Тема: ОСНОВИ ПОБУДОВИ КОМПОЗИЦІЇ У ВИШИВЦІ
Мета:
Обладнання, матеріали та наочність: малюнок для вправи «Візерунок настрою», осіння композиція рослин, ілюстрації «Орнаменти української вишивки», вишиті вироби, завдання для вправи «Лови помилку», папір у клітинку, кольорові олівці.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу.
Вправа «Візерунок настрою»
Учитель. Діти, а чи знаєте ви, що від настрою залежить якість роботи? Учені з’ясували, що за відповідним кольором можна охарактеризувати емоційний стан людини. Тож я пропоную всім визначити характер свого настрою. Перед вами на дошці — незвичайний орнамент. Це візерунок настрою, він допоможе нам визначитися з емоційним станом та налаштуванням на сьогоднішнє заняття.
Заплющте очі на кілька секунд і уявіть, із яким кольором асоціюється ваш сьогоднішній настрій (синій, зелений, червоний, жовтий, коричневий, чорний, сірий). Тепер підійдіть до візерунка, візьміть листочок відповідного кольору і прикріпіть його на виноградній лозі.
Методична порада. Для виконання означеної вправи вчителю потрібно заздалегідь намалювати на ватмані виноградну лозу та підготувати листочки (стіке- ри) відповідних кольорів. Виконання вправи надає вчителю змогу швидко дізнатися про загальне налаштування класу на роботу (на вивчення нової теми, нового розділу програми в цілому), визначити емоційний настрій учнів.
Ключ до трактування «Візерунка настрою»
Учитель. Учені з’ясували, що колір необхідний для душі людини, як повітря — для тіла. Він впливає на її емоційний стан, характер, життєдіяльність у навколишньому середовищі. Вивченням впливу кольорів на свідомість та здоров’я людини займається наука кольоротерапія, до якої на сьогоднішньому занятті приєднаємось і ми! Отож, розгляньмо зв’язок між кольором та емоційним станом людини:
Ось такого незвичайного кольору в нас сьогодні вийшла виноградна лоза. Залишімо її до наступного заняття та з’ясуймо, як час, наш майбутній настрій та задоволеність від навчання вплине на забарвлення лози наступного разу.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Говорять, що немає поганих барв — є погане їхнє сполучення. Поруч із нами перебуває Великий Учитель — художник і скульптор — жива Природа. Пригадайте, які тільки сполучення не пропонує вона, «малюючи» крила метеликів, оперення пташок, пелюстки квітів і листя, дивуючи найрізноманітнішими барвистими поєднаннями. (Учитель привертає увагу учнів до осінньої композиції рослин.) Осінні барви проглядають у виноградній лозі та її достиглих гронах, полум’яніють у червоних ягодах калини, золотавіють у сухих маківках. Доповнюють це різноманіття листя та шишечки хмелю, завжди зелений хрещатий барвінок, а над усім царюють чарівні троянди.
Питання до учнів
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Учитель. Вишивки — це безцінні скарби народного мистецтва, у яких живе добра поетична душа великого українського народу, це справжні художні витвори, отже для їхнього створення край необхідно користатися правилами композиції.
Тема нашого уроку — «Основи побудови композиції у вишивці».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Композиція, види орнаментів.
Учитель. Під час розробки вишивки виникає багато задумів. В уяві рояться різноманітні образи, і поєднати їх необхідно естетично і з певною закономірністю. У цьому випадку потрібно скористатися правилами композиції, що допоможуть правильно скласти декоративне зображення, з’єднати елементи узорів та посилити зорове враження.
Композиція — це творче поєднання елементів узору, об’єднаних змістом, кольором, формою.
Композиція — найважливіший організаційний елемент художньої форми, який надає твору єдності та цілісності, підпорядковує його компоненти один одному і цілому. Усе, що стосується побудови декоративного виробу як закінченого цілого, належить до поняття «композиція».
Композиційна побудова вишивки дещо відрізняється від композиції в живописі й малюнку. Її завдання — загальне рішення площинного зображення, яке є прикрасою і має певне застосування. У зв’язку з цим пропорційність та розміщення частин орнаменту, характер візерунка, кольорове рішення залежить від виду моделі та її призначення. Композиція — це єднання, злиття декору, малюнка і кольору.
Для української народної вишивки найхарактернішими є геометричні, рослинні, зооморфні (зображення тварин) та антропоморфні (зображення людини) мотиви. Окремі мотиви поєднуються
в орнамент. Слово «орнамент» в перекладі з латинської — «прикраси».
ОРНАМЕНТ — невід’ємна складова народного декоративно-ужиткового мистецтва.
Найменша частина орнаменту, яка ритмічно повторюється, називається рапортом.
Рис. 10. Рапорт орнаменту
Під час розповіді вчителя записати до зошитів характеристики видів орнаментів.
Учитель. Найдавніші за походженням геометричні мотиви. В їхній основі — геометричні фігури, прямокутники, ромби, трикутники, розетки, які повторюються на полотні. Основу геометричних орнаментів становлять ромби і квадрати (прості та перехрещені). Геометричні орнаменти з давнини були зв’язані з космічною символікою, з плодовитістю.
У геометричних орнаментах, які є найдавнішими в українській вишивці, з усіх геометричних форм найчастіше застосовують ромб. Створено безліч його варіантів.
Часто використовують також зображення круга, розетки. У традиційному орнаменті поширені зубці, хрестики, трикутники, півкруги тощо. Масового поширення зазнав мотив хвилястого бігунця.
Рис. 11. Мотив хвилястого бігунця
Рослинні орнаменти з’явилися в українській вишивці значно пізніше геометричних. Вони тісно пов’язані з природою рідного краю. В основі рослинного орнаменту лежить прагнення перенести у вишивку красу природи. У різних регіонах України найхарактернішими були такі рослинні мотиви:
Конкретні форми рослин і плодів завжди передавали не в реальному зображенні, а перетворювалися на стилізовані узори. Серед мотивів рослинного орнаменту особливо виділяється один із найдавніших — «дерево», символ усього живого, символ людського роду.
У вишивках зооморфних орнаментів зустрічаються зображення зайця, коня, риби, півня, голуба, зозулі, метелика, павука та ін. У тваринних мотивах поширені птиці, тому що птиця — найулюбленіший образ творчості. І це не випадково. Образ птиці у фольклорі позначує посередника між небом і землею. Також вона несла функцію оберегу жінки та її дітей. У народному мистецтві пара птиць — це символ любові, вірності та щастя.
Антропоморфний орнамент складається із зображення людей. Образ людини в народній вишивці відтворено або у вигляді людини-дерева, або ж він був наближений до реальної дійсності. Голову людини часто зображували у вигляді ромба, трикутника або кола, обрамленого квітами. Найчастіше у вишивках зустрічається жіноча постать, що символізує богиню життя.
У змішаний орнамент входять всі попередні розглянуті орнаменти.
Протягом віків орнаменти пройшли довгий та складний шлях, розвиваючись разом з історією та культурою кожного народу. Найскладніші та багаті орнаменти завжди вишивають на видному місці: на рукавах сорочок, на комірцях, на кінцівках рушників, на шапках. Вибираючи або створюючи рисунок для вишивки, слід дотримувати певних правил.
2. Композиційна побудова узорів.
Учитель. Вибравши мотив вишивки, необхідно визначити, де розмістити композиційний центр. Ним може бути велика яскрава квітка. Решта елементів менших розмірів і світліших відтинків допоможуть сприйняттю головного об’єкта. Важливим є вибір композиційних схем побудови, подібних до геометричних фігур: трикутника, піраміди, квадрата, круга, еліпса (овалу), кута,
прямокутника, ромба. Не менш важливим є розмір майбутньої роботи щодо складників. Зображених предметів не повинно бути надто багато або замало в обмеженому просторі.
Обираючи фон вишивки і розміщених поряд елементів, необхідно враховувати контраст. Темні деталі зорово сильніше сприймаються на світлому фоні і, навпаки, світлі — на темному. Акцентуючи увагу на головному фрагменті і послаблюючи зображення другорядних частин, можна домогтися цілісної композиції, яка обумовлює єднання всіх деталей, що доповнюють одна одну. Послідовне повторення зображуваних елементів, яке називається ритмом, часто застосовується у вишивках у вигляді чергування квітів, листків, рослинних і геометричних візерунків та ін. Побудова багатьох орнаментів ґрунтується на ритмічному чергуванні деталей. Ритмічність може надати зображенню динамічності, оскільки, якщо по черзі переводити погляд від елемента до елемента, з’являється відчуття руху. Наявність діагональних напрямків у розміщенні листя, квітів, гілок створює враження нахиляння й руху вишитих рослин ніби від вітру, що забезпечує динамічність зображення. Під час композиційного складання вишивок часто використовують симетрія.
Композиція рисунка вишивки залежить від призначення виробу, виду тканини. Наприклад, на столовій серветці узор можна розташувати в кутку або центрі, на рушнику — вздовж короткого краю, на диванній подушці — по всій її площі, у сукнях — на комірі, уздовж застібки, на блузі — навколо вирізу горловини, на спідниці — уздовж нижнього зрізу або на кишенях тощо. Як правило, рисунок вишивки має композиційний центр, розташований в тій частині виробу, яка привертатиме до себе найбільшу увагу.
Щоб вишивка була естетичною, необхідно правильно розмістити її на виробі (серветці, доріжці тощо), а форми й розміри її повинні гармоніювати з формою й розмірами виробу. Узор вишивки має бути і не занадто маленьким, і не дуже великим, розміщувати його потрібно перш за все на тій частині, яка більше привертає до себе увагу.
Рис. 12. Розміщення узору вишивки
Якщо узори симетричні, то не можна допускати зміщення елементів вгору чи вниз, вліво чи вправо. Саме тому орнаментальну смугу на виробах слід вишивати з середини рапорту й середини малюнка.
Рис. 13. Розміщення вишивки на квадраті, прямокутнику
З. Колір у вишивці
Загальне враження від композиції вишивки багато в чому залежить від колірної гами ниток. Відомо, що кольори здатні викликати певні емоції: червоний — радість, зворушення, синій — сум тощо. Про колір можна сказати, що він виграє «малиновим передзвоном», «усміхається», «святкує», «сумує» тощо. Отож, підбираючи кольори ниток для вишивання, необхідно врахувати характер рисунка, призначення виробу й те, яке враження він має справляти.
Українські вишивки дуже різноманітні і гармонійні за поєднанням кольорів. Колір у народній вишивці має символічне значення.
Традиційними українській вишивці є червоний, чорний та білий кольори. Рідше зустрічається синій, зелений та жовтий.
Червоний колір — це колір життя, сонця, здоров’я, крові. Тому він і переважає у народних вишивках.
Чорний на противагу червоному нагадує про сум, горе, смерть. Хоча однозначного тлумачення символіки кольору в народній вишивці немає. Адже і святкові вироби часто вишивали в різних місцевостях чорними нитками.
Вишивки Тернопільської області відзначені густим, темним, аж до чорного, колоритом. Виконані вовняними нитками, густі без пробілів, орнаменти суцільно вкривають рукави жіночих сорочок.
Сорочки на Полтавщині вишивали переважно білими нитками, дуже рідко — червоними ти сірими. Полтавські рушники вишивали червоними нитками і зображали на них Світове дерево або Дерево життя. Воно символізує людський рід, усе живе на землі. У вишиванках зображення дерева замінює фігуру жінки-матері — берегині людського роду.
Вишивки Київщини виділяються дрібно розчленованими орнаментальними мотивами. Вони найчастіше червоного кольору з графічним окресленням малюнка чорним.
Вишивки Полісся (Рівненська та Волинська обл.) прості та чіткі, складаються з повторення поодиноких або вписаних одне в одне різноманітних ромбів, зірок, ламаних ліній.
Багато і щедро вишивали на Буковині. Яскраво і різноманітно прикрашали рукави святкових сорочок. Вишивали різнокольоровими нитками.
Вишивки Закарпаття характеризуються різноманітністю візерунків, багатством кольорових сполук, здебільшого червоного
з жовтим та зеленим. Два або три відтінки жовтого кольору прояснюють вишивку і надають їй золотавого відблиску. Типовим є густе заливання тла, коли велика кількість дрібних елементів заповнює площину.
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
Ми старанно вчились й трохи притомились,
Тож час нам відпочити та сили відновити:
На «раз» і «два» всі дружно встали,
На «три» — усі присіли,
І головою похитали, щоби набратись сили.
«Чотири» — знову піднялись,
На «п’ять» — всі підтягнулись,
На «шість» — трохи вперед пройшлись,
На «сім» назад вернулись.
На «вісім» — знов за парти сіли,
А тепер — гайда за діло!
4.Стилізація малюнка.
Учитель. Типовою ознакою вишитого орнаменту є його стилізоване трактування.
Стилізація — це творча переробка форм реального світу з найбільшим художнім узагальненням, виявленням його умовних декоративних якостей. Для відтворення у вишивці краси й гармонії природних форм навколишнього середовища треба знати прийоми стилізації (рис. а, б, в).
Стилізуючи декоративну форму в технічний малюнок, слід приділяти особливу увагу узагальненню природних форм, виявленню їхніх конструкторських особливостей, тобто визначенню геометричної форми і правильному вибору техніки самої вишивки.
а б в
Рис. 14. Стилізація малюнка
Використання методу стилізації дозволить спростити вишивані предмети, не обтяжуючи композицію дрібними частинами. Тут важливо не втратити властивих елементу краси і витонченості, зберегти його характерні особливості.
Збільшувати або зменшувати малюнок починають з одного і того самого: готовий малюнок розкреслюють на однакові квадрати довільної величини, ніби перетворюючи його на «шахову дошку». У кожному квадраті буде свій «клаптик» малюнка. Для зручності квадрат помічають цифрами й буквами. Тепер на чистий аркуш паперу наносять те саме число квадратів, але іншого розміру: для збільшення малюнка креслять великі квадрати, для зменшення — маленькі. Потім послідовно малюють у кожному квадраті, і поступово із частин виникає цілий малюнок. Чим менші квадрати, тим більше їх розміщується на малюнку і тим точніша копія.
ПРАКТИЧНА РОБОТА «ВИБІР ОРНАМЕНТУ ДЛЯ ВИШИВАННЯ, ВИКОНАННЯ ЕСКІЗНИХ ЗАРИСОВОК»
Створити композицію для вишивання виробу з використанням символів-мотивів.
Методична порада. Можна запропонувати різнорівневі завдання: створення композиції з використанням ілюстрацій різних орнаментів методом аплікації, у техніці «колаж», з поєднанням аплікації та зарисовок олівцями, створення композиції олівцями, з опорою на моделі-аналоги.
(див. додаток 1,2)
Тестові завдання для оцінювання навчальних досягнень учнів з основ матеріалознавства та побудови композиції у вишивці
Варіант 1
(2 бали).
правильне напишіть над закресленими словами (2 бали).
Види орнаментів української вишивки
Варіант 2
Орнаменти, що складаються з рослинних елементів — декоративно стилізованих квітів, листя, гілок, називаються... Орнаментальну смугу на виробах слід вишивати з початку рапорту.
Учитель. Ось і добігає кінця наше заняття. На початку уроку ми визначали свій настрій. Давайте перевіримо, чи змінився він у вас на цьому занятті. Прошу ще раз виразити свій емоційний стан на нашому «Візерунку настрою» за допомогою «грон винограду».
Дівчатка підходять до дошки й прикріплюють до утвореної лози грона винограду. Відбувається бесіда з класом з приводу кольорового забарвлення лози.
VIII.МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
IX.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
X.ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ
ВИДИ ОРНАМЕНТІВ
КЛАСИФІКАЦІЯ ОРНАМЕНТІВ
Для допитливих
Орнамент — це декоративна композиція, яка складається з елементів, що ритмічно повторюються, чергуються. Частину художніх елементів, які ритмічно повторюються по всій довжині і ширині, називають рапортом. За мотивами орнаменти поділяються на кілька груп:
Суттєвого значення набуває і розташування орнаментів.
Типи орнаментів
Стрічковий — у вигляді прямої чи криволінійної орнаментальної смужки, що прикрашає середину виробу чи обрамлює його.
Сітчастий — уся поверхня заповнена узором.
Центричний (розетковий) — окремі елементи орнаменту вписані у квадрат, коло, ромб або інший багатокутник, розташований у центрі.
Композиція, вимоги до створення композиції
Композиція — це творче поєднання елементів узору, об’єднаних змістом, кольором, формою.
Композиція вишивки для виробу повинна відповідати певним художнім вимогам:
Основними правилами композиційної побудови для вишивання є:
СИМВОЛІКА УКРАЇНСЬКОЇ ВИШИВКИ
Уся українська вишивка позначена благословенними знаками Води й Сонця. Сонце часто зображено восьмипелюстковою розеткою, полуницею чи квіткою, а знак Води нагадує згорнутого вужа. Це дві стихії, що утворили земне життя, а тому їх треба розуміти як вологу материнську і вогневу батьківську енергію.
ЛЕГЕНДА ПРО БАРВІНОК
У давнину жила собі закохана пара. Хлопець на ім'я Бар і дівчина Вінка. Інша дівчина закохалась у Бара. Але він не відповів їй взаємністю. Мати цієї дівчини присяглась розлучити молодят на користь своєї доньки. У день весілля Бара і Вінки вона підсипала під ноги молодятам на рушник «щастя» отрути. Вони загинули разом, а на тому місті виросла голубенька квітка. Так мотив «барвінку» став символом немеркнучого життя.
Калина — дерево нашого українського роду. У сиву давнину її пов’язували із народженням Всесвіту, вогняної трійці: Сонця, Місяця й Зорі. Тому і назву свою дістала від давньої назви Сонця — Коло. А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони
символом крові та невмирущого роду. Ось через це весільні рушники, дівочі і навіть парубочі сорочки тяжкі тими могутніми гронами.
Міцний український ланцюжок: крапелька крові — жінка — народження — Україна — Відродження.
У полі калина, у полі червона,
Хорошенько цвіте.
Ой роде наш красний,
Роде наш прекрасний,
Не цураймося, признаваймося,
Бо багацько нас є.
ЛЕГЕНДА ПРО КАЛИНУ
Жила за татарської навали удова. Мала двох дівочок-квіточок. Гарні дівки вродилися, як писанки. З лиця воду, кажуть, пити можна. А майстрині! Чого лише не вміли — шили, пряли,
вишивали, квіти ростили, хліб косили їх роботящі вправні руки... Прийшла біда — напали на село вороги... Запалали оселі, заплакали діти. Покликала мати дівчат: «Тікайте, любі, краще смерть, ніж ворожа неволя». Схоронилися дівчата в лісі за селом... Спалили, пограбували село татари, лишивши згарище, поїхали собі. Повернулися дівчата — ні хати, ні матусі, лиш згарище. Заплакали дочки... Від сліз дівочих, що скочувалися з личок чарівних, виріс на згарищі кущ. А що матір звали Килиною, то в пам'ять про неї нарекли дівки рослину КАЛИНОЮ.
Буяє вона красою нареченої навесні, красою материнства та зрілості восени. Від народження до спочинку супроводжує людину калина — щастя — долю дарує, від бід захищає, щиро, як матусине серце, душа, руки, очі...
Придивись до кущика калини, а краще прикрась ним свій двір, сад, вулицю на честь непересічної і великої материнської любові, що править світом. Хай у всьому світові цвіте — буяє — промовляє: «Українському козацькому роду довіку нема переводу.
Дуб і калина — мотиви, що найчастіше зустрічаються на парубочих сорочках і поєднують у собі символи сили і краси, але сили незвичайної, а краси невмирущої. Дуб — священне дерево, що уособлювало Перуна, бога сонячної чоловічої енергії, розвитку, життя. Про калину ми вже згадували як про дерево роду. Отже, хлопці й молоді чоловіки мали на собі чудодійний оберіг життєдайної сили свого роду.
Із давніх-давен в Україні святили мак і ним обсівали людей і худобу, бо вірили, що мак має чарівну силу, яка захищає від усякого зла. А ще вірили, що поле після битви навесні вкривається маками. Ніжна трепетна квітка несе в собі незнищенну пам’ять роду. Дівчата, в сім’ї яких був загиблий, з любов’ю і сумом вишивали узори
маку на сорочках, а на голови клали віночки з семи маків, присягаючи цим зберегти й продовжувати свій рід.
Таємницю життя приховує в собі й квітка лілії. У легендах квітка лілії — то символ дівочих чарів, чистоти та цноти. Вишита квітка лілії допоможе розгадати таємницю тих чарів. Якщо пильно придивитися до контурів геометричного узору, то вимальовуються силуети двох пташок — знаку любові та парування. Крім квітки, невід’ємною частиною орнаменту є листок і пуп’янок, що становлять нерозривну композицію триєдності. У ній закладено народження, розвиток та безперервність життя.
Лілія — це символ чистоти. Та чому ж саме лілія є жіночим символом? А тому, що вона сама є суттю вологої енергії. Це підтверджує й давня назва квітки — крин (порівняймо цю назву з однокореневим словом криниця).
В орнаменті лілію неодмінно доповнює знак, що нагадує собою хрест. Він — магічний, тому й благословляє пару на утворення сім’ї. Адже хрест є прадавнім символом поєднаних сонячної батьківської та вологої материнської енергій.
Іноді над квіткою вишиті краплі роси, які також означають запліднення.
Троянди укладені в систему геометричного узору. Це не просто квіти — це квіти-зорі, що уособлюють уявлення народу про Всесвіт як систему. Ви, певне, помітили, що зорі з’єднані ланцюжками. Це також свідчить про непорушний закон об’єднаного космосу.
Узори, що нагадують листя хмелю, відносимо до молодіжної символіки. Крім центральної України, вони поширені на Поділлі та Волині. «Хміль» дуже близький до символіки води й винограду, бо несе в собі значення розвитку, молодого буяння та любові. Можна сказати, що узор хмелю — це весільна символіка. Народна пісня підказує, що «витися» — для хлопця означає бути готовим до одруження («...а за нею Йванко, як барвінок в’ється...»), так як для дівчини заміж іти — це «пучечки в’язати».
Дуже тісно пов’язані поетичні образи народної пісні та вишивки. Бо те, що любе й миле народові, завжди знайде своє втілення в мистецтві. Ну хто не знає, що в кожному українському обійсті має рости ружа й шавлія, любисток і м’ята, чорнобривці й нагідки. Милують вони наше око, лікують наше тіло, а тому й просяться на біле поле рушника чи сорочки, заплітаються радісною й красивою хвилею, такою самою, як наша прекрасна природа.
Пишні ружі рясно розквітали на сорочках і рушниках багатьох областей України. Ружа — улюблена квітка українців, її дбайливо плекали під вікнами хати, адже квітка ця нагадує Сонце.
Узори з ружами укладали за законами рослинного орнаменту у витку гілку, що означало безперервний сонячний рух із вічним оновленням.
Птахи в народній культурі — це символи людських душ. На родинних рушниках, де вишите розлоге Дерево життя, птахів вишивали фантастичними. Розташовували їх при корені, на середині стовбура і на гіллі з обох боків дерева. Це свідчило про міцність та незнищенність роду. Особливо багаті на символіку птахів рушники Середньої Наддніпрянщини. Різні птахи виспівують на них, залежно від того, з якої нагоди вишитий рушник.
Соловей і зозуля полюбляють дівочі рушники, вони сумують, якщо їх вишили непарно, але... все ще попереду. Бо «соловей щебече, собі пару кличе». А про зозулю співають: «До Петра зозулі кувать, кувать. До осені дівці да гулять, гулять». Зозуля, зозуленька, зозулечка — ненька, матінка, голубка! Ніколи в Україні про зозулю не кажуть, ніколи її не порівнюють із жінкою, що кидає напризволяще власних дітей. Навпаки, в нашого роду ця птаха — символ добра. Споконвіку в зозулі випрошували щастя українські дівчата. Народні прикмети кажуть: «Як зозуля закує на голий ліс, то іде нещасний рік»; «Як хто в перше почує зозулю, маючи гроші в кишені, матиме їх цілий рік».
Коли наш народ так шанує зозулю у піснях, у своїх звичаях, то не дивно, то й на українських вишиванках часто зустрічаємо зозулю, нашу долю-оберіг. Вміщують орнамент із зозулею і над весільним столом, і над весільним ліжком. Адже в пісні співають:
Накуй, птахо, долю пречисту,
Начаклуй — збережи затишно-дітно,
Хатньо-святкову, мило-багату.
Так думали і наші бабусі, вишиваючи зозуленьку, щоб охороняла й приносила кохання в родинах.
Соловейка найчастіше вишивають на гілці калини, що символізує продовження роду. Про нього теж є цікава легенда.
ЛЕГЕНДА ПРО СОЛОВ'ЇВ
Повідали старші люди, що колись давно тая гарна птаха не жила на наших землях. Але що були солов'ї теж співучими, то літали по всьому світі, збираючи пісні різних народів для індійського царя, у саду якого вони жили.
Залетів якось один із солов'їв в Україну і сів спочити у якомусь селі. Люди на той час були в полі, і село було німе. Що то за люди тут живуть, — подумав соловей, — ні тобі пісні, ані музики не чути?
Але зайшло сонце і люди гуртом повертались з поля додому. То тут, то там чулись пісні, і соловей повеселішав. Але пісні були сумними, бо тяжка праця за день забрала багато сил. Тут соловей заспівав і звеселив тих людей. Забули вони про втому і так заспівали своєму заморському гостеві, що він сам собі не повірив.
З усіх земель зліталися солов’ї до царського саду, співаючи йому принесенні ними пісні. Але все те було знайоме цареві, і він сердився. Аж ось під вікном заспівав соловей з України, і цар втратив спокій. Таких пісень він ще не чув і звелів тому солов’ю співати день і ніч...
Зачудовані солов’ї навесні гуртом полетіли в Україну, щоб слухати наші пісні, перекладати їх пташиною мовою і нести в далеку Індію. Саме в Україні вони висиджували своїх пташенят, щоб ті від свого народження чули найкращі у світі пісні.
Пави — птахи дуже поважні, бо завжди розсідаються на весільних рушниках і здебільшого мають над собою Боже благословення — вінець чи вінок. Пава — це жар-птиця, що несе в собі сонячну енергію розвитку, тому вона — птах сімейного щастя. Недаремно ж дівчата Полтавщини у весільний вінок вплітали пір’я павича.
Шлюбну пару символізують соколи, голуби, півні. Характерною ознакою весільного рушника є розташування птахів один до одного голівками. Вони або тримають у дзьобику ягідку калини, або сидять в основі дерева — символі нової сім’ї.
Рис. 15. Символи шлюбного рушника
Із великою любов’ю наш народ ставиться до ластівки — вірної супутниці людської оселі. Ця пташечка завжди несе добру звістку. Саме вона турбується, щоб людина не пропустила благословенної пори для створення сім’ї та зміцнення господарства.
А лелека уособлює вірність, доброту. «Де лелека водиться, там щастя водиться», — кажуть у народі.
Вишиванням споконвіку займалися жінки, які з покоління в покоління передавали найтиповіші, найяскравіші зразки орнаменту, кольору, вишивальну техніку вишивки, передаючи характерні ознаки місцевості, різняться між собою орнаментом, технікою виконання, гамою барв.
Вишивка може бути однобарвна й багатобарвна. У багатобарвних українських вишивках завжди переважає який-небудь один чи два кольори, які визначають загальне забарвлення і стають основними. Інші кольори тільки доповнюють кольорову гаму.
«Два кольори мої, два кольори...». Усі знають ці слова з відомої пісні:
Два кольори мої, два кольори
Оба на полотні, в душі моїй оба,
Два кольори мої, два кольори
Червоне — то любов,
А чорне — то журба.
Чи знаєте ви, що кожен день має своє забарвлення? Що кожен колір має свою силу і лікувальне значення?
Так, понеділок — зелений, вівторок — червоний, середа — рожева, четвер — фіолетовий, п’ятниця — синя, субота — коричнева і чорна, неділя — жовта.
Якщо ви знаєте, в який день народилися, то той колір буде служити вам як оберіг.
Потреба в кольорах властива людині ще з доісторичних часів. Уже в кам’яному віці вохрою малювали на стінах печер. У єгипетських храмах археологи виявили конструкції, де приміщення були побудовані у такий спосіб, що сонячні промені заломлювались і освітлювали кімнату одним із кольорів спектру. Такі кімнати використовували для лікування і богослужіння.
Колір є основним фактором у будь-якій системі зцілення. Він необхідний для душі як повітря для тіла. Колір має силу й масу. Може підвищити або знизити температуру у приміщенні. Колір можна ввести у тіло через їжу, воду, дихання, шкіру. Шкіра має властивість вибирати барву, якої потребує організм. Кожний колір має свою силу й значення.
Червоний колір — від сонця, чорний — від землі, зелений — від трав і листя, жовтий — від місяця і зір, синій — від неосяжного неба.
Ви вже знаєте, що кожен день тижня має свій колір. Тож почнемо з понеділка (зелений).
ЗНАЧЕННЯ КОЛЬОРІВ
Зелений колір — це найспокійніший колір. Це задоволення собою, око і душа спочивають у ньому.
Цей колір «охолоджує» як фізично, так і морально, позитивно діє на нервову систему, знімає напруження, знижує тиск, розширює капіляри, омолоджує.
Зелений колір — провісник надії, миру, спокою, родючості. Світлий його тон — радісний, веселий, теплий. Темний — холодний.
Якості людей, що вибирають зелений колір:
бажання зустрічі з іншими людьми.
Фіолетовий колір — це поєднання синього і червоного кольорів. Уважають, що четвер — «фіолетовий». Для того, хто полюбляє фіолетовий колір, притаманні:
Цей колір лікує хвороби кісток, нервові розлади, ревматизм, хвороби шкіри, очищає кров, забезпечує баланс калію й натрію в організмі.
Червоний — це колір літа. Найбільшу силу він має увечері. Його день — «вівторок». Якщо людина вибирає червоний колір, то їй властиві такі якості:
Якщо людині до вподоби темно-червоний колір, то її життя буде без конфліктів, сварок.
Червоний колір корисний для вен та артерій, лікує нирки, легені, шлунок.
Рожевий колір. Середі відповідає рожевий колір. Якщо вам до вподоби цей колір, то ви фантазер, часто мрієте, чутливі до краси, витончені, але водночас не дуже практичні, надаєте перевагу ідеалам, а реальне життя сприймаєте досить примітивно.
1