Мета: мотивувати учасників майстер-класу до впровадження проблемно-пошукового підходу у практику своєї роботи.
Завдання: з'ясувати сутність поняття «проблемно-пошукове навчання»; зробити теоретико-методичний аналіз досвіду роботи; презентувати досвід із запропонованої теми; довести ефективність представленого педагогічного досвіду шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності; навчити методичних прийомів створення проблемних ситуацій, методичних засобів, що сприяють вирішенню завдань сучасного уроку зарубіжної літератури.
Майстер-клас
«Проблемно-пошуковий підхід під час вивчення зарубіжної літератури»
Мета: мотивувати учасників майстер-класу до впровадження проблемно-пошукового підходу у практику своєї роботи.
Завдання: з'ясувати сутність поняття «проблемно-пошукове навчання»; зробити теоретико-методичний аналіз досвіду роботи; презентувати досвід із запропонованої теми; довести ефективність представленого педагогічного досвіду шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності; навчити методичних прийомів створення проблемних ситуацій, методичних засобів, що сприяють вирішенню завдань сучасного уроку зарубіжної літератури.
Обладнання: мультимедійна презентація досвіду роботи «Проблемно-пошуковий підхід під час вивчення зарубіжної літератури», роздавальний матеріал «Конверт допомоги», творчі, пошуково-дослідницькі, проектні роботи учнів, збірка учнівських есе, пам'ятки «Правила створення проблемної ситуації».
ХІД ПРОВЕДЕННЯ
І. ПІДГОТОВЧО-ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ: ПОСТАНОВКА ЦІЛЕЙ І ЗАВДАНЬ МАЙСТЕР-КЛАСУ
1. Знайомство з учасниками. Вправа «Перетворення».
Мета вправи: сприяти знайомству учасників через самовияв за допомогою метафоричних засобів.
Завдання. Продовжте запропоновану фразу «Якби я був (була) книгою, то був (була б)...» (Наприклад, словником, детективом, віршем, казкою та ін., або вказати автора і назву книги.)
2. Вступне слово вчителя про принципи педагогічної техніки.
— Викладання — це наука чи мистецтво? Мабуть, це поняття містить у собі і те й інше. Кожен учитель має відповісти на питання: як досягти головної мети викладання — навчити дітей, як ефективно і швидко вирішувати професійні завдання та ставити нові. Кожен обирає свої траєкторії, свої прийоми педагогічної техніки. У роботі з учнями пропонуємо керуватися принципами, запропонованими А. Гіном:
1) Принцип вільного вибору
Формула: в будь-якій навчальній дії, де тільки можливо, надавати учневі право вибору. З однією важливою умовою — право вибору завжди врівноважується усвідомленою відповідальністю за свій вибір.
2) Принцип відкритості
Формула: не лише давати знання — а ще й показувати їхні межі. Ставити перед учнями проблеми, вирішення яких лежить за межами виучуваного курсу.
3) Принцип діяльності
Формула: організувати засвоєння учнями знань, умінь, навичок переважно у формі діяльності.
4) Принцип зворотного зв'язку
Формула: регулярно контролювати процес навчання за допомогою розвиненої системи прийомів зворотного зв'язку.
5) Принцип ідеальності (високого ККД)
Формула: максимально використовувати можливості, знання, захоплення самих учнів з метою підвищення результативності та зменшення витрати у процесі навчання.
3. Вправа «Очікування».
Завдання. Напишіть на стікерах свої очікування від зустрічі й прикріпіть їх на дошку.
4. Оголошення мети, завдань і плану проведення майстер-класу.
II. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Прийом «Мозковий штурм».
Завдання. Дібрати якомога більше слів, понять, із якими асоціюється проблемно-пошуковий підхід. (Можливі варіанти відповідей: нестандартні питання; проблеми, що потребують вирішення; дослід, пошук відповіді, думка, що працює; та ін.)
2. Міні-лекція «Сутність проблемного навчання».
«За роки незалежності Україна зробила значні кроки в реформуванні системи середньої освіти. Упровадження нових стандартів, перехід до нових методів і методик навчання, введення ефективних технологій оцінювання знань учнів, розмаїття вітчизняних методичних шкіл, новаторські пошуки вчителів засвідчують успіхи української школи, наближення вітчизняної освіти до світових стандартів», — йдеться у Концепції літературної освіти. Одним з основних завдань сучасної школи, поставленим Концепцією літературної освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України-26.01.2011 р. № 58, є пошук «ефективних засобів виховання молодої людини, здатної до саморозвитку й самореалізації, діалектичного мислення і генерування оригінальних ідей».
Учитель зарубіжної літератури повинен допомогти учням опанувати зміст художніх творів, осягнути їхню естетичну значущість, зробити висновки, важливі для морального формування особистості та рівня її загальної культури. Літературна освіта в загальноосвітніх закладах має сприяти вихованню культурного читача, котрий відчуває потребу в читанні, веде з книгою внутрішній діалог, дістає в процесі осягнення художніх творів естетичне задоволення, розширює свою ерудицію. Загальнокультурний розвиток учня — це запорука його успішності та всебічної реалізації в житті, це розвиток широкого планетарного мислення, яке дає змогу почуватися не тільки патріотом, а й громадянином світу.
Одним із найбільш перспективних напрямів розвитку творчої особистості школяра на уроках зарубіжної літератури є проблемно-пошуковий підхід, спрямований на формування в учнів умінь та навичок щодо орієнтації в інформаційному просторі.
Технологія проблемного навчання виокремилася ще в 1960-ті рр. (термін обґрунтовано в працях І. Я. Лернера). Проблемне навчання у наукових працях І. Я. Лернера, М. І. Махмутова, М. Н. Скаткіна розглядається як технологія розвивальної освіти, спрямована на активне здобуття учнями знань, формування пізнавальної діяльності, залучення до пошуку, творчості, виховання соціально значимих рис особистості. А на сучасному етапі ця технологія визначається як інтегроване поняття, що поєднує в собі принципи розвивального навчання, диференційованого підходу, інноваційність.
Відомо, що процес творчості — це відкриття нового: нових об'єктів, нових знань, нових методів їх вирішення. У зв'язку з цим проблемне навчання як творчий процес — це вирішення нестандартних навчальних завдань нестандартними методами.
Якщо традиційна постановка завдання пропонується учням для закріплення знань і відпрацювання навичок, то проблемні завдання — це завжди пошук нового способу вирішення.
Головне у проблемному навчанні — сам процес пошуку і відбору правильних, оптимальних рішень, а не миттєвий вихід на рішення. Завдання вчителя — орієнтувати сам процес пошуку, крок за кроком приводячи учнів до вирішення проблеми і здобуття нових знань.
Особливістю проблемного навчання є те, що знання і способи діяльності не подаються в готовому вигляді, а задаються як предмет пошуку. Смисл його полягає в стимулюванні пошукової діяльності учнів. Воно розвиває їхні розумові здібності, мислення, викликає інтерес до учіння, сприяє виробленню як життєвої мотивації, так і конкретних мотивів навчально-пізнавальної діяльності; пробуджує творчі схильності; виховує самостійність, активність і креативність.
З огляду на це, функції вчителя істотно змінюються: у практичній діяльності зростає його роль як консультанта, організатора збирання і акумуляції інформації. Він стає режисером взаємодії учнів з літературним матеріалом.
Такий спосіб навчання виробляє в учнів творчий, проблемний підхід, що дозволяє:
3. Обговорення питання «Доцільність і ефективність методів і прийомів проблемного навчання».
Виокремимо такі методи, які сприяють реалізації проблемно-пошукового підходу під час вивчення зарубіжної літератури:
1) евристичні методи, частково-пошукові методи, спрямовані на збудження творчої активності, стимулювання творчого пошуку в розв'язанні навчальної проблеми (евристична бесіда з класом, створення проблемної ситуації); інтерактивні методи (метод ПРЕС, «Мозковий штурм», «Займи позицію», робота в парах, групах та ін.);
У процесі творчої діяльності під час уроку вчитель має підготувати учня до активної інтелектуальної діяльності, щоб той свідомо шукав власну позицію щодо отриманої інформації. Під час діалогу, парної чи групової роботи, застосування когнітивних та креативних методів («Мозковий штурм», метод інверсії) відбувається обмін думками, виокремлення власної думки, пошук істинного рішення, можливо, компромісу. Але насамперед учні мають довести свою позицію, аргументувати її, а якщо виникне потреба, визнати власну помилку. Пам'ятаймо, що в процесі навчальної діяльності формуються не менш важливі комунікативні вміння. Здебільшого проблемне навчання стосується старшокласників, оскільки у школярів саме 15-17 років чи не найбільше розвивається пізнавальний інтерес. Мистецтво літератури може активно вплинути на формування світоглядних принципів особистості, полегшити входження в доросле життя.
4. Презентація досвіду роботи «Проблемно-пошуковий підхід під час вивчення зарубіжної літератури» та спільне відпрацювання методичних підходів.
4.1. Постановка проблемного питання, створення парадоксальної ситуації. (Учасники працюють із роздавальним матеріалом «Конверт допомоги».)
— Наведемо приклади застосування проблемно-пошукових методів на уроках зарубіжної літератури. Творча діяльність, як правило, починається із проблеми або запитання, зі здивування, із суперечності. Усвідомлення суперечностей викликає проблемні ситуації, у результаті яких формується проблема. Тому одним із найчастіше використовуваних підходів є постановка проблемного питання, створення парадоксальної ситуації.
Ставлячи проблемні запитання на уроках зарубіжної літератури, ефективним буде використання міжпредметних та внутрішньопредметних зв'язків. Наприклад, під час вивчення творчості М. Гоголя дев’ятикласникам буде доцільно запропонувати обговорення репродукції картини Е. Мунка «Крик» та поставити таке питання:
♦ Яким зображено навколишній світ і людину в ньому? Що спільного між картиною і творами М. Гоголя ? Чому творчість норвезького художника Е. Мунка тогочасні мистецтвознавці і критики назвали «криком часу»?
4. 2. Робота з пам'ятками «Правила створення проблемної ситуації».
Створюючи проблемну ситуацію, учителю доцільно дотримувати наступних правил:
а) на засвоєння навчального матеріалу;
б) формулювання запитання, гіпотези;
в) практичне завдання.
5. Одна і та сама проблема може бути створена
різними типами завдань.
4. 3. Створення діалогічної ситуації (робота в групах).
Завдання. Запропонуйте механізм проведення заняття з елементами діалогу.
Орієнтовна відповідь
Урок літератури повинен викликати колективне художнє переживання й обмін естетичними емоціями. Дати імпульс внутрішній роботі думки-учнів, підготувати до діалогу з письменником. Як досягнути цього?
У конструктивному діалозі закладена ідея інтелектуального зростання, оскільки через нього ми вчимося слухати і чути одне одного, оцінювати і переоцінювати власну думку, зіставляти, аналізувати. Учасники діалогу збагачують один одного. Пропонуємо механізм проведення проблемно-пошукового заняття з елементами діалогу.
1. Постановка питання, що стосується теми. Цей етап виконує мотивуючу і підготовчу функції, оскільки питання — це передумова, стимул акту мислення і підготовка до активного включення в обговорення. Ініціатором виступає вчитель. Проблемні питання формуються за програмовим матеріалом і, як правило, є широким та міждисциплінарним, пов'язаним з життєвою Практикою і воно має бути цікавим (наприклад, вивчаючи у 7-му класі біографію О. Генрі, можна ознайомити учнів з документальним матеріалом про арешт письменника, і біографії М. Лєрмонтова — навести цитати з його щоденника).
2. Діалогове обговорення вихідних понять. Учасники з'ясовують, який зміст та сенс вони вкладають в те чи інше поняття. Дуже важливо робити записи (наприклад, створення учнями опорних конспектів, логічно-опорних схем, асоціативних кущів, характеристики персонажів, порівняльних таблиць). Під час обговорення учасники синтезують почуте, проаналізоване. На цьому етапі відбувається визначення та обґрунтування власної точки зору учасників.
3. Організоване обговорення проблемної ситуації, що унеможливлює проблемний діалог-пошук, який здатний розвинутися в діалог-дискусію. На цьому етапі учні переходять до самостійного висвітлення та з'ясування проблемної ситуації. Учні в такому випадку обмінюються думками, структурують проблему та елементи ситуації (наприклад, під час вивчення повісті-казки «Чарлі і шоколадна фабрика» учням було запропоновано таку проблемну ситуацію: читаючи твір, поміркувати, чому Чарлі відмовився від щедрого подарунку містера Віллі Вонки? Як би ви вчинили на місці Чарлі?
Учні одержали завдання створити свій варіант обкладинки шоколадки із незвичайним смаком. Також можна запропонувати написати есе-навіювання за повістю-казкою «Якби я був власником шоколадної фабрики...»).
(Учні читають уривки своїх есе.)
4.6. Презентація з досвіду роботи частково-пошукових завдань.
Частково-пошукові завдання на уроках світової літератури передбачають вияв учнями певної самостійності, ініціативи в пізнавальній діяльності. У процесі виконання таких завдань, як складання учнями логічно-опорних схем, конспектів, кросвордів, порівняльних таблиць, виконання вправ «Виправ помилку», «Незакінчене речення», «Асоціативний диктант», «Знайди пару», «Доповни твердження», створення «Візитки автора» , учні виявляють і розвивають у себе ті чи інші творчі властивості: гіпотетичність і критичність мислення, здатність переносити знання та вміння в нову ситуацію.
4.7. Метод проектів. Презентація учнями проектних робіт
Одним із цікавих проблемно-пошукових методів є метод проектів, який доцільно застосувати в 7-9 класах. Завдяки цьому методу учні активно включаються в спільну діяльність, почуваються рівноправними учасниками діалогу, у них формуються вміння самостійно здобувати знання, узагальнювати, порівнювати, робити висновки, застосовувати знання в нестандартних ситуаціях. Учитель при цьому виконує роль консультанта. Для проектної роботи важливо сформулювати тему учнівського дослідження. Правильно поставити проблему означає вже наполовину її вирішити. Вирішення проблемних завдань може бути винесене на груповий або парний розгляд. Але в будь-якому випадку основна мета навчання — розвиток творчих умінь і навичок, формування творчого мислення. Успішність перебудови навчання з традиційного на проблемне залежить «від рівня проблемності», який визначається такими чинниками:
Для того щоб рівень мотивації учнів у процесі проблемного навчання не знизився, відповідно повинен підвищуватися рівень проблемності.
Форми проектних робіт (індивідуальні, парні, групові) учнів можуть бути різними. Наприклад, можна запропонувати учням 9-го класу виконати дослідницькі проекти: «М. Гоголь і Україна», «Екранізація х роману М. Лєрмонтова "Герой нашого часу" розділу «Княжна Мері»», «"Срібна доба" російської поезії в кіно і мультиплікації»; «Трагічність образу "маленької людини"?» (за повістю М. Гоголя «Шинель») та ін. Підсумковий урок в 9-му класі можна провести як урок-захист творчих проектів на тему «Книга, без якої я не уявляю свого життя...». У процесі проектної діяльності формуються дослідницькі вміння, які можна розглядати як більш високий творчий рівень розвитку загальнонавчальних умінь.
Проблемний матеріал для своїх уроків учитель повинен шукати в діалектичних протиріччях цінністно-орієнтаційних пошуків сучасного суспільства, що найбільш яскраво висвітлені в художній літературі. Учителю світової літератури, який запроваджує проблемно-пошуковий підхід, під час підготовки до уроку слід пам'ятати наступне:
Навчити дітей озвучувати проблему, висловлювати гіпотези щодо її вирішення, знаходити шляхи подолання проблеми — ось мета завдань, які ставить учитель.
III. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ МАЙСТЕР-КЛАСУ. РЕФЛЕКСІЯ
1. Заключне слово.
— Проблемно-пошуковий підхід до викладання зарубіжної літератури забезпечує таку організацію навчання, за якої учень самостійно вчиться знаходити вихід із будь-якої ситуації, вирішувати її, не боятися труднощів.
Упровадження проблемно-пошукового підходу дає такі позитивні результати:
Таким чином, проведення такої роботи на уроках зарубіжної літератури сприяє розв'язанню завдань сучасної освіти: виховання особистості, яка створює свою цілісну картину світу, здатна до самостійного досягнення та оцінки життєвих проблем, творчого ставлення до своєї навчальної діяльності, успішної соціалізації.
2. Вправа «Телеграма».
Завдання. Напишіть за допомогою 11 слів телеграму наступного змісту: