"Клаптик до клаптика – вийде візерунок" Збірка методичних матеріалів

Про матеріал

Методична проблема, яку я досліджую в своїй педагогічній діяльності: «Впровадження нових нетрадиційних напрямів мистецтва в роботу гуртка».

Вирішення проблеми відбувається за рахунок комплексного і різнобічного впливу на вихованців гуртка засобами мистецтва: художнім словом, кольором, лінією малюнка, предметно вираженим образотворенням з різних матеріалів , що є також для вихованців гуртка засобом адаптації до навколишнього світу і опосередкованого спілкування з ним.

Лише творчий імпульс забезпечує успішну самореалізацію особистості, а тому розвиток творчої активності вихованців постійно має бути в полі зору керівника гуртка. Цьому певною мірою сприяє декоративно-вжиткове мистецтво, частиною якого є технологія клаптикового шиття- печворку.

Печворк - яскраве самобутнє явище художньої культури, що зберігає тісний зв'язок з традиціями народної творчості минулого, набуває нового змісту, нових якостей і рис сьогодення. Доводиться чути, що краса врятує світ, і коли занурюєшся з головою в захоплюючу роботу і бачиш як на очах народжується дивовижно красиві речі, розумієш, що заради цього варто жити. А якщо подарувати таку річ хорошій людині? Кудись дівається сум, тривога, забувається все погане. І перед тобою радісна, щира посмішка й світлі веселі очі.

.

Перегляд файлу

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

ВИКОНКОМУ КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ ЖОВТНЕВОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ

КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«МІСЬКИЙ ПАЛАЦ ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ «ГОРИЦВІТ»

 

 

 

 

 

 

Клаптик до клаптика – вийде візерунок

 

Збірка методичних матеріалів

 

 

 

 

 Автор:

Боброва Валентина Анатоліївна

керівник гуртка «Колаж»

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг

2014

ЗМІСТ

Вступ…………………………………………………………………....3

Розділ І. Історія виникнення та розвитку технології клаптикового 

     шиття (печворку)…………………………………………………...4

Розділ ІІ. Технологія клаптикового шиття ( печворку)…………….5

     2.1. Збирання полотна……………………………………………..6

     2.2. Прискорене збирання блоків…………………………………7

     2.3.Техніка «Відображення»……………………………………...10

Розділ ІІІ.  Вивчення технології печворк на заняттях гуртка……..13

Розділ ІV. Плани-конспекти занять………………………………….14

    4.1. План-конспект заняття «Техніка клаптикового шиття»……14

    4.2. План-конспект заняття «Клаптикове шиття –  невичерпне

       джерело творчості»………………………………………………24

    4.3.План-конспект заняття «Виконання блоку «колодязь»…….34

Додатки………………………………………………………………...50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Методична проблема, яку я досліджую  в  своїй педагогічній діяльності: «Впровадження нових нетрадиційних  напрямів мистецтва  в роботу гуртка».  

Вирішення проблеми відбувається за рахунок комплексного і різнобічного впливу на вихованців гуртка  засобами мистецтва: художнім словом, кольором, лінією малюнка, предметно  вираженим  образотворенням  з різних матеріалів , що є  також для вихованців гуртка  засобом адаптації  до навколишнього світу і опосередкованого спілкування з ним.

Лише творчий імпульс забезпечує успішну самореалізацію особистості, а тому розвиток  творчої активності вихованців  постійно має бути  в полі зору керівника гуртка. Цьому  певною мірою сприяє декоративно-вжиткове мистецтво, частиною якого є технологія клаптикового шиття- печворку.

Печворк - яскраве  самобутнє  явище художньої культури,  що зберігає тісний зв’язок з традиціями народної творчості  минулого,  набуває нового змісту, нових якостей і рис сьогодення. Доводиться чути, що краса врятує світ, і коли занурюєшся з головою в захоплюючу роботу і бачиш як на очах народжується дивовижно красиві речі, розумієш, що заради цього варто жити. А якщо подарувати таку річ хорошій людині? Кудись дівається сум, тривога, забувається все погане. І перед тобою радісна, щира посмішка й світлі веселі очі.

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

І. Історія виникнення  та розвитку  технології клаптикового шиття

(печворку)

 Клаптикове шиття- печворк  (від англ.patchwork, де patch - клаптик,work – робота, праця ) – одна з технік, яка набула популярності в наш час, хоча була відома ще з давніх давен.

 Збирання полотна з клаптиків, аплікація з тканини, вистебані вироби здавна існували незалежно один від одного  у багатьох народів світу. Відомий єгипетський орнамент створено зі шматочків шкір газелей близько 980 р. до н.е, а в одному з музеїв Токіо експонується зшитий приблизно в той же час костюм, прикрашений клаптиками. У 1920 році в Печері тисячі  Будд був знайдений килим, зібраний приблизно в ІХ столітті із  шматочків одягу паломників.

 Шиття з клаптів з’явилось в результаті  дефіциту ситцю, що виник через заборону продажу  в Англії індійських тканин у 1712 році. Таким чином уряд намагався зберегти вітчизняні мануфактури, на яких вироблялись вовняні і шовкові  тканини. Тому ситець потрапляв до Англії  контрабандними шляхами і ціна на нього різко збільшилась. Обрізки, що залишались після крою одягу з ситцю, не викидали, а використовували для створення інших виробів. Великими фрагментами декорували шерстяні або лляні тканини в техніці аплікації. Найдрібніші залишки зшивалися один з одним, утворюючи  загальне полотно.

 Пошиття клаптикових ковдр здавна відоме і на Київській Русі. Для цього дбайливі господині зшивали залишки різнокольорових тканин. З часом ці вироби стали невід’ємним атрибутом  селянського помешкання, вони додавали оселі яскравості, краси та затишку. Немовлятам обов’язково шили з клаптиків ковдри, вони часто були в приданому нареченої.

 Історія зберегла дані, що навіть дружина Олександра Пушкіна-Наталія Гончарова  шила дітям ковдри з різнобарвних клаптиків.

 Нині вироби в техніці печворк перетворились на вид мистецтва і набувають широкої популярності. Колекції художніх виробів із клаптиків експонують у музеях декоративно-вжиткового та народного мистецтв різних країн світу.

 

ІІ. Технологія клаптикового шиття (печворку).

Клаптикове шиття-вид рукоділля, у якому за принципом мозаїки, зшивається суцільний виріб з різнокольорових і строкатих шматочків тканини (клаптиків) з певним малюнком. У процесі роботи створюється полотно з новою кольоровою гамою, візерунком, іноді  фактурою.

 Якщо майбутній виріб має утилітарне призначення, то перед розкроюванням необхідно провести декатирування тканини (намочити, випрати без використання миючих засобів), а потім висушити і випрасувати. Якщо ж виріб буде зберігатись в місці, захищеному  від пилу (наприклад, під склом) , декатирування можна не виконувати, зберігаючи таким чином фабричну обробку та первинну яскравість фарб.

 Перед роботою, щоб уникнути зсуву тканин, обрізають всі кромки. Не рекомендується рвати тканину-це призведе до обсипання країв в готовому виробі, оскільки внутрішні шви при клаптиковому шитті не  обметуються.

  Запорукою успіху в збиранні клаптикового полотна є висока точність розкроювання. Для цього використовуються шаблони. Найпростіші – картонні геометричні фігури з поміченими  лініями  обрізування та прострочування швів або з прозорого пластика – вони дозволяють бачити малюнок.

 Найбільш широко в клаптиковому шитті застосовуються бавовняні тканини. Вони дешеві, легкі в розкроюванні, не ковзають під час шиття, тримають закладені вручну складки та є ідеальним матеріалом для початківців. Недоліком у бавовняних тканин є зсідання під час прання та нестійка фарба.

 Льон зручний у шитті, менш зсідається, міцний, тому його часто використовують для підкладок або як тло виробу. Лляні тканини сильно зминаються і важко прасуються.

 Шовк, завдяки своїй делікатній фактурі, природному блиску та яскравості фарб виглядає у виробах дуже ефектно. Однак він  зсідається під час прання та під дією високих температур, складний в розкроюванні та шитті, краї зрізів обсипаються.

Подекуди в клаптиковому полотні  використовується вовна, яка має ряд переваг: вона гігроскопічна, тепла, тому може бути використана для виготовлення ковдр, подушок, одягу. Краї товстих вовняних тканини не обсипаються, вироби з вовни відмінно тримають форму.

Штучні або змішані тканини мають святковий вигляд, не зминаються і відмінно витримують прання, однак, здатні накопичувати вологу.

Віскозні тканини складні в шитті: через рухому структуру полотно ковзає, до того ж сильно зминається та зсідається після прання. Також віскозу обов’язково потрібно крохмалити.

Цікаво виглядають  у виробах тканини (бавовна, шовк, льон), розписані або пофарбовані вручну.

Перевагою клаптикового  шиття є відсутність одноманіття. Хоча при виконанні клаптикової мозаїки використовують набір певних блоків, в різних роботах відображена індивідуальність виконавця.

В наш час  цікавість до цього виду рукоділля відроджується знову. Шматок  клаптикового полотна може стати прикрасою для міської квартири також як і вправно витканий гобелен. А сумка зшита своїми руками із клаптиків може бути предметом заздрості навіть для  найвишуканіших модниць.( додаток____)

Крім всього іншого заняття клаптиковою  мозаїкою розвиває художній смак, привчає до охайності, виховує терплячість та наполегливість.

 

2.1. Збирання полотна

Збирання полотна в печворку відбувається від дрібних деталей до великих. При послідовному з’єднанні  деталей створюються блоки візерунків, з яких і зшивається виріб.

 Печворк можна шити вручну або на машині.

Для ручного збирання  з  виворітної сторони тканини за допомогою шаблону розмічається деталь або дві деталі, складені лицьовими сторонами з суміщенням ліній розмічання, наживлюються або сколюються шпильками і зшиваються дрібним зметувальним швом. Нитка акуратно закріплюється на початку та в кінці лінії шва.

Одним з найбільш простих і швидких способів збирання полотна є шиття смугами. Смуги тканини викроюються по нитці основи з допомогою шаблону і послідовно настрочуються на основу. В якості основи використовується бавовняна або лляна тканина, папір (видаляється після шиття), флізелін. Щоб уникнути перекосу полотна смуги зшивають, щоразу змінюючи напрямок (наприклад, перша і друга - зверху вниз, друга і третя - знизу вгору і так далі). Припуски швів запрасовуються, якщо можливо, на бік більш темної тканини. Запрасовування швів додає міцності виробу. На цьому прийомі заснована техніка bargello: зшиті смуги розрізаються в поперечному напрямку, а потім знову збираються в полотно зі зміщенням. Такий прийом при використанні гармонійно підібраних тканин різних відтінків одного кольору, відтінених контрастними, створює ефект плавного переходу.

Для полегшення і прискорення процесу складання випускається не клейовой флізелін для печворку з розміченій сіткою геометричних фігур (квадратів або трикутників).

При складанні блоків із закругленими деталями на з’єднуваних частинах кромки призбируються, визначаються і сколюються точки середини, суміщуються їх кути. Деталь із заглибленням акуратно призбирується і з'єднується шпильками з деталлю з опуклим зрізом. При з’єднанні на машині деталь з опуклим зрізом розташовується зверху.

При складанні візерунку «Вітраж» фрагменти клаптикового полотна пришиваються встик, шви маскуються тасьмою, стрічкою, вузькими смугами тканини. У класичному варіанті цієї збірки контури фігур обрамляються матеріалом, контрастним по відношенню до основного зображення.

2.2. Прискорене збирання блоків

Існують методи прискореного збирання блоків. Якщо блоки збираються з маленьких клаптів тканини або коли необхідно дуже точно сумістити кути, то найбільш ефективним є метод збирання на флізеліні. Для цього обирають самий тонкий флізелін з однією клейовою поверхнею.

http://www.dublirin.com.ua/work_teh_rapid.files/rapid2.jpg1. На не клейовій стороні розкреслити сітку з необхідною кількостю квадратиків. Якщо в готовому вигляді квадрати матимуть сторону довжиною 5 см, то додавши ще по 1 см на шви з кожного боку, отримаємо сітку з стороною у кожному квадраті 7 см. Тобто загальні розміри флізеліну 35 на 35 см. Якщо тканина товста або сипуча, то на припуск можна залишати 1,5 см.

http://www.dublirin.com.ua/work_teh_rapid.files/rapid3.jpg2. Вирізані з тканини квадрати (з припуском) покласти на клейовий бік флізеліну і припрасувати. Якщо квадрати з’єдналися не точно «встик», то не потрібно вважати це помилкою – так простіше буде перейти до наступної операції, коли необхідно перегинати флізелін по лініях розмічання.

 

http://www.dublirin.com.ua/work_teh_rapid.files/rapid4.jpg3. Перший ряд наклеєних квадратиків загнути по другій лінії розмічання (лицьовими сторонами один до одного) і прокласти машинну строчку по лінії розмічання припуску.

 

 

 

 

4. Таким чином прошити всі горизонтальні ряди. Потім ножицями або дисковим ножем зрізати  кромку згину та розпрасувати шви. У такій же послідовності обробити  вертикальні шви.

 

rapid5

 

Так виглядає цей блок з вивороту та з лицьового боку.

 

rapid8   rapid7

 

Переваги цього способу в тому, що зрізи тканини (що важливо для вовняних або сипучих тканин) закріплені флізеліном. Сітка розграфлюється на білому флізеліні, а не на кольоровій тканині. Легко досягнути точності з’єднання кутів і, при цьому, кількість з’єднувальних швів мінімальна.

 

 

 

 

2.3.Техніка «Відображення»

 

http://www.dublirin.com.ua/work_teh_reflection.files/refl_01.jpgДля створення квілту у цій техніці необхідно підготувати чотири  прямокутних (квадратних) заготовки з однаковими малюнком та розмірами. Розміри заготовки залежать від розмірів обраного принту. Для надійності тканину проклеїти тонким флізеліном.

1.Нанести лінії, по яких заготовки розрізатимуться. Відстань між ними залежить від обраного малюнку та його розмірів.  На фото лінії нанесені через 5 см..

http://www.dublirin.com.ua/work_teh_reflection.files/refl_02.jpgДуже важливо зрозуміти різницю у їх нанесенні, оскільки в ній полягає принцип цієї техніки. На одній заготовці (на фото вона правіше) через центральну квітку проводимо першу лінію горизонтальну лінію. Кожну наступну лінію проводимо через 5см до верху та до низу.

На другій заготовці (на фото вона зліва) ставимо мітку там, де проходить перша лінія через центральну квітку на першому принті. Відступивши від цієї мітки 2,5 см вверх та вниз, проводимо лінії на другому принті. Всі наступні лінії проводимо через 5 см від попередніх, тобто із зміщенням на 2,5 см відносно ліній на першій заготовці.

http://www.dublirin.com.ua/work_teh_reflection.files/refl_03.jpg2.Скласти заготовки попарно, підклавши під низ не розкреслені. Розрізати всі заготовки по лініях. Щоб не переплутати смужки на кожну приклеїти мітки з цифрами. Нумерація йде зверху до низу. Обидві праві заготовки нумерувати цифрами 1, 2, 3, 4 і т.д., а ліві – 1а, 2а, 3а, 4а. В результаті отримаємо дві пари заготовок.

http://www.dublirin.com.ua/work_teh_reflection.files/refl_04.jpg3.Наступний етап – з’єднання смуг з різних заготовок у одне полотно. На фото видно у якій послідовності їх необхідно розкласти. Зшити смужки

між собою кожної пари заготовок, слідкуючи за шириною припуску.

4. Утворилось два однакових полотнища.

http://www.dublirin.com.ua/work_teh_reflection.files/refl_05.jpg

 

 

 

 

 

 

5. Далі у аналогічній послідовності виконуємо розрізання та з’єднання смуг по вертикалі.

http://www.dublirin.com.ua/work_teh_reflection.files/refl_06.jpghttp://www.dublirin.com.ua/work_teh_reflection.files/refl_07.jpg

 

 

 

 

 

Так виглядає основна картина з лиця та вивороту. Припуски на шви з вивороту розпрасовані.

 

refl_09         refl_10

 

6. Для надання заготовці повноцінного вигляду панно можна настрочити розділяючи смуги або обкантувати.

refl_11

 

Для того, щоб відображення було більш яскраво вираженим, смуги не повинні бути дуже тонкими. Далеко не всі малюнки тканин підходять для цієї техніки. Припуски на шви можна і запрасовувати, якщо тканина достатньо тонка.

 

 

 

 

 

 

ІІІ.  Вивчення технології печворк на заняттях гуртка.

У сучасному житті люди вперто прагнуть зберегти минуле. Секрети давнини дбайливо зберігаються, передаються з покоління в покоління, і ниточка, що зв’язує нас з далекими предками, не рветься.

Древні секрети розквітають завдяки праці і творчості юних майстрів.

На мою думку, щоб дитину чомусь навчити, її треба здивувати. Запорукою успіху гурткової роботи є створення доброзичливої, творчої атмосфери в дитячому колективі

Головним завданням діяльності гуртка «Коллаж» є спрямованість на розвиток творчої особистості, надання дітям і підліткам додаткових знань, умінь, та навичок  за інтересами, професійного самовизначення та загальної підготовки до соціально-громадянської діяльності.

Увесь навчальний процес  в нашому гуртку має творчий і виховний характер. Діти вчаться проектувати і створювати свої  вироби для практичного вжитку: оформлення закладу, житлових кімнат, використання в побуті.

Працюючи над колективними завданнями, вихованці також виконують окремі частини спільної композиції. Це не лише згуртовує групу, а вчить дітей розуміти, що від роботи кожного залежить кінцевий результат. Колективна робота виховує в дітей дружні взаємовідносини, почуття взаємодопомоги.

В даному посібнику я представляю на розгляд розробки планів-конспектів  занять гуртка «Коллаж» з яких  рекомендую розпочинати  вивчення технології печворк.

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунальний позашкільний навчальний заклад

Міський палац  дитячо-юнацької творчості «Горицвіт»

 

 

 

 

 

 

 

 

План – конспект

заняття гуртка

 

 

Техніка клаптикового шиття

 

 

 

                                                          Підготувала:

             керівник гуртка  «Колаж»

                                                            Боброва В.А.

 

 

 

 

 

 

 

                                                Кривий Ріг

                                                     2014

Тема заняття : Техніка клаптикового шиття.

Мета заняття :

  • ознайомити  вихованців з правилами виготовлення шаблонів, з технологією з'єднання деталей з клаптів між собою, , навчити складати ескіз клаптикового виробу узагальнити знання про кольорознавство.  Продовжити знайомство вихованців  з  історією  виникнення клаптикового шиття
  • формувати практичні навички та вміння, удосконалювати естетичний смак і розвивати творчі здібності вихованців
  • зміцнити інтерес дот техніки «печворк», прищеплювати інтерес і повагу до народних традицій.

 

Тип заняття :   вивчення нових знань

Обладнання:  вироби, виконані в техніці  клаптикової  мозаїки; колекція тканин для роботи; ілюстрації з клаптевого шиття, презентація «Клаптикове шиття - невичерпне джерело творчості»

Короткий опис:  Заняття вивчення і  закріплення нових знань по темі "Клаптикове  шиття" вихованці знайомляться з новим видом рукоділля, його історією, з правилами виготовлення шаблонів і технологією з'єднання деталей з клаптиків між собою.

Вікова категорія дітей 12 – 14 років.

Хід заняття:

1. Організаційна частина.

Перевірка готовності вихованців  до заняття

Добридень, добра година

Як я рада бачити Вас!

Один на одного подивилися

І тихенько, дружно сіли.

 

2. Повідомлення теми і цілей заняття.

  Тема нашого сьогоднішнього заняття « Техніка клаптикового шиття»

Говорять,  « Малий клаптик, а потрібний»!

Потрібний тим, хто уміє перетворювати кольорові шматочки тканини на незвичайні картини, вишукані за кольором  стьобані ковдри та інші, казкові, завдяки  своїй  красі вироби.

Запрошую вас у чарівний  світ  кольорових клаптиків!

Клаптикова  техніка - це з'єднання клаптів тканини різного забарвлення і форми.

Мета  нашої роботи:

  • познайомитися  з історією виникнення клаптикового  шиття, з технікою, яка використовується в клаптиковому шитті, навчитися підбирати клаптики  за кольором, виготовляти і користуватися шаблонами для розкрою  елементів орнаменту. Орнамент - візерунок, побудований на ритмічному чергуванні зображених елементів.

Але найголовніша  умова нашого успіху - точність, акуратність, правильна послідовність збору усього блоку і, звичайно, працьовитість.

Усім відома традиція дарувати на свято 8 Березня подарунки мамам, бабусям і сестрам. На знак любові і поваги до близьких людей дарують вироби, створені своїми руками. Тому що тільки такі вироби  по-справжньому зберігають в собі любов  і турботу дарувальника. Ми з вами виготовимо серветку. Це  прекрасний сувенір, який може бути використаний як аксесуар для вашої кухні, так і для прикраси інтер'єру. Такий подарунок обов'язково стане в нагоді  мамі і бабусі в господарстві.

Звичайно, нас з вами чекає велика робота, і за одне заняття ми не встигнемо з вами все виконати, тому ми продовжуватимемо роботу на наступному занятті.

 

3. Вивчення нового матеріалу.

Керівник гуртка:

Шиття з клаптиків - один з традиційних видів народної творчості, у якої давня історія, глибокі коріння.  Як художня робота, шиття з клаптиків, по суті своїй, дуже близьке до давнього  мистецтва мозаїки.

З чого все розпочалося?  Давайте  заслухаємо виступи членів нашого гуртка, які підготували історичну довідку (повідомлення вихованців).

1 вихованка:

Дивовижне рукоділля – клаптикова  техніка - своїми коріннями  йде глибоко в давнину. Поштовхом для її створення стали  звичайні латки, які ставилися на ще міцні, але вже потерті речі. Латки мали різноманітні форми і забарвлення. Це навело майстринь на думку про можливість створення виробів з клаптів.

 Клаптикове  шиття  зародилося і розвивалося в селянському середовищі. Предмети сільського побуту були і корисні, і красиві: клаптикові  ковдри, килимки-кругляччі, доріжки.

Є свідчення, що  в 17 столітті старообрядці використовували підручники - молитовні килимки, малюнок яких складався з клаптів. 

Практично всі американські квілти, створені до 1750 року, виготовлені в техніці печворку. З плином часу сформувалися традиційні блоки візерунків клаптикового шиття. Назви багатьох з них пов'язані з реаліями повсякденного життя («Ведмежа лапа», «Кошик для штопання»); місцевістю, в якій виник візерунок («Зірка Огайо і Техасу»); асоціаціями з біблійними історіями(«Драбина Якоба»). Пізніше (близько 1850 року) стала популярна аплікація. Збереглося дуже мало старовинних ковдр в техніці печворку, оскільки вони були предметами повсякденного вжитку, в той час як квілт з аплікацією були призначені для особливих випадків.

2 вихованка:

Рідкісна селянська хата не мала клаптикової  ковдри, зшитої з шматочків одягу, що відслужив свій вік. Клаптики часто  були неправильної форми, підбиралися довільно, зшивалися, як припаде. Така ковдра виконувала свою головну функцію – вона  служило захистом від холоду.

Традиції клаптикової техніки не втратили свого значення і сьогодні. На їх основі створюються сучасні вироби,  які роблять наш будинок і побут затишним і красивим.

Керівник гуртка:

Подивіться, які чудові вироби можна зробити  з клаптів: (демонстрація виробів)

Існує велика різноманітність прийомів роботи з клаптиками. До найбільш поширених відносяться: печворк,  квілт,  текстильний колаж, текстильна мозаїка.

 Печворк. Друге народження клаптикового  шиття  відноситься до кінця 20-го століття, коли це шиття знову з'явилося в Росії, але вже під назвою "печворк". Виявилось, що, якщо підійти до цієї роботи серйозно, можна зробити прекрасні речі, починаючи від дитячих іграшок і кінчаючи ковдрами, жилетами, куртками та інше.

Квілт. У перекладі з англійського «квілт» - ковдра стьобана -є різновидом печворка і відрізняється від нього тим, що обов’язково має  три шари: верхній, зібраний з клаптів, прокладку й підкладку. Усі три шари обов’язково простьобані.

Текстильний колаж. У перекладі з французького – наклеювання. Роботи в цій техниці виконують наклеюванням клаптиків на основу, створюючи певний малюнок.                                                                                                        

Текстильна мозаїка - орнамент, виконаний з окремих,  різнокольорових  клаптиків, що підходять  один до одного,. Це сучасна техніка, в якій клаптики з'єднуються між собою за допомогою машинного шва «зигзаг».

Підбір тканин за кольором, фактурою  і малюнком.

Швидко і зі смаком підібрати тканину допоможе колірне коло. «Кожен мисливець бажає знати, де сидить фазан». Кольори умовно розподілили на дві групи: «теплі» - червоний, помаранчевий, жовтий - нагадують про сонце і тепло. «Холодні» - зелений, блакитний, синій і фіолетовий - нагадують про холод. Існує нейтральна  група кольорів ( ахроматичні)  - чорний, білий і сірий. Кольори секторів, розташованих один навпроти одного, вважаються контрастними і при цьому гармонійними: червоно-зелений, помаранчевий - синій, жовтий – фіолетовий.

Теплі кольори (червоний, помаранчевий, жовтий, зелений).

Існує багато  технік  клаптикового шиття, ми з вами  познайомимося з основною технікою.

4. Практична робота.

А зараз я пропоную вам побути дизайнерами. 

Вам належить виконати вправу «Домалюй  клаптиковий орнамент»

(роздавальний матеріал).

Отже, що у вас вийшло? (Показ орнаментів).

 Вам сподобалося бути дизайнерами? Вдома я пропоную вам придумати свої варіанти  візерунків і дати їм назви.

 У вас на столах лежать конверти з квадратами з кольорового паперу, спробуйте з них скласти свої візерунки.

Фізкультхвилина

Ви, напевно, втомилися?

Так давайте відпочинемо.

Починається розминка

Встали, вирівняли спинки.

Управо - вліво нахилилися

Головою тепер покрутимо.

Так ми краще думати будемо.

Ми працюємо руками

Раз-ривок і два-ривок.

Присідаємо ми по рахунку

Раз-два-три-чотири-п’ять.

Поряд з партою йдемо

А тепер тихенько сядемо

І працювати будемо далі.

 

Для того, щоб виготовити серветку нам знадобляться інструменти і устаткування:  голки, ножиці, нитки, лінійку, кравецькі шпильки, картон, крейда  кравецька, олівець, праска.

У моїй чарівній скриньці зберігаються інструменти. Щоб  дізнатися, що це за інструменти,  я вам загадаю загадки.

Тонконога  Ненила

Усіх оділа-нарядила.

На самій бідоласі

Навіть немає сорочки.

(Голка.)

Інструмент бувалий -

Не великий не малий.

У нього повно турбот

Він і ріже і стриже.

(Ножиці.)

Паличка чарівна

Є у мене, друзі

Паличкою цією

Можу побудувати я

Вежу, будинок і літак

І величезний пароплав!

(Олівець)

Хто я, якщо прямота

Головна моя риса? (Лінійка)

Гостра, як голка

тільки нитку в неї не втягати

і служить вона для тимчасового

скріплення деталей. (Шпилька)

Як зветься той щиток

що зберігає пальці і нігтик? (Наперсток)

 

Молодці ви відмінно впоралися із завданням.

Так само для роботи нам знадобиться тканина. Фактура тканини - це структура її поверхні. Фактура залежить від переплетення ниток.

- Яке переплетіння ви вже знаєте? (Полотняне)

У клаптиковій техніці перевага віддається простому переплетінню (полотняному, саржевому, сатиновому, атласному).

Для роботи краще використати, тканини  які мають це переплетення: ситець, сатин, бязь, бавовна, льон ( демонстрація колекції тканин).

Щоб  робота приносила задоволення, ми не забудемо про основні правила з  техніки безпеки :

-Голки і шпильки зберігати в подушці для голок.

- Не беріть голку до  рота, не грайте з голкою.

- Проштовхуйте голку в тканину з наперстком.

- Класти ножиці зімкнутими лезами від працюючого, передаючи, тримати їх зімкнуті леза.

- Не грайте ножицями, не підносьте їх до особи.

- Використайте ножиці за призначенням. 

Отже, ми запаслися найнеобхіднішими знаннями для виконання роботи.

(Пошук і побудова плану діяльності)

Педагог: дівчатка, як ви собі уявляєте, процес зшивання клаптиків в готовий виріб?

5.Показ з поясненням.

 Виготовлення шаблонів з картону (квадрат)                                                                                                                                                                  

 Шаблони в клаптиковому  шитті - це теж саме, що викрійки для розкрою одягу. Якщо  точно розрахований шаблон:  виріб виходить красивим і акуратним.

 Шаблони можуть бути найрізноманітніших форм  і розмірів: квадратні, трикутні,  у вигляді ромбів.  Виготовляють їх з міцних матеріалів: товстого картону, пластика, оргскла.

 Ми виготовимо шаблон - квадрат для виготовлення серветки за  технологічною картою.

(карти  на  столі, читання)

 Накресли на картоні квадрат зі сторонами 5 см.Відступи від кожної сторони 1 см, накресли ще один квадрат.Виріж  рамку з двох квадратів по намічених контурах. На отриманому шаблоні внутрішні сторони є лініями сточування, а зовнішні сторони лініями зрізів тканини.

 Далі виконується робота по виготовленню шаблонів на тканині.

6. Самостійна робота дітей:

     - виготовлення шаблону;

     - добір тканин;

     - виготовлення заготовок з тканин;

     - вишивання;

Підбери клаптики тканини для виконання композиції.

        Виріж  їх по зовнішньому контуру.

Що потрібно зробити, щоб деталі виробу не розпалися? (зшити)

Яким швом деталі зшиваються в цілий  виріб? («вперед голку»).

Самостійна робота: самоконтроль, виявлення дефектів і усунення їх.

Самооцінка роботи.

7. Підсумок  заняття.

Отже, що нового ви дізналися сьогодні на зайнятті? Чому навчилися?

(що таке клаптикова техніка, як складати орнамент для клаптикової роботи, як виготовити шаблон для роботи з клаптем).

8. Домашнє завдання  (індивідуально).

9. Контроль прибирання робочих місць.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Л І Т Е Р А Т У Р А

  1. Авксентьева О. Г., Авдеева I. Д. Українська іграшка. — К.: Мистец­тво, 1973.
  2. Борецька Є. Я., Малюга П. М. Технологія виготовлення легкого жіно­чого та дитячого одягу. — 2-ге вид., стереотип. — К.: Вища школа, 1992.
  3. Биковська О.В., Лихота С.О. та ін.. / Програми з позашкільної освіти – К: Грамота, 2007- Вип. 1,2,3.
  4. Дараева Ю.В.  / Лоскутное шитье – м.: Итерна, 2009-224 с.: ил. –  (Красота в твоих руках).
  5. Декоративно-ужиткове мистецтво: Словник. /За заг. ред. Я. П. Запас­ка. — Львів: Афіша, 2000. — Т. 1-2.
  6. Денисова Л.Ф. « АСТ» - Пресс книга « Изысканый лоскут», 2001.
  7. Горобець I. Твої іграшки. — К.: Веселка, 1970.
  8. Журнал « Золушка шьет» ( волшебный пэчворк), спец. выпуск, 2004 г., № 48

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунальний позашкільний навчальний  заклад

Міський палац  дитячо – юнацької творчості «Горицвіт»

 

 

 

 

План – конспект

заняття гуртка

 

Виконання блоку «колодязь»

 

 

 

 

 

                                          Підготувала:

                                                                                   Боброва В.А.

                                                                                   керівник гуртка «Колаж»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг

2014

 

Тема: Виконання блоку «колодязь» під час  вивчення теми 

             «Технологія клаптикового шиття (печворк)»

Мета:

  • ознайомити  вихованців з історією виникнення та розвитку клаптикової мозаїки, інструментами та матеріалами, які застосовуються  при виконанні блоку, санітарно-гігієнічними вимогами під час крою та шиття, навчити правильно виконувати елементи клаптикової мозаїки.
  • розвити увагу, уяву, художній смак, фантазію, пам’ять, творче мислення, окомір, технічне мислення.
  • виховувати старанність, працелюбність, бережливість та акуратність, охайність, дисциплінованість та культуру праці, уважність під час виконання практичних завдань.

Тип заняття: вивчення нових знань.

Наочність: зразки пошитих блоків, інструкційні картки,  схеми.

Обладнання: голки, булавки, нитки, ножиці, клаптики різної фактури, лінійка, олівець.

Вікова категорія дітей 10-12 років

Хід заняття:

І. Організаційний момент:

1. Відмічаємо відсутніх.

2. Визначаємо чергових.

3. Перевіряємо готовність до заняття  та наявність спецодягу у вихованців.

ІІ. Перевірка раніше вивченого матеріалу:

Мотивація навчальної діяльності вихованців:

Час від часу перед кожною господинею постає проблема: куди подіти  одяг, який вийшов з моди, або, з якого виросли діти, клаптики тканини, стрічки, мереживо, тасьму. А можливостей для їх використання дуже багато. З них можна виготовити безліч  речей, які зроблять нашу оселю затишною і красивою. Створені вироби виконують не тільки декоративну (настінні панно, композиції), але й утилітарну функцію. (сумки, пледи, килимки, подушки, прихватки і тощо.)

Неповторного вигляду набуває одяг, оздоблений елементами техніки печворк: жилети, жакети, спідниці, головні убори. Залежно від того, які клаптики є під рукою, підбираються малюнки у вигляді орнаментів на заданому тлі, визначається певна кольорова гама і за допомогою зшивання створюється композиційний блок; з декількох блоків – композиція, виріб.

Для того, щоб успішно опанувати цю цікаву тему, потрібно дещо згадати:

Актуалізація опорних знань:

  1.       Які кольори (основні) ви знаєте? – червоний, синій, жовтий.
  2.       На які групи поділяються кольори? – теплі, холодні.
  3.       Як вони між собою поєднуються?
  4.       Як розташована поздовжня нитка в тканині?
  5.       Що таке спіткання?
  6.       Які ручні шви ви знаєте?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

Керівник гуртка:

Так що ж таке печворк? В перекладі з англійської – «робота з клаптиків». Безперечно, цей термін знайомий і асоціюється найчастіше з бабусиним рукоділлям. Але мало хто знайомий з історією цієї старовинної творчості, як і з його можливостями.  Унікальні клаптикові вироби зустрічалися у різних народів в різні часи.  Клаптикове  шиття зароджувалось і розвивалось незалежно у різних народів. Вік цього досить древнього ремесла визначити дуже складно, так як і визначити час, коли людина вперше виготовила тканину і одягла на себе зшиту одежу. У слов’ян  клаптикова мозаїка набула популярності завдяки економному використанню залишків тканин. Так, в селянських хатинах, з’являлися різнокольорові килимки, ковдри, подушки, одежа для дітей та ін., зроблені зі старих речей.  В Україні клаптикове шиття відоме як один з найцікавіших видів декоративно-прикладного мистецтва. Цим видом рукоділля залюбки займаються як дорослі жінки, так і дівчата. Робота з клаптиків досить цікава та захоплююча, але доволі кропітка та трудомістка. Різнобарв’я  кольорової гами клаптиків відкриває широкі можливості для творчості.

Під час  виконання виробів клаптиковою технікою використовують різні тканини і в одній композиції можна побачити тканини різних фактур. Але починати треба з х/б тканин, адже вони добре тримають форму, мають досить тісне переплетення ниток (ситець, сатин, бязь та ін).

Властивості тканини залежать не тільки від її фактури. В межах одного клаптика вони також різні. Так, в напрямку поздовжньої нитки тканина розтягується найменше, а під кутом 45° до поздовжньої – тягнеться дуже сильно.

Перед початком роботи тканини, які використовувались раніше, треба випрати і попрасувати. Якщо ви користуєтесь новою тканиною, - її треба декатирувати.

Декатировка – це  волого-теплова обробка тканини, при  якій нова тканина зменшується в розмірі (дає усадку).

     Наступний етап роботи – відбір кольорів.

     Основне правило відбору кольорів:

     Немає поганих кольорів, є погані кольорові сполучення.

     Різноманітність кольорів і відтінків може бути представлена у вигляді кольорового кола – від теплих тонів (червоний, помаранчевий, жовтий) до холодних (синій, блакитний, фіолетовий). Зелений колір вважається нейтральним.

Добре сполучаються кольори, що знаходяться навпроти один одного.    Вони називаються взаємодоповнюючими, бо,  находячись поряд, посилюють колір один одного: червоний + зелений, синій + зелений, синій + жовтий.

( Додаток 1). Якщо в кольорове коло вписати правильний трикутник, на його кутах з’являться кольори, що вдало поєднуються між собою.

(дивись додаток 1). На світлому тлі всі кольори темнішають, а на темному – навпаки, - світлішають.

ІV.  Закріплення вивченого матеріалу.

Перед тим, як перейти до практичної роботи, згадаємо, що таке печворк і які тканини для нього використовують?

Що таке «декатирування» тканини, для чого воно потрібне? Які кольори найліпше сполучаються поміж собою?

V. Демонстрація з поясненнями

Вступний  інструктаж.

Шиття  це кропітка робота. Від задуму до втілення проекту проходить чимало часу. Тому, щоб не втомлюватись під час роботи, потрібно дотримуватись санітарно-гігієнічних вимог (нагадуємо учням, як треба сидіти, з якого боку повинно падати світло, як тримати руки, на якій відстані від очей тримати роботу).

Поточний інструктаж.

 Роздаємо інструкційні картки з трьома варіантами. Найпростішим варіантом виконання блоку «колодязь» є третій. Пояснюємо послідовність виконання роботи,  нагадуємо правила техніки безпеки при роботі голкою та ножицями.

VІ. Практична робота

Починаємо роботу. Протягом виконання завдання згідно схем, перевіряємо правильність виконання трудових прийомів, акуратність, дотримання технологічної послідовності шиття та слідкуємо за дисципліною. Якщо у деяких учнів виникають питання, проблеми, проводимо індивідуальний інструктаж; якщо питання у декількох дітей  проводимо груповий інструктаж з демонстрацією послідовності пришивання на демонстраційних зразках. Вихованцям, які досить швидко виконують блок «колодязь» (третього варіанту-додаток 4) пропонується приступити до виконання більш складного другого варіанту (додаток 3).

Заключний інструктаж .

Після закінченню роботи разом з вихованцями аналізуємо виконання завдання, відмічаємо недоліки, кращі роботи, звертаємо увагу на творчі завдання.

VII. Підведення підсумків заняття.

В кінці заняття підводимо підсумки: аналізуємо типові помилки, даємо оцінку роботи кожному вихованцю, рекомендацію щодо покращення роботи деяких.

VІII. Домашнє завдання.

Домашнє завдання дається відповідно особливостям кожного вихованця. В зошит замальовується одна з трьох варіантів схем і пропонується розробити ескізи виробів побутового призначення (наволочку, серветку, сумочку, тощо) з використанням виконаного клаптикового блоку.

IX. Прибирання робочих місць.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

Схема кольорового кола з шести кольорів

 

 

 

 

                                                                                                                       Додаток 2

 

 

 

Схема виконання блоку «колодязь» (1 варіант)

 

 

 

 

                              

 

 

 

 

 

 

 

 

       Додаток 3

 

 

Схема виконання блоку «колодязь»(2 варіант)

 

 

 

                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                    Додаток  4

 

 

Схема виконання блоку «колодязь»(спрощений варіант)

 

 

                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунальний позашкільний навчальний заклад

Міський  палац  дитячо-юнацької  творчості  «Горицвіт»

 

 

 

 

 

План - конспект

гурткового заняття

 

 

Клаптикове шиття - невичерпне джерело творчості

 

 

 

 

                                                                                                       Підготувала:

                                                                                             Боброва В.А.                                                                                                                       

                                                                                             керівник гуртка  «Колаж»                                                                                                                                                                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кривий  Ріг

2014 р.

Дата, місце, час проведення: 13.02.2014, СП «Данко», 15.00 – 16.35

Тип заняття: Комбіноване.

Мета заняття:

-  ознайомити  з історією створення виробів з клаптиків, навчити вихованців  готувати тканину до роботи, підбирати за кольором «клапті"» виконувати розкрій деталей по шаблонам,  розкрити  послідовність з'єднання крою клаптикового виробу в єдиний блок, правильно і точно сполучати деталі крою клаптикового виробу за схемою.

- формувати практичні навички та вміння роботи з шаблонами виробів,  розвивати почуття кольору, забезпечити в ході заняття розвиток  творчих можливостей кожного вихованця.

- сприяти виховуванню естетичного смаку, точності  та акуратності  в роботі.

Обладнання  :

  • швацькі машини;
  • інструменти (голки, нитки, ножиці, лінійки, крейда);
  • матеріали (шматочки тканин різних кольорів і розмірів, кольорова тасьма);
  • шаблони викройок виробів;

Наочність:

  • таблиця кольорового шестисекторного кола;
  • карти інструкцій;
  • зразки готових виробів декоративно-прикладного мистецтва(серветка, прихватка, панно, ковдра);
  • виставка картин, зроблених учнями
  • презентація.

        Вікова категорія дітей: 12-14 років

Хід заняття:

I. Організаційний момент

  • вітання;
  • відмітити відсутніх учнів;
  • перевірка готовності учнів до заняття.

II. Повторення вивченого матеріалу з теми "Матеріалознавство"

Кросворди.

Керівник гуртка: На ваших столах знаходяться листочки з кросвордом. Знаючи вивчений матеріал з теми "Матеріалознавство", ви повинні розгадати цей кросворд і визначити ключове слово, яке визначить тему сьогоднішнього уроку. Кросворд складається з 8 питань. На цю роботу відводиться п'ять хвилин. Підсумки оцінки кросворду:

  • відповідь на 8 питань - 5 балів;
  • відповідь на 6,7 питань - 4 бали;
  • відповідь на 4,5 питання - 3 бали;
  • відповідь на 2,3 питання - 2 бали.

