Про що нагадує цвіркун своєю піснею?
Про кого йдеться в передостанньому рядку вірша?Чи можна сказати, що цей “невідомий”також майстерно вписаний поетом у загальну картину природи?Поміркуйте та знайдіть у кожній частині рядки, у яких виражено головну думку твору. Зверніть увагу на вислів «поезія землі». Поезія – це мистецтво, а земля – це природа. Але для Джона Кітса вони нерозривні і перебувають у постійній гармонії. Поет розкриває в малому велике, бачить прекрасне в звичайнісінькому. Пісня двох крихітних співців – коника і цвіркуна – містить у собі прихований рух опору. своїм співом вони немов нагадують, що життя не припиняється ні на мить.