Тема: ВИШИВКА ЯК ТРАДИЦІЙНИЙ ВИД ДЕКОРАТИВНО- УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА
Мета:
Обладнання, матеріали та наочність: зразки глиняного та дерев'яного посуду, розписаних, різьблених, плетених, вишитих виробів, презентація «Українське декоративно-ужиткове мистецтво».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Учитель заздалегідь записує на дошці вислів: «Мистецтво слухати майже рівнозначне мистецтву говорити» (П’єр Буаст).
Учитель. Доброго дня, діти! Щиро рада знову бачити вас усіх. Оскільки сьогодні нам доведеться багато слухати й багато говорити, я хочу розпочати наше заняття зі слів відомого французького філософа П’єра Буаста та дати вам таку настанову:
Давайте ми будемо вчитись
Один одного слухати, діти,
Чужу думку завжди поважати,
А свою — влучно промовляти.
За такої умови у нас обов’язково все буде добре!
II. ВИЯВЛЕННЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Учитель. Свою думку ви зможете висловити вже зараз, під час дидактичної гри «Шукач помилок».
Гра «Шукач помилок»
Учні слухають ствердження, у яких можуть бути помилки. Необхідно ці помилки знайти та виправити.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Довгими осінніми та зимовими вечорами збиралися молоді жінки та дівчата на вечорниці. Линула пісня, а вправні
руки майстринь, не спиняючись ні на хвилину, пряли. У вільний від хліборобських клопотів час треба було багато встигнути, щоб навесні пишно прибрати до свята хату тканими доріжками, скатертинами, ряднами, заквітчаними веселковими узорами; треба було виготовити свій посаг, щоб рушниками обдаровувати дружок і сватів. Селянинові потрібно було чимало різних тканин, адже кожен сам забезпечував свої власні потреби у виготовленні одягу, обладнанні житла.
Люди прагнули зробити гарним своє речове середовище, прикрасити свій побут. Так виникло декоративно-ужиткове мистецтво — один із видів художньої діяльності, твори якого поєднують естетичні та практичні якості. Декоративне означає «прикрашати». Ужиткове ж означає, що речі мають практичний вжиток, а не лише є предметом естетичної насолоди.
«У безцінних скарбах народного мистецтва живе добра поетична душа великого українського народу, який з давніх-давен прикрашав усе, що служило йому в побуті, витонченим різьбленням, прадавньою вишивкою, барвистим орнаментом. Усе в умілих руках талановитих майстрів ставало оберегом» (Володимир Гресь).
Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок — урок-мандрівка чудовою країною народного мистецтва. Ми ознайомимося з різними видами рукоділля і декоративно-ужиткового мистецтва, зразками вишивок, традиційними узорами і барвами, які прикрашають одяг, оселю. Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, що народне мистецтво, яке передавалося з покоління в покоління, століттями завжди було і є ґрунтом для спілкування людей, джерелом пізнання історії, культури.
Декоративно-прикладне мистецтво — предметно духовний
світ людини — включає в себе численні види художньої практики. Це плетіння і ткання, різьблення і виточування, розпис і вишивка тощо.
Отже, тема нашого уроку — «Вишивка як традиційний вид декоративно-ужиткового мистецтва».
Українське декоративне ужиткове мистецтво.
Учитель. Людина за своєю природою — художник. В усе, що її оточує і до чого торкаються її руки, вона намагається втілити красу.
Творити і цінувати красу українці уміли здавна. Створюючи потрібні й корисні речі, вони обов’язково їх прикрашали.
Мистецтво створення побутових речей (посуду, рушників, меблів) та їхнього художнього оздоблення дістало назву декоративно-прикладного або декоративно-ужиткового.
Загадкове слово «декор» у перекладі з латини означає «прикрашаю».
Неможливо уявити побут людини без найнеобхідніших предметів: меблів, посуду, тканин, одягу, ваз для квітів... Предмети, які не тільки виконують свої практичні функції, а ще й мають естетичні якості, належать до творів декоративно-ужиткового мистецтва.
Рис. 6. Твори декоративно-ужиткового мистецтва
Народне декоративно-прикладне мистецтво відрізняється барвистістю, життєрадісністю, а найголовніше, показує вдале сполучення кольору форми і матеріалу. У творах декоративно-ужиткового мистецтва краса є основною, і тому ці предмети використовують як прикраси.
З далекого минулого прийшло до нас і рукоділля — рук діло — писанкарство, плетіння, в’язання, вишивання, різьблення, ткацтво тощо. І виникло воно з любові до рідної землі і батьківської оселі, зі спілкування з навколишнім світом та потреби не стільки бачити красу, а й творити її власними руками.
У кожного народу є свої види декоративно-прикладного мистецтва. Вони обумовлені кліматичними умовами, навколишньою природою, традиціями. Ми — українці. На території України поширені такі види ДПМ, як: вишивка, килимарство, ткацтво, різьблення, писанкарство, гутництво, гончарство, ковальство, витинанка, лозоплетіння, флористика; народне малярство (лубок), розпис.
Для їх виготовлення використовують такі матеріали, як глина, тканина, метал, папір, дерево, нитки, мінеральні фарби тощо.
Перегляд презентації «Українське декоративно-ужиткове мистецтво».
Висновок учителя
Українська народна вишивка.
Учитель. Якщо повернутись на багато віків у минуле, то, на вашу думку, що спонукало людей взяти голку в руки і почати вишивати?
З цього приводу складено дуже багато легенд і я розповім одну
з них.
У дивовижно красивому місці, у маленькій хатинці жила чарівна україночка Василинка. Ця тендітна добра дівчинка була зачарована красою навіть маленької пелюстки від квітки, різнокольорових пір'їнок дивовижних пташок. Одного сонячного, весняного ранку дівчина, оглянувши всю красу, що навколо, відчула дивовижне піднесення: «О, якби я хотіла ці квіти, оці пташечки, оцю красу природи побачити на своєму одязі». І вирішила Василинка оздобити свою лляну сорочку, яку зшила їй бабуся.
Взяла вона лляні нитки пофарбувала у жовтий колір в цибулинні,
з калинових ягід — у червоний колір, з березових бруньок — у зелений, а з волошок—у блакитний. І вишила вона на безкінечній лінії блакитного неба — жовте сонечко, промені якого ніжно торкалися кетягів червоної калини. І коли Василинка вишивала, вона мріяла лише про одне — уберегти своїх рідних від всього злого, що є на землі. Бо вона бажала їм синього чистого неба, жовтого теплого сонця, гарячої, як червона калина—любові. Саме тому вишивки на сорочках і рушниках стали для українського народу оберегами!
Вишиванням називають техніку прикрашання текстильного чи іншого виробу за допомогою різного виду стібків нитками, а також перлами, бісером, коштовним камінням.
Виникнення та поширення вишивки губиться в глибині тисячоліть. Про це свідчать стародавні історики, розповідають численні археологічні знахідки. Особливе значення мають розкопки скіфських курганів, матеріали яких є цінним джерелом для вивчення культури й побуту цих племен. Так, всесвітньо відома золота пектораль із Товстої Могили, срібна ваза з кургану Чортомлик поблизу Нікополя не лише є витвором високої мистецької майстерності скіфів, а й містить цікаві сюжети, що дають змогу дослідити одяг, його декоративне оздоблення.
Святковий костюм скіфів був щедро орнаментований золотими нашивками із зображенням грифонів, левів, оленів, різноманітною аплікацією з кольорової шкіри, декоративними швами.
Візерунок у вигляді смуг геометричного орнаменту розміщувався на краях коміра, подолу, рукавів, посередині спинки вбрання. Щедро оздоблювали скіфи штани. Їх розширювали узорами у вигляді завитків, кружечків, ромбів, зигзагів, спіралей. На чаші Гайма- нової Могили одяг скіфських царів оздоблено орнаментом у вигляді подвійних спіралей, а лампаси на штанах нагадують подвійні смуги безперервного ланцюга хвиль.
На основі кургану Товста Могила було реконструйовано одяг, у якому рукава, комір прикрашені золотими нашивками із зображенням грифона та лева, що роздирає лань.
Про високий рівень вишивального мистецтва свідчить одяг сар- матів, у якому вже проглядає соціально-економічне розшарування населення, що виявляється передусім у розкішності оздоблення золотим гартуванням одягу багатих жінок і у скромності прикрашання звичайними намистами — бідних.
Минали віки. На території нашої країни змінювались народи (кіммерійці, скіфи, сармати), культури (зарубинецька, пізньозару- бинецька, черняхівська та ін.). Збагачувалися знання людей про навколишній світ і про себе.
Магічний зміст геометричного орнаменту поступово змінювався. З’являлися нові мотиви, знаки, обереги. Але в безперервному процесі розвитку нічого не зникало. На старе нашаровувалось нове, та відкладалося в народній пам’яті.
До наших днів дійшла українська народна вишивка лише XVII — початку ХІХ століття, насамперед тому, що погляд на неї, як на витвір мистецтва утвердився тільки у 80-90-х роках
XIX століття. Саме відтоді прогресивні діячі культури починають цікавитися нею й збирати її в музеях і приватних колекціях.
У процесі історичного й культурного розвитку в Україні в кожній місцевості утворилися характерні орнаментальні мотиви й композиції, колірна гама, специфічні техніки виконання. Дбайливо передавалися вони з покоління в покоління, майстри відшліфовували кращі досягнення своїх попередників, розвиваючи й удосконалюючи їх.
Вишивкою захоплювались повсюди. Кожний район, навіть кожне село різнилося місцевою самобутністю. У вишивці, як в пісні, розкривається доля людини, її радощі і горе.
«Гаптує дівчина й ридає — чи то життя! Червоним, чорним вишиває мені життя», — так піднесено сказав Павло Тичина
Міні-твори
Учні зачитують свої міні-твори «Вишивані вироби у нашій оселі»
Фізкультхвилинка
Вихідне положення: всі сидять; учитель, заплющивши очі (краще відвернувшись), каже класу число — і викидає над головою відповідну кількість пальців (якщо число більше п’яти, знадобляться обидві руки, — це зауваження не для математиків).
Потім він вимовляє: «Раз-два-три! Замри!» — розплющує очі (повертається до учнів). У класі має стояти рівно стільки учнів, скільки пальців їм було пред’явлено. Під час виконання ігрового завдання кожному з учнів доводиться швидко зорієнтуватися: якщо кількість менше заданої — схопитися самому; якщо ж більша — то миттєво сісти.
Родзинка цієї