Тема:ВИДИ КОНСТРУКЦІЙНИХ МАТЕРІАЛІВ. ТЕКСТИЛЬНІ МАТЕРІАЛИ
РОСЛИННОГО ПОХОДЖЕННЯ.
Мета:
Обладнання, матеріали та наочність: інструкція із БЖ «Первинний інструктаж...», колекції тканин, пряжі, волокон: «Льон», «Бавовна», зразки тканин із різним видом переплетення.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка наявності учнів, підготовленості їх до уроку. Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Учитель зачитує учням вірш Г. Гаврилюк та налаштовує їх на продуктивну співпрацю.
МІСТО ЗАКОХАНИХ В ПРАЦЮ
Є місто у школі — не схоже на клас,
Де виробів різних незмінний багаж,
Та Муза натхнення працює невпинно,
Даруючи кожному щастя хвилини.
Там мрія живе про улюблене діло,
Це місто закоханих в працю й умілих.
Постійно вирують там творчі ідеї,
А витворам рук тих позаздрять в музеях.
Живуть там чарівнії різні клубочки,
Які в візерунки складаються точно:
Картини, панно, серветки й дрібнички —
Всілякі роботи лежать на поличках.
Також люблять там куховарить, в’язати
І вироби гарні з тканини зшивати,
Плести, прасувати і бісер низати...
Своїми руками там робиться свято.
Це місто стежину в життя прокладає,
Навчає усіх, хто бажанням палає.
Ну що ж, якщо досі ти в чомусь не певний...
Там класно! Заходь до шкільної майстерні!
ІІ. ПРОВЕДЕННЯ ВСТУПНОГО ІНСТРУКТАЖУЗ РЕЄСТРАЦІЄЮ В ЖУРНАЛІ
Учитель. Щоб робота в майстерні приносила задоволення, необхідно знати, як правильно тут поводитись, знати правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги.
Проводять первинний інструктаж з БЖ під час роботи в майстерні обслуговуючої праці (див. додаток 1).
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель. Згадаємо, чим ми займалися на уроках трудового навчання минулого року.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. На уроках трудового навчання ми й надалі будемо здобувати як теоретичні, так і практичні знання, навчимося виготовляти багато корисних речей. Цей урок також допоможе вам у виборі майбутньої професії.
Головна мета трудового навчання — формування технологічно грамотної особистості, підготовленої до життя й активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнічного, інформаційного суспільства. Тому змінюються традиційні підходи до змісту освіти, зокрема, у трудовому навчанні. Сучасний розвиток суспільства потребує не лише запам’ятовування та відтворення вивченого матеріалу, прийомів роботи з інструментами, але й застосування таких знань і вмінь на практиці — через розв’язання творчих завдань (проектів), формування відповідного досвіду.
У 6 класі ви залучатиметеся до проектної діяльності. Програмою передбачено, що школярі навчаться:
Вивчення проектних технологій дає можливість стати успішною людиною. Але треба пам’ятати, що успіху можна досягти лише завдяки наполегливій праці.
И Здавна в Україні діти привчалися до праці ще змалку: допомагали по господарству, дівчата навчалися готувати їжу, прясти, шити, вишивати. Світ людей створював світ речей, виготовляючи їх із різноманітних матеріалів. Таких матеріалів багато. Їх називають конструкційними.
Вибір конструкційних матеріалів для виготовлення виробу залежить від властивостей матеріалу та призначення виробу.
Давайте на хвилину затамуємо подих, поглянемо один на одного та навколо себе. Скільки в світі різних речей! І багато із них виготовлено з текстильних матеріалів. А самі текстильні матеріали такі різноманітні — гладенькі і пухнасті, легкі та важкі, теплі та прохолодні, щільні та рідкі. Це пряжа й нитки, стрічки й тасьма. Та найпоширеніші серед них — тканини. Отже, пропоную всім разом помандрувати у світ чудових тканин.
Учитель. Сировиною для виготовлення тканин є текстильні волокна — міцні, тонкі й пружні тіла. У народі здавна казали: «Яке волокно, таке й полотно», тобто саме від властивостей волокон залежатимуть властивості тканин.
З давніх-давен для виготовлення тканин люди використовували рослинні волокна: льон, коноплі, кропиву дикоростучу, бавовну та ін. Отже, тема нашого уроку — «Текстильні матеріали рослинного походження».
Учитель.До текстильних волокон рослинного походження належать волокна бавовни, льону, коноплі, джуту тощо.
Рис. 1. Види рослинних волокон
Коноплі— волокниста рослина, яку використовують для технічних потреб. Волокно конопель луб’яне, сіре, довге, міцне, цупке. З нього виготовляють парусину, канати, мішковину, шпагат, шнури, оббивні тканини, риболовецькі сітки, пожежні рукави.
Кенаф— однорічна трав’яна рослина, зі стебла якої одержують міцне текстильне волокно, з якого виготовляють грубу тканину — мішковину.
Джут— текстильне волокно, яке одержують зі стебла однорічної рослини. Це волокно використовують для виробництва пакувальних тканин, килимів і килимових доріжок, меблевої тканини.
Рис. 2. Виготовлення кропив’яного волокна
Кропива— луб’яне волокно, з якого можна виготовляти шнури
А про яке волокно йдеться в загадці?
За селом з’явилось море,
Синє-синє, неозоре.
То не казка і не сон —
То зацвів у полі... (льон).
Льон— трав’яниста однорічна рослина, одна з найважливіших технічних культур. Вирощують льон в Україні, Білорусі, країнах Балтики (Естонія, Литва), багатьох областях Росії (Вологодська, Мурманська тощо).
Висота стебла льону досягає 1 м, квітка п’ятипелюсткова, синя. Існує 40 видів льону, але найбільш поширені три види.
Рис. 3. Льон
Льон-кучерявець йде на виготовлення олії із зерняток.
Льон-межеумок використовують у технічних цілях як клоччя.
Льон-довгунець — найкращий як текстильне волокно. Він має у стеблах лляне волокно у вигляді пучків. Це волокно називають луб’яним. Льон-довгунець — дуже давня культура. Уважається, що він походить із виду льону, який у далекому минулому вирощували в гірських районах Індії, Китаю, Середземномор’я. У Х-ХІІІ ст. льон-довгунець став основною прядильною рослиною Русі й дістав назву «російське золото».
Льон проходить первинну обробку, перш ніж стане текстильним волокном. Після дозрівання стебла льон-довгунець виривають із корінням, в’яжуть у снопики, обмолочують від насіння. Льняну солому вимочують, тоді сушать, потім мнуть, тріпають для відділення волокон від стебла, чешуть, вирівнюють, прядуть нитки, латають, тчуть на ткацьких верстатах тканину.
Волокно льону світло-жовте або світло-сіре, довге, міцне, термостійке, гігроскопічне, теплопровідне, на дотик цупке та холоднувате, блискуче.
Бавовник — найпоширеніша прядильна культура, яку вирощують із метою одержання текстильного волокна. Це — одна з найдавніших технічних рослин нашої планети. Батьківщиною бавовника вважають Індію. За любов до тепла та світла цю рослину назвали «дитиною сонця». В Індії, Китаї його вирощували вже в ІІІ тис. до н. е.
Рис. 4. Бавовна
Зараз бавовна — один з основних видів сировини текстильної промисловості, її вирощують понад у 50 країнах світу. Плантації цієї рослини є у всіх районах із теплим сухим кліматом, великою кількістю сонячних днів у році — у Китаї, Індії, Бразилії,
Казахстані, Кирґизстані, Азербайджані, Вірменії, навіть на півдні України і Молдови. Бавовник — рослина заввишки 70-200 см, із великими квітами. Квітка велика, п’ятипелюсткова, жовтого кольору. Після цвітіння утворюються коробочки, у яких є насіння, вкрите тонкими волоконцями.
На одній насінині розвивається 5-15 тис. волокон завдовжки 30-50 мм. Волокно разом з насінням називають бавовною-сирцем. Після дозрівання коробочки розкриваються, їх збирають за допомогою машин або вручну.
Конкурс «Кращий збирач бавовни»
Учитель. Бавовник — технічна культура, тому що:
Бавовняні волокна — це ворсинки завдовжки від 6 до 52 мм. Чим довші волоконця, тим кращої якості буде пряжа і тканина з неї. Волокно бавовни часто називають «білим золотом».
Останнім часом виведені кольорові сорти бавовни (жовтий, рожевий, зелений, фіолетовий, коричневий). Бавовну-сирець відправляють на бавовноочисні підприємства, де здійснюють первинну обробку (відділення волокон від коробочок, гілок, сторонніх домішок, насіння, сміття).
Потім її пресують у паки і відправляють на бавовнопрядильні фабрики. На фабриках волокна піддають складній обробці, яка включає такі операції:
Спробуємо і ми з вами отримати нитку.
Конкурс «Виготовляємо нитку»
Команди отримують по три стрічки рівної довжини. Одна учасниця тримає в руці всі три стрічки, три інших учасники — другий кінець стрічки. Їхнє завдання — заплести косичку з трьох стрічок, при цьому учасницям необхідно пересуватися в певному порядку, щоб косичка була рівною. Перемагає команда, яка швидше і рівніше заплете косу.
Учитель. Одержану нитку намотують на спеціальні великі котушки — бобіни. На фабриці цим займаються прядильниці і мотальниці, а допомагають їм спеціальні верстати: прядильні і мотальні машини.
І зараз у нас буде конкурс на кращу мотальницю.
Конкурс «Краща мотальниця
Команди отримують стрічку довжиною 10 метрів. Завдання капітана команди — якнайшвидше змотати її в акуратний рулончик.
Учитель. Пряжу, змотану в бобіни, відправляють на ткацькі фабрики. Тут шляхом переплетення ниток на ткацьких верстатах виготовляють сурову тканину. Для надання тканині нових властивостей її піддають спеціальній обробці: відбілюють, фарбують, наносять малюнок, обробляють хімічними речовинами тощо.
Властивості та якість тканин залежать від властивостей волокон, із яких вони виготовлені. Чим тонші й довші волокна, тим тонші й міцніші тканини. Бавовняні волокна легко вбирають вологу, мають незначну пружність, мають матовий блиск, вони тонкі, м’які, теплуваті на дотик, міцні, світлостійку гігроскопічні, красиві, їх легко прати, вони добре фарбуються. Тому їх використовують для пошиття всіх видів одягу. Недолік бавовняних тканин полягає в тому, що вони легко мнуться. З бавовни, крім ниток, пряжі і тканин, виготовляють вату, трикотаж, целюлозу, целофан, а також вибухову речовину — нітроклітковину.
Бавовняні й лляні тканини мають спільні властивості:
Ці тканини легко визначити на дотик за рівномірністю ниток, товщиною, м’якістю:
Тканину виробляють у процесі ткацтва взаємним перекриттям повздовжніх ниток основи поперечними нитками піткання. У результаті отримують ткацький рисунок, який зветься ткацьким переплетенням.
Існує безліч видів ткацьких переплетень, найпростішим із яких є полотняне. У ньому нитки основи й піткання переплітаються через одну. Тканини з полотняним переплетенням ниток мають однаковий ткацький рисунок і з лицьового, і з виворітного боків. Таке переплетення надає тканинам міцності, зносостійкості. (Учитель демонструє зразки відповідних тканин.) Більшість бавовняних тканин (ситець, бавовняне полотно, а також лляне і шовкове полотно виготовляють саме полотняним переплетенням.
Рис. 5. Полотняне переплетення
VІІ. ОСМИСЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Таблиця 1
Алгоритм написання сенкану
1-й рядок |
Одне слово (іменник), яке позначає тему |
Тканина |
2-й рядок |
Два прикметники, які описують тему |
|
3-й рядок |
Три дієслова |
|
4-й рядок |
Фраза (чотири слова), що виявляє ставлення автора до теми |
|
5-й рядок |
Одне слово (іменник) — асоціація до теми |
|
Вправа «Сенкан»
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
VІІІ. ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
ПРАКТИЧНА РОБОТА«РОЗПІЗНАВАННЯ БАВОВНЯНИХ І ЛЛЯНИХ
ТКАНИН ТА ТКАНИН ІЗ ПОЛОТНЯНИМ ПЕРЕПЛЕТЕННЯМ»
Серед запропонованих зразків тканин визначити бавовняні й лляні тканини та тканини з полотняним переплетенням.
Для проведення роботи учні отримують по два зразки бавовняних і льняних тканин (зразки пронумеровані № 1, № 2, № 3, № 4), лупу, товсту голку.
(див. додаток 1,2)
Послідовність виконання роботи
№ з/п |
Ознака тканини |
Зразки |
|||
№ 1 |
№ 2 |
№ 3 |
№ 4 |
||
1 |
Блиск |
|
|
|
|
2 |
М’якість |
|
|
|
|
3 |
Гладкість ниток |
|
|
|
|
№ з/п |
Ознака тканини |
Зразки |
|||
№ 1 |
№ 2 |
№ 3 |
№ 4 |
||
4 |
Вид обриву ниток |
|
|
|
|
5 |
Товщина волокна |
|
|
|
|
Бавовняна чи лляна тканина? |
|
|
|
|
з лицьового боку розсунь зріз тканин голкою та визнач, які з них вироблено полотняним переплетенням. Запиши номери зразків. Полотняним переплетенням вироблено зразки № .
Самооцінювання навчальної діяльності
Я можу зробити добір необхідних матеріалів, інструментів, пристосувань |
|
Я можу застосовувати свої знання під час роботи |
|
Я можу дати власну оцінку своєї роботи на уроці |
|
Х. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ,ЩОДЕННИКИ
та ткацтва.
ХІІ. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ
Тканину навчились виготовляти майже 1000 років тому. Різноманітні тканини ремісники-ткачі виготовляли у Давній Індії, Китаї, Єгипті.
Цікаво знати!
Усі ті робочі інструменти, за допомогою яких наші предки виготовляли нитки і тканини для одягу, несли у своїх формах або мали на собі спеціально вирізані чи випалені символи-обереги. Серед них чільне місце належало солярному (сонячному) знаку. Ще із часів держави скіфів та антів символ сонця, що рухається навколо землі, зображали на мечах, сокирах, прясельцях веретен, жіночих прикрасах, бляхах і панцирях чи поясах чоловіків. Такі знаки можна побачити на старовинних терлицях, щітках, тріпалах, прядках, ткацьких верстатах.
Окрім солярних знаків, на цих предметах вирізали місяць і зорі, хрести й зображення тих божеств, яких особливо шанувала та чи інша родина. До речі, зображення хреста у язичників символізувало чотири сторони світу. Недаремно кажуть: «Йди на всі чотири сторони...»
Також окрім звичайного сонця можна побачити зображення качки, що, за легендою, перевозить на собі вночі «підземне сонце» через океан.
Саме веретено в уяві наших предків було тим стержнем, на якому обертається небо, а прясельце, яке «одягають» на нього знизу, означало плоску земну твердь.
Коли восени у сонячні дні пливе у небесах павутиння «бабиного літа», в народі кажуть, що «шле дарунки з небес Божа пряля».
.
1