Працюємо по варіантах.

I варіант

Керівник гуртка: На ваших столах знаходяться листочки з кросвордом. Знаючи вивчений матеріал з теми "Матеріалознавство", ви повинні розгадати цей кросворд і визначити ключове слово, яке визначить тему сьогоднішнього уроку. Кросворд складається з 8 питань. На цю роботу відводиться п'ять хвилин. Підсумки оцінки кросворду:

  • відповідь на 8 питань - 5 балів;
  • відповідь на 6,7 питань - 4 бали;
  • відповідь на 4,5 питання - 3 бали;
  • відповідь на 2,3 питання - 2 бали.

Працюємо по варіантах.

I варіант

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Фахівець, працюючий на прядильній фабриці. (Крутильник).
  2. Один з видів первинної обробки текстильного волокна.                                                                                 (Сортування)
  3. Дефект тканини. (Зарубка)
  4. Властивість шовкової тканини на вигляд. (Блиск)
  5. Механічна властивість тканини. (Драпованість)
  6. Вид тваринного волокна. (Шерсть)
  7. Інструмент для розкрою тканини. (Ножиці)
  8. Нитки в тканини, що йдуть справа наліво. (Уток)

II варіант

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Інструменти для ручної роботи з тканиною. (Голка)
  2. Дефект тканини. (Потовщення)
  3. Фізична властивість тканини. (Пилеємність)
  4. Вид волокна тваринного походження. (Шовк)
  5. Вид первинної обробки текстильного волокна. (Сушка)
  6. Фахівець ткацької фабрики. (Ткаля)
  7. Процес обробного виробництва тканини. (Забарвлення)
  8. Технологічна властивість тканини. (Усадка)

 

ІІІ варіант

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Один з видів первинної обробки текстильного волокна. (Тріпленння)

  2. Дефект тканини. (Перекіс)  

  3. Властивість тканини на дотик. (Гладкість)

  4. Вид тваринного волокна. (Шовк)

  5. Фахівець, працюючий на прядильній фабриці. (Крутильник)

  6.  Механічна властивість тканини. (Міцність)

  7.  Нитки кромки тканини, що йдуть уподовж. (Основи)

  8.   Інструмент для побудови креслення. (Лінійка)

 (Після  закінченню часу вихованці здають кросворди)

Керівник гуртка: Дівчатка, давайте прочитаємо ключові слова, які ви відгадали. Яке ключове слово було у першого варіанту? У другого? У третього? Правильно в усіх вийшло слово "клаптик".

III. Вступний інструктаж.

Тому і тема сьогоднішнього уроку "Клаптикове шиття - невичерпне джерело творчості".

До сьогоднішнього уроку було дано завдання. Підготувати повідомлення про історію виникнення клаптикового шиття.

Зараз уважно послухайте розповідь і виконайте наступні завдання:

Варіант I. В ході розповіді запишіть нові для вас слова.

Варіант II. Відповісти на питання: в чому особливість появи клаптикового шиття?

Варіант III. Які вироби можна створювати з клаптів і для чого використати ці вироби?

Розповідь вихованців.

1 вихованка:

Зародилася клаптикова пластика в Англії, а потім поступово поширилася в Європі, Америці, Австрії і на Русі. Причиною появи своєрідного клаптикового  шиття стала бідність. Саме вона змушувала жінок із залишків старого одягу робити нову, а також створювати різні вироби навколишнього побуту.

У Росії клаптикове шиття стало активно розвиватися з середини XIX століття, коли широке поширення отримали бавовняні тканини фабричного виробництва. Клаптикове шиття зародилося і розвивалося в селянському середовищі.

Предмети сільського побуту були корисні і красиві(килимки - кругляшки, доріжки, виткані із смужок тканини) наповнювали побут і тішили око.

Серед міського населення вироби з клаптів довгий час вважалися ознаками бідності. І лише в 70-і роки XX століття, коли в моду увійшов фольклорний стиль, знову виник інтерес до клаптикового шиття.

2 вихованка:

Шиття з клаптів називають ще «клаптикова мозаїка» - вироби зібрані з кольорових клаптиків. Вони відрізняються художнім смаком, цілісністю композиції, декоративністю.

Клаптикові мозаїки - покривала, ковдри, фіранки, панно, серветки, килимки, доріжки прикрашають і зараз багато інтер'єрів житлового будинку, виставки декоративно-прикладної творчості.

Улюблене заняття клаптикових майстринь - прикраса інтер'єру кухні, дачного будиночка, виготовлення жіночого і навіть чоловічого одягу.

 Необхідно відмітити, що майстрині економлять найменші відходи тканин, частенько створюють вироби високого художнього рівня.

Керівник гуртка:: Хто відповість на поставлені питання?

1. Де зародилося клаптикове шиття?

2. Що стало причиною розвитку клаптикового шиття?

3. Як ще називають шиття з клаптиків?

4. Які вироби можна зібрати технікою  клаптикової  мозаїки

(Відповіді вихованців)

(Далі продовжує керівник гуртка.)

IV. Вивчення нового матеріалу

Керівник гуртка: Нині до шиття з клаптів відносяться як до виду мистецтва, яке неухильно росте. Все більше виставок різного рівня присвячується мистецтву роботи з текстильним клаптем.

Проводяться фестивалі, конкурси, виставки, майстер-класи. Створюються творчі об'єднання.

Подивіться на цю виставку картин, зроблену руками юних майстринь. Ці роботи брали участь в міських, обласних та Всеукраїнських виставках дитячої творчості і багато хто відмічений призовими місцями.

Сьогодні ми навчимося готувати тканину до роботи - декатирувати, підбирати клаптик за кольором, викроювати деталі виробу по шаблонах; точно сполучати їх в єдиний блок. Але найголовніша  умова нашого успіху  -точність, акуратність, правильна послідовність збору усього блоку, усидливість і, звичайно, працьовитість.

Перш ніж почати роботу необхідно виконати матеріал вивчений раніше  по темі «Основи колірної грамоти» і дайте відповідь на питання.

  • Варіант №1. Які основні властивості кольору ви знаєте?
  • Варіант №2. Яку роль в роботі з кольором грає колірний круг?
  • Варіант №3. Що розуміється під просторовим змішенням кольорів?

(Відповіді учнів)

Керівник гуртка: Техніка клаптикового шиття включає декілька її видів. До них відносяться:

  • шиття з квадратиків;
  • шиття із смужок;
  • шиття з трикутників.

Ось подивіться на ці зразки готових виробів, виконані в клаптиковій техніці.

(Перегляд виробів  з книги "Клаптикове  шиття" – автор Лариса Банакіна )

Завдання. Проглянувши зразки робіт, виберіть, яким видом ви сьогодні займетеся під час самостійної практичної роботи.

а) Це шиття з квадратиків, його часто застосовують в дрібному мозаїчному складанні,  при  з'єднанні квадратних блоків з клаптиковим  візерунком в полотно ковдра, серветки.

Ви спробуєте відпрацювати сьогодні навички цього способу складання на прикладі візерунка з дев'яти квадратиків двох кольорів, які поєднуються в колірному колі, розташованих в шаховому порядку (малюнок 1)          

Малюнок 1

http://festival.1september.ru/2004_2005/articles/210856/img1.jpg

б) Набір з трикутників часто включають в мозаїчний візерунок. Відпрацювавши прийоми збору трикутників, ви зможете виконати багато традиційних візерунків і самостійно розробити свій неповторний орнамент(візерунок).

Нескладний клаптиковий візерунок здатний перетворити простий шматок тканини на прекрасну скатертину, здатну прикрасити будь-який інтер'єр житлового будинку.

Малюнок 2.

http://festival.1september.ru/2004_2005/articles/210856/img2.jpg

 в) Шиття зі смужок.

Це один з найпростіших способів клаптикового шиття - складання полотна зі смужок, викроєних по пайовій нитці. Виконати цю модель легко зможе початкуюча "ганчірниця" ( малюнок 3).

 

 

 

Малюнок 3

img3.jpg (31187 bytes) 

Питання: Які геометричні фігури використовуються в клаптиковому шитті? Де застосовують симетрію при розкрою тканини?

Подивившись зразки готових виробів, я прошу вас зайняти місця по творчих групах виконання виробів(кому що подобається).

  • Група № 1 - виготовлення виробів з квадратиків.
  • Група № 2 - виготовлення виробів з трикутників.
  • Група № 3 - виготовлення виробів із смужок.

(Посадка учнів по творчих групах)

(Перед практичною роботою учні записують нові слова з дошки, з якими познайомилися під час  вивченні нового матеріалу. Керівник гуртка пояснює їх написання і значення.)

Керівник гуртка: Дівчатка, поповнимо наш словник уроку : декатирування, ганчірниця, орнамент, композиція, клаптикова мозаїка, блок.

Словник заняття: декатирування, ганчірниця, орнамент, композиція, клаптикова мозаїка, блок.

V. Практична робота

Керівник гуртка: На ваших столах знаходяться карти інструкцій і пам'ятки послідовності виконання практичної роботи.

  1. Уважно прочитайте їх. Що вам незрозуміло? (Учні читають карти інструкцій і пам'ятки)
  2. Попередження про можливі помилки.

Керівник гуртка: Щоб ваш виріб вийшов красивим, і ви не припустили помилки у виконанні практичної роботи, запам'ятаєте наступне:

  •       відповідно підбирайте колір тканини,  пам'ятайте колірне поєднання,  структуру тканини, малюнок;
  •       перед шитвом клаптики добре продекатирувати;
  •       вирізуючи деталі по шаблонах, зверніть увагу на напрям ниток основи в тканини, на симетричність парних деталей;
  •       приступаючи до роботи, не поспішайте  розпочинати з великих, трудомістких виробів, спробуйте  свої сили і наберіться  досвіду на виготовленні невеликих, нескладних виробів;
  •       зверніть особливу увагу на технічні умови виконання роботи. 

Повторення правил техніки безпеки:

  1. Ножиці під час роботи класти праворуч, кільцями до себе, щоб не уколотися об їх гострі кінці. Леза ножиць в неробочому стані мають бути зімкнені.
  2. Стежити, щоб ножиці не падали на підлогу, оскільки при падінні вони можуть поранити тебе і твого товариша.
  3. Передавати ножиці кільцями вперед із зімкнутими лезами
  4. Шити  з наперстником, щоб уникнути проколу пальця.
  5. Під час роботи не можна уколювати голки і шпильки  в одяг, в стіл або випадкові предмети. Їх потрібно уколювати в спеціальну подушечку.
  6. Не можна перекушувати нитку зубами, оскільки можна поранити зуби.
  7. Зламану голку слід віддати керівникові.
  8. При вмиканні  і вимиканні праски в розетки, братися за вилку, а не за шнур.
  9. Не відволікатися під час  роботи праскою. Не залишати її включеною  в мережу без нагляду.
  10. Стежити за нормальною роботою праски. При виявленні  несправності негайно відключити її з мережі і повідомити викладача.
  11. Після закінчення роботи, праску вимкнути з електромережі, дати їй повністю охолодитися, потім акуратно намотати шнур на ручку праски. Зберігати праску у вертикальному положенні в сухому місці.

Керівник гуртка: Зараз виконаємо само- і взаємоперевірку правил техніки безпеки під час роботи з голкою, ножицями, електропраскою і швацькою машиною.

Отже, за справу, мої юні дбайливі «хазяєчки-ганчірниці».

Самостійна робота вихованців

 VI. Поточний інструктаж

а) Цільові обходи робочих місць учнів:

  • організація робочого місця, культура праці;
  • дотримання правил техніки безпеки;
  • правильність виконання прийомів і якість роботи;
  • міра самостійності;
  • правильність використання технологічної документації.

б) Через 15 хвилин самостійної роботи проводиться фізхвилинка з метою попередження сколіозу, зняття втоми і напруги пальців рук. Фізхвилинку проводять чергові, а потім продовження самостійної роботи.

в) Виставка робіт вихованців. Рефлексія. (Вихованці підводять підсумки своєї роботи індивідуально і в групах, роблять само- і взаємоперевірку. Виставляють оцінки в оцінну картку)

г) Звіт груп про виконану роботу. Повідомлення оцінок само- і взаємоконтролю. (Виставляння оцінок на дошці  творчим бригадам)

VII. Завершальний інструктаж

Керівник гуртка проводить аналіз виконання самостійної практичної роботи учнів.

  • показ кращих естетично виконаних робіт;
  • аналіз допущених помилок (якщо вони є) у групах і індивідуально;

VIII. Домашнє завдання

Продумати творчий проект виконання виробу з клаптикового шиття для інтер'єру свого дому, нашого кабінету або роботу на міську виставку дитячої творчості.

 IX. Підсумок заняття

Чому ви сьогодні навчилися? Що нового дізналися на уроці?

 

 

 

 

 

Л І Т Е Р А Т У Р А

  1. Авксентьева О. Г., Авдеева I. Д. Українська іграшка. — К.: Мистец­тво, 1973.
  2. Борецька Є. Я., Малюга П. М. Технологія виготовлення легкого жіно­чого та дитячого одягу. — 2-ге вид., стереотип. — К.: Вища школа, 1992.
  3. Биковська О.В., Лихота С.О. та ін.. / Програми з позашкільної освіти – К: Грамота, 2007- Вип. 1,2,3.
  4. Дараева Ю.В.  / Лоскутное шитье – м.: Итерна, 2009-224 с.: ил. –  (Красота в твоих руках).
  5. Декоративно-ужиткове мистецтво: Словник. /За заг. ред. Я. П. Запас­ка. — Львів: Афіша, 2000. — Т. 1-2.
  6. Денисова Л.Ф. « АСТ» - Пресс книга « Изысканый лоскут», 2001.
  7. Горобець I. Твої іграшки. — К.: Веселка, 1970.
  8. Журнал  « Золушка шьет» ( волшебный пэчворк), спец. выпуск, 2004 г., № 48.

1

 

doc
Додано
23 березня 2018
Переглядів
4749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку