Тема: ПРОДУКТИ ХАРЧУВАННЯ, ЇХНІЙ СКЛАД
Мета:
Обладнання, матеріали та наочність: картки із зображенням продуктів харчування, склянки, столові ложки, відерця з водою.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Учитель. Доброго дня, діти! Сьогодні під час заняття ми з вами вирушимо в цікаву подорож. А щоб вона була саме такою і ви впевнено почувалися, це заняття потрібно звільнити від страху: ніхто нікого й нічого не боїться, ніхто нікого не лякає, на занятті в нас має панувати атмосфера абсолютної довіри.
Давайте один одному всміхнемось
Й натхнення з усмішки зачерпнемо,
Із настроєм почнемо працювати
Та перешкоди будь-які долати!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель висловлює сподівання, що тепер учні зможуть швидко й правильно дати правильні відповіді на запропоновані питання.
Учитель. До машин належать і автомобілі. А чи може автомобіль зрушити з місця без палива? (Ні)
Правильне харчування — перший ключ до здоров’я і доброго самопочуття, без яких важко досягнути максимальної працездатності.
Давньогрецькому філософу Сократу належить вислів: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити».
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель
Аби своє життя розумно проживати,
Слід два важливі правила постійно пам’ятати:
Ніж їсти, що завгодно, побудь голодним ти,
Ніж бути з кепським другом, побудь на самоті.
Омар Хайям
харчування?
На цьому уроці ми з вами впевнимося, що якість життя можливо покращити завдяки правильному харчуванню. Рушаймо в подорож країною Victus. Ця країна розташована зовсім недалечко, а її мешканців ми зустрічаємо повсякчас. Вони допомагають кожному мати гарне самопочуття, бути бадьорим та енергійним, тобто бути здоровим. Але, якщо неправильно з ними поводитись, то вони можуть нашкодити організмові й навіть викликати хвороби. Що ж це
за загадкова країна? Відповідь криється у її назві: Victus. у перекладі з латинської — «продукти харчування».
Тема уроку — «Продукти харчування, їхній склад або подорож країною Victus.».
То ж наш девіз життя:
«Перш ніж за стіл мені сісти
Я подумаю, що краще їсти».
VІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Ми — те, що ми їмо.
Поль Брегг
Учитель. Кожен живий організм у процесі життєдіяльності безперервно витрачає речовини, які входять до його складу. Значна частина цих речовин «спалюється» (окислюється) в організмі, внаслідок чого вивільняється енергія. Цю енергію організм використовує для підтримки постійної температури тіла, для забезпечення нормальної діяльності внутрішніх органів (серця, дихального апарату, органів кровообігу, нервової системи і так далі), і особливо для виконання фізичної роботи.
Енергія виробляється організмом людини із їжі. Дитячий організм відрізняється від дорослого швидким розвитком, формуванням органів та систем. Цими фізіологічними особливостями викликані потреби дітей у поживних речовинах та енергії. У свою чергу, високі потреби в поживних речовинах та енергії на одиницю маси тіла дітей потребують правильного добору харчових продуктів та їх співвідношення.
Наша їжа містить основні харчові речовини: білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини та воду.
Білки — основний пластичний матеріал, з якого організм будує свої клітини і тканини. Якщо в організмі недостатньо білка, то дитина може відставати у рості або мати недостатню масу тіла, зменшується стійкість організму до інфекцій, дитина часто хворіє на респіраторні захворювання.
Негативно впливає на організм не тільки мала кількість білка, але і його надлишок. Це спричиняє схильність до алергічних захворювань. Чим менший вік дитини, тим вища потреба у білках на 1 кг маси тіла: від 3-7 років — 3-3,5 г, від 8-12 років — 2,5-3 г, старші
Важливе значення в харчуванні дітей мають жири. Вони забезпечують енергетичні витрати, сприяють кращому засвоєнню білків, вітамінів. Недостатня кількість жирів негативно впливає на стан організму; уповільнює ріст і розвиток, зменшує опір інфекціям, з’являються запалення на шкірі. Надмірне вживання жирів також негативно впливає на організм. Надлишок жирів знижує засвоюваність їжі, зокрема білків, а також призводить до утворення в організмі великої кількості отруйних речовин.
Норма споживання жирів на добу: 90-100 г (з них 1/3 частина має надходити з рослин).
До основних харчових речовин належать і вуглеводи. Вони є головним джерелом енергії і сприяють перетравленню та засвоєнню жирів і білків. За недостатнього надходження вуглеводів з їжею порушується засвоєння інших харчових речовин (білків та жирів), погіршується травлення. Надлишок вуглеводів також шкідливо впливає на стан організму; виникає прискорене утворення жиру, знижується опір дитячого організму до захворювань, виникають алергічні реакції.
До вуглеводів відносять глюкозу, фруктозу, цукор (сахарозу), крохмаль. У шкільному віці за добу рекомендується вживати 290-340 г вуглеводів. Вуглеводи витрачаються на роботу м’язів (фізична праця, рух, дихання, робота серця та інше).
Співвідношення білків до жирів і вуглеводів у раціоні:
У їжі, яку вживає дитина, обов’язково повинні бути мінеральні речовини, які входять до складу клітин та тканин. Вони потрібні дитині для правильного росту і розвитку кісткової, м’язової тканин, кровотворної і нервової систем.
Серед мінеральних речовин особливе значення має кальцій, який бере активну участь в утворенні кісткової тканини та зубів. Він необхідний для правильного функціонування нервової та м’язової систем. Кальцій бере участь у процесах зсідання крові.
Організму дитини також необхідний фосфор.
Залізо є складником гемоглобіну.
Магній також необхідний для зміцнення кісткової тканини. Якщо його недостатньо, погіршується засвоєння їжі.
Дуже важливим є надходження до організму солей натрію та калію. Ці елементи регулюють водно-сольовий обмін.
У харчових продуктах натрію мало, тому його вводять з кухонною сіллю.
До складу їжі дитини повинні входити і мікроелементи — речовини, що містяться в організмі в незначних кількостях, але необхідні для його життєдіяльності. Це мідь, цинк, марганець, кобальт, фтор, йод. На мікроелементи багата печінка, яєчний жовток, овочі. Мідь і кобальт беруть участь у кровотворенні.
Йод необхідний для діяльності щитовидної залози. У разі недостатнього надходження йоду в організм розвивається зоб, погіршується розумова діяльність.
Фтор бере участь у формуванні зубів і кісткового скелету, міститься у питній воді. Загальна добова потреба організму дорослої людини в мінеральних речовинах — 13,6-21 г. При цьому важливе правильне співвідношення мінеральних речовин у їжі. Так, співвідношення кальцію, фосфору і магнію у харчуванні повинно бути 1:1,5:0,5. Найсприятливіше воно в молоці, буряках, капусті, цибулі, менш сприятливе — у крупах, м’ясі, рибі, макаронах.
Для підтримування в організмі кислотно-лужної рівноваги необхідно правильно поєднувати у харчуванні продукти, що містять мінеральні речовини лужної дії (кальцій, магній, натрій), на які багаті молоко, овочі, фрукти, картопля, і кислотної (фосфор, сірка, хлор), що характерно для м’яса, риби, яєць, хліба, круп.
Мінерали потрібні для життєдіяльності організму, вони беруть участь у багатьох процесах:
Велике значення в харчуванні дітей мають вітаміни, які є регуляторами обмінних процесів в організмі. Вони відіграють велику роль у підвищенні опору захворюванням, тісно пов’язані з процесами росту й розвитку. Вітаміни частково утворюються в організмі або надходять з їжею. Безпосереднє значення для здоров’я людини мають близько 20 вітамінів. Нестача хоча б одного з вітамінів призводить до серйозних порушень в організмі, такі стани називають авітамінозами. Вітаміни А, С, Д, Е, РР і групи В регулюють процес обміну речовин, підвищують працездатність, опір організму різним захворюванням, знижують стомлюваність. Основне джерело — молочні продукти, яйця, жири, крупи, хліб, сирі овочі, ягоди й фрукти.
Слово «вітамін» вигадав американський біохімік Казимир Функ. Він відкрив, що речовина «амін», котра міститься в оболонці рисового зернятка, життєво необхідна людині. З’єднавши уііа (що в перекладі з латинської значить «життя») з «амін», дістав слово «вітамін».
(Інсценування «У гості до нас завітали вітаміни». Презентація вітамінів.)
Учитель. Важливу роль в організмі дитини відіграє вода. Усі процеси обміну речовин, що відбуваються в організмі, можливі тільки за участі води, завдяки розчиненню в ній багатьох хімічних сполук. Вода необхідна для видалення кінцевих продуктів обміну. Жодна жива клітина, жоден живий організм не може існувати без води. Вода входить до складу усіх органів і тканин людського тіла. Кров містить близько 80 % води. Усі процеси в організмі пов’язані з наявністю води, з розчинними в ній речовинами. Відомо, що людина може існувати тривалий час (понад місяць) без їжі, але за відсутності води людина гине через декілька днів. Необхідна кількість води на добу в середньому дорівнює 2-2,5 л.
Для дитини шкідливі як надлишок, так і недостатня кількість води. За надлишкового вживання рідини набрякають клітини і тканини, виникає додаткове навантаження на серцево-судинну систему, нирки. Недостатня кількість води в організмі дитини призводить до згущення крові, підвищення температури, порушення травлення. У шкільному віці для здорових дітей добова потреба у воді становить приблизно 8 г на 1 кг дитини.
Фізкультхвилинка
Учні поділяються на команди. Кожній команді потрібно заповнити склянку водою, яку по черзі вони переноситимуть столовою ложкою з відерця, що розташоване на певній відстані.
Учитель. Білки, жири, вуглеводи — це ніби паливо для нашого організму, без якого він не може рости, виконувати свої функції. Під час засвоєння будь-якого харчового продукту виділяється певна кількість енергії. Вона становить його енергетичну цінність. Цю енергію вимірюють у калоріях (кал) або кілокалоріях (ккал).
Якою має бути калорійність добового раціону для підлітків 11-12 років? За підрахунками вчених, вона має становити 2350-2750 ккал. Скільки при цьому потрібно щодня вживати білків, жирів, вуглеводів? Доведено, що для 11-12-річних дівчаток і хлопчиків продукти харчування мають містити: білків — 96 г, жирів — 96 г, вуглеводів — 382 г. Білки та жири є тваринного й рослинного походження, їхнє співвідношення має становити відповідно 60 і 40 %.
Часто ми чуємо від лікарів, учителів, батьків, що діти порушують режим харчування або не дотримують його.
Що називають режимом харчування та яким він має бути?
До режиму харчування входять:
Режимом визначається продуктовий набір та кількість їжі на сніданок, другий сніданок, обід, полуденок, вечерю. Інтервали між їжею та витрачений на неї час теж визначаються режимом.
Як правильно розподіляти їжу за калорійністю протягом дня
Учитель. На перший сніданок має припадати 20-25 % добового раціону, на другий сніданок — 10 %, на обід — 40 %, на підвечірок — 5-10 %, на вечерю — 10-15 %.
Харчуватися слід регулярно, поєднуючи ситний сніданок з поживним обідом і легкою вечерею. Бажано привчити себе до другого сніданку та підвечірку з фруктів і бутерброда з чаєм. Не варто втамовувати голод солодощами і солодкою водою.
На сніданок рекомендується їсти продукти, багаті на білки та клітковину. Це можуть бути яйця, пластівці для сніданку, мюслі, вівсяна каша. Якщо додати до пластівців мед, окрім клітковини, організм отримає необхідну йому глюкозу.
Продукти, які містять білки тваринного походження, краще їсти в першій половині дня. Перед сном не бажано вживати продукти, що перевантажують шлунок і порушують сон. Найкраще вечеряти стравами з кисломолочних та молочних продуктів, овочами, фруктами. Добре їсти продукти, багаті на крохмаль: макарони, рис, картоплю. Вони допоможуть спокійно заснути. Какао, кава, шоколад збуджують нервову систему, тому їх бажано вживати у першій половині дня. Не забувайте і про те, що овочі, фрукти, кефір мають сечогінну дію. Тож вечеряти варто не пізніше ніж за дві години до сну.
За своєї недбалості ми недоїдаємо овочі і фрукти, які маємо вдома. Чому нема щоденно на нашому столі моркви, капусти, горіхів, столового буряка, яблук, перцю, цибулі, часнику? Адже морква — це пам’ять, розум дітей. Вона покращує обмінні процес мозку. Сприяє підвищенню працездатності.
Покращує розумові здібності дітей капуста, чорниці, цибуля, горіхи, кмин. Горіхи впливають не тільки на розумові процеси, але і підвищують імунітет до захворювань. Щоденно треба з’їдати 4-5 горіхів. Столовий буряк містить багато заліза, що входить до складу гемоглобіну крові.
На наших столах сьогодні з’являється дедалі більше заморських овочів і фруктів. Проте медики рекомендують не зловживати ними, бо наш організм генетично запрограмований на місцеву їжу. Завжди намагайтеся їсти продукти, багаті на клітковину.
Вибирайте свіжі овочі та фрукти, хліб грубого помелу, горіхи, боби. Помірно вживайте м’ясо, молоко, сир і яйця, зрідка дозволяйте собі солодощі.
Дотримуйте цих правил, і тоді мешканці країни Уісіиз завжди допомагатимуть вам.
VШ. ОСМИСЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
I варіант
Робота з робочими зошитами для учнів (робота в групах)
Учні складають правила харчування, аналізуючи поради мешканців країни Vіс^и8 (приказки).
Правило: «Харчуватися треба регулярно, не менше 4-5 разів на день, в один і той самий час».
Правило: «Їжу слід приймати спокійно, не поспішаючи».
II варіант
Гра з використанням карток із зображенням продуктів
Завдання. Уявіть, що ви зараз підете до магазину, де вам необхідно «купити» три корисні продукти, але з такою умовою, щоб один з них містив багато білків, інший — жирів, третій — вуглеводів, мінеральних речовин, вітамінів.
Учні розказують, чому саме вибрали ці продукти та для яких страв вони їх придбали.
ІХ.ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА «ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРОДУКТАМИ — ОСНОВНИМИ ПОСТАЧАЛЬНИКАМИ БІЛКІВ, ЖИРІВ, ВУГЛЕВОДІВ, МІНЕРАЛЬНИХ СОЛЕЙ, ВІТАМІНІВ»
Послідовність виконання роботи
Рис. 59. Мешканці країни
2. Ознайомтеся з наданим текстом і таблицею «Вміст вітамінів у продуктах харчування» (див. додатковий матеріал до уроку). Випишіть з наданого тексту продукти харчування, багаті на хімічні елементи і вітаміни, які необхідні для функціонування організму та заповніть таблицю:
Під час подорожі країною Уісґи: мені відкрились:
XI.МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
XII.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Знайти прислів’я і приказки, у яких згадані мешканці країни продукти харчування). Високий рівень: створюємо проект «Здорове харчування». Разом із батьками піти до магазину, відібрати корисні продукти для приготування страв. Пояснити, чому ви вибрали саме ці продукти, чим вони корисні.
XIII.ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ
МАТЕРІЛИ ДО ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
Продукти — основні постачальники білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей, вітамінів»
Солі кальцію (Са) містяться в багатьох продуктах харчування, як рослинного, так і тваринного походження. Дуже багато кальцію в молоці (1 %-ї жирності), твердому швейцарському і плавленому сирі, йогурті та інших молочнокислих продуктах, курячих яйцях, крупах та овочах. З овочів, що містять високу концентрацію кальцію, можна відзначити селеру, салат, цибулю, зелені оливки. Серед фруктів найбільший вміст кальцію відзначається в куразі, інжирі і родзинках. Серед горіхів і бобових — в кунжуті, мигдалі, сушених соєвих бобах. Високий вміст кальцію у в’яленій рибі з кістками, а також у сардинах (з кістками).
Залізо (Ге). З’єднання заліза є необхідною складовою частиною багатьох тканин організму. Значна кількість заліза міститься в червоних кров’яних тільцях (еритроцитах), цей елемент також входить до складу деяких життєвоважливих ферментів. Добова потреба організму дорослої людини в залізі становить 15-18 мг. Недолік заліза призводить до розвитку недокрів’я.
Залізо міститься в м’ясі риби, птиці, свинині, яловичині, хлібі, гречаній крупі, гранатах, а також у багатьох інших овочах і фруктах.
Солі натрію та калію (К). Ці елементи регулюють водно- сольовий обмін. Калій міститься в овочах, фруктах, молоці, м’ясі, сушених плодах (курага, урюк, чорнослив, родзинки), рибі, шпинаті, борошні, крупах. У харчових продуктах натрію мало, тому його вводять з кухонною сіллю.
Магній (Мд). Цей елемент відіграє велику роль у мінеральному обміні. Обмін його солей пов’язаний з обміном фосфору і кальцію. Солі магнію беруть участь у хімічних перетвореннях з’єднань фосфору, активізують ферменти. Магній сприяє зміцненню кісткової системи, благотворно впливає на стан м’язової і нервової систем. Зокрема, наявність магнію в організмі в достатній кількості істотно знижує ризик розвитку серцево-судинних захворювань.
Добова норма споживання магнію дорослою людиною становить 200-300 мг. Основні джерела елемента — хліб з борошна грубого помелу, крупи, бобові, картоплю, зелені овочеві культури, горіхи, молоко, а також спеціалізована мінеральна вода з високим вмістом магнію.
Вітамін А (ретинол) і каротин. Цей вітамін бере участь у багатьох видах обміну речовин. Він необхідний для здоров’я очей, оскільки впливає на слизову оболонку і забезпечує нормальні процеси зору. Бере участь в утворенні світлочутливого речовини сітківки очей, грає важливу роль у забезпеченні нічного і сутінкового зору. Нестача вітаміну може призвести до погіршення зору, в першу чергу втрачається здатність бачити в сутінках, розвивається куряча сліпота. Денний зір також погіршується: звужується поле зору і порушується здатність розрізняти кольори.
Крім того, вітамін А важливий для імунологічних процесів: він сприяє відновленню слизових оболонок всього організму (особливо після їх поразки), а також стимулює регенерацію шкірних покривів. Вітамін А сприяє нейтралізації вільних радикалів, які дуже небезпечні для організму людини, оскільки руйнівно діють на слизову оболонку. Пошкодження ж слизової роблять її більш уразливою для проникнення в організм бактеріальних і вірусних інфекцій. Виходячи з цього слід зробити висновок, що для збереження здоров’я очей, підтримання імунної системи організму вітамін А вкрай необхідний. Вітамін А міститься в основному в продуктах тваринного походження: свинячій, яловичій печінці та печінці риб, молоці, вершковому маслі, сирах, курячих яйцях і риб’ячому жирі. Концентрація вітаміну в молоці влітку значно вище, ніж взимку, оскільки в літню пору року в кормах тварин міститься більше каротину — провітаміну А.
У рослинних продуктах міститься тільки каротин, який, потрапляючи в організм людини, переробляється на вітамін А. Дуже багато каротину в моркві і в усіх інших овочах і фруктах червоного і оранжевого кольору: томатах, червоному солодкому перці, куразі, абрикосах, ягодах обліпихи та ін. В зеленому салаті, капусті, зеленому горошку, зелені цибулі і петрушки також міститься провітамін А, але в цих овочах його зміст набагато нижче, ніж у перерахованих вище.
Вітамін А належить до групи жиророзчинних вітамінів, тому він набагато швидше і краще засвоюється разом із жирами. Рекомендується вживати овочі, насичені вітаміном А, разом з жирною їжею, що істотно допомагає в короткий термін заповнити дефіцит вітаміну в організмі. Можна поєднувати моркву, наприклад, зі сметаною або рослинним маслом, подавати у вигляді гарніру до м’ясної страви та ін.
Вітамін В2 (тіамін). Тіамін, поряд з марганцем та деякими протеїнами, бере участь в основних обмінних процесах, а також у кровотворенні. Він підтримує здоров’я шкірного покриву і слизових оболонок організму. Цей вітамін є складовою частиною ферментів, сприяє виробленню дуже важливих для нашого організму гормонів. Він забезпечує надходження глюкози до нервових закінчень і мозку, сприяє скоординованого взаємодії всіх нервових вузлів, добре впливає на роботу нервової системи. Гіповітаміноз В2 проявляється слабкістю м’язів, болями в ногах, ослабленою увагою, підвищеною дратівливістю.
У разі сильної недостачі вітаміну В1 може розвинутися поліневрит — множинне запалення нервових стовбурів. Це захворювання, яке носить також назву «бери-бери», розвивається за тривалого одноманітного харчування зерновими продуктами (звільненими від зовнішніх оболонок зерна), а також під час вживання рису як основного продукту харчування. Добова норма споживання цього вітаміну для дорослої людини становить 1,5 мг. У разі напруженої фізичної і нервово-психічної діяльності потреба організму в цьому вітаміні збільшується.
Тіамін міститься в продуктах і рослинного, і тваринного походження. Значна кількість В1 міститься в хлібних виробах з борошна грубого помелу, особливо з висівок. Досить висока концентрація тіаміну відзначається в крупах, горосі, квасолі, а також м’ясі (особливо в нежирних сортах свинини і субпродуктах). Багато вітаміну в горіхах, пивних і пекарських дріжджах. За необхідності додаткову вітамінізацію проводять за рахунок прийому синтетичних препаратів вітаміну В1.
Вітамін Е (токоферол). Цей вітамін захищає клітини організму від вільних радикалів, сприяє знешкодженню (інактивації) продуктів обміну речовин. Він нормалізує діяльність м’язової системи, запобігає м’язовій слабкості і стомленню. Завдяки його впливу знижується інтенсивність запальних процесів (антиоксидантна дія) і поліпшується зір. Токоферол тісно пов’язаний з функцією ендокринної системи, особливо статевих залоз, щитовидної залози, гіпофіза.
Добова норма споживання вітаміну дорослою людиною становить 20 мг. Міститься вітамін Е в продуктах рослинного і тваринного походження. У великій кількості вітамін присутній у рослинних оліях (особливо в соняшниковій, бавовняному і соєвому). Багато токоферолу в пророщеної пшениці й злакових культурах. В овочах, молоці, вершковому маслі, бобових, курячих яйцях, м’ясі та рибі вміст вітаміну невелике, хоча у разі щоденного вживання того чи іншого продукту цілком можливо забезпечити організм токоферолом.
Вітамін D (кальциферол). Цей вітамін впливає на мінеральний обмін, забезпечує процес всмоктування кальцію і фосфору в кишечнику, сприяє відкладенню кальцію в кісткових тканинах. Вітамін ^ вкрай важливий для профілактики рахіту у дітей. В організмі людини він утворюється у разі опромінення сонцем.
Добова норма споживання вітаміну дорослою людиною становить 0,005 мг. Дефіцит вітаміну виникає внаслідок відсутності ультрафіолетового опромінення, під час роботи в умовах полярної ночі. Міститься вітамін виключно в продуктах тваринного походження: сметані, вершках, молоці, яйцях, печінці тріски і тунця, а також у деяких інших морепродуктах.
Вміст вітамінів у продуктах харчування (з розрахунку на 100 г продукту)
Назва продуктів |
Вітаміни (мг) |
|||||
каротин |
А |
В1 |
В2 |
РР |
С |
|
Варена ковбаса |
— |
— |
0,25 |
0,20 |
2,50 |
— |
Яйце |
— |
0,35 |
0,07 |
0,44 |
0,20 |
— |
Тріска |
— |
0,01 |
0,09 |
0,16 |
2,30 |
— |
Короп |
— |
0,02 |
0,14 |
0,13 |
1,50 |
— |
Молочні продукти: молоко |
— |
0,02 |
0,02 |
0,13 |
0,10 |
0,6 |
Сметана (10 %-ї жирності) |
— |
0,06 |
0,03 |
0,10 |
0,15 |
0,5 |
Банани |
0,12 |
— |
0,04 |
0,05 |
0,6 |
10 |
Апельсини |
0.05 |
— |
0,04 |
0,03 |
0,20 |
60 |
Кавуни |
0,1 |
— |
0,04 |
0,03 |
0,24 |
7 |
Журавлина |
— |
— |
0,02 |
0,02 |
0,15 |
15 |
Чорна смородина |
0,10 |
— |
0,02 |
0,02 |
0,30 |
200 |
Солодке: харчовий цукор |
— |
— |
— |
— |
— |
— |
Тістечко з кремом |
— |
0,15 |
0,04 |
0,05 |
0.50 |
— |
Сир російський |
— |
0,26 |
0,04 |
0,30 |
0,30 |
1,5 |
Морозиво |
— |
0,04 |
0,03 |
0,20 |
0,05 |
0,6 |
Борошняні вироби і крупи: чорний хліб |
|
|
0,18 |
0,11 |
0,67 |
|
Білий хліб |
— |
— |
0,16 |
0,08 |
1,60 |
— |
Борошно (будь-яке) |
— |
— |
0,17 |
0,08 |
1,20 |
— |
Вершкові сухарі |
— |
— |
0,12 |
0,08 |
1,07 |
— |
Рисова крупа |
— |
— |
0,08 |
0,04 |
1,60 |
— |
Гречка |
— |
— |
0,53 |
0,20 |
4,20 |
— |
Пшоно |
— |
— |
0,62 |
0,04 |
1,55 |
— |
Назва продуктів |
Вітаміни (мг) |
|||||
каротин |
А |
В1 |
В2 |
РР |
С |
|
Картопля |
0,02 |
— |
0,12 |
0,05 |
0,90 |
20 |
Буряк |
0,01 |
— |
0,02 |
0,04 |
0,20 |
10 |
Морква |
9,0 |
— |
0,06 |
0,07 |
1,0 |
5 |
Кабачки |
0,03 |
— |
0,03 |
0,03 |
0,60 |
15 |
Капуста |
0,02 |
— |
0,06 |
0,05 |
0,40 |
50 |
Цибуля |
— |
— |
0,05 |
0,02 |
0,20 |
10 |
Кріп |
1,0 |
— |
0,03 |
0,10 |
0,60 |
100 |
Петрушка |
1,70 |
— |
0,05 |
0,05 |
0,70 |
150 |
Щавель |
2,5 |
— |
0,20 |
0,10 |
0,30 |
43 |
Фрукти та ягоди: виноград |
|
|
0,05 |
0,02 |
0,30 |
6 |
Яблука |
0,03 |
— |
0,01 |
0,03 |
0,30 |
13 |
Вміст мінеральних речовин у продуктах харчування (з розрахунку на 100 г продукту)
Назва продуктів |
№ (мг) |
К (мг) |
Са (мг) |
М’ясні та рибні продукти: яловичина |
60 |
315 |
9 |
М’ясо курки |
110 |
194 |
16 |
Варена ковбаса |
1000 |
250 |
10 |
Яйце |
71 |
153 |
55 |
Тріска |
78 |
338 |
39 |
Короп |
— |
101 |
12 |
Молочні продукти: Молоко |
50 |
146 |
121 |
Сметана (10 °%-ї жирності) |
50 |
124 |
90 |
Сир (нежирний) |
44 |
115 |
176 |
Вершкове масло |
81 |
26 |
24 |
Сир російський |
1000 |
116 |
1000 |
Назва продуктів |
№ (мг) |
К (мг) |
Са (мг) |
Морозиво |
50 |
156 |
148 |
Борошняні вироби і крупи: чорний хліб |
580 |
200 |
40 |
Білий хліб |
370 |
130 |
25 |
Борошно (будь-яке) |
10 |
120 |
18 |
Вершкові сухарі |
300 |
110 |
24 |
Рисова крупа |
26 |
54 |
24 |
Гречка |
— |
167 |
70 |
Пшоно |
40 |
200 |
27 |
Овочі: картопля |
28 |
568 |
10 |
Буряк |
86 |
288 |
37 |
Морква |
21 |
200 |
51 |
Кабачки |
2 |
238 |
15 |
Капуста |
13 |
185 |
48 |
Цибуля |
18 |
175 |
31 |
Кріп |
43 |
335 |
223 |
Петрушка |
79 |
340 |
245 |
Щавель |
15 |
500 |
47 |
Фрукти та ягоди: виноград |
26 |
265 |
45 |
Яблука |
26 |
148 |
16 |
Банани |
31 |
350 |
8 |
Апельсини |
13 |
197 |
34 |
Кавуни |
16 |
64 |
14 |
Журавлина |
|
119 |
14 |
Чорна смородина |
32 |
372 |
|
Солодке: харчовий цукор |
1 |
3 |
2 |
Тістечко з кремом |
15 |
80 |
37 |
Раціональне харчування
Раціональне харчування (гаґю — «розумний») — це фізіологічно повноцінне харчування здорових людей із врахуванням їхнього віку, статі, характеру праці та інших факторів.
Раціональне харчування сприяє збереженню здоров’я, опору шкідливим факторам навколишнього середовища, високій фізичній й розумовій працездатності, а також активному довголіттю. Вимоги до раціонального харчування складаються із вимог до:
Вимоги до харчового раціону:
Режим харчування включає час і кількість прийомів їжі, інтервали між ними, розподіл харчового раціону за енергоємкістю, хімічним складом і масою за прийомами їжі.
Умови прийому їжі: відповідна обстановка, сервіровка столу, відсутність відволікаючих від їжі факторів.
У шкільному віці (6-14 років) діти потребують у середньому 10 467-11 304 кДж (2500...2700 ккал) на добу.
Якщо продукти будь-якої групи відсутні, то порушується обмін речовин. Набір продуктів у добовому раціоні з енергетичною цінністю 12 560 кДж (3000 ккал) становить:
Їжа повинна мати приємний смак і аромат, відповідну консистенцію та температуру (не сильно гаряча і не холодна). Їжа, подана до столу, повинна викликати бажання їсти.
Для української кухні характерне використання різноманітного асортименту продуктів. З м’яса переважає свинина, яловичи-
на, птиця. З круп у великій кількості споживають пшоно, рис, гречані, пшеничні, ячні крупи, з бобових — квасолю, з овочів — картоплю, буряки, капусту білоголову свіжу і квашену, гарбузи, редьку, щавель, шпинат, моркву, томати, огірки, солодкий перець, баклажани, цибулю, часник, а з плодів та ягід — вишні, сливи, груші, смородину, малину, полуниці. Для приготування солодких
страв використовують мак і мед. Як приправу до страв застосовують кріп, петрушку, м’яту, кмин, перець, корицю та ін.
Більшість українських страв — поєднання різних продуктів харчування тваринного і рослинного походження. Ці продукти містять речовини, які за хімічним складом поділяють на неорганічні (вода, мінеральні речовини) й органічні (білки, жири, вуглеводи, вітаміни, ферменти). Від їхнього вмісту і кількісного співвідношення залежать хімічний склад, енергетична цінність, колір, смак, запах і властивості продуктів харчування, якість готових страв.
3.Жуйте їжу із закритим ротом. Відкриваючи рота, ви плямкатимете
4. Не розмовляйте під час пережовування їжі. Вона може потрапити в дихальні шляхи. Розмовляти можна лише тоді, коли в роті не залишилося їжі.
5.Доки ви повністю все не проковтнули, не кладіть до рота наступну порцію їжі.
6.Пийте тільки тоді, коли в роті вже немає їжі. Не намагайтеся за допомогою рідини проковтнути їжу, яку ви погано прожували.
Жодна жива клітина, жоден живий організм не може існувати без води. Вода входить до складу усіх органів і тканин людського тіла. Кров містить близько 80 °% води.
Усі процеси в організмі пов’язані з наявністю води, з розчинними в ній речовинами. Відомо, що людина може існувати тривалий час (місяць і більше) без їжі, але за відсутності води людина гине через декілька днів. Необхідна кількість води на добу в середньому дорівнює 2-2,5 л.
Щоб відповісти самому собі на питання: «Скільки ж я п’ю води?», необхідно з’ясувати, що ж таке вода.
Вода і рідина — це різні речі. Рідиною може бути будь-який напій, водою — тільки вода. Для того щоб з рідини отримати воду, організму необхідно витратити багато енергії. Ось і виходить, що замість того, щоб допомогти організму, ми задаємо йому додаткове завдання.
Від якості і кількості випитої води залежить наше з вами здоров’я. Коли ми п’ємо мало води (1-2 склянки на добу), відбувається закислення та обезводнення організму.
У свою чергу це приводить до кисневого голодування, застудних захворювань, швидкої стомлюваності, зниження працездатності, алергічних проявів, поганого сну, дратівливості, плаксивості, підвищення кристалів холестерину і солей сечової кислоти, малорухо- мості еритроцитів (склеюються в довгі нитки), появи болей у серці, депресій, зниження пам’яті, слуху, зору, підвищення артеріального тиску, набряків.
У разі дотримання питного режиму через 3-4 місяці можна позбавитися від вищеперелічених проблем і перші результати, такі як нормалізація сну, поліпшення настрою і працездатності, позбавлення від головних болей і депресії, нормалізації кров’яного тиску можна спостерігати вже через 10-14 днів.
Але усе добре в міру — щедре питво, у свою чергу, викликає посилену роботу серця і нирок. Крім того, з організму вимиваються корисні для нього речовини, особливо мінерали і деякі вітаміни.
1