Проблема входження молоді у дорослий світ і зіткнення з жорстокістю у романі Гарпер Лі «Убити пересмішника». Моральні ідеали твору.

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань ( з елементами ноосферних технологій). може допомогти вчителям зарубіжної літератури здійснити аналіз образів твору Гарпер Лі "Убити пересмішника" через особисте емоційно – цілісне сприйняття учнів, прослідкувати за змінами характерів героїв, обговорити проблему дорослішання, становлення особистості, яка є однією з центральних у творі письменнниці; розвивати аналітичне та критичне мислення, усне мовлення, вміння висловлювати та аргументувати власну думку, узагальнювати інформацію;сприяти формуванню кращих моральних якостей особистості, толерантного ставлення і поваги до оточуючих.
Перегляд файлу

Урок  в 9  класі.

2 год.

Рижко Олена Сергіївна – вчитель зарубіжної літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «вчитель - методист» Рівненського НВК  « Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - спеціалізована спортивна школа» №26.

 

Тема. Проблема входження молоді у дорослий світ і зіткнення з жорстокістю у романі Гарпер Лі «Убити пересмішника». Моральні ідеали твору.

Мета: здійснити аналіз образів твору через особисте емоційно – цілісне сприйняття учнів, прослідкувати за змінами характерів героїв, обговорити проблему дорослішання, становлення особистості, яка є однією з центральних у творі Г. Лі; розвивати аналітичне та критичне мислення, усне мовлення, вміння висловлювати  та аргументувати власну думку, узагальнювати інформацію;сприяти  формуванню кращих моральних якостей особистості, толерантного ставлення і поваги до оточуючих.

Компетентності, що формуються:

предметні – уміння здійснювати аналіз образів твору, простежити за змінами  характерів героїв, аналізувати проблему становлення особистості, дорослішання  людини;

ключові – спілкування державною мовою (уміння пояснювати поняття, висловлювати власні думки, погляди, враження, аргументувати їх),

уміння вчитися упродовж життя ( уміння читати послідовно і вибірково), інформаційно-цифрова компетентність (вміння вибирати та застосовувати інформацію з інтернет ресурсів),основні компетентності у природничих науках  і технологіях (здійснювати пошукову діяльність та  вміння офор-млювати результати власних досліджень); математична  компетентність (вміння послідовно викладати думки, створювати опорні схеми, таблиці).     

Обладнання: текст роману Гарпер Лі «Убити пересмішника», аудіозапис «Спів сойки – пересмішника», музика для релаксації, альбомні листки, фломастери.

Тип уроку: урок засвоєння  нових знань ( з елементами ноосфер них технологій).

                                          Хід уроку

І. А-фаза (активність). Актуалізація опорних знань, створення навчальної ситуації, підготовка до релаксації.

1. Виразне читання вчителем поезії

Інелла Огнєва "Вона була неправильна людина"

Вона була неправильна людина...
Чомусь, усім всміхалася завжди...
Наївна і відверта, мов дитина...
Ніколи не жахалася біди...  
Ви знаєте, ніхто її не бачив
Не в настрої ніколи і ніде...
І що б в житті не сталось, не заплаче...
І виправдання кожному знайде...
Вона була неправильна людина
І навіть, як стикалася із тим,
Що бруд кидали люди їй у спину,
Вона бажала щастя тихо їм...
"Неправильна! - кричали грізно люди:
Не може бути щастя без причин!"
Вона ж лише чистішою від бруду
Ставала ,піднімаючись з колін...
Вона не нарікала на негоду,
На втому, чи на брак якихсь речей...
З цікавістю стрічала перешкоди,
Дивачкою була серед людей...
Вони не розуміли ,як так можна,
У світі ,де є стільки бруду й зла,
Настільки бути щирим й несерйозним
І кривдникам бажати лиш добра...
Із осудом дивилися на неї
Чекали, що зламається колись...
І стане експонатом у музеї
Кричатимуть: "Неправильна! Дивись!"
Тоді всім стане легше, все як звикли
Піде своїм шляхом, як має бути...
Про неї скажуть: "Та дивачка зникла...
Напевно, так давно вже мало бути..."
Але вона не зникне, я це знаю!
Ходитиме неправильна й чудна...
І вогником у людях запалає,
А знаєте ,вона ж бо не одна...
Багато їх неправильних у світі...
Закоханих у зорі і життя...
Вони, немов маленькі щирі діти...
Вони для нас незриме каяття...
Вона була неправильна людина...
І світло йшло з її ясних очей.. 
Немов зійшла на землю із картини...
У світ до надто правильних людей...

2. З’ясування первинного враження.

  • Який сенс вкладає поетеса у словосполучення «неправильна людина»?
  • Схарактеризуйте таку людину.
  • А чи зустрічали ви таких людей?
  • Кого з героїв  роману Гарпер Лі «Убити пересмішника» ви назвали б «неправильною людиною»?

3. Асоціативна вправа «Кольорова гама»

З якими кольорами ви асоціюєте героїв твору Гарпер Лі «Убити пересмішника»  ? Аргументуйте.

 

4.Перевірка виконання групових домашніх завдань

І група. Довести , що роман Гарпер Лі «Убити пересмішника» має автобіографічну основу.

Прогнозована відповідь.

У грудні 1956 року  Гарпер Лі отримала листа від друзів Майкла Брауна і Джоя Вільямса Брауна, в якому був подарунок у вигляді оплаченої річної відпустки. Друзі писали: «У тебе є один рік відпустки, щоб написати все, що тобі хочеться. Щасливого Різдва ». Через рік чернетка роману була готова, закінчила «Убити пересмішника» влітку 1959 року. Роман був опублікований 11 липня 1960 року і став бестселером, отримав схвалення критики. Авторка  отримала Пулітцерівську премію за художній твір 1961 року

 

Факти біографії

Факти з роману

 

Народилась у маленькому містечку  Монровілл, Алабама, США

Народилась Джім (Всевидько) Фінч у містечку Мейкомб — центр округу Мейкомб

 

Була наймолодшою дитиною в родині юриста

«Мій батько, Аттікус Фінч, подався до Монтгомері вивчати право».

 

З дитинства заприятелювала зі шкільним приятелем та сусідом Труменом Капоте (американським письменником)

«Діл приїхав з Мерідіана, штат Міссісіпі, на літо до своєї тітки, міс Рейчел, і відтепер щоліта житиме в Мейкомбі.»

 

Лі було всього п'ять років, коли в квітні 1931 року в невеликому містечку Скотсборо (штат Алабама) відбулися перші суди у справі передбачуваних згвалтувань двох білих жінок дев'ятьма молодими чорношкірими.

Джім, Джек і Діл пробрались на суд над чорношкірим Томом Робінсоном.»

 

У дитинстві Лі була шибеником і рано почала читати

Джім (Всевидько) Фінч рідко одягала сукню, приятелювала з хлопцями.

 

Зі слів Трумена Капоте , у них на вулиці жив чоловік (Сон Булвар), який залишав дітям дарунки в дуплі

Страхолюд Редлі залишав дітям подарунки в дуплі

 

Висновок. Голос автора, який безпомилково відбирає і вибудовує найважливіші для формування характерів героїв факти, що запам’яталися з дитинства, постійно переслідує читача.Авторка передає нам свої дитячі спогади, почуття, переживання.

 «Ніколи не очікувала якогось успіху Пересмішника. Я сподівалася на швидку і милосердну смерть у руках критиків, але в той же час я думала, може, комусь вона сподобається в достатній мірі, щоб надати мені сміливості продовжувати писати. Я сподівалася на мале, але отримала все, і це, в деякій мірі, було так само лякає, як і швидка милосердна смерть ». Харпер Лі

ІІ група. Створити  семантичну карту роману Гарпер Лі «Убити пересмішника».

Прогнозована відповідь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки. Твір змушує кожного з нас замислитися над певними проблема-ми. Можливо, хтось знайшов у ньому відповіді на запитання, які давно його хвилювали, а хтось, можливо, залишився байдужим…

 

ІІІ група. Які зорові образи поставали у вашій уяві під час читання книги Гарпер Лі «Убити пересмішника»?

Прогнозована відповідь.

   Виписати зорові образи і визначити їх роль у творі.

Зорові образи

Роль зорових образів у тексті

   ( цитата)

Книги (Аттікус читає книги, Джим читав місіс Дюбоз).

Пізнання істини («Хороша книга не та, яка думає за тебе, а та, яка змушує тебе думати».

«Мужність – це коли заздалегідь знаєш, що ти програв, і все-таки берешся за справу і наперекір всьому на світі йдеш до кінця. Перемагаєш дуже рідко, але іноді все-таки перемагаєш.»)

Сніговик (чорно-білий).

 Життя дуже часто має чорно-білі кольори . Виховання, уміння боротись за свою мрію, йти до своєї мети ( «Я не зовсім собі уявляю як ти все це зробив, але від нині ,сину, можу не турбуватися про твоє майбутнє.»)

Будинок Редлі ( навіює жах : зачинені  вікна, двері, ланцюг прикутий до ліжка).

Живу людину перетворено на примару, яку усі бояться. Як засторога, самотність ,байдужість       ( «Не можна по-справжньому зрозуміти людину, поки не станеш на її точку зору. Треба влізти в її шкуру і походити в ній.»

«У будинку жив злий дух. Так казали люди, але ми з Джемом ніколи його не бачили. Вночі, коли місяць не світить, він нібито виходить і заглядає до людей у вікна. Якщо, буває, в холодну ніч у кого примерзнуть азалії, то це тому, що він дихнув на них.» )

Біла камелія (Джек позбивав усі верхівки камелій  у саду місіс Дюбоз; подарунок Джеку від місіс Дюбоз)

Символ чистоти , гармонії , доброти , всепрощення, мудрості, яку подарувала Джеку історія з місіс Дюбоз.

( «Намагайся для різноманітності воювати не кулаками, а головою».

«Якщо не вважаєш себе винним, нема чого вибачатися.»

«Майже всі люди хороші, коли їх врешті-решт зрозумієш.»)

Крісло – гойдалка ( у кріслі завжди сидів Аттікус  Фінч, коли відпочивав після важкого дня; Джін-Луіза Фінч завжди мріяла побачити в кріслі примару Редлі)

 Спокій , гармонія,самопізнання («Я думаю, що є тільки один вид людей – люди»).

 

 Висновки. Зорові образи створюють гармонійну картину єдності людини і суспільства. Людина живе, спілкується , по-особливому сприймає навколишній світ, життя, людей, вивчає закони суспільства, розмірковує над вічними проблемами – і саме тому, в критичну хвилину свого життя, готова свідомо приймати певні рішення і залишатися  ЛЮДИНОЮ. Лі змальовує шлях становлення людини, формування тих понять і уявлень, які визначають саму її сутність. На світогляд дітей, на формування рис їхнього характеру впливають поради батька, якого вони поважають, а також історії з Артуром Редлі та Томом Робінсоном.

 

ІY група.  Дослідити на сторінках роману образи, які сприймаємо за смаком і ароматом.

Прогнозована відповідь.

 

Смак дитинства

лимонад

мускатний виноград

лимонні льодяники

молоко з-під корови

 

Аромати   негритянського                    селища

     Аромати

житла  Юелів

курчата з беконом

запах непотребу

смажена білка

запах бруду і нечистот

смажений опосум

запах тютюну і спиртного

смажений кролик

 

 

Висновок. Смаки і аромати допомагають краще зрозуміти героїв твору, формування їхніх характерів. Дуже яскраво з допомогою ароматів ми відчуваємо авторське протиставлення світу «білих» і «чорних». Чорний колір може мати не тільки шкіра , а й душа . Чорна шкіра не обов’язково чорна душа і навпаки. «.. На світі немає людини самотнішої, ніж ця Мейєла Юел. Вона ще самотніша, ніж Страхолюд Редлі, який ось уже двадцять п’ять років не виходить з дому. Коли Аттікус запитав Мейєлу, чи є у неї друзі, вона навіть не зрозуміла запитання і вирішила, що з неї насміхаються. Її життя було сумне, безрадісне, як у мулатів, що про них розповідав Джем: білі цураються її, бо вона живе між свиньми, негри — через те, що вона біла.»

ІІ етап. Re-фаза (навчальна релаксація). Набуття нових знань. Формування мислеобразу .

Спокійна музика. Аромалампа.

Релаксаційний текст, звучить тиха спокійна музика.

Учитель. А зараз я попрошу вас сісти зручніше, глибоко вдихнути, видихнути. Добре. Ще раз. Глибоко вдихніть і видихніть. Використайте цей процес релаксації, щоб відчути себе спокійними і розслабленими. Подумки уявіть себе в якомусь місці на природі, яке дає вам відчуття тепла, затишку, спокою і безтурботності. Знайдіть це місце у своїх спогадах чи у своїх фантазіях. Зосередьтесь на деталях цієї картини. Побачте це, почуйте і відчуйте, ніби насправді зараз там. Уявіть себе в усіх деталях: колір, звук, запах, дотик. Продовжуйте бачити себе в дуже розслабленому стані на природі.

А зараз подумки окиньте себе поглядом з голови до п’ят. Уявіть, що ви – художник. Що ви візьмете до рук: крейду, шматочок вугілля, палітру чи, може, чарівну паличку? Починайте малювати свою картину.

Намалюйте на ній терези. Якої вони у вас форми? Якого кольору? З чого вони? З якою метою ви їх малюєте? Як би ви хотіли застосувати їх? Продовжуйте малювати терези. Попросіть їх стати для вас символом вибору. Що і між чим ви будете обирати? А що покладете на свої терези? Совість, мужність, щастя, гріх, можливість піти на компроміс, чи  ненависть, помсту, підлість, підступність. Терези  символізують справедливість, застосовуються, як атрибут аллегорії закону, правосуддя.  Пригадайте роман Гарпер Лі «Убити пересмішника», слова Аттікуса Фінча: «У суді, більш ніж деінде, з людиною мають обходитися  справедливо, незва-жаючи на колір її шкіри, проте люди примудряються приносити з собою на лаву присяжних усі свої забобони. Ставатимеш старшим і почнеш помічати, як білі щодня на кожному кроці дурять чорних. Але що я тобі скажу, сину, і ти запам’ятай це: якщо білий так обходиться з чорним, хто б не був цей білий, скільки б грошей в нього не було, з якої б добропо-рядної родини він не був, все одно він – покидьок»

Чи було справедливим правосуддя спочатку з Артуром Редлі , а потім з Томом Робінсоном?  А як би вчинили ви, будучи присяжним у залі суду? 

Домалюйте свої терези.

Вслухайтесь у звуки, які оточують вас.  Придивіться уважніше. Що ви бачите навколо себе? Роздивіться різнокольорову гаму добре знайомих вам слів. Запам’ятовуйте їх: СОВІСТЬ , МУЖНІСТЬ, ЩАСТЯ, ГРІХ, ТОЛЕРАНТ-НІСТЬ, КОМПРОМІС, СПІВЧУТТЯ, ЛЮБОВ. Які запахи ви  відчуваєте? Якою енергією наповнені почуті слова? Розмістіть їх на свої терези. Надайте своїй картині закінченості. Легким порухом руки ви вільно можете також підправити у вашому тілі все, що вважаєте за потрібне. Полюбуйтеся собою і своєю картиною. Насолоджуйтесь своїм станом,  станом здорового духу і тіла. Огорніть себе та  своє творіння любов’ю і пошліть свою любов навколишньому світу.

Думки, образи, почуття ясні, яскраві… голова світла… пам’ять чудова… ваше тіло наповнюється бадьорістю, здоров’ям, впевненістю у своїх силах… Розумова працездатність відновлюється і зростає. Все почуте залишається в пам’яті. Розплющте очі…підведіться, струсніть руками… Настрій бадьорий, чудовий.

IV. Візуалізація.

  • У якому місці ви себе уявили?
  • Що бачили навколо себе? Які кольори, звуки, запахи відчували?
  • Чи вдалося намалювати свою картину? Опишіть її.
  • Символом чого слугували вам терези?
  • До чого хотілося вам доторкнутися?
  • Що ви розмістили на своїх терезах?
  • Змалюйте свій образ ( малювання образу).

 

Представлення образу вчителя  та учнівських робіт.

 

 

Похожее изображение      Справедливість

 

добро         помста  

співчуття         підлість

взаєморозуміння       злість

толерантність       колір шкіри

 

 

 

 

 

C:\Users\Тато\Downloads\index.jpg 

Справедливість

 

 

Любов        колір шкіри      

добро        помста 

співчуття        підлість 

взаєморозуміння      злість

толерантність       

 

 

 

 

 

Висновок. Терези для жителів містечка Мейкомбяк мірило власного розуміння наскільки ти є ЛЮДИНА, мірило справедливості, яку кожен у місті розуміє по-своєму. «Жменька людей у нашому місті, які вважають, що на справедливість не можна почепити ярлик «Тільки для білих», жменька людей, які вважають, що справедливий суд існує не тільки для білих, жменька скромних, поміркованих людей, які розуміють, що тільки з ласки Всевишнього вони не народилися чорними,- в  голосі міс Моді забриніли рішучі нотки, - жменька людей з порядних сімей. Тепер зрозуміло, що це за люди?»

«Вище закону – правда.

Вище правди – справедливість.

Вище справедливості – любов

 

Твір за метафорою. « Любов»

Тема: ЛЮБОВ

Колір –

Смак –

Запах-

Зовнішність-

Звук –

Якість переживання (почуття, емоції) –

 

V. Сприйняття чуттєво-образної картини твору.

Учитель. На перший погляд незрозуміло , яке відношення має вбивство птаха до  подій у романі. Тільки в 10 розділі Аттікус Фінч торкається цієї теми : «Я б хотів, щоб ти стріляв у бляшанки десь на задвірку, проте знаю, що битимеш пташок. Можеш бити сойок — скільки завгодно, якщо зумієш поцілити, але запам'ятай: убити пересмішника — великий гріх.

Я вперше почула, щоб Аттікус сказав: це робити — гріх, і спитала міс Моді, чому гріх.

— Твій батько має слушність, — відповіла вона. — Пересмішники не роблять ніякої шкоди, а своїм співом дають нам велику радість. Вони не завдають шкоди нашим садам, не в'ють гнізд в амбарах, вони тільки співають, виливаючи нам свою душу. Ось чому гріх убивати пересмішника».

Прослухати аудіозапис співу сойки - пересмішника.

Бесіда.

  • Сподобалось? Які емоції викликав спів птаха?
  • Чи згодні ви з думкою:  гріх убивати пересмішника?
  • Коли іще у творі з’являється образ пересмішника?
  • Прогнозована відповідь.

 

Прогнозована відповідь.

Пізніше у 25 розділі після смерті Томома Робінсона  автор повертається до цієї теми  «Містер Андервуд не говорив про хиби судового процесу, він писав так, що його могла зрозуміти навіть дитина. Він просто сказав, що вбивати калік — не має значення, стоять вони, сидять чи тікають,— гріх. Він порівнював смерть Тома з безглуздим убивством співочих птахів, яких винищують мисливці та діти, і Мейкомб вирішив: містер Андервуд недарма захопився поезією — певно, він хоче, щоб його передовицю передрукувала «Монтгомері едвертайзер».

 

У 30 розділі Джин – Луїза знову згадує про пересмішника: « Аттікус ще довго сидів, дивлячись на підлогу. Нарешті він підвів голову.

— Всевидько,— сказав він,— містер Юел упав на власний ніж. Ти це розумієш?

У батька був такий вигляд, що я зрозуміла: його треба підбадьорити. Я підбігла до нього, обняла і поцілувала так міцно, як тільки могла.

— Звичайно, розумію,— заспокоїла я його.— Містер Тейт сказав усе правильно.

Аттікус звільнився і глянув на мене.

— Що ти маєш на увазі?

— Ну, це було б усе одно, що вбити пересмішника, так же

Бесіда.

  • Який сенс вкладено у слова « вбити пересмішника»?
  • Кого у творі можна назвати пересмішником?
  • Чи один там пересмішник? Аргументуйте свої думки.

 

C:\Users\Тато\Downloads\Brown_Thrasher-27527-2.jpgПересмішник

 

 

Томом Робінсон

Страхолюд Редлі                 Птах родини          

Символ щирості       пересмішникових

і чистоти  

          

 

 

Висновок: У творі два пересмішника - Том Робінсон і Страхолюд Редлі. Том поплатився за свою доброту намагаючись допомогти, як йому здавалося, бідній дівчині. А цим самим він наразився на неприємності. Його, ні в чому невинного чоловіка, звинуватили у  зґвалтуванні. Страхолюда Редлі взагалі вважало маніяком все місто, його боялися, як вогню. Він не виходив зі свого

будинку, що ще більше додавало загадковості його персоні. Але

Редлі був одним із  найдобріших жителів Мейкомба. Він дбав

про Джіма зі Всевидьком, нехай непомітно для них самих.

Всі ми рівні! І треба поважати бажання, спосіб життя інших  і розуміти тих

людей, які здаються дивними на перший погляд і живуть не так, як

ми. Джима  і Джин – Луїзу теж можна вважати пересмішниками, адже Юел хотів вбити цих невинних і чистих дітей.

 

VІ етап. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Метод «мікрофону»

Дати відповідь на запитання одним реченням:

  • Що вразило мене, коли я прочитала(в) цей твір?
  • Що було складним для розуміння?
  • Чи є цей твір актуальним, цікавим для сьогоднішнього українського читача ? Чому?

 

Вчитель. Ось і перегорнуто останню сторінку роману. Хочеться вірити, що ви не лише зараз, а й  потім, коли підете в самостійне життя, візьмете з собою всі моральні ідеали, настанови і застереження, які ще 56 років тому

пропагувала американська письменниця Гарпер Лі вустами своїх героїв.

 

VIІ. Домашнє завдання

Написати твір мініатюру  на одну із тем:

1.«Що нового для себе я відкрив(-ла) після знайомства з  героями твору Гарпер Лі «Убити пересмішника»?

2. «Одвічна проблема взаємин дорослих і дітей. Погляд на проблему через призму роману Гарпер Лі «Убити пересмішника».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Данилів Любов Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Міляновська Н.Р.)
Додано
5 березня 2019
Переглядів
8759
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку