Процеси травлення .Травлення в шлунку.

Про матеріал
Даний урок можна використати при вивченні теми " Травлення". При актуалізаціі опорних знань використано технологію «Незакінчені речення».
Перегляд файлу

Тема уроку : Процеси  травлення .Травлення в шлунку.

Мета:

навчальна: з'ясувати особливості будови та функції шлунку, визначити умови дії ферментів шлункового соку на їжу, характер регуляції роботи шлунку,

розвивальна: розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти та складові частини організму людини, уміння робити висновки та узагальнення, розвивати увагу, мислення, спостережливість, розвивати логічне мислення учнів, установлюючи взаємозв’язки будови і функцій шлунка;

виховна: виховувати компетентнісне ставлення учнів до проблеми здоров'я та здорового способу життя, удосконалення навичок самостійності, уміння організовувати свій робочий процес, повагу до оточуючих, формувати вміння працювати разом, виховувати інтерес до навчання.

Основні поняття і терміни: шлунок, сфінктер, шлунковий сік, пепсин, ліпаза.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиця «Будова органів травлення», муляж шлунка, презентація  «Травлення в щлунку».

Учень/учениця:
оперує термінами:

- травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти

наводить приклади:

- ферментів;
пояснює:

- роль травних ферментів;
 

                                                    Хід уроку

Шлунок першим приймає навантаження

від їжі та є головним органом формування здоров’я.

Авіценна

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Технологія «Незакінчені речення». Закінчіть фрази:

  1. Кожен зуб утворений коронкою...
  2. Центр слиновиділення знаходиться в...
  3. До складу слини входять ферменти ...
  4. Фермент амілаза діє на речовину.…
  5. Функції стравоходу полягають у...

 Учні один в одного по парах перевіряють правильність виконання завдання.

Гра «Вірю – не вірю»

Учитель пропонує учням закінчити речення, яке обов’язково розпочинає словами «Чи вірите, що…»:

… у людини за добу виділяється близько 1 л слини? (Так)

…слина містить 99,4 % води? (Так)

…у людини є дві пари великих слинних залоз? (Ні, три пари)

…харчову грудку язик проштовхує до шлунка? (Ні)

…під час ковтання вхід у дихальні шляхи закривається надгортанним хрящем? (Так) (Так)

…до складу слини входить лізоцим, що знезаражує мікроорганізми та сприяє загоєнню ран слизової оболонки рота? (Так)

…під дією амілази і мальтози білки розщеплюються до амінокислот? (Ні, крохмаль до глюкози)

…центр слиновиділення знаходиться в довгастому мозку? (Так)

…слина виділяється рефлекторно? (Так)

…органом смаку є язик, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори? (Так)

…найбільш розширена частина травного каналу – ротова порожнина? (Ні, шлунок)

«Мозковий штурм».

– Лікарі рекомендують ретельно і довго пережовувати їжу. Поясніть чому.

– Які переваги дає поділ травного каналу на ряд відділів? (Кожний відділ кишечнику пристосований для виконання певних функцій, одночасне виконання яких неможливе, оскільки вони вимагають для свого здійснення різних умов середовища й особливостей будови травного тракту)

«Дізнайся орган з таблиці». Один  учень отримує список органів, які йому треба показати на таблиці, а другий називає ці органи (список органів – глотка, печінка, апендикс, тонка кишка, підшлункова залоза, стравохід, пряма кишка, шлунок, жовчний міхур, ротова порожнина, товста кишка).

III.Мотивація навчальної діяльності

– Який подальший шлях їжі ? Який орган травлення буде наступним ?

Так , їжа в шлунок потрапляє у вигляді харчової грудки, яка змочена слиною. Деякий час грудка знаходиться в шлунку.

Прийом « Проблемне питання»

– Що  ж далі відбувається з їжею ? І чи дійсно будова травної системи та її органів відповідає функціям, які вони виконують ?

Відповідь на ці запитання ми отримаємо на сьогоднішньому уроці.

IV. Вивчення  нового матеріалу.

План уроку:

  1. Будова шлунку  .
  2. Склад і функції шлункового соку
  3. Регуляція виділення шлункового соку

– Який орган є основним у травній системі?

1. Будова шлунку.

Шлунок – розширена частина травного каналу між стравоходом і тонким кишечником, що є резервуаром для їжі. Довжина шлунка – 21–25 см, об’єм

у дорослої людини – близько 2 л, може збільшуватися до 5 л.

Проблемне запитання

– Які ж особливості будови шлунка пов ̓язані з його функціями ? Відповідь на це запитання ми зможемо дати  коли опрацюємо матеріал сьогоднішнього  уроку.

Робота в групах

Використовуючи  матеріал  підручника ( с.46 ) знайдіть   відповідь на запитання:

І група –  Які особливості будови шлунка ?

ІІ група – Дайте характеристику оболонкам шлунка.

ІІІ група –  Які умови травлення в шлунку ?

ІV група –  Чи  однаковий час  перебування частково перетравленої  їжі в шлунку ?

Під час виступу груп учні заповнюють таблицю

Відділ

Травної системи

Системи

Ферменти, що

секретуються

 

Особливості будови

шлунка

 

 

Процеси, що

відбуваються

 

 

Шлунок

   

                                      Шлунок

                                  Шлунок

 

пепсин,

 

ліпаза

 

молока

 

муцин

 

хлоридну

 

кислоту

(HCl)

 

Має  вигляд вигнутого мішка, в якому  розрізняють вхідну частину з м’язом-затискачем, склепіння шлунка, тіло шлунка і вихідну частину із м’язом-затискачем. У верхній частині він заповнений повітрям. Повітряна пробка перешкоджає виходу їжі назад в стравохід

розщеплюються білки й жири молока;

змішування їжі зі шлунковим соком;

періодичне пропускання

хімусу в 12-палу кишку;

 

 

Шлунок

 

 

 

 

Стінка шлунка  має  три оболонки: зовнішньої, середньої і внутрішньої.

Зовнішня оболонка сітка кровоносних судин.

Середня оболонкатри шари м’язів (поздовжній, коловий і косий)

Внутрішня  оболонка підслизова основа утворює складки, містить шлункові залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення, лімфоїдну тканина.

знешкодження мікроорганізмів (НСl, лімф.вузлики );

всмоктування компонентів їжі – вода, спирти, деякі ліки, гормони та ін.

Отже, будова шлунка порівняно з іншими відділами травного каналу ускладнена і пристосована до здійснення складніше організованих і різноманітніших процесів травлення.

Самостійна робота з підручником   для ознайомлення з основними процесами, що забезпечують якісне перетворення їжі в шлунку

 Прийом « Аукціон »

2.Склад і функції шлункового соку

Розв’язання проблемно-пошукових задач

 1. Двох собак нагодували м’ясом з добавками холерних вібріонів. Одній із них перед цим промили шлунок. Вона заразилась і загинула від холери, а друга залишилася здоровою. Чому так сталося? ( Хлоридна кислота не тільки активізує ферменти шлункового соку, сприяє розщепленню білків, стимулює рухову діяльність шлунка, але й убиває бактерії, що потрапили з їжею. У собаки, якій промили шлунок перед уживанням їжі, не було хлоридної кислоти або її концентрація була дуже низька, і холерні вібріони викликали захворювання).

Правильну відповідь на цю задачу ви зможете дати, коли опрацюєте розділ «Яке значення для травлення має шлунковий сік?»

Робота в парах

І пара – Яка реакція шлункового соку і що впливає на цей показник?

ІІ пара – Від печії страждають 40–60 % дорослого населення .Чому  вона 

                виникає ?

ІІІ пара – Скільки літрів шлункового соку   виділяється в людини  за добу ?

IV пара – Які травні залози утворюють шлунковий сік?

V пара  – Яке значення має слиз ,який виділяють  залози першого типу ?

VІ пара – Яке значення хлоридної кислоти ?

VІІ пара – Яка роль ферментів шлункового соку ?

VІІІ пара – Яке значення для травлення має шлунковий сік?

 IX пара – Назвіть неорганічні та органічні сполуки , які входять до складу шлункового соку ?

Отже, шлунковий сік є складним розчином неорганічних та органічних сполук, що визначають основні процеси травлення в шлунку

Учні з високим рівнем знань працюють над розв’язанням проблемно-пошукової задачі

1. Концентрація хлоридної кислоти в шлунку здорової людини 0,5%. За такої концентрації кислота згубна для живих чужорідних клітин. Але вона не діє на клітини самого шлунка. Чому? (Залози шлунка виробляють також муцин – слиз, який захищає стінки шлунка від дії хлоридної кислоти та подразнюючих речовин їжі. )

3. Регуляція  травлення в шлунку.

Розповідь вчителя і заповнення  учнями таблиці «Регуляція  травлення в шлунку».  

Нервова регуляція

Гуморальна регуляція

Безумовно-рефлекторне виділення шлункового соку (центр шлункового соковиділення знаходиться в довгастому мозку).

Умовно-рефлекторне соковиділення розпочинається на вигляд і запах їжі, здійснюється за участю кори головного мозку (апетитний сік)

Здійснюють їжа та  біологічно активні речовини.

– Збуджують секрецію гастрин (гормон вихідної частини шлунка), прянощі, сіль, відвари м’яса і овочів,

– Гальмують – секретин (гормон слизової оболонки тонкого кишечнику),жири, кислоти.

 

Прийом  « Здивуй всіх»  :   Цікава   інформація для  учнів :

- Виявляється, що туберкульозна паличка, яка потрапила з їжею до шлунку, гине в кислому середовищі шлункового соку.

- Шлунок немовлят округлий, розміщений горизон­тально, у 2-3 роки — грушоподібний, у 7 років — як у дорослих.

- Місткість шлунку новонароджених — 30-35 мл, в однорічної дитини — 0,5 л, у 10-річної — 1,5л.

- На початку XVIII ст. в Римській академії ставилися досліди на птахах. Трубочку, в якій зроблено отвори, заповнювали їжею і вводили в шлунок птаха. Через певний час трубочку видаляли. Знаменитий фізик і біолог Реомюр повторив ці досліди на хижих птахах, у яких слабо розвинутий м'язовий шлунок. Досліди були вдалі, оскільки птахи через певний час самі викидали неперетравлену їжу. Так було з'ясовано хімічну дію шлункового соку на їжу. Шотландський лікар мав щасливу нагоду перевірити дослід Реомю-ра на людині. Цирковому артисту, який ковтав камені, а потім викидав їх, було запропоновано ковтнути трубочки, які використовувалися в дослідах із птахами. Таким чином було вивчено склад шлункового соку.

V.  Закріплення вивченого матеріалу.

1. «Мозковий штурм».

– Тепер ви можете  дати пояснення  епіграфу до нашого уроку , словам Авіцени «Шлунок першим приймає навантаження від їжі та є головним органом формування здоров’я.». Хто хоче спробувати?

– Застосуйте свої знання й спробуйте пояснити значення фразеологічних виразів, що вказують на зв’язок між шлунком людини й навчанням: «Переповнений шлунок неохоче вчиться», «Жоден магістр не зможе навчити того, чого навчить порожній шлунок» (В. Швебель).

– Чому шлунок сам себе не перетравлює? (Слизова оболонка шлунка стійка до дії травних ферментів, оскільки вона виділяє слизь що ізолює стінки шлунка від хлоридної кислоти й ферментів)

– Як ви думаєте, чому слизова оболонка шлунка складчаста? (Це збільшує її поверхню і дозволяє значно розтягувати шлунок)

  Як ви розумієте слова А. Франса «Щоб перетравити знання, потрібно поглинати їх з апетитом.»?

2. «Гаряча дошка». На слайді записані терміни, які повинен визначити учень за поясненням інших учнів.

Ротова порожнина      Травлення       Глотка       Шлунок     Зуби     Язик

3. Складіть синквейн:

1вариант до слова – шлунок.

2 варіант – кишечник.

VІ. Рефлексія

   Сьогодні я навчився …..

   Я знаю, що …..

   Найбільше мене вразило те, що ….

   Мені не сподобалося …

VIІ. Домашнє завдання

  1.              Вивчити § 10
  2.              Скласти кросворд на тему «Шлунок » з використанням усіх термінів і понять, вивчених на уроках.

3. Застосуйте свої знання про функції й будову шлунка та сформулюйте правила профілактики захворювань шлунка.

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 січня 2023
Переглядів
759
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку