Мета. Ознайомити учнів призначенням і характеристиками процесорів.
Персональній комп'ютер ( ПК ) став обов'язковим атрибутом в будь-якому сучасному офісі. Особливо великий інтерес до комп'ютерів серед молоді, що широко використовують його для своїх цілей.
Тема заняття: Процесор. Основні характеристики і функції процесорів. Сумісність процесорів.
Мета. Ознайомити учнів призначенням і характеристиками процесорів.
Хід заняття
І Організаційний момент
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Персональній комп’ютер ( ПК ) став обов'язковим атрибутом в будь-якому сучасному офісі. Особливо великий інтерес до комп’ютерів серед молоді, що широко використовують його для своїх цілей.
Розвиток електронної промисловості здійснюється такими швидкими темпами, що буквально через 1-2 роки, сьогоднішнє "чудо техніки" стане морально застарілим.
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Центральний процесор комп’ютера
Центральний процесор (ЦП) – це основний компонент сучасного комп’ютера, призначений для керування всіма його пристроями та виконання арифметичних і логічних операцій над ними.
ЦП – це компактний модуль (розміром близько 5 х 5 х 0,3 см), що вставляється в гніздо на материнській платі. Напівпровідниковий кристал сучасного процесора містить мільйони чи навіть мільярди транзисторів.
Екскурс в історію. Процесори перших комп’ютерів були громіздкими, займали цілі шафи і навіть кімнати та складалися з багатьох компонентів. На початку 1970-х років завдяки прориву а технології створення великих і надвеликих інтегральних схем стало можливим розташувати всі компоненти центрального процесора в одному напівпровідниковому пристрої. З’явилися так звані мікропроцесори. Наразі терміни «мікропроцесор» і «процесор» є синонімами, проте так було не завжди. Звичайні (великі) та мікропроцесорні ЕОМ співіснували протягом 10-15 років, і лише на початку 1980-х років мікропроцесори витіснили своїх старших братів. Саме перехід на мікропроцесори створив передумови для появи персональних комп’ютерів.
Процесор вставляється в спеціальне місце – сокет (англ. socket – гніздо, розетка) на системній (материнській) платі, яка, у свою чергу, розміщується в системному блоці.
Для охолодження процесорів застосовують кулери — пристрої, які складаються з вентилятора і радіатора. На процесор встановлюють радіатор (зазвичай з алюмінію чи міді), а на нього — вентилятор, що забезпечує притік повітря до радіатора.
Материнська плата
Материнська, або системна, плата (від англ. motherboard) — це складна багатошарова друкована плата, до якої підключено практично всі пристрої комп’ютера.
Материнська плата являє собою пластину з діелектрика, вкриту мережею мідних провідників-доріжок, якими електричні сигнали надходять до змонтованих на платі мікросхем та рознімів, куди вставляють інші пристрої комп’ютера.
На материнській платі розміщено центральний процесор та чіпсет (від англ. chip set) — набір мікросхем, спроектований для спільної роботи а метою виконання певних функцій. Оперативну пам’ять, відеокарту тощо вставляють у спеціальні розніми на материнській платі — слоти розширення.
Класифікація та властивості центральних процесорів
Процесори для персональних комп’ютерів класифікують за розрядністю, кількістю ядер, тактовою частотою та іншими властивостями
Основні властивості процесорів
Властивість |
Що характеризує |
Одиниці вимірю-вання |
Значення в сучасних процесорах |
Розрядність |
Кількість двійкових розрядів, що можуть одночасно опрацьовуватися процесором. |
Біт |
32 і 64 біти |
Тактова частота |
Скільки елементарних операцій (тактів) процесор виконує за секунду |
Герц |
3 ГГц (3·109 Гц) і більше |
Швидкість опрацювання даних (швидкодія) |
Середня кількість операцій, які виконуються за одиницю часу |
Кількість операцій за секунду |
8 мільярдів операцій за секунду і більше |
Кеш-пам’ять |
Ємність кеш-пам’яті першого і другого рівня |
Байт |
І рівня – 32 Кбайт ІІ рівня – 6 Мбайт |
Кількість ядер |
Кількість однакових за структурою процесорів, що об’єднані в одну мікросхему |
Одиниці |
Від 1 до 4 |
Сьогодні серед виробників процесорів лідирують дві компанії — Intel Corporation та Advanced Micro Devices (AMD)
ІV Підсумки заняття