ПРОЦЕС ТРАВЛЕННЯ У РОТОВІЙ ПОРОЖНИНІПРОЦЕС ТРАВЛЕННЯ У РОТОВІЙ ПОРОЖНИНІПРОЦЕС ТРАВЛЕННЯ У РОТОВІЙ ПОРОЖНИНІПРОЦЕС ТРАВЛЕННЯ У РОТОВІЙ ПОРОЖНИНІПРОЦЕС ТРАВЛЕННЯ У РОТОВІЙ ПОРОЖНИНІПРОЦЕС ТРАВЛЕННЯ У РОТОВІЙ ПОРОЖНИНІ
ТЕМА УРОКУ: ПРОЦЕС ТРАВЛЕННЯ У РОТОВІЙ ПОРОЖНИНІ
Мета уроку: ознайомити учнів з будовою зубів, встановити їх роль у травленні, розповісти про заходи профілактики хвороб зубів; розглянути особливості процесу травлення в ротовій порожнині, встановити характер дії ферментів слини.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми: практично-пошуковий метод, робота з муляжами та за підручником
Обладнання й матеріали: таблиця «Органи травлення», набір «Зуби», модель будови зуба, таблиця «Органи травлення», два добре накрохмалені клапті білої тканини, вата, сірники, розчин іоду, слина
Базові поняття й терміни: ротова порожнина, зуби, різці, ікла й корінні зуби, коронка, шийка й корінь зуба , емаль, дентин, цемент, пульпа, молочній постійні зуби, зуби мудрості, карієс.
У всьому Об'єднаному Королівстві не знайдеться
стільки жителів, скільки живих тваринок
є в моєму власному роті.
А скільки ж їх буде, якщо зуби не чистити?
А. Левенгук
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
1. Назвіть основні частини травного каналу.
2. Назвіть оболонки травного каналу.
3. Я кі методи дослідження травлення запропонував І. П. Павлов?
Піраміда створена з використанням кольорової схеми світлофора:
Жирна їжа – червоний шар
Молоко, молочні продукти, м’ясо, риба, бобові,
птиця, горіхи, яйця – жовтий шар;
Овочі та фрукти – салатовий шар;
Продукти переробки зерна і картоплі – зелений
шар.
Зелений - вживайте без обмежень
Жовтий – споживайте обачливо;
Червоний – поміркуйте, чи варто вживати.
Принципи здорового харчування
Перед вами коробка із загадкою. Що в ній є? Щоб довідатися, послухайте цю розповідь. Сталася ця подія дуже давно. У середні віки в одній арабській країні побилися два вельможі. Один у цьому бої втратив орган на голові. Місцевий лікар помістив цей орган у розчин солі й поставив на холод. Через кілька днів лікар поставив цей орган на попереднє місце, скріпивши його металевою скобою. Через 10 днів скобу зняли й виявилося, що орган відновив природний зв'язок із тілом.
Про який орган на голові йдеться? (Зуб)
Отже, сьогодні на уроці ми ознайомимося з будовою людського зуба, вивчимо типи зубів і розробимо заходи щодо профілактики захворювання зубів.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Перший травний сік
Слизова оболонка рота багата на залози, що виділяють слиз. Крім того, у ротову порожнину відкриваються протоки трьох великих слинних залоз: привушних, під’язикових, підщелепних і безліч дрібних.
Склад слини (1,0 – 1,5 л на добу)
Вода 99%, муцин (від лат. “mukus”- слиз), обклеює харчову масу; лізоцим – фермент, що руйнує оболонки бактеріальних клітин і створює антибактеріальний бар’єр; амілаза – фермент; іони СІ – активують амілазу; гідрокарбонати і фосфати – підтримують рН близько 6,5. Склад і кількість виділюваної слини на різну їжу неоднакові. Так, на суху їжу виділяється велика кількість рідкої слини, а на м’ясо виділяється в’язка слина.
Складання опорної схеми:
Функції слини:
Слина містить амілазу, яка розщеплює крохмаль, тому їжа досить довго знаходиться в роті, вона вже частково перетравлюється.
Регуляція слиновиділення
- Як і чому починає виділятися слина?
Секреція слинних залоз настає через кілька секунд після потрапляння їжі в рот. Встановлено, що слиновиділення є рефлекторним актом. Їжа при попаданні в ротову порожнину збуджує її рецептори, імпульси поширюються по чутливих нервових волокнах до центру слиновиділення в довгастому мозку, а потім по парасимпатичних нервах, доходять до клітин слинних залоз і збуджують їх секреторну діяльність. Цей процес являє собою безумовно – рефлекторний механізм відділення слини.
*Переконайтеся в цьому ( учням пропонують з’їсти шматочок чорного хліба ретельно його пережовуючи)
- Що відбувається коли ми бачимо їжу? ( учням показують лимон, видавлюючи з нього сік)
(відбувається рясне виділення слини)
Це умовно-рефлекторне відділення слини. Ось і у вас зараз виник умовний рефлекс на вигляд і запах лимона. Пояснив механізм рефлекторного процесу виділення слини російський фізіолог Іван Петрович Павлов, проводячи досліди з собаками. З цим механізмом ми познайомимося на наступних уроках.
Ротова порожнина
Органи ротової порожнини |
Значення |
Язик |
Аналіз їжі на смак (орган почуттів), перемішування їжі, визначення температури їжі; формує харчову грудку, орган мовлення |
Зуби |
Подрібнення їжі (механічна обробка), орган мовлення |
У стінці ротової порожнини мікроскопічні слинні залози |
Змочування їжі слиною, часткова хімічна обробка їжі |
Піднебіння |
Розділяє носову і ротову порожнини, дозволяє дихати і жувати одночасно |
Зуби — кісткові органи, що розташовані в комірках верхньої та нижньої щелеп, основною функцією яких є подрібнення їжі. У дорослої людини — 32 зуби (учитель демонструє муляж щелепи із зубами).
У людини послідовно розвиваються два типи зубів — молочні
(20 зубів) і постійні (32 зуби).
Молочні зуби представлені тільки різцями, іклами й малими кутніми зубами.
а) різці; б) ікла; в) малі кутні; г) великі кутні
Види і значення зубів
Види зубів |
Кількість (на кожній щелепі) |
Значення |
Різці мають прості одиночні корені |
По 4 |
Відкушують їжу |
Ікла мають прості одиночні корені |
По 2 |
Відкушують їжу |
Малі корінні мають декілька коренів |
По 4 |
Подрібнюють і пережовують їжу |
Великі корінні мають кілька коренів |
По 6 |
Подрібнюють і пережовують їжу. |
Будова зуба
Внутрішня частина |
Зовнішня частина |
|
Пульпа (складається зі сполучної тканини, заповнює порожнину зуба, через канал входять судини і нерви) |
Емаль |
Покриває коронку зуба зверху |
Дентин |
Під емаллю, утворює більшу частину коронки, шийки і кореня |
|
Цемент |
Покриває шийку і корінь зуба. |
Немовля не має зубів, але закладаються вони ще в черевному періоді. Приблизно з 6 місяців у дітей починаються з’являтися молочні зуби (непостійні). До двох – трьох років виростають усі 20 молочних зубів (по 10 на кожній щелепі): 4 різці, 2 ікла і 4 корінних зуби. У 6 – 7 річному віці поступово випадають і до 10 – 12 років замінюються постійними. Остання пара зубів – зуби мудрості – у людини з’являються до 20 –25 років.
Оскільки ви зрозуміли, що зуби виконують у організмі дуже важливу роль, їх потрібно берегти. Сьогодні 70 відсотків людей на планеті потребує лікування зубів.
Хвороби зубів
Одне з найпоширеніших захворювань людини – карієс ( гниття), поступове руйнування кістки чи зуба внаслідок дистрофічного або інфекційного процесу в кістці чи надкісниці. Проявляється утворенням дефекту в емалі і дентині зубів. Ушкоджені зуби потрапляють мікроорганізми, і у такий спосіб вони стають вогнищем інфекцій для всього організму.
Розвиткові карієсу сприяють:
Кислоти, що утворюються під час розпаду залишків їжі і діють на емаль; найбільш згубна – молочна кислота – продукт розпаду вуглеводів;
Нестача вітамінів (особливо групи В);
Нестача солей кальцію, фосфору, фтору;
Мікрофлора ротової порожнини, зокрема стрептококова.
ПОВІДОМЛЕННЯ УЧНІВ
1. Карієс – найпоширеніше захворювання зубів.
2. Профілактика захворювань зубів:
1) полощіть ротову порожнину після їжі теплою водою
2) не вживайте види їжі з контрасними температурами один за одним
3) не розкушуйте дуже тверду їжу ( горіхи, кістки)
4) двічі на день ( вранці і увечері) чистіть зуби
5) щорічно проходьте обстеження у стоматолога
6) своєчасно лікуйте хворі зуби.
ПРАВИЛА ЧИЩЕННЯ ЗУБІВ
Поганий стан зубів залежить від невміння правильно чистити зуби. Стоматологи твердять, що, якщо якісно чистити зуби, то можна уникнути карієсу. Перше, що нам потрібно,— це зубна щітка. Щетина має бути синтетична, невисока й негуста. Зберігати зубну щітку потрібно у стаканах щетиною догори. Користуватися два-три місяці. Щотижня полоскати кип'ятком. Чистити треба ніби змітаючи із зуба утворений наліт, і велику увагу слід приділяти проміжкам між зубами. Чистити зуби треба 2,5-3 хв., бо тільки через 30с починається взаємодія пасти із зубним нальотом.
Хімічні зміни їжі у роті відбуваються під впливом ферментів слини, які працюють за лужного рН.
Відділ травної системи |
Ферменти,що секретуються
|
Особливості будови |
Процеси, що відбуваються |
Ротова Порож-нина |
Амілаза (виділяється слинними залозами)
|
Ротова порожнина обмежена щелепами й вислана багатошаровим епітелієм. Є зуби (20 молочних або 32 постійні), язик (пере- вертає їжу, крім того, на ньому знаходяться смакові рецептори), три пари слин- них залоз і щічні залози |
Їжа, її пере –жовування і проковтування Перший етап перетравлен- ня вуглеводів
|
Будова і функції язика
Язик - м'язовий орган, вкритий слизовою оболонкою з розташованими в ній рецепторами. В ньому розрізняють: кінчик, тіло і корінь. Основу язика становить м’язова тканина, волокна якої розташовуються в трьох взаємно перпендикулярних площинах. Подібне розташування м’язових волокон і прикріплення язика тільки в області його кореня створюють умови для його вільних рухів, що важливо для членороздільної мови (артикуляції). Язик бере участь у процесах пережовування їжі, ковтанні. Тіло язика формує харчову грудочку, корінь бере участь в ковтальних рухах, які здійснюються рефлекторно. Завдяки рецепторам язик забезпечує смакове сприйняття їжі, а також визначає якість речовин, що надходять до ротової порожнини.
Заповнення таблиці з учнями
Органи ротової порожнини
Таблиця 1
Орган |
Будова |
Місцезнаходження та функції |
Губи |
Зовнішня поверхня вкрита шкірою, а внутрішня — слизовою оболонкою; у товщі міститься коловий м'яз |
Утворюють переддвер'я ротової порожнини |
Щоки |
Утворені шкірою, м'язами і слизовою оболонкою, між м'язами — скупчення жирової тканини |
Обмежовує порожнину рота |
Піднебіння |
Тверде піднебіння становлять відростки верхніх щелеп та горизонтальні пластинки піднебінних кісток |
Відокремлює порожнину носа від порожнини рота |
|
М'яке піднебіння утворене волокнистою пластинкою та м'язами; середня частина утворює язичок; по боках донизу відходять дужки, які обмежовують отвір, що називають зівом; між дужками є невеликі заглиблення — мигдаликові ямки |
Відокремлює порожнину рота від носової частини глотки; бере участь у ковтанні |
Мигдалики |
Побудовані волокнистою сполучною тканиною, всередині якої багато лімфатичних вузлів |
Захист від інфекцій: утворюються і дозрівають лімфоцити |
Язик |
М'язовий орган, що поділяється на дві частини: передню — тіло, яке завершується кінчиком, і задню — корінь. Слизова оболонка спинки язика утворює численні випини — язикові сосочки |
Орган членороздільної мови, смаку; перемішує їжу |
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Самостійна робота учнів
1.Чому в людини спочатку розвиваються молочні зуби, а потім постійні? (До моменту утворення молочних зубів щелепи ще недостатньо великі для розміщення постійних зубів)
2. Навіщо людині потрібні різні типи зубів? (Кожний тип зубів пристосований для виконання певної функції, наприклад, кутні зуби — для жування)
Тестові завдання на встановлення однієї вірної відповіді:
1.М’язовий орган, слизова оболонка якого містить смакові рецептори:
а)губи б)мигдалини
в) ясна г)язик
2.Остання пара зубів улюдини з’являється:
а)до 15 років б)до 25 років
в) до 10-12 років г)до 30 років
3.Фермент слини:
а) пепсин б)ліпаза
в) мальтаза г)трипсин
4.Бактерицидна речовина, що міститься у слині:
а)лізоцим б)пепсин
в)амілаза г)каталаза
5.Компонент слини, що зволожує та обволікає їжу:
а) вода б)муцин
в) жовч г)солі
6.Завдяки ферментам слини в ротовій порожнині починається розщеплення:
а) вуглеводів б)білків
в) ліпідів г)солей
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Складання Т – схеми до уроку.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати параграф підручника, вивчити нові терміни.