У даній роботі розглядаються напрямки, за якими має здійснюватися виховна робота в школі. В роботі представлені сценарії виховних годин на різну тематику, а саме: родинне, національно - патріотичне, трудове, естетичне, громадянське, правове виховання.
Анотація
Метою і завданням школи є виховання інтересу до навчання, розвиток особистості, підготовка дитини до дорослого життя, формування поваги до минулого нашого народу. Зважаючи на це, педколектив школи працює над проблемою «Розвиток в учнів креативної компетентності». Становлення особистості та досягнення нею високого рівня соціальної реалізації повинне відбуватися одночасно і паралельно в навчальному процесі та в позаурочній діяльності.
Назва конкурсної роботи: «Про майбутнє задумайся сьогодні»
Стислий опис: У даній роботі розглядаються напрямки, за якими має здійснюватися виховна робота в школі. В роботі представлені сценарії виховних годин на різну тематику, а саме: родинне, національно - патріотичне, трудове, естетичне, громадянське, правове виховання.
План
І.Вступ.
ІІ.Про майбутнє задумайся сьогодні.
ІІІ. Висновки.
ІV. Список використаної літератури.
Вступ
Провідною ідеєю є творчий пошук, який спрямований на впровадження національних традицій, відродження української культури, звичаїв народу, патріотизму і національної гордості.
Основними завданнями роботи є виховання особистості, яка б:
- віддано любила свій народ, свою Батьківщину;
- з повагою ставилась до символів нашої держави;
- знала і вивчала історію України, традиції, звичаї інших народів;
- добре володіла основами наук;
- удосконалювала свою особистість, закріплювала позитивні якості, творила добро заради добра і була безкорисливою;
- з любов’ю і повагою ставилась до батьків;
- оберігала природу, турбувалась про неї, збагачувала її.
Для реалізації мети розроблено цикл вихованих заходів з різних напрямків виховання, де враховано вікові особливості школярів.
Виконуючи завдання і реалізуючи основні принципи виховної роботи, виховна робота школи орієнтуються на нормативно – правову базу з питань виховної роботи, а саме Закони України «Про освіту”, «Про загальну середню освіту”, «Про охорону дитинства”, «Концепцію виховання дітей та молоді”, «Концепцію громадянського виховання”, «Національну доктрину розвитку освіти”, «Конвенцію про права дитини”, «Декларацію прав дитини” та нормативно – правові акти, документи Міністерства освіти і науки України, обласного управління освіти, органів місцевого самоврядування.
Виховна робота педагогічного колективу школи була підпорядкована проблемній темі школи «Розвиток в учнів креативної компететності». У минулому навчальному році виховна робота була спланована та спрямована на досягнення головної мети – формування та розвиток соціально-зрілої, творчої особистості – громадянина України.
Виконання завдань і реалізація основних принципів виховної роботи протягом навчального року здійснювалися за основними напрямками:
В основу діяльності школи покладено принцип гуманізму, демократизму, незалежності від політичних, громадських та релігійних організацій, поєднання загальнолюдського і національного взаємозв’язку, розумового, морального, фізичного і естетичного виховання, науковості, диференціації, індивідуалізації змісту і форм освіти, розвиваючого характеру навчання.
Виховна робота школи була спрямована на вирішення таких завдань:
- створення умов для розумового, духовного, морального, фізичного розвитку учнів;
- турбота про здоров'я учнів, пропаганда здорового способу життя;
- естетичне, екологічне та трудове виховання як одна з складових підготовки учнів до дорослого життя;
- виховання громадсько-патріотичних якостей завдяки продовженню краєзнавчої та воєнно-патріотичної роботи.
Національно-патріотичне виховання
Національно-патріотичне виховання реалізується через проведення таких заходів, як Шевченківські дні, заходи до Дня Соборності України, години спілкування та виховні години за темами: «Україно! Ти- моя молитва» (5-9класи), «Мій край – моя історія жива» (1-9 класи), «Ми діти твої, Україно!» (1-4 класи); позакласні заходи до дня рідної мови «Ну що б, здавалося, слова» (6-7 класи), перегляд фільму «Афганістан в моїй душі»; конкурс малюнків та плакатів «Тарас Григорович Шевченко».
Виховна година на тему: "Україно! Ти – моя молитва"
Мета: стимулювати в учнів інтерес до історії України; розвивати почуття відповідальності за долю своєї держави; виховувати почуття патріотизму, національної гідності.
Обладнання: Конституція України, музичне оформлення, малюнок «Сходження України», виставка книжок про Україну.
Хід заходу
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети.
Слово вчителя. Діти, де б ви не жили: серед безкрайого степу чи в оточенні віковічних лісів, біля високих гір чи синього моря, у місті чи у селі – все це зветься Україна. Україна – це ваша Батьківщина, і ви - її громадяни, бо живете на цій землі. Як наша планета є маленькою частинкою безмежного Всесвіту, так і ви є невід'ємною частинкою великого народу України.
Мозковий штурм
(Вчитель зачитує статті 1,20 Конституції України)
Отже, діти, 24.08.2011 року ми святкували скільки років незалежності України? Але так було не завжди. Наша прекрасна земля була окупована і спаплюжена, тисячі населення продані в рабство, колись горді лицарі – козаки – закріпачені, самобутня й багата культура – знівечена. (Звучить сумна мелодія).
Роксолана
Нема нікого. Євнухи, гарем
і одаліски, і … нема нікого.
Вже продали і зрадили мене,
мою журбу поклали на коліна,
і навіть пісню, рідну, журавлину
арканом вітру вирвали з небес?
А дім палав і плакали дощі,
і дух живиці гіркнув на долонях,
і падав щит, чужий, багряний щит
на гострий крик, народжений в полоні.
Мої сліди, мої гіркі сліди,
ви поросли рожевою травою,
а брат один, чому мій брат один? –
Коли я залишаюся живою!
Коли в мені вирує джерело,
палає ватра вирваної пісні…
Хоча б на мить від серця відлягло-
о, як йому на цьому світі тісно!
У рідний край немає вороття,
і «цар царів» - султан мені за мужа,
шовковий шнур його синів задушить,
його візир віддасть мені життя,
бо я – Хуррем,
я – радісна, і знов
святкує сміх, ступаючи по трупах,
бо то братів моїх убитих кров
через літа і долі переступить,
аби прийти і плітями журби
мене шмагати сорок довгих років…
Неоніла Стефурак
Слово вчителя. Майже три з половиною сторіччя йшла Україна до своєї незалежності. Дві попередні спроби(1654 р. і 1917-1921 рр.) здобути і побудувати незалежну Українську державу закінчилися поразками. Трагізм історичної долі України у спробах вибудувати незалежну державу, очевидно, потрібно шукати, зокрема, в тому, що в українського народу не було необхідної для цього єдності.
Інсценізація уривку з драматичної поеми «Батурин» Ольги Бабій.
Заходить ігуменя Марія-Магдалена, з іншого боку гетьман Іван Мазепа.
Мазепа: Благословіть, ігумене!
Ігуменя: Мій сину!
Хай Бог тебе благословить, дитино.
Чого ж так рано? Що тебе тривожить?
Ти, певно, цілу ніч пробув в дорозі…
То ж говори. Чого ти мовкнеш, сину?
Здається, щось задумав, сину, ти.
Мазепа: Задумав. Хочу волі досягти.
Ігуменя: Нехай про це лиш стіни церкви чують…
Мазепа: З Москвою щастя ми не побудуєм:
Із вільних козаків зробилось бидло.
У нас цього не чуть було й не видно.
І наші землі взяв собі москаль.
А що дівоча доля? Чиж не жаль
Краси тієї, що намарно гине?
А що байстрят по нашій Україні,
А що сиріт, удів, а що сліпців…
Я б, мамо, з Богом стрітися хотів
Як воїн, як гетьман,- не раб Петра.
Ігуменя: Мій гордий сину! Булава важка
Тобі до рук дісталася, козаче…
Мазепа: Козацьке військо має добрий гарт.
Ігуменя: Чи стане війська?
Мазепа: Думаю, що стане.
Та ще настільки рід наш не змілів,
Ще ми у змозі втримати мечі,
Іще міцна кольчуга на плечі…
Ігуменя і Мазепа виходять. Заходять Меншиков, Чечель.
Меншиков: Агов, ребятушки! К вам светлий князь Голицин!
Откройте город. Надо поклониться егo высочеству!
Чечель: Ми – вільні козаки.
Голіцина ж пасемо до ріки.
Меншиков: Откройте город!
Чечель: Без бою вам здаватися не будем,
Не підуть на ганьбу вкраїнські люди.
Меншиков: Что ты несешь?
Вы все – хохли. Вы – быдло,
Вы, малоросы, позабыли, видно,
Что не должно в России быть таких,
И нет у нас народностей других.
Чечель: Та ж ви казали: ми брати по вірі.
Меншиков: Какой дурак в такие бредни верит?
Велю тебе ворота отпереть.
Чечель: Батурин не здається! Краще – смерть!
Учень: Питають: що ми за народ такий?
А я кажу: вертаєм з попелища,
Де за Батурин не скінчився бій…
Питають, що ми за народ такий…
Ми ті, що відродились з попелища.
І наше синьо-жовте полотнище
Полоще свіжий вітер молодий.
Слово вчителя. А зараз ми з вами пригадаємо весь шлях нашої держави до незалежності, пройшовши його по сходинках, які намальовані на цьому малюнку «Сходження України» (на малюнку намальовано 4 сходинки вверх, на кожній сходинці роки, а вверху прапор і герб нашої держави), (допомагають учні, які мали випереджувальне домашнє завдання).
1-й учень. Перша сходинка. Київська Русь ІХ-ХІ ст. була однією з найбільших й наймогутніших держав у Європі. У часи Володимира Великого вона досягла високого рівня військової могутності, економічної міці, культурного піднесення, стала в рівень з багатьма державами Європи і Близького Сходу. Пізніше Ярослав Мудрий, син Володимира, продовжував зовнішню політику свого батька. В той час Київська Русь мала дружні стосунки майже з усіма країнами Європи. Ярослава Мудрого називали «тестем Європи», тому що його дочки були дружинами королів Норвегії, Угорщини, Франції, а сини були одружені з можновладними принцесами Візантії, Польщі, Німеччини. Київська Русь відігравала політичну роль у міжнародному житті, бо захищала Європу від нападів східних кочівників.
2-й учень. Друга сходинка. У ході визвольної війни (1648-1657 рр.) українського народу під проводом Богдана Хмельницького створено основу для розбудови козацької держави. У ХV столітті на території Європи з’являється, хоч і ненадовго, суверенна Україна з усіма атрибутами політичної й економічної влади. А 1710 року Пилип Орлик написав конституцію, яка за демократичним змістом значно випередила тодішні правові акти європейських держав. 16 статей документа визначили демократичні засади української державності.
3-й учень. Третя сходинка. У новітню добу свої історї український народ увійшов без власної держави й територіальної цілісності. Україна була поділена між двома сусідніми імперіями: Російською та Австро-Угорською. Події Першої світової війни, а також розвиток подій 1917 року в Петрограді сколихнули український народ. Реалізувавши своє одвічне прагнення до свободи, українці створили 17 березня 1917 року Українську Центральну Раду. Вона стала центром організації українського життя, виражала інтереси всього народу. Очолив її відомий громадський діяч, історик Михайло Грушевський. Центральна Рада, виконуючи народну волю, своїм четвертим універсалом 22 січня 1918 року перед усім світом проголосила Україну самостійною державою.
На жаль, у лиху годину відродилася українська держава, яка з самого початку опинилася в дуже скрутному становищі. Відсутність армії не дозволила боронити проголошену самостійність. 29 квітня 1918 року на засіданні Ради було ухвалено Конституцю УНР, а Михайла Грушевського обрано Президентом Української Народної республіки. Це був останній день влади Центральної Ради, яка своєю діяльністю показала всьому світові, що є український народ, який бажає жити на своїй рідній квітучій землі в радості і достатку.
4-й учень. Четверта сходинка. Незважаючи на століття поневолення іншими державами, одвічною була мрія багатьох українцв про незалежність своєї Вітчизни. І ось на початку 90-х років Україна домоглася самостійності, а 16 липня 1990 року Верховна Рада прийняла Декларацію про державний суверенітет України. 24 серпня 1991 року було прийнято Акт проголошення незалежності України. 1 грудня 1991 року відбувся референдум, що підтвердив Акт проголошення незалежності України. Треба було остаточно переконати Європейські держави, держави усього світу у своєму бажанні жити вільно, незалежно.
Слово вчителя. Загадкова дорога історії привела нас сьогодні до часів, які засвідчили виникнення українського народу і побудову першої самостійної держави. Українці належать до тих народів, які пройшли через великі випробування. І хоча над нами впродовж багатовікової історії глумилися, нас принижували, грабували міста і села, пророкували загибель, відбирали землі й виселяли із власної домівки - ми вижили і вистояли у цьому поєдинку, пам’ятаючи своє коріння, розмовляючи власною мовою. (Учні виконують пісню «Україно моя рідна» на слова Надії Дички).
Підсумок. Держава – то є дім, у якому живуть тисячі, мільйони людей. Мир, щастя, спокій у домі залежить від усіх: і тих, хто у ньому живе, і тих, хто цей дім будує. Хто ж вони – перші будівничі Української держави?
Гра « Я знаю історію України». Клас ділиться на дві команди. Учасники команд по черзі мають називати прізвища видатних історичних постатей і те, що вони зробили для побудови незалежної України. Перемагає та команда, учасник якої останнім дав правильну відповідь. Отже, діти, переможці гри з гордістю можуть казати, що вони знають історію своєї держави.
Правове виховання
Правове виховання учнів школи реалізується через проведення правової освіти, тижнів боротьби з наркоманією, алкоголізмом, тютюнопалінням, тижня історії та правознавства, конкурсу плакатів та малюнків «Права очима дітей», батьківських зборів, лекцій для батьків, тематичних виховних годин: «Права дитини» (1-4 класи), «Особливості відповідальності неповнолітніх» (5-6 класи), «Проти насилля в сім’ї» (7-8 класи), «Турнір правознавців» (9 клас).
Протягом тижня правових знань у школі згідно з планом заходів проведені:
- галерея малюнків на тему «Правова держава»;
- анкетування «Мої права та обовязки»;
- дидактичні ігри з правового виховання в початкових класах.
У школі ведеться робота з попередження расизму та ксенофобії, виховання толерантного ставлення до людей. Майже кожного місяця проводяться засідання Ради з профілактики правопорушень. На засіданнях Ради розглядались випадки порушення поведінки учнями, пропусків занять без поважних причин.
Турнір юних правознавців
Мета: популяризація правових знань, формування правової культури учнів, активізація інтересу до правознавства, розвиток умінь використовувати правові знання та навички правомірної поведінки для реалізації своїх прав та обов’язків.
Обладнання: ігровий майданчик, вислови на правову тематику.
Учасники гри: учні 8-9 класів.
Хід гри
Ведучий: Добрий день, шановні друзі. Ми раді вітати вас у нашому класі. Сьогодні на нас чекає захоплююча гра - конкурс ерудитів з правознавства «Найрозумніший». Дозвольте представити вам членів журі… Запрошую команди зайняти свої місця на ігровому майданчику.
І конкурс «Юридичний марафон»
Вам необхідно по черзі відповісти на запитання, що розташовані навколо юли (Запитання в додатку 1). Після конкурсу журі підраховує та оголошує кількість балів кожного учасника. (Більша кількість балів надає право обирати номер ситуації для наступного конкурсу «Юридична консультація»).
І І конкурс «Юридична консультація»
Уявіть, що ваша мрія здійснилася і ви вже юристи. Зараз до вас прийдуть громадяни, щоб отримати правову допомогу. Вам необхідно надати юридичну консультацію з певного юридичного факту. Повна правильна відповідь – 5 балів. За доповнення до відповіді – від 1 до 3 балів. ( Ситуації в додатку 2).
І І І конкурс «Юридичний рахунок»
Юристи – професіонали, повинні мати різнобічні знання, в тому числі з математики, працювати з цифрами, вміти швидко рахувати: хто швидше впорається із завданням – отримає 3 бали. Час на виконання завдання – 1 хвилина. (Завдання в додатку 3).
ІV конкурс «Юридичний семафор»
Учні отримають картки з надписами (перша команда – види юридичної відповідальності, друга команда – групи прав людини) і повинні визначитися після оголошення ситуації, яку картку треба підняти. Кожна правильна відповідь – 1 бал (ситуація в додатку 4).
Додаток 1
Юридична марафон
1. Здатність особи своїми діями здійснювати права та обов’язки. (дієздатність)
2. Гімназія, школа, ліцей – юридична чи фізична особа? (юридична)
3. Адміністративне правопорушення – проступок чи злочин? (проступок)
4. Соціальні відносини, що регулюються нормами права. (правовідносини)
5. Здатність особи, групи людей, держави нав’язувати свою волю іншим людям (влада)
6. У разі завдання матеріальних збитків настає відповідальність…(матеріальна)
7. Нормативні акти, що стосуються конкретного випадки, особи. (індивідуальні)
8. Чи настає відповідальність за правопорушення, скоєне через необмеженість? (так)
9. Кожна людина від народження є фізичною чи юридичною особою? (фізичною)
10. Особливо небезпечний вид правопорушення? (злочин)
11. Нормативно - правовий акт вищого законодавчого органу влади, що приймається в особливому порядку. (закон)
12. Як називається основний міжнародний документ про права дитини? (Конвенція про права дитини)
13. Вивчення правопорушення у стані сп’яніння пом’якшує чи обтяжує вину? (обтяжує)
14. Основний Закон держави. (Конституція)
15. Апострид – особа без громадянства чи з подвійним громадянством? (без громадянства)
16.Особи, що мають стійкий правовий зв'язок з певною державою? ( громадянин)
17. Назвіть мінімальний вік вступу до шлюбу жінок в Україні. (17 років)
18. Який вид кримінальної відповідальності настає за порушення правил для пішоходів? (адміністративна)
19. Мінімальний вік вступу до шлюбу жінок в Україні. (17 років)
20. Як називаються особи, яким не встановилося 18 років? (неповнолітні)
21. Який вид відповідальності настає за ухилення від військової служби? (кримінальна)
22. Чи можна в шлюбі мати роздільне майно? (так)
23. Хто в Україні є главою держави? (Президент)
24. Хто автор музики Державного Гімну України? (Вербицький)
25. Яким є термін служби в Збройних силах України? (1 рік)
Додаток 2
Юридична консультація
І команда
1. Жінка в магазині втратила свідомість і, упавши, розбила вітрину. Адміністрація магазину вимагає від жінки відшкодування збитків. Консультація для жінки: немає вини – правопорушення не скоєне.
2. Громадянин К. їхав на власній машині з роботи. Його зупинила група людей і попросила відвезти до лікарні пораненого хлопця. Він відмовився, бо дуже поспішав. Друзі пораненого відібрали в нього машину і повезли хлопця до лікарні. Громадянин К. звернувся в міліцію про викрадання автомобіля.
І І команда
1. Робітник проспав на роботу і запізнився на 3 години і 15 хвилин. Він попросив вибачення у бригадира, проте його звільнили з роботи. Консультація для робітника: прогул – підстава для звільнення.
2. 17-ти літній юнак влаштувався на роботу. Ніяких пільг на роботі він не отримав. Консультація для юнака: адміністрація не права: робочий тиждень – 36 годин, а відпустка – календарний місяць, заборона нічних змін, позаурочної роботи,
Додаток 3
Юридичний рахунок
І команда. Мінімальний вік участі громадян у виборах + Вік отримання паспорта громадянином – Вік повної дієздатності – Вік мінімальної дієздатності + Вік написання правоздатності особи = ( 18 + 16 – 18 – 15 + 0 = 1).
І І команда
Робочий час для осіб віком від 16 до 18 років – Вік повної адміністративної відповідальності – Вік повної кримінальної відповідальності + Вік кримінальної відповідальності + Вік кримінальної відповідальності за особливо тяжкі злочини – Вік часткової адміністративної відповідальності = (36 – 18 – 16 + 14 – 16 = 0).
Додаток 4
Юридичний семафор
І команда
Встановити види юридичної відповідальності.
1. Продаж наркотичних засобів - …(кримінальна)
2. Пошкодження столів у школі - …(матеріальна)
3. Несплата комунальних послуг - …(адміністративна)
4. Пошкодження бібліотечної книги - …(матеріальна)
5. Запізнення на урок - …(дисциплінарна)
6. Безквитковий проїзд у транспорті - …(адміністративна)
7. Невчасна поставка молокопродуктів у магазин - …(цивільно – правова)
8. Поява на роботі у нетверезому стані - …(дисциплінарна)
9. Крадіжка державного майна - …(кримінальна)
І І команда
Куди звернутися?
1. Ви почули у сусідньому будинку постріли, крики (до міліції)
2. Вашого родича звинувачують у злочині (до адвокатури)
3. Ваш знайомий був викликаний як свідок злочину і з ним грубо поводились (до прокуратури)
4. Ви стали свідком ДТП (до міліції)
5. Ви знайшли у себе на городі невідомий металевий предмет, схожий на снаряд (до міліції)
6. Вашого друга затримали працівники міліції і, як він стверджує, побили (до прокуратури)
7. Прийшовши додому, ви виявили, що двері вашого будинку зламані (до міліції )
8. Ваші батьки укладають угоду і хочуть перевірити її законність ( До адвокатури)
9. Вашого брата звільнили з роботи, а він це вважає незаконним і хоче отримати консультацію (до адвокатури)
Додаткові запитання:
Види прав людини
Громадянське виховання
Громадянське виховання реалізується через цикл заходів, спрямованих на формування в учнівської молоді поваги до національної символіки, Конституції України, законів держави:
- урок «Дніпропетровщина – мій рідний край»;
- участь в обласному конкурсі літературних творів « Собори наших душ»;
- конкурс дитячого малюнка «Моє рідне село»;
- виховна година «Державні символи України»;
- єдиний урок «Україна - наш спільний дім».
Педагогічний та учнівський колектив школи бере активну участь у:
- конкурс малюнків « Пам'ять не згасла».
Трудове виховання
Розробка і реалізація нових концепцій шкільної освіти передбачає збагачення морального, естетичного, інтелектуального змісту підготовки учнів до трудової діяльності. Трудове виховання в школі спрямоване на формування творчої особистості, виховання цивілізованого господаря. З метою організації трудової діяльності класні керівники проводять тематичні виховні години «Я – майбутнє твоє, Україно». Організовано чергування учнів у класних кімнатах, закріплено територію квітників за класами, проводяться рейди-огляди стану збереження підручників та шкільного майна, трудові десанти з упорядкування могили загиблим воїнам. Проведяться операції «Листя», «Земля» «Квітка весни». До новорічних свят працює майстерня Діда Мороза (виготовлення новорічних гірлянд та прикрас).
Родинне виховання
Родинне виховання здійснюється через систему заходів, спрямованих на виховання поваги до родини, турботливого ставлення до рідних, близьких, прищеплення традиційних сімейних цінностей. У квітні 2014 року було проведено місячник родинного виховання, в якому було реалізовано наступні заходи:
- спортивні змагання «Мама, тато, я – спортивна сім’я»(1-4 класи);
- конкурс авторських віршів «Моя родина»;
- конкурс малюнків та фото «Моя сім’я»;
- виховна година «Стелю тобі квіти, моя нене…»
Естетичне виховання
Впровадження естетичного виховання, культури, емоційного сприйняття навколишнього світу, самосвідомості та естетичного смаку в музиці, кіно, архітектурі, побуті учнів наполегливо проводять класні керівники, вчителі, адміністрація школи. Художньо-естетичний аспект виховної роботи знайшов реалізацію в проведенні школою таких заходів:
- свято Першого дзвоника;
- День Учителя;
- «Міс Осінь 2014 року» (5-9 класи);
- День Святого Миколая;
- новорічні вистави (1-9 класи);
- святковий концерт до 8 Березня;
- свято Останнього дзвоника.
|
Осінній бал
Ведуча 1: Добрий день, шановні гості !!! |
Висновки
Отже, в основу виховання ми покладаємо процес розвитку особистості – її здібностей, нахилів, інтересів, національної свідомості і самосвідомості, соціального досвіду, виховання в учнів моральних ідеалів суспільства, почуття любові до Батьківщини, прагнення до миру, потреби в праці на благо суспільства.
Список рекомендованої літератури
1. Конституція / Основний закон / України. — К.,1997.
2. Національна доктрина розвитку освіти. - К., 2001.
3. Закон України "Про освіту". — К.,1996.
4. Закон України "Про загальну середню освіту" // Освіта України. - 1999 -12 серпня.
5. Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності // Шлях освіти. — 2000. — №3.
6. Орієнтовна регіональна програма національного виховання учнівської молоді. -Рівне, 1994.
7. Стельмахович М.Г. Теорія і практика українського національного виховання. — Івано-Франківськ, 1996.
8. Сухомлинський В.О. Проблема виховання всебічно розвиненої особистості // Вибр. тв.: В 5 т. - К., 1976. - Т. 1.
9.. Українська національна система виховання. — К. — 1991.
10. Фіцула М.М. Правове виховання учнів. — К.,1997.
11. Стельмахович М.Г. Теорія і практика українського національного виховання. — Івано-Франківськ, 1996. — Рівне, 1994.
12.. Педагогічні інновації в сучасній школі / За ред. I.Г. Єрмакова. — К.. 1994.
1