Про жовті грушки та червоні вушка. Коли буває соромно?
Мета: закріпити розуміння учнями понять «дружба», «друг» / «подруга»; удосконалювати навички виразного читання тексту, інтонувати речення, аналізувати прочитане; учити розповідати про свої почуття, враження зі свого досвіду; розвивати критичне мислення, уміння висловлювати свою думку; формувати інтерес до читання; виховувати толерантність, вихованість, увічливість, дружелюбність.
Формувати ключові компетентності:
соціальну: продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі;
надавати зворотній зв’язок учням, підтримувати учнів у навчанні шляхом
формувального оцінювання;
громадянську: спряти формуванню дружніх стосунків, взаємодопомоги.
загальнокультурну: усвідомлювати значення вчинків та їх наслідків для себе та суспільства, роль прислів’їв як джерело народної мудрості у житті людини, пізнавати навколишній світ шляхом спостереження, встановлення причинно-наслідкових зв’язків засобами літературних творів.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть встановлювати зв’язок між вчинками та їх наслідками, аргументовано доводити свою думку, давати власну оцінку вчинків персонажів оповідання.
Тип уроку: урок вироблення і закріплення умінь і навичок
Технології навчання: технології формування критичного мислення, сторітелінг, «РАФТ», ігрові технології.
Форми роботи: фронтальні, індивідуальні, парні, групові.
Методи роботи: діяльнісні, інтерактивні, практичні, наочні, словесні.
Обладнання: «чарівні» окуляри, віночок зі стрічками, різнокольорові олівці, картки з прислів’ями, щоденник читача.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна.
Перебіг уроку
Організація класу. Емоційне налаштування на урок
Слайд 2-5
- Якщо у вас на душі похмуро,
Згадайте, що після дощу часто буває райдуга.
Нехай у вас на душі буде сонячно!
Своїм теплом ви зможете зігріти своїх друзів!
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Слайд 6
Перевірка домашнього завдання
· Читання оповідання Катерини Василенко «НЛО» учнями «ланцюжком» (с. 110).
Поділ тексту на зачин, основну частину та кінцівку.
Слайд 7
Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Чарівні окуляри»
*можна використати іграшкові окуляри або вирізати за шаблоном декілька, діти обирають для себе ті, що сподобались.
— Я принесла вам чарівні окуляри. Крізь них можна побачити тільки хороше. Назвімо дві хороші риси свого друга. (Надягає окуляри.)
— Мій друг надійний, добрий. А твій? (Дає окуляри дитині праворуч.)
Діти по черзі надягають окуляри і називають дві хороші риси свого друга.
Робота над загадками
• Вона нам дуже дорога,
В житті усім допомага,
Коли вона у тебе є
І радісним життя стає.
Разом можна все зробити
Нам без неї не прожити. (Дружба.)
• Самотнє дерево і вітерець зламає,
А разом з ним у тебе сила є.
Без нього не прожити — кожен знає.
Без нього сіре все життя твоє. (Друг.)
Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні ми поговоримо про дружбу та дізнаємося, хто такі друзі.
А для цього маємо прочитати оповідання Леоніда Нечаєва «Про жовті грушки та червоні вушка».
Слайд 8
Вивчення нового матеріалу
Артикуляційні вправи. Мовна розминка
- Швидко і глибко вдихніть носом повітря, спокійно повільно видихаючи ротом, вимовте звуки а о у и і е
- Стискаємо і розтискаємо губи, ніби смакуємо грушами.
Читання вірша у різному темпі, голосно, пошепки, сердито, радісно:
Є у яблуні подружка,
Соковита жовта грушка,
У середині чудова:
Ароматна і медова.
Слайд 9
Вправа «передбачення». Робота із заголовком.
- Прочитайте будь ласка назву оповідання. Як можуть розгортатися події у цьому творі? (Відповіді учнів)
Слайд 10-16
Первинне читання оповідання с. 111-112
На розсуд вчителя:
*читання оповідання Леоніда Нечаєва «Про жовті грушки та червоні вушка» вчителем.
*або слухання в аудіозаписі
https://www.youtube.com/watch?v=BADCuwRXlbo&t=4s
*можна поєднати: вчитель читає початок оповідання, а основну чатину і кінцівку учні слухають в аудіозаписі.
— Чи справдилися ваші передбачення? Чому ви так вважаєте?
Перевірка первинного сприймання змісту твору
Хто дійові особи оповідання?
Де відбувалася описана у творі подія? З якої частини (зачину, основної частини, кінцівки) стало про це відомо?
- Що вас здивувало? Вразило?
- А що сподобалося? Залишилося незрозумілим?
Слайд 17-22
Словникова робота с.111
— Діти, прочитайте слова.
Відпочивали, здивувалась, враховується, усміхаючись, простягнула.
— Які слова вам незрозумілі?
Слайд 23
алергія
— Прочитайте правильно слово, з'ясуємо його значення.
Слайд 24
Колективне читання тексту учнями «ланцюжком»
Змістовий і структурний аналіз тексту
Бесіда за змістом прочитанного з елементами вибіркового читання
Вибіркове читання
Слайд 25
Робота над емоціями
- Розгляньте малюнки груш з емоціями.
Слайд 26
Слайд 27
Читання в особах
Зверніть увагу на розділові знаки в кінці речень і виділені слова.
Робота в парах
Перекажіть одне одному оповідання пошепки.
*Додаткове завдання. Інсценування оповідання.
Слайд 28
Руханка «Макарена»
Всі стомились працювати, будемо відпочивати.
https://www.youtube.com/watch?v=NtIuEWvOZDM
Слайд 29
Вправа «Крісло автора»
— Розкажіть, як можуть розгорнутися події далі? Поясніть свою думку.
Слайд 30
Стратегія «Запитання Блума»
Ромашка для вдумливого читача
Питання пелюстки:
Просте. Де відбувалася описана у творі подія? З якої частини вам це стало відомо?
Уточнювальне. Я можу помилитися, але, здається, головний герой твору — Оксанка?
Пояснювальне. У яку ситуацію потрапила Оксанка?
Творче. Які думки виникли у вас як читачів?
Оцінювальне. Як можуть розгорнутися події далі?
Практичне. Що можна порадити дітям, у яких нема друзів?
Слайд 31
Робота над прислів'ям
- Поясніть роботу значення прислів'я
Уміти дружити — велике мистецтво.
Складіть правила дружби.
Закріплення вивченого матеріалу
Слайд 32
Робота над прислів'ями та приказками. Робота в группах
*учні стоять у колі, вчитель показує на учня, промовляє «яблука, груша, виноград, слива». Учні запам'ятовують слово, потім об'єднуються у пари. Вчитель може назвати потрібну кількість слів-фруктів, відповідну кількості учнів.
Об'єднаймося у «фруктові» пари-трійки за допомогою лічилки «яблука, груша, виноград, слива…».
- Використовуючи кольорові олівці, слід з'єднайте початок і кінець прислів'я. Після завершення роботи зачитайте прислів'я і поясніть їхні значення.
Доброму скрізь |
а поганого цурайся. |
Добре діло |
добре. |
Не одяг красить людину, |
роби сміло. |
Добре слово квітка, |
а добрі справи. |
Роби добро - |
а зле колючка. |
Доброго тримайся, |
воно дорожче золота |
Відповіді
· Доброму скрізь добре.
· Добре діло роби сміло.
· Не одяг красить людину, а добрі справи.
· Добре слово квітка, а зле колючка.
· Роби добро — воно дорожче золота.
· Доброго тримайся, а поганого цурайся.
Стратегія «РАФТ». Робота в парах
Учні складають висловлювання від імені подруги/друга.
Зразок
Роль — подруга/друг. Аудиторія — друг. Формат — запрошення. Тема — дружба.
Зразок:
Оксанко! Дякую тобі за чудову прогулянку парком. Наступного разу відвідаємо зоопарк. Познайомимося з тваринами.
Твоя подруга Тетянка
*вчитель для прикладу читає зразок учням.
Слайд 33
«Віночок добрих слів»
— Діти, у мене є віночок з кольоровими стрічками. Узявши кожен стрічку, назвіть слово, що можна дібрати до слова «добро». (Добренький, добрий, доброзичливий..)
— У нас утворився віночок добрих слів, я хочу, щоб ці стрічечки добра завжди панували серед нас.
Слайд 34
Щоденник читача
Підсумок уроку
Слайд 35-36
Рефлексія «Все в твоїх руках»
Домашнє завдання (за вибором)
1.Прочитати та переказати оповідання Леоніда Нечаєва «Про жовті грушки та червоні вушка» (с. 111-112).
2.Прочитати та переказати оповідання Леоніда Нечаєва «Про жовті грушки та червоні вушка» (с. 111-112). Відшукати прислів'я про дружбу з різних джерел.
3. Після читання оповідання намалювати Оленку та Оксанку.
Слайд 37
- Давайте оцінимо, як ми сьогодні працювали на уроці. Хто був уважним та активним? А можливо комусь треба ще трішки попрацювати?
Дякую Вам діти за чудовий урок! Ви молодці!
Слайд 38
Подяка від учителя учням за урок
Всі разом стають у коло. На витягнуту долоньку вчителя учні кладуть свою долоньку з побажаннями. Вчитель узагальнює: «Хай сьогодні нам щастить, хай нам завтра пощастить, хай завжди усім щастить!». Разом скажемо: «Ми – найкращі!» та привітаємо один одного оплесками, адже ми всі доклали зусиль, щоб навчитись міркувати, відстоювати свою думку.
Будьте добрими, щасливими, розумними!
1