Календарно-тематичне планування з біології.
Розраховане на паралелі.
Від 6 до 11 класу.
Складене за програмами:
МIНIСТЕРСТВО ОСВIТИ I НАУКИ УКРАЇНИ. БІОЛОГІЯ 6– 9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804;
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ. ПРОГРАМА З БІОЛОГІЇ для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту (зі змінами, затвердженими наказом МОН України № 826 від 14.07.2016)
«Погоджено» «Затверджено»
_____________ ______________ (дата)
Заступник директора з НВР _________________ (підпис)
Масло Л. В.________________ Директор школи СЗШ № 50
Підгора М. А.
Загальноосвітній навчальний заклад №50 м. Києва
Календарно-тематичне планування
З __________________________________
На 2017-2018 н.р.
У _____________________________________________________________
(класах)
Учителя ______________________________________________________
Складено за програмою:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Розглянуто на засіданні МО вчителів кафедри природничих наук
(протокол №_____ від___________________)
Голова МО: Печура О. А. __________________________
6 клас
(70 год. – 2 год. на тиждень, з них 6 год. – резервні)
Кількість годин |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
|
|
|
||
Вступ (4 год.) |
|||
1 |
Біологія – наука про життя. Основні властивості живого. |
|
|
2 |
Науки, що вивчають життя. Методи біологічних досліджень. |
|
|
3 |
Різноманітність життя (на прикладах представників основних груп живої природи). |
|
|
4 |
Поняття про віруси |
|
|
Тема 1. Клітина (10 год.) |
|||
1 |
Клітина – одниця живого. |
|
|
2 |
Історія вивчення клітини. |
|
|
3 |
Збільшувальні прилади (лупа мікроскопи). Практична робота №1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
|
|
4 |
Загальний план будови клітини. Лабораторне дослідження. Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо). |
|
|
5 |
Будова рослинної тваринної клітини. Практична робота № 2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. |
|
|
6 |
Основні властивості клітини: ріст, поділ. |
|
|
7 |
Основні властивості клітини: обмін з навколишнєм середовищем). |
|
|
8 |
Основні положення клітинної теорії. |
|
|
9 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
10 |
Контрольна робота «Клітина». |
|
|
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності (8 год.) |
|||
1 |
Бактерії – найменші одноклітинні організми. |
|
|
2 |
Одноклітинні організми (на прикладі хламідомонади, представників діатомових водоростей). |
|
|
3 |
Одноклітинні організми ( на прикладі евглени, амеби, інфузорії). Лабораторне дослідження. Спостереження інфузорій. |
|
|
4 |
Приклади представників одноклітинних. Паразитичні одноклітинні організми. |
|
|
5 |
Середовища існування одноклітинних організмів, їх процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини. Міні-проект. 1. Чому скисає молоко? 2. Корисний йогурт. 3. Живі фільтри. |
|
|
6 |
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності. |
|
|
7 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
8 |
Контрольна робота «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності». |
|
|
Тема 3. Рослини (20 год.) |
|||
1 |
Рослина – живий організм. |
|
|
2 |
Фотосинтез як характерна особливість рослин. |
|
|
3 |
Живлення та дихання рослин. |
|
|
4 |
Рухи рослин. |
|
|
5 |
Будова рослини. |
|
|
6 |
Тканини рослин. Дослідницький практикум. Транспорт речовин по рослині. |
|
|
7 |
Органи рослин. |
|
|
8 |
Корінь, пагін: будова та основні функції. Лабораторне дослідження. Будова кореня, пагона, бруньки. Дослідницький практикум. Спостереження за розвитком пагона з бруньки. |
|
|
9 |
Різноманітність і видозміни вегетативних органів. Лабораторне дослідження. Будова цибулини. Дослідницький практикум. Дослідження процесу росту вегетативних органів. |
|
|
10 |
Розмноження рослин: статеве. |
|
|
11 |
Розмноження рослин: нестатеве. |
|
|
12 |
Вегетативне розмноженя рослин. Дослідницький практикум. Вегетативне розмноження рослин. Дослідження умов проростання насінин. |
|
|
13 |
Квітка. Лабораторне дослідження. Будова квітки. |
|
|
14 |
Суцвіття. |
|
|
15 |
Запилення. Запліднення. |
|
|
16 |
Насінина. |
|
|
17 |
Плід. |
|
|
18 |
Способи поширення. |
|
|
19 |
Узагальнення і систематизація знань Міні-проект. 1. Листопад. 2. Квіти і комахи. 3. Рослини-мандрівники. Рослини-хижаки. |
|
|
20 |
Контрольна робота «Рослини» |
|
|
Тема 4. Різноманітність рослин (12 год.) |
|||
1 |
Способи класифікації рослин (за середовищем існування, будовою, розмноженням, тощо). |
|
|
2 |
Водорості (зелені, бурі, червоні). Мохи. Лабораторні дослідження. Будова зелених нитчастих водоростей, моху. |
|
|
3 |
Папороті, хвощі, плауни. Лабораторне дослідження. Будова папоротей. |
|
|
4 |
Голонасінні. Лабораторне дослідження. Будова пагоів і шишок хвойних рослин. |
|
|
5 |
Покритонасінні (Квікові). Практична робота №3. Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. |
|
|
6 |
Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури). Практична робота №4. Вибір видів кімнатних рослин для вирощуванняв певних умовах. |
|
|
7 |
Життєві форми рослин. |
|
|
8 |
Рослинні угруповування. |
|
|
9 |
Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Міні-проект. 1. Як утворились торф і кам’яне вугілля? 2. Викопні рослини. |
|
|
10 |
Значення рослин для людини. |
|
|
11 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
12 |
Контрольна робота «Різноманітність рослин» |
|
|
Тема 5. Гриби (9 год.) |
|||
1 |
Особливості живлення та життєдіяльності грибів. |
|
|
2 |
Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. Лабораторне дослідження. Будова шапинкових грибів. |
|
|
3 |
Розмноження та поширення грибів. |
|
|
4 |
Групи грибів: симбіотичні – мікоризоутворюючі шапинкові гриби. |
|
|
5 |
Групи грибів: лишайники. |
|
|
6 |
Групи грибів: сапротрофні – цвільові гриби, дріжджі; паразитичні (на прикладі трутовиків і збудників мікозів людини). |
|
|
7 |
Значення грибів у природі та житті людини. Практична робота №5. Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. Міні-проект. Гриби у біосфері та житті людини. |
|
|
8 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
9 |
Контрольна робота «Гриби» |
|
|
Узагальнення (2 год.) |
|||
1 |
Будова та життєдіяльність організмів. |
|
|
2 |
Будова та життєдіяльність організмів. |
|
|
7 клас
(70 год. – 2 год. на тиждень, з них 6 год – резервні)
Кількість годин |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
|
|
|
||
Вступ (4 год.) |
|||
1 |
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. |
|
|
2 |
Особливості живлення тварин. |
|
|
3 |
Будова тварин: клітини, тканини. |
|
|
4 |
Будова тварин: органи та системи органів. |
|
|
Тема 1. Різноманітність тварин (26 год.) |
|||
1 |
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо). |
|
|
2 |
Кишковопорожнинні. Особливості будови та способу життя. |
|
|
3 |
Кишковопорожнинні. Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. |
|
|
4 |
Кільчасті черви. Особливості будови та способу життя. Лабораторне дослідження. Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника). |
|
|
5 |
Кільчасті черви. Різноманітність, роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
6 |
Членистоногі: Ракоподібні. Особливості будови та способу життя. |
|
|
7 |
Членистоногі: Ракоподібні. Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. |
|
|
8 |
Членистоногі: Павукоподібні. Особливості будови та способу життя. |
|
|
9 |
Членистоногі: Павукоподібні. Різноманітність, роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
10 |
Членистоногі: Комахи. Особливості будови та способу життя. Практична робота №1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя комах. |
|
|
11 |
Членистоногі: Комахи. Різноманітність, роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
12 |
Молюски. Особливості будови та способу життя. Лабораторне дослідження. Будова черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. |
|
|
13 |
Молюски. Різноманітність, роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
14 |
Паразитичні безхребетні тварини. Особливості будови та способу життя. |
|
|
15 |
Паразитичні безхребетні тварини. Різноманітність, роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
16 |
Риби. Особливості будови та способу життя. |
|
|
17 |
Риби. Різноманітність, роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
18 |
Амфібії. Особливості будови та способу життя. Різноманітність, роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
19 |
Рептилії. Особливості будови та способу життя. Різноманітність, роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
20 |
Птахи. Особливості будови та способу життя. Практична робота №2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
|
|
21 |
Птахи. Різноманітність, роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
22 |
Ссавці. Особливості будови та способу життя. |
|
|
23 |
Ссавці. Різноманітність, роль у природі та значення у житті людини. |
|
|
24 |
Практична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
|
|
25 |
Узагальнення і систематизація знань. Мні-проект. 1. Тварини рекордсмени. 2. Як утворюються коралові острови? 3. Як утворюються перлини? 4. Тварини-будівельники. 5. Зуби ссавців. |
|
|
26 |
Контрольна робота «Різноманітність тварин» |
|
|
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин (16 год.) |
|||
1 |
Живлення і травлення. |
|
|
2 |
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. |
|
|
3 |
Різноманітність травних систем. |
|
|
4 |
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання. |
|
|
5 |
Транспорт речовин у тварин. |
|
|
6 |
Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. Практична робота №4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. |
|
|
7 |
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. |
|
|
8 |
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Практична робота №5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин. |
|
|
9 |
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. |
|
|
10 |
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження. Особливості покривів тіла тварин. |
|
|
11 |
Органи чуття їх значення. |
|
|
12 |
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин. Практична робота №6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях). |
|
|
13 |
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Ситатеві клітини та запліднення. |
|
|
14 |
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження. Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб) |
|
|
15 |
Узагальнення та систематизація знань. Міні-проект. 1. Майстерність маскування. 2. Як бачать тварини? |
|
|
16 |
Контрольна робота «Процеси життєдіяльності тварин» |
|
|
Тема 3. Поведінка тварин (10 год.) |
|||
1 |
Поведінка тварин, методи її вивчення. |
|
|
2 |
Вроджена і набута поведінка. Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. Лабораторне дослідження. Спостереження за поведінкою тварин. Міні-проект. Чому мігрують тварини? |
|
|
3 |
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна, соціальна. Практична робота №8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео-матеріалами або описом). |
|
|
4 |
Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Міні-проект. Угрупування тварин. |
|
|
5 |
Ієрархія у групі. Комунікація тварин. |
|
|
6 |
Використання тваринами знарядь праці. Міні-проект. Як тварини користуються знаряддям прац?. |
|
|
7 |
Елементарна розумова діяльність. |
|
|
8 |
Еволюція поведінки тварини, її пристосувальне значення. |
|
|
9 |
Узагальнення і систематизація знань. Міні-проект. 1. Як спілкуються тварини? 2. Як вчаться пташенята? 3. Турбота про потомство. 4. Як тварини вихначають тривалість руху? |
|
|
10 |
Контрольна робота «Поведінка тварин» |
|
|
Тема 4. Організм і середовище існування (6 год.) |
|||
1 |
Поняття про екосистему та чинники середовища. |
|
|
2 |
Ланцюги живлення. Кругообіг речовині потік енергії в екосистемі. |
|
|
3 |
Співіснування організмів в угрупованнях. Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика. Міні-проект. Як тварини пристосовані до життя в різних умовах? |
|
|
4 |
Природоохоронні території. Червона книга України. Міні-проект. Заповідні території України. |
|
|
5 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
6 |
Контрольна робота «Організм і середовище існування» |
|
|
|
Узагальнення (2 год.) |
|
|
1 |
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин – свідчення єдності живої природи. |
|
|
2 |
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин – свідчення єдності живої природи. |
|
|
8 клас
(70 год. – 2 год. на тиждень, з них 4 год. – резервні)
Кількість годин |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
|
|
|
||
|
Вступ (2 год.) |
|
|
1 |
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. |
|
|
2 |
Значення знань про людину для збереження її здоров’я |
|
|
Тема 1. Організм людини як біологічна система (7 год.) |
|||
1 |
Організм людини як біологічна система. Різноманітність клітин організму людини. Тканини. Органи. Фізіологічні системи. |
|
|
2 |
Поняття про механізми регуляції. Лабораторне дослідження. Ознайомлення з препаратами тканин людини. |
|
|
3 |
Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
|
4 |
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. |
|
|
5 |
Імунна регуляція. |
|
|
6 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
7 |
Контрольна робота «Організм людини ґк біологічна система» |
|
|
|
Тема 2. Опора та рух (6 год.) |
|
|
1 |
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. Кістки, хрящі. Огляд будови скелета. З’єднання кісток. |
|
|
2 |
Функції та будова скелетних м’язів. Робота м’язів. Втома м’язів. Основні групи скелетних м’язів. Лабораторне дослідження. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин. Проект. Гіподинамія – ворог сучасної людини. |
|
|
3 |
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. |
|
|
4 |
Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи. Лабораторне дослідження. Розвиток втоми при статичному та динамічному навантаженні; вплив ритму й навантаження на розвиток втоми. Проект. Рухова активність – основа фізичного здоров’я. |
|
|
5 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
6 |
Контрольна робота «Опора та рух» |
|
|
Тема 3. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини (3 год.) |
|||
1 |
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. Харчування й обмін речовин. Їжа та її компоненти. |
|
|
2 |
Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. Дослідницький практикум. Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. Проект. Збалансоване харчування. |
|
|
3 |
Узагальнення і систематизація знань. Т |
|
|
|
Тема 4. Травлення (6 год.) |
|
|
1 |
Значення травлення. Система органів травлення. |
|
|
2 |
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування. Лабораторне дослідження. Зовнішня будова зубів (за муляжами, моделями) |
|
|
3 |
Регуляція травлення. Дослідницький практикум. Дія ферментів слини на крохмаль. |
|
|
4 |
Харчові розлади та їх запобігання. |
|
|
5 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
6 |
Контрольна робота «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини. Травлення» |
|
|
Тема 5. Дихання (4 год.) |
|||
1 |
Значення дихання. Система органів дихання. |
|
|
2 |
Газообмін у легенях і тканинах. Дихальні рухи. Нейрогумолярна регуляція дихальних рухів. |
|
|
3 |
Профілактика захворювань дихальної системи. |
|
|
4 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тема 6. Транспорт речовин (7 год.) |
|||
1 |
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа. |
|
|
2 |
Зсідання крові. Групи крові та переливання крові. |
|
|
3 |
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунтет. Імунізація. Алергія. СНІД. |
|
|
4 |
Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Лабораторне дослідження. Вимірювання частоти серцевих скорочень. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини. |
|
|
5 |
Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Дослідницький практикум. Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. |
|
|
6 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
7 |
Контрольна робота «Дихання. Транспорт речовин». |
|
|
Тема 7. Виділення. Терморегуляція (4 год.) |
|||
1 |
Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи. Захворювання нирок та їх профілактика. |
|
|
2 |
Значення і будова шкіри. Терморегуляція. Проект. Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою. |
|
|
3 |
Перша допомога при термічних пошкодженях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика. |
|
|
4 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тема 8. Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система (5 год.) |
|||
1 |
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
|
|
2 |
Спинний мозок. Головний мозок. Лабораторне дослідження. Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). |
|
|
3 |
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система. |
|
|
4 |
Профілактика захворювань нервової системи. |
|
|
5 |
Узагальнення і систематизація знань. Контрольна робота «Виділення. Терморегуляція. Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система» |
|
|
Тема 9. Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи (7 год.) |
|||
1 |
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
|
2 |
Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору. Лабораторне дослідження. Визначення акомодації ока. Виявлення сліпої на сітківці ока. |
|
|
3 |
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження. Вимірювання порога слухової чутливості. |
|
|
4 |
Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху. |
|
|
5 |
Сенсорні системи дотику, температури, болю. Дослідницький практикум. Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. |
|
|
6 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
7 |
Контрольна робота «Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи». |
|
|
Тема 10. Вища нервова діяльність (7 год.) |
|||
1 |
Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи. |
|
|
2 |
Умовні та безумовні рефлекси. Лабораторне дослідження. Визначення реакції зіниць на світло. |
|
|
3 |
Інстинкти. |
|
|
4 |
Мова. Навчання та пам'ять. Мислення та свідомість. Лабораторне дослідження. Дослідження різних видів пам’яті. |
|
|
5 |
Сон. Біоритми. Дослідницький практикум. Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту. |
|
|
6 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
7 |
Контрольна робота «Вища нервова діяльність» |
|
|
Тема 11. Ендокринна система (3 год.) |
|||
1 |
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
|
2 |
Профілактика захворювань ендокринної системи. Взаємодія регуляторних систем. Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика. |
|
|
3 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тема 12. Розмноження та розвиток людини (4 год.) |
|||
1 |
Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. |
|
|
2 |
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
3 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
4 |
Контрольна робота «Ендокринна система. Розмноження та розвиток людини»
|
|
|
|
Узагальнення (1 год.) |
|
|
1 |
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму |
|
|
9 клас
(70 год. – 2 год. на тиждень, з них 2 год. – резервні)
Кількість годин |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
|
|
|
||
Вступ (2 год.) |
|||
1 |
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. |
|
|
2 |
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини (8 год.) |
|
|
1 |
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
|
2 |
Органічні молекули. Вуглеводи та ліпіди. |
|
|
3 |
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
|
|
4 |
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
|
5 |
Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторні дослідження. Властивості ферментів. |
|
|
6 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації АТФ. Практична робота №1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
|
|
7 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
8 |
Контрольна робота «Хімічний склад клітин» |
|
|
|
Тема 2. Структура клітин (6 год.) |
|
|
1 |
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
|
|
2 |
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели. |
|
|
3 |
Ядро, його основна структурна організація та функції. |
|
|
4 |
Типи клітин та їх порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. Лаборторна робота №1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
|
5 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
6 |
Контрольна робота «Структура клітин» |
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 год.) |
|||
1 |
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
|
2 |
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання. |
|
|
3 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. Хемосинтез. |
|
|
4 |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
|
5 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
6 |
Контрольна робота «Принципи функціонування клітини» |
|
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (11 год.) |
|||
1 |
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
|
2 |
Транскрипція. |
|
|
3 |
Основні типи РНК. |
|
|
4 |
Генетичний код. Біосинтез білка. |
|
|
5 |
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
|
6 |
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Лабораторні дослідження. Фази мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
|
|
7 |
Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
|
|
8 |
Статеві клітини та запліднення. Етапи індивідуального розвитку. |
|
|
9 |
Практична робота №2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції. |
|
|
10 |
Узагальнення та систематизація знань. |
|
|
11 |
Контрольна робота «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (10 год.) |
|||
1 |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. Закони Менделя. |
|
|
2 |
Ознака як результат взаємодії генів. |
|
|
3 |
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
|
|
4 |
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. Практична робота №3. Складання схем схрещування. |
|
|
5 |
Форми мінливості. Лабораторне досліження. Мінливість в рослин і тварин. |
|
|
6 |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
|
7 |
Спадкові захворювання людини. |
|
|
8 |
Генетичне консультування. Сучасні методи молекулярної генетики. |
|
|
9 |
Узагальнення і систематизація знань. Проект. Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня)/родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
|
10 |
Контрольна робота «Закономірності успадкування ознак» |
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу (7 год.) |
|||
1 |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
|
|
2 |
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
|
|
3 |
Механізми видоутворення. Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. |
|
|
4 |
Роль палеонтрології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
|
5 |
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|
|
6 |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя. |
|
|
7 |
Узагальнення і систематизація знань.\ Контрольна робота «Еволюція органічного світу» |
|
|
|
Тема 7. Біорізноманіття (4 год.) |
|
|
1 |
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
|
2 |
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
|
|
3 |
Неклітинні форми життя: віруси. Огляд основних еукаріотичних таксонів |
|
|
4 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (7 год.) |
|||
1 |
Екосистема. Різноманітність екосистем. |
|
|
2 |
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|
|
3 |
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
|
|
4 |
Стабільність екосистем та причин її порушення Проект. Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості. |
|
|
5 |
Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. |
|
|
6 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
7 |
Контрольна робота «Біорізноманіття. Надорганізмові біологічні системи». |
|
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (6 год.) |
|||
1 |
Поняття про селекцію Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. |
|
|
2 |
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин. Огляд традиційних біотехнологій. |
|
|
3 |
Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|
|
4 |
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично модифіковані організми. |
|
|
5 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
6 |
Контрольна робота «Біологія як основа біотехнології та медицини» |
|
|
Узагальнення (1 год.) |
|||
1 |
Основні загальні властивості живих систем. |
|
|
10 клас
(52 год. – 1,5 год. на тиждень, з них 4 год. – резервні)
Кількість годин |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
|
|
|
||
Вступ (2 год.) |
|||
1 |
Система біологічних наук. Зв’язок біологічних наук з іншими науками. |
|
|
2 |
Методи біологічних досліджень. Рівні організації живої природи. |
|
|
Розділ 1. Молекулярний рівень організації живої природи |
|||
Тема 1. Неорганічні речовини (3 год.) |
|||
1 |
Елементарний склад організмів. Класифікація хімічних елементів за їх кількістю в організмах: макроелементи, мікроелементи. |
|
|
2 |
Роль неорганічних речовин (води, кисню, мінеральних солей) у життєдіяльності організмів. |
|
|
3 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тема 2. Органічні речовини (8 год.) |
|||
1 |
Органічні речовини, що входять до складу організмів, їх різноманітність та біологічне значення. |
|
|
2 |
Будова, властивості, роль у життєдіяльності організмів органічних молекул: ліпідів, моносахаридів. |
|
|
3 |
Будова, властивості, роль у життєдіяльності організмів органічних молекул: амінокислот нуклеотидів. Лабораторна робота №1. Визначення деяких органічних речовин та їх властивостей. |
|
|
4 |
Будова, властивості, роль в життєдіяльності організмів макромолекул (біополімерів): полісахаридів, білків, нуклеїнових кислот. |
|
|
5 |
Принцип дії ферментів, їх роль у життєдіяльності організмів. Лабораторна робота №2. Вивчення властивостей ферментів. |
|
|
6 |
Практична робота №1. Розв’язування елементарних вправ з реплікації та транскрипції. |
|
|
7 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
8 |
Контрольна робота «Неорганічні речовини. Органічні речовини» |
|
|
Розділ 2. Клітинний рівень організації живої природи. |
|||
Тема 1. Загальний план будови клітин. Поверхневий апарат. Ядро. (5 год.) |
|||
1 |
Загальний план будови клітин. Методи цитологічних досліджень. |
|
|
2 |
Хімічний склад, будова і функції клітинних мембран (біомембран). Транспорт речовин через мембрани. Лабораторна робота №3. Будова клітин прокаріотів і еукаріотів. |
|
|
3 |
Функції та особливості будови поверхневого апарату клітин організмів різних царств живої природи. Будова і функції ядра клітин еукаріотів. |
|
|
4 |
Значення нуклеоїду клітин прокаріотів. Особливості будови клітин прокаріотів і еукаріотів. |
|
|
5 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тема 2. Цитоплазма клітин (7 год.) |
|||
1 |
Складники цитоплазми: цитозоль, цитоскелет, мембранні, немембранні органели, включення. |
|
|
2 |
Будова і функції цитоскелету. Будова клітинного центру, його роль в організації цитоскелету. |
|
|
3 |
Хімічний склад, будова і функції рибосом. Синтез білків. |
|
|
4 |
Будова і функції одномембранних органел клітин (гранулярна і гладенька ендоплазматичні сітки, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі). |
|
|
5 |
Будова і функції двомембранних органел клітини. |
|
|
6 |
Гліколіз. Клітинне дихання. Фотосинтез. Значення фотосинтезу. Практична робота №2. Розв’язування елементарних вправ з трансляції. |
|
|
7 |
Узагальнення і систематизація знань. Контрольна робота «Загальний план будови клітини. Поверхневий апарат. Ядро. Цитоплазма клітин» |
|
|
Тема 3. Клітина як цілісна система (6 год.) |
|||
1 |
Функціонування клітини прокаріотів як цілісної системи. Поділ клітин прокаріотів. Клітинний цикл еукаріотів. |
|
|
2 |
Хімічний склад і будова хромосом на різних стадіях клітинного циклу. Лабораторна робота №4. Будова хромосом. |
|
|
3 |
Мітоз. Мейоз. Лабораторна робота №5. Мітотичний поділ клітин. |
|
|
4 |
Обмін речовин і енергії в клітині – енергетичний і пластичний обмін. |
|
|
5 |
Сучасна клітинна теорія як уточнення і доповнення клітинної теорії Т. Шванна. |
|
|
6 |
Узагальнення і систематизація знань. Контрольна робота «Клітина як цілісна система» |
|
|
Розділ 3. Організмовий рівень організації живої природи. |
|||
Тема 1. Неклітинні форми життя (4 год.) |
|||
1 |
Віруси, їхній хімічний склад, будова, життєві цикли. Роль в природі й житті людини. |
|
|
2 |
Профілактика ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших вірусних захворювань людини. |
|
|
3 |
Пріони. |
|
|
4 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тема 2. Одноклітинні організми (4 год.) |
|||
1 |
Характеристика прокаріотів. Особливості організації і життєдіяльності прокаріотів. Роль бактерій у природі та в житті людини. |
|
|
2 |
Профілактика бактеріальних захворювань людини. Особливості організації і життєдіяльності одноклітинних еукаріотів. Колоніальні одноклітинні організми. |
|
|
3 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
4 |
Контрольна робота «Неклітинні форми життя. Одноклітинні організми» |
|
|
Тема 3. Багатоклітинні організми ( 8 год.) |
|||
1 |
Багатоклітинні організми без справжніх тканин. Багатоклітинні організми зі справжніми тканинами. |
|
|
2 |
Стовбурові клітини. Диференціація клітин. Принципи взаємодії клітин. |
|
|
3 |
Утворення тканин у тварин. |
|
|
4 |
Будова і функції тканин тварин. Гістотехнології. Лабораторна робота № 6. Будова тканин тваринного організму. |
|
|
5 |
Утворення, будова і функції тканин рослин, їх здатність до регенерації. Лабораторна робота №7. Будова тканин рослинного організму. |
|
|
6 |
Регуляція функцій у багатоклітинних огранізмів. |
|
|
7 |
Колонії багатоклітинних організмів. |
|
|
8 |
Узагальнення і систематизація знань. Контрольна робота «Багатоклітинні організми». |
|
|
Узагальнення (1 год.) |
|||
1 |
Принципи організації, функціонування і властивості молекулярного, клітинного, організмового рівнів організації живої природи. |
|
|
11 клас
(52 год. – 1,5 год. на тиждень, з них 4 год. – резервні)
Кількість годин |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
|
|
|
||
Розділ 3. Організмовий рівень організації живої природи. |
|||
Тема 4. Розмноження організмів (3 год.) |
|||
1 |
Немтатеве розмноження організмів. |
|
|
2 |
Статеве розмноження організмів. Будова і утворення статевих клітин. Лабораторна робота №8. Будова статевих клітин. |
|
|
3 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тема 5. Закономірності спадковості (7 год.) |
|||
1 |
Основні поняття генетики. |
|
|
2 |
Методи генетичних досліджень. |
|
|
3 |
Закони Г. Менделя, їх статистичний характер і цитологічні основи. |
|
|
4 |
Хромосомна теорія спадковості. |
|
|
5 |
Зчеплене успадкування. Практична робота №3. Розв’язання типових задач з генетики (моно- і дигібридне схрещування). |
|
|
6 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
7 |
Контрольна робота «Розмноження організмів. Закономірності спадковості» |
|
|
Тема 6. Закономірності мінливості (4 год.) |
|||
1 |
Комбінативна мінливість. |
|
|
2 |
Мутаційна мінливість. Види мутацій. |
|
|
3 |
Мутагени. Модифікаційна мінливість. Лабораторна робота №9. Вивчення мінливості у рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої. |
|
|
4 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тема 7. Генотип як цілісна система (6 год.) |
|||
1 |
Поняття про ген. |
|
|
2 |
Роль генотипу і середовища у формуванні фенотипу. |
|
|
3 |
Химерні та трансгенні організми. |
|
|
4 |
Генетичні основи селекції організмів. |
|
|
5 |
Основні напрямки сучасної біотехнології. |
|
|
6 |
Узагальнення і систематизація знань. Контрольна робота «Закономірності мінливості. Генотип як цілісна система» |
|
|
Тема 8. Індивідуальний розвиток організмів (6 год.) |
|||
1 |
Заліднення. |
|
|
2 |
Періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів: ембірогенез і постембріональний розвиток. Лабораторна робота №10. Ембріогенез хордових. |
|
|
3 |
Вплив генотипу та факторів зовнішнього середовища на розвиток організму. |
|
|
4 |
Діагностування вад розвитку людини та їх корекція. |
|
|
5 |
Життєвий цикл у рослин і тварин. Ембріотехнології. Клонувння. |
|
|
6 |
Узагальнення і систематизація знань. Контрольна робота «Індивідуальний розвиток організмів» |
|
|
Розділ 4. Надорганізмові рівні організації живої природи |
|||
Тема 1. Популяція. Екосистема. Біосфера (10 год.) |
|||
1 |
Екологічні чинники. |
|
|
2 |
Поняття про середовище існування, шляхи пристосувань до нього організмів. |
|
|
3 |
Біологічні адаптивні ритми організмів. Популяція. Характеристика популяцій. |
|
|
4 |
Статева і вікова структура популяції. Фактори, які впливають на чисельність популяції. |
|
|
5 |
Угруповання та екосистеми. Склад і структура угруповань. Взаємодії організмів в екосистемах. |
|
|
6 |
Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. |
|
|
7 |
Колообіг речовин і потік енергії в екосистемах. |
|
|
8 |
Продуктивність екосистем. |
|
|
9 |
Загальна характеристика біосфери. Вчення В. І. Вернадського про біосферу. Роль живих організмів у біосфері. Біомаса. Збереження біорізноманіття. |
|
|
10 |
Узагальнення і систематизація знань. Контрольна робота «Популяція. Екосистема. Біосфера»
|
|
|
Розділ 5. Історичний розвиток органічного світу |
|||
Тема 1. Основи еволюційного вчення (7 год.) |
|||
1 |
Становлення еволюційних поглядів. Основні положення синтетичної гіпотези еволюції. |
|
|
2 |
Природний добір. Вид, видоутворення. |
|
|
3 |
Мікроеволюція. |
|
|
4 |
Адаптації як результат еволюційного процесу. |
|
|
5 |
Макроеволюційний процес. |
|
|
6 |
Сучасні уявлення про фактори еволюції. |
|
|
7 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
Тема 2. Історичний розвиток і різноманітність органічного світу (4 год.) |
|||
1 |
Гіпотези виникнення життя на Землі. Еволюція одноклітинних та багатоклітинних організмів. |
|
|
2 |
Поява основних груп організмів на Землі та формування екосистем. |
|
|
3 |
Система органічного світу як відображення його історичного розвитку. |
|
|
4 |
Узагальнення і систематизація знань. Контрольна робота «Основи еволюційного вчення. Історичний розвиток і різноманітність органічного світу» |
|
|
|
Узагальнення курсу (1 год.) |
|
|
1 |
Основні властивості живих систем. Модливості й перспективи застосування досягнень біології. |
|
|
1