На проблемній лекції нове завдання вводиться як невідоме, яке необхідно «відкрити». Завдання вчителя, створивши проблемну ситуацію, мотивувати учнів до пошуку рішення проблеми, крок за кроком підводячи їх до мети пошуку. Для цього новий теоретичний матеріал представляється у вигляді проблемної задачі. В її умовах наявні протиріччя, які необхідно виявити та вирішити. У ході вирішення учні отримують, у співпраці з вчителем, нове потрібне знання. Таким чином, процес пізнання учнів за даною формою викладення наближається до пошукової, дослідницької діяльності.
Головна думка - реалізувати принцип проблемності при виборі та обробці лекційного матеріалу та змісту, при його розгортанні безпосередньо на лекції у формі діалогового спілкування. За допомогою проблемної лекції забезпечується розвиток творчого мислення, пізнавального інтересу, професійної мотивації, корпоративності.
Проблемне питання – входить до складу проблемного чи окремо взятого навчального завдання(питання - проблема), що вимагає відповіді на нього у вигляді мислення. Питання, стимулюючі мислення, розпочинаються з таких слів і словосполучень, як «чому», «як(ніж) це пояснити», «як це зрозуміти», «як(обґрунтувати)», «що з цього витікає(якого висновку)».