Процес травлення. Травлення в ротовій порожнині.

Про матеріал
Даний урок можна використати при вивченні теми " Травлення". При актуалізаціі опорних знань використано біологічний диктант із самоперевіркою. Цікавою є рольова гра «Прийом пацієнта лікарем-стоматологом з метою профілактичного огляду».
Перегляд файлу

Тема. Процес травлення. Травлення в ротовій порожнині.

Мета:

навчальна: вивчити особливості будови ротової порожнини, язика, зубів, встановити їх роль у травленні, ознайомити з різними захворюваннями зубів, дати практичні рекомендації з їх запобігання, навчити школярів правильно доглядати за ротовою порожниною, розглянути особливості процесу травлення в ротовій порожнині, встановити характер дії ферментів слини, ознайомити учнів із властивостями ферментів слини.

розвивальна: розвивати інтерес до вивчення біології, сприяти формуванню в дітей поважного ставлення до себе, до свого організму та здоров’я, розвивати пізнавальні інтереси, розвивати уявлення про взаємозв'язок структури та функцій,

розвивати вміння злагоджено працювати в мікрогрупах, формулювати висновки й доводити власну або колективну точку зору.  

виховна: виховувати бажання піклуватися про гігієну ротової порожнини, продовжити виховання дбайливого ставлення до свого здо­ров'я, виховувати санітарно-гігієнічну культуру, проводити гігієнічне, профорієнтаційне, валеологічне виховання учнів, виховувати  бережливе ставлення до свого організму.

Обладнання й матеріали: таблиця «Органи травлення», два добре накрохмалені клапті білої тканини, вата, сірники,  спиртовий розчин йоду, слина, підручник,  презентація, мультимедійний проектор, муляж зуба, набір зубних паст та щіток,  муляж людської щелепи, пісочний годинник.

Базові поняття й терміни: ротова порожнина, язик, глотка, стравохід, слинні залози, слина, слиновиділення, амілази, мальтази, лізоцим, ковтання, центр слиновиділення, зуби, емаль, дентин, цемент, пульпа.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Очікувані результати:

Учень/учениця:
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):
- органи травлення;

- елементи зовнішньої будови зубів;

спостерігає та описує:

- дію ферментів слини на крохмаль;

застосовує знання для:

- профілактики захворювань зубів;

оперує термінами:

- травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, всмоктування

пояснює:

- значення зубів у травленні;
 

Хід уроку

Шлунок завжди «скаржиться» на зуби.

Народна мудрість

І. Організація класу.

I. Привітання учнів. Емоційне налаштування

Сьогодні ми з вами працюємо під девізом:

Міркуємо  -  швидко,

Відповідаємо – правильно,

Працюємо – плідно.

На уроці ведемо себе – гідно!

Посміхніться!

Погляньте одне на одного, подаруйте мені свої посмішки.

Я впевнена, що у нас сьогодні все вийде.

Я сподіваюсь на вашу активність. Ви згодні?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Біологічний диктант із самоперевіркою

Учні записують у зошит лише від­повіді.

1. З чого складається система органів травлення?  (Травний канал і травні залози).

2. Як називаються білки, які розщеплюють поживні речовини в органах травлення? (Ферменти)
2. Основні поживні речовини для людини. (Білки, жири, вуглеводі)

3. Розщеплення складних органіч­них речовин на прості розчинні сполуки, які можуть усмоктува­тися і засвоюватися в організмі. (Травлення)

5. Ротова порожнина, глотка, стра­вохід, шлунок, тонкий і тов­стий кишечник, пряма кишка запальним отвором — це... (Шлях їжі в організмі)

10. Стінка травного каналу склада­ється з... (Трьох основних оболо­нок: внутрішньої слизової з підсли­зовим шаром, середньої — м 'язової, зовнішньої — сполучнотканинної)

11. Секреторна функція травної сис­теми полягає в  … (Виділенні  травних фермен­тів)

12. Рухова функція травної системи полягає в … (Переміщення їжі по травному тракту)
(Учень-асистент, роботу якого пере­вірено, записує правильні відповіді, всі учні здійснюють самоперевірку і самооцінювання.)

2.Гра « Сніжний ком »

Учитель пише на дошці вивчений термін або поняття, а учні називають по одному слову, що його стосується. Повторювати слова не можна. Слова записують проти терміна, а потім один з учнів  узагальнює  їх.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Методика «Мозковий штурм»

Перед вами коробка із загадкою. Що в ній є? Щоб довідатися, послухайте цю розповідь. Сталася ця подія дуже давно. У середні віки в одній арабській країні побилися два вельможі. Один у цьому бої втратив орган на голові. Місцевий лікар помістив цей орган у розчин солі й поставив на холод. Через кілька днів лікар поставив цей орган на попереднє місце, скріпивши його металевою скобою. Через 10 днів скобу зняли й виявилося, що орган відновив природний зв'язок із тілом.

Про який орган на голові йдеться? (Зуб)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя з елементами бесіди.

План уроку:

1.Будова ротової порожнини.

А. Зуби, будова, значення.

Б. Слинні залози. Слина. Її значення для травлення.

В. Язик

2.Глотка і стравохід в процесі травлення.

1.Будова ротової порожнини.

А зараз маленький секрет. Доторкніться  язиком верхнього неба. Відчули поперечні смужки? А знаєте, що це? Це піднебінні валики – залишки недорозвинених зубних рядів. Виявляється, у всіх зародків ссавців зуби закладаються в кілька рядів, а розвивається лише один ряд.

А. Зуби, будова, значення.

– Як ви розумієте прислів̓ ̓я: «Хто добре жує, той довго живе».

Робота в групах

Користуючись  матеріалом підручника знайти відповідь на запитання:

І група –  Де розміщені зуби і яку функцію виконують під час перетравлювання їжі?

ІІ група – Як розрізняють зуби за формою та функцією, яку вони виконують?

ІІІ група –  Які особливості зовнішньої будови зуба ?

ІV група –  Які зміни зубів характерні для людини ?

1. Зуби – кісткові органи, що розташовані в комірках верхньої та нижньої шелеп, основною функцією яких є подрібнення їжі. У дорослої людини – 32 зуби (Лабораторні дослідження демонстрація муляжа  щелепи із  зубами )

2. Типи зубів людини:

1) різці (мають один корінь, ними відкушують їжу);

2) ікла (мають один корінь, ними відкушують їжу);

3) малі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу);

4) великі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу).

 (Демонстрування  моделей зубів)

3. Зовнішня будова зуба: коронка, шийка, корінь.

Основні частини зуба:

  • емаль (покриває зверху коронку зуба);
  • дентин (розташований під емаллю, утворює велику частину коронки, шийки й кореня);
  • цемент (покриває шийку й корінь зуба);
  • пульпа (заповнює порожнину зуба).

4. У людини послідовно розвиваються два типи зубів — молочні (20 зубів) і постійні (32 зуби).Прорізування молочних зу­бів починається в середньому в шість-сім місяців життя дитини й загалом завершується до 3 років. Молочні зуби представлені тільки різцями, іклами й малими кутніми зубами.Заміна молочних зубів на по­стійні починається приблизно в 6 років і до 12–13 років завершується. Тільки зуби мудрості з'являються до 30 років.

    Цікаво знати…

- Трапляються випадки народження дітей із зубами. Король Франції Луї ХІV, який народився у 1638 році з двома зубами.

       - У Книзі рекордів Гіннесса зареєстровано випадок (Франція, 1896 рік), коли у людини виростали зуби вчетверте.

       - У 1680 р. АльбертусХеллвігіус писав про людину з трьома рядами зубів.

Прийом « Проблемне питання»

– Діти, як ви думаєте, про що говорив у XVIІ ст. А. Левенгук:

«У всьому Спо­лученому Королівстві не знайдеться стільки жителів, скільки живих звіря­ток знаходиться у власному роті . А скільки їх розведеться, якщо  зуби не чистити»

Рольова гра «Прийом пацієнта лікарем-стоматологом з метою профілактичного огляду».

Лікар запитує пацієнта:

Чи добре ви пережовуєте їжу?

Чи споживаєте ви тверді горіхи і цукерки?

Як і коли ви чистите зуби?

Чи п’єте ви холодну воду відразу після прийому гарячої їжі?

Скільки разів на рік ви відвідуєте стоматолога? тощо.

Пацієнт, звичайно, відповідає так, що всім стає зрозумію, що від правил гігієни він далекий.

(Такі правила гри!)

Лікар терпляче виправляє пацієнта і пояснює не тільки йому, а всьому класу, яких правил гігієни треба додержувати при догляді за ротовою порожниною і зубами.

Б. Слинні залози. Слина. Її значення для травлення.

Прийом « Проблемне питання»

Їжа, що надійшла в ротову порожнину, піддається дії зубів, язика і слини. Слина дуже важлива в людсько­му організмі. Ще в Давній Індії застосовували «ви­пробовування рисом». На суді для вирішення питан­ня про вину чи невинність, підсудному пропонува­ли з'їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним.

– Чим обґрунтовано це випробування?

( тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і су­хий рис з'їсти неможливо. )

      Сдина містить воду, неорганічні і органічні речовини, а також ферменти амілазу і мальтозу(роз­щеплюють складні вуглеводи), під дією яких починається в ротовій порожнині розщеплення крохмалю.Фермент лізоцим знищує хвороботворні бактерії та  сприяє загоєнню ран.

 Рефлекторне слиновиділення

Центр слиновиділення – у довгастому мозкові. Бе­зумовно-рефлекторне слиновиділення, умовно­рефлекторне.

Уявіть собі, що у нас зникла слина. Що тоді було б із їжею? (Відповіді учнів, унаслідок яких з'ясовується, що слина корисна)

В. Язик

   Звернемося до тлумачного слов­ника В. Даля. Він визначає язик як «м 'ясистий снаряд у роті, що служить для підкладання зубам їжі, розпізна­вання смаку їжі, а також для словес­ної мови або, у тварин, для окремих звуків». Про «м'ясистий снаряд» — наша подальша розповідь.

     У цьому невеликому органі виділя­ються три частини: корінь, верхівка й тіло.

– Які функції язика ви знаєте?

  • переміщення харчової грудки в ротовій порожнині, тобто «під­кладання зубам їжі»;

«розпізнання смаку їжі», тобто ідентифікація смаковими рецеп­торами хімічного подразнення; (Кінчик чутливий до солодкого, корінь язика – до гіркого, бічні області – до кислого, передні бічні – солоного);

  • необхідність язика для створен­ня «словесної мови», тобто його участь у мовотворенні не викли­кає сумнів;

 язична мигдалина бере участь в імунному захисті входу в глотку;

• рецептори кореня язика сприя­ють ковтанню та викликають блювотний рефлекс.

2.Глотка і стравохід в процесі травлення.

Проблемне запитання

Як ви розумієте  прислів̓ я «Коли я їм, я глухий і німий» ?

Ви знаєте , який мудрий наш український народ. І мабуть це прислів̓ я повинно ще щось значити , крім того , що сказали ви. Допомогти розібратися в підтексті цих слів нам допоможе матеріал , який ми з вами далі будемо опрацьовувати.

Самостійна робота з підручником ( с.44 )

Ваше завдання ознайомитись із змістом розділу «Глотка» і доповнити ваше пояснення слів «Коли я їм, я глухий і німий», з біологічної точки зору.

Сформована харчова грудочка завдяки скороченням м’язів щік і язика переміщується до його кореня і проштовхується в глотку. Лише харчова грудка потрапляє до глотки, м’язи скорочуються і починається її рух до стравоходу. У момент проштовхування вхід до гортані закривається надгортанником, тому їжа не потрапляє в дихальні шляхи, а спрямовується у стравохід. По стравоходу завдяки перистальтичним рухам вона доходить до шлунка за 1 с, грудочка каші – за 5 с, а твердіші частинки – за 9 – 10 с. У місці переходу стравоходу в шлунок, розташований сфінктер – ділянка з розвиненими кільцевими м’язами. Коли м’язи сфінктера розслабляються, харчова грудка потрапляє до шлунка.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу .

Учитель. Відомий німецький поет Й. В. Ґете сказав: «Недостатньо тіль­ки отримувати знання, треба знати їх застосування. Недостатньо бажа­ти, треба

діяти». Отож давайте діяти і виконувати.
1.Дослідницький практикум

Тема: Дія ферментів слини на крохмаль

Цілі: визначити органічну речовину, на яку вплива­ють ферменти слинних залоз, та умови протікан­ня процесу.

Обладнання: два добре накрохмалені клаптики тка­нини, вата, сірник, розчин йоду.

Хід роботи

  1.              Один клаптик накрохмаленої білої тканини опустити в розчин йоду.
  2.              На другому клаптикові сірником, на кінці якого накручено вату, змочену слиною, написати слово «амілаза» і також опустити його в розчин йоду.
  3.              Підігріти другий клаптик тканини своїм подихом.
  4.              Порівняти результати дослідів.

2.Метод «Мікрофон»

– Що відбувається зі шматочком пиріжка у вашій ротовій порожнині? Які речовини на нього діють?

– Чи потрапить їжа до шлунка, якщо її проковтнути, висячи догори ногами на турніку? Відповідь обґрунтуйте.

–  На мою думку, для того, щоб зуби були здорові, потрібно … .

– Чому в людини спочатку розвиваються молочні зуби, а потім постійні? (До моменту утворення молочних зубів щелепи ще недостатньо великі для розміщення постійних зубів)

– Навіщо людині потрібні різні типи зубів? (Кожний тип зубів пристосований для виконання певної функції, наприклад, кутні зуби — для жування)

– Ви розглянули внутрішню будову зуба, з якою системою організму він тісно пов'язаний?

– У чому полягає зв'язок будови й функції зуба?

– Чи є доцільність у будові людського організму? Чи необхідні  людині зуби?

3. Виберіть одну правильну відповідь

Процес травлення починається

А) в ротовій порожнині 

Б) в шлунку

Б) в шлунку

В) в кишечнику

2. Процес травлення починається під дією ферменту:

А) мальтаза

Б) амілаза

В) лізоцим

3. У ротовій порожнині під дією ферментів слини відбувається первинне розщеплення

А) білків

Б) вуглеводів

В) жирів

4. Під час розщеплення крохмалю в ротовій порожнині утворюється:

А) гліцерин

Б) глюкоза

В) амінокислоти

5. У слині містяться ферменти, що беруть участь у перетравленні їжі:

А) амілаза, мальтаза

Б) мальтаза, амілаза, лізоцим

В) пепсин, амілаза

4.«Клуб ерудитів».

Поясніть народне прислів’я:

– Здоровому все здорово;

– Не бігаєш, коли здоровий — забігаєш, коли захворієш.

    – У гніві тримай язика за зубами.

   – У ледачого язик довгий.

VII.Рефлексія

Головне в житті – здоров’я !

Але щоб його вам мати,

Треба з раннього дитинства

Всім його оберігати!

– Сьогодні я усвідомив/ла…

– Хотів/ла більше дізнатися про…

– Я зрозумів/ла наскільки важливо…

– Таємницею для мене залишилось…

ІХ. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 9 . Дати відповіді на запитання на ст.45.

Поміркуйте, чому чорний хліб, якщо його довго пе­режовувати, стає солодким на смак?

 

 

 

 

doc
Додано
11 січня 2023
Переглядів
162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку