Урок-дослідження на тему: "Життєвий і творчий шлях Анни Ахматової"

Про матеріал

Цікавий урок-дослідження з навчального предмета «Зарубіжна література» на тему: «Я – голос ваш, жар вашего дыханья…» (Життєвий і творчий шлях А.Ахматової)» із використанням інтерактивних методів і прийомів, мультимедійних технологій. У розробці продемонстровано доцільне використання інтерактивних та вітагенних методів і прийомів, що сприяють ефективному засвоєнню, систематизації та закріпленню навчального матеріалу. Рекомендовано для викладачів-словесників вищих навчальних закладів та вчителів ЗНЗ.

Перегляд файлу

 

Методична розробка уроку

 

Предмет: зарубіжна література. Клас: 11.

Тема: «Я – голос ваш, жар вашего дыханья…» (Життєвий і творчий шлях Анни Ахматової).

Тип уроку: урок-дослідження з використанням інтерактивних методів і прийомів, мультимедійних технологій.

Мета уроку: дослідити життєтворчість А.Ахматової, визначити елементи акмеїзму у ліриці поетеси, дослідити особливості індивідуального стилю А.Ахматової; розвивати мислення, творчу уяву, навички виразного читання та аналізу поезій; виховувати любов до літератури, патріотизм, гуманність та інші високі моральні якості та чесноти.

Методи: слово вчителя, випереджувальні завдання, робота з учнівськими презентаціями, декламування поезій, перегляд відеороликів, виконання пісні, робота у малих групах, робота з роздатковим матеріалом, прослуховування музичних композицій.

Обладнання: портретна галерея поетів «срібної доби»; портрет А.Ахматової; учнівські мультимедійні презентації; уривок із фільму «Анна Герман» (2012 рік; Юлія Рутберг у ролі А. Ахматової); відеоролики про А.Ахматову;  роздатковий матеріал для роботи у малих групах; музичні композиції Клода Дебюсі («Спогади», «Мелодія янголів», «Душа», «Новий місяць»).

Рекомендована література:

основна:

  1.                    Волощук Є. Зарубіжна література: Підручник для 11 класу. – К.: Генеза, 2004. – С.86-115.
  2.                    Зарубіжна література: Посібник-хрестоматія. 11 клас / Упорядник          Щавурський Б.Б. – Тернопіль: Навчальна книга, 2007. – С.144-164.

додаткова:

  1.                    Волощук Є. Зарубіжна література: Хрестоматія-посібник для 11 кл. – К.: Юридична книга, 2002. – 560 с.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент (2 хв.).

1. Привітання.

2. Перевірка присутніх.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (6 хв.).

Слово вчителя з елементами декламування. На попередньому уроці зарубіжної літератури ми розпочали вивчати важливий етап межі                          ХІХ – ХХ століть – період, який іменується «срібною добою» за аналогією до «золотої» пушкінської доби. Перед нами – представники срібної доби (демонстрація портретів). Центральне почесне місце займає Анна Андріївна Ахматова, творча особистість якої є надзвичайно різноплановою…

Вона - справжня дочка свого народу:

Нет, и не под чуждым небосводом,
И не под защитой чуждых крыл, 
Я была тогда с моим народом, 
Там, где мой народ, к несчастью, был.

Скорбна мати, серце якої нагадувало незагоєну рану…

Семнадцать месяцев кричу,

Зову тебя домой.

Кидалась в ноги палачу –

Ты сын и ужас мой.

Жінка, дружина, яка бажала собі, як і кожна жінка, щастя…

Эта женщина больна,

Эта женщина одна,

Муж в могиле, сын в тюрьме,

Помолитесь обо мне.

Але, не дивлячись на свої життєві трагедії, вона завжди віднаходила у собі сили бути  відданою і вірною своєму народу до кінця, до останніх днів свого життя…

Я – голос ваш, жар вашего дыханья,

Я – отраженье вашего лица.

Напрасных крыл напрасны трепетанья -

Ведь всё равно я с вами до конца.

Отож, сьогодні ми досліджуватимемо різні грані творчості російської Сапфо, будемо говорити про Анну Ахматову як про митця слова, патріота, філософа, матір та дружину і обов’язково як про трагічний образ  історії російської культури.

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку (3 хв.).

Демонстрація слайдів

ІV. Дослідження навчального матеріалу. Заслуховування та обговорення виступів учнів відповідно до плану уроку (28 хв.).

1. Біографічні відомості про А. Ахматову. Зв’язок поетеси з Україною.

Учні розкривають питання, послуговуючись презентаціями.

Проблемні питання:

  • Які факти засвідчують визнання поетеси ще за її життя?
  • А. Ахматова писала поезії, в яких возвеличувала політичну особистість            Й. Сталіна, чому ж він забороняв друкувати її твори?
  • Чому А. Ахматову порівнюють із грецькою поетесою Сапфо? Доведіть.

Декламування учнем поезії В. Комаровського, присвяченої творчості А.Ахматової.

Обговорення поезії. Проблемні питання:

  • Чому автор порівнює А.Ахматову із квіткою, яка пробивається крізь каміння? Що вона символізує?
  • З чим асоціюєте образ каміння? Що виступало у ролі каміння за життя поетеси?
  • З яким ідейним спрямуванням В. Комаровський написав поезію?

 

2.А.Ахматова – трагічний образ жінки-матері, жінки-дружини.

Перегляд відеоролика про трагізм життєвої долі поетеси (уривок із фільму «Анна Герман» https://www.youtube.com/watch?v=oIJvNOyu5Zo)

Учень розкриває питання, використовуючи фотопрезентацію.

Перегляд та обговорення відеоролика «А. Ахматова – М. Гумільов» про взаємовідносини поетеси з М. Гумільовим (https://www.youtube.com/watch?v=O6Wgd-E1CX0)

Виконання ученицею  пісні «Любви моей ты боялся зря…».

 

3. А.Ахматова – російська Сапфо:

а) втілення засад акмеїзму в творчості митця;

б) поетичні збірки А.Ахматової;

Учні дають відповіді на питання, використовуючи презентації.

в) мотиви лірики.

Робота у малих групах. Учні зазначають мотив, який досліджували у ліриці поетеси, зачитують назви та загальний аналіз поезій, в яких простежується вказаний мотив (використовують презентації). Декламування поезій під супровід композицій Клода Дебюсі («Спогади», «Мелодія янголів», «Душа», «Новий місяць»).

Підгрупа № 1. Аналізований мотив - зображення трагічного кохання.

Підгрупа № 2. Аналізований мотив - зображення долі Батьківщини та народу.

Підгрупа № 3. Аналізований мотив - заперечення існування війни.

Підгрупа № 4. Аналізований мотив - зображення митця та його ролі у суспільстві.

 

V.Узагальнення й систематизація знань (5 хв.)

Робота у малих групах з роздатковим матеріалом. Учні отримують картинки, пов’язані з життєтворчістю А.Ахматової (зображення лева, Сталіна, Києва, чоток, вечора, годинника, Кремля, ікони, Ейфелевої вежі, Нобелівської премії), знаходять  та обґрунтовують їхній взаємозв’язок.

 

 

VІ. Домашнє завдання та інструктаж до нього (1 хв.).

Прочитати поему «Реквієм», законспектувати аналіз твору; підготуватися до обговорення поеми.

VІІ. Оцінювання навчальної діяльності студентів упродовж уроку (1 хв.).

 

 

doc
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
798
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку