Проблеми зрадництва та духовної стійкості у творі (за оповіданням Джека Лондона «Жага до життя»)

Про матеріал
Це урок-диспут, метою якого є формування в учнів предметних та ключових компетентностей: навичок аналізу та стислого переказу уривків оповідання, розвитку зв’язного мовлення; поєднання знань з літератури із життєвою практикою, з сучасністю; розвиток навичок поводження людини в екстремальних життєвих ситуаціях, сприяння оптимістичному погляду на життя, впевненості у власних силах; виховання сильної, відважної особистісті з високими моральними цінностями та любов'ю до життя, умінням боротися за нього.
Перегляд файлу

                                               

ТЕМА: Проблеми зрадництва та духовної стійкості у творі.(за оповіданням Джека Лондона «Жага до життя»)

МЕТА: формування предметних та ключових компетентностей: вдосконалювати навички стислого переказу уривків оповідання, розвивати усне зв’язне мовлення; давати характеристику героям твору, аналізувати текст; визначити значення пейзажу в оповіданні, розширити знання учнів про географічне положення Аляски, показати вплив природи на долю людини;  пов'язувати знання з літератури із життєвою практикою, з сучасністю; розвивати навички поводження людини в екстремальних життєвих ситуаціях, сприяти оптимістичному погляду на життя, впевненості у своїх силах;  виховувати сильну, відважну особистість з високими моральними цінностями любов до життя та уміння боротись за нього.

Тип уроку: урок-диспут

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, кейси з предметами

Епіграф: «Людину, яка не здається,  не можливо перемогти»

Хід уроку

1.Вступ  відео

1.Вступне слово учителя  слайд 1

 

Сьогодні, ми будемо вчитися долати труднощі, не здаватися в життєвих випробуваннях, розробимо правила поведінки в екстремальних ситуаціях.  Та перш, ніж розпочати,  давайте з’ясуємо:

- Кого, на вашу думку, називають «сильними особистостями»? Які риси характеру притаманні таким людям? («Сильна особистість» - це людина, яка долає будь-які труднощі, має силу волі і не здається на шляху до своєї мети)

- Наведіть приклади «сильних особистостей». У чому саме виявилася сила цих героїв?

Отже, сильна особистість – це людина, має силу волі і не здається на шляху до своєї мети. Сильними бувають не лише полководці, військові, спортсмени. Сильною може бути звичайна людина, яка має твердий характер та волю до життя.

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

2.1. Слово вчителя    

Отже, сьогодні на уроці ми звернемося до творчості видатного американського письменника Джека Лондона, продовжуємо аналізувати його оповідання «Жага до життя» та обговорювати проблеми життя і смерті, дружби і зрадництва в творі, а для цього  пройдемо дорогою життя разом з безіменним героєм, щоб навчитися в нього виживати.

2.2. Робота в зошиті 

Отже, відкрийте зошити, запишіть дату, «Класна робота» і тему сьогоднішнього уроку: «Джек Лондон «Жага до життя». Проблеми життя і смерті, дружби і зрадництва у творі».

2.3. Робота з епіграфом слайд 2

Зверніть увагу на дошку. Епіграфом до сьогоднішнього уроку будуть слова американського письменника Ернеста Хемінгуея «Людину, яка не здається,   не можливо перемогти »

Спробуємо визначити чи дійсно «Людину, яка не здається,  не можливо перемогти» та створимо правила виживання в екстремальних умовах

ІІ. Актуалізація опорних знань

2.1 Перевіряємо домашнє завдання (опрацювати презентацію на блозі, прочитати оповідання Джека Лондона «Жага до життя»

  - Чому Джек Лондон звернувся до теми «золотої лихоманки» в Північній Америці? Слайд 4

(Був учасником «золотої лихоманки», на власному досвіді пережив усі тяготи і розчарування, суворий клімат Аляски)

  1. Чим завершилось перебування Джека Лондона в Клондайку? Слайд 5

(Він так і не знайшов золота, зазнав усіх незгод суворого клімату півночі, але перебування там дало йому ідеї, сюжети для своїх майбутніх творів).

Враженнями від поїздки, які лягли в основу збірки «Північні оповідання» стало оповідання «Жага до життя»  слайд 6

4.Про що цей твір?             (про боротьбу людини за виживання)

Слайд 7

-Які проблеми піднімає автор в творі? (Як боротися за виживання, як протистояти складним життєвим обставинам, як незважаючи ні на що, любити життя та як не втратити людську гідність )

ІІІ Сприймання й усвідомлення нового навчального матеріалу

3.1 Словникова робота слайд 8

В оригіналі цей твір називається «Любов до життя», але українською назва перекладається  як «Жага до життя»

- В чому відмінність значення цих слів?

Запишіть в зошит:

За тлумачним словником Грінченка:

ЖАГА  -  велике, нестримне бажання чого-небудь

ЛЮБОВ - інтерес до чого-небудь. || Внутрішній, духовний потяг до чого-небудь. || Пристрасть до чого-небудь.

3.2 Аналіз твору  слайд 9

Давайте пригадаємо сюжет твору (працюємо з підручником ст.         

-         Де відбувається дія твору? (На Півночі Аляски)

-         Назвіть головних героїв твору « Жага до життя) - 

 ( Білл і його товариш).                                                          

-         Знайдіть опис Півночі та героїв твору слайд 10

-         Від  імені кого ведеться розповідь у творі? 

 ( від імені оповідача).     

3.3 Робота над темою уроку

-         Що зробив Білл по відношенню до свого товариша? Як ви оцінюєте його вчинок?     Слайд 11

 ( Він покинув пораненого друга. Його  вчинок аморальний, жорстокий,

                                                         егоїстичний).                                                                                                                                                                                                                                         

-         Знайдіть цитату, яка характеризує внутрішній стан головного героя, його почуття ( почуття страху, відчаю)

 

-         Чому після того, як Білл залишив героя, той відчув страх?(тому що в небезпечних ситуаціях дуже важлива допомога )

 

-         Як можна назвати такий вчинок Біла? (зрада)

 

-         Як називаються небезпечні складні ситуації на межі життя і смерті? (екстремальні) слайд 12

 

-         Як поводиться герой, що підвернув ногу в цій екстремальній ситуації? (він бореться за своє життя) слайд 13

 

-         На що сподівається подорожній? Слайд14

                    (що Біл буде чекати його біля схованки)

 

-         З яким першим випробування зіткнувся герой? слайд 15

                (Зі страхом самотності)

(Він розумів, що самостійно подолати північну пустелю неможливо. Рушниця — це надія на порятунок).

 ( «Він ішов слідами товариша від болітця до болітця. Він знав, що незабаром дістанеться до берега озерця... Він ітиме за водою до річки Діз. Там під перевернутим каное... їхня схованка.., Він знайде там набої для своєї рушниці...

Він мусив так думати. Інакше для чого тоді силкуватися — лягай і вмирай одразу!»).

Із запропонованих предметів виберіть ті, які допомогли безіменному герою вижити.

Матеріали для 1 кейса: кора, мох, компас, мобільний телефон, рушниця, набої, ніж.

Запишіть в зошит

Правила поводження в екстремальній ситуації

Правило № 1. Не втрачати надію!

 

-         Що стало наступним випробуванням для героя? слайд 16

-         Розкажіть, як герой беріг сірники. Яке значення має вогонь для мандрівника?

-         Що з цих речей  знадобилося б в такій ситуації?

2 кейс: сірники, пергамент, скельце, залишки ковдри, лупа, суха хвоя, листя, відро, годинник

Матеріали для 2 кейса: сірники, пергамент, промащений папір, скельце, гроші, залишки ковдри, лупа, суха хвоя, листя, відро, годинник.

(Це можливість зігрітися, висушити мокре взуття, випити гарячої води; багаття — це порятунок від хижих звірів)

-         Яке друге правило ми запишемо?

Правило № 2. Зберігати вогонь!

-         А далі з чим Людина боролася ? слайд 17 (з глодом)

-         Як герою вдалося втамувати голод? слайд 18

-         Яким чином герой бореться з голодом? 

 

 

Предмети для кейса: болотяні  ягоди, яблука, риба, яйця птахів, кістки, гриби, лупа, мох, горіхи, шишки молоді, куріпка, цибулинки рогози.

(«Нога набрякла... але цей біль був дрібницею проти болю в шлунку. Голод гриз йому нутрощі. Він так допікав, так забивав йому памороки, що чоловік уже не знав, у який бік треба йти, щоб дістатися до Країни Патичків».

(Шукає і їсть болотяні ягоди, намагається впіймати куріпку, ловить пічкурів у калюжі, їсть цибулинки рогозу. «Потім він надибав кислувату на смак рослину і поїв її всю». Пізніше висмоктує та гризе кістки молодого оленя).

-         Чому він примушує себе їсти навіть тоді, коли не відчуває гострого почуття голоду?

 («Чоловік усвідомлював: щоб вижити, треба їсти»).

- Давайте запишемо:

Правило №3. Щоб вижити, треба їсти!

- Що було наступним випробуванням героя? (боротьба зі звірами) слайд19 20

- Що стало кульмінацією твору?(сутичка з вовком) слайд 21

- Що допомогло знесиленій, напівживій людині перемогти грізного звіра? 

Підтвердіть відповідь цитатами із тексту.

Предмети для кейса: ніж, рушниця, веселий та грізний смайлики, набої.

( «Він хутко випростався, щоб прибрати якомога грізнішого вигляду, міцніше затис у руці ножа і подивився просто у вічі ведмедеві. ... Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік. Осмілілий зі страху, він так загарчав, дико, люто... Ведмідь одступив убік, погрозливо рикаючи: він і сам злякався цієї загадкової істоти, що стояла прямо і не боялася його»).

- Чому вовки обминали його? («ця дивна істота на двох ногах ще стане дряпатись і кусатись»).

- Чому хижі звірі сприймали героя як «дивну», «загадкову істоту», яка буде «дряпатись і кусатись»? (Вони бачили перед собою слабку людину, але відчували в ній велику силу).

— Яка природа цієї сили? (Це сила людського духу).

Висновок. Записуємо:

Правило № 4. Не показувати страх перед хижими звірами! Не тікати! Людина сильніша за звіра!

-         Ще одне випробування – це боротьба з самим собою   слайд 22

-         Як ви думаєте, герою просто було відмовитися від золота, що він із такою впертістю ніс? Чи відразу він це зробив? Чи можна вважати відмову героя від золота виявом його сили?

Матеріали для кейса: ніж, відро, рушниця, торбинка золота, гроші, чашка, мобільний телефон, компас, залишки ковдри.

- Розрахуйте вартість золота головного героя. Порахуйте, чи зміг би герой розбагатіти, скільки мав би грошей, якби не викинув золото? (Довідка: 1фунт – 12 унцій. 1 унція – 16 доларів).

- Торбинка із золотом «була невелика... та важила п'ятнадцять фунтів — стільки ж, як і решта речей». 15 фунтів — це приблизно 7 кг.

- Що для нього значили рушниця, ніж, відерце, залишки ковдр? ( Ці речі для героя мають більшу цінність, аніж золото. Вони можуть допомогти йому зберегти життя. Торбинка із золотом — це надзвичайно цінна річ для героя, вона здобута тяжкою та тривалою працею. У ній була, можливо, і його мрія розбагатіти, змінити своє життя. Безперечно, золото — це великі можливості для людини. Відмовитися від золота могла лише морально сильна людина).

-         Що ж є найвищою цінністю?

Запишіть: Правило № 5. Найбільша цінність людини — життя!  

                              Відмовся від усього, що заважає боротися за життя!

3.3 Бесіда за характеристикою героїв.  Слайд 23

- Герой Джека Лондона обрав дорогу життя, іншою дорогою пішов Білл. Зачитайте епізод, де видно, що безіменний герой у екстремальних  умовах зберіг людську сутність та силу духу, а Біл – ні.    слайд 24

( Герой натрапляє на кістки Біла, який вибрав золото, залишив у біді друга, щоб урятуватися самому та зберегти своє золото. Біл поставив на перше місце золото і програв).

( Безіменний герой. 1. Сила духу: не здавався, чіплявся за життя, напівживий повз до корабля, переміг хворого вовка. 2. Людська сутність: «...нехай Біл покинув його, але він не візьме золота, не смоктатиме Білових кісток. А Біл зробив би так, якби опинився на його місці...»).

Правило № 6. Бережи людську сутність! Будь людиною!

-         Що допомогло герою вижити?

IV. Узагальнення і систематизація набутих знань

4.1. Складання пам’ятки правила виживання в екстремальних ситуаціях  слайд 26

- Чому важливо використовувати правила виживання в екстремальних умовах в наш час?

-  А які б правила треба було дописати?

- Який фінал має оповідання ? Знайдіть цитату (Головного героя було врятовано). слайд 27

-Зачитайте, яким побачили його вчені з китобійного судна.

( «Ця істота,  була більше схожа на величезного хробака, ніж на людину, але зберегла в собі любов і волю до життя.» )(  Автор акцентує увагу на русі «істоти», яка звивалась, корчилась, крутилась і за годину пролазила футів із двадцять).

 

4.2 Бесіда за характеристикою героїв.  слайд 28

- Як ви думаєте, чому автор не дав імені цьому незламному героєві -переможцю, який виборов у природи своє законне право жити? ( Не має значення, яке в нього ім’я. Головне, що він залишився Людиною!)

 

4.3.Робота над моральними настановами твору

- Чого навчає нас оповідання?                     слайд 29

(цінувати життя, не втрачати надію, боротися за своє життя, не зраджувати друзів, допомагати слабшим, вчитися виживати в екстремальних умовах, завжди залишатися Людиною)

-Чи актуальною є проблеми які піднімає автор в творі?

 

4.4 Робота з епіграфом                           слайд 32

Повернемося до нашого епіграфа.

-  Як ви розумієте слова епіграфа? («Людину, яка не здається перемогти не можна» (Людина має великий потенціал і може протистояти будь-яким випробуванням, навіть у тих випадках, коли здається, що все втрачено. Складні життєві обставини, екстремальні умови гартують характер людини.)

- Чи погоджуєтеся ви зі словами автора?

V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання

5.1. Підсумкове слово вчителя

Оповідання «Жага до життя» - гімн  справжній людині, здатній боротися за своє життя та не втрачати при цьому людську гідність!

Чи повинна людина боротися за своє життя, за своє щастя?

Є така притча. Коли Бог творив людину, у нього залишився маленький шматочок глини. Він довго думав, а потім спитав: «Що тобі зробити?» Людина подумала і відповіла: «Зроби мені щастя»

Бог поклав їй в долоні той шматочок глини і сказав: «Ліпи!»

Людина – сама творець свого щастя. І часом тільки від неї залежить як складеться її життя! Бережіть своє життя, поважайте та цінуйте життя інших!

УІ . Домашнє завдання

Складіть мотиваційну листівку «Якою повинна бути справжня 

Людина?»

- будь оптимістом;

- мужньо долай перешкоди;

- умій постояти за себе;

- борись за виживання;

- люби життя, будь життєлюбом;

- будь людяним та милосердним;

- будь витривалим;

- будь сміливим та терплячим.

 

 

docx
Додано
11 березня
Переглядів
271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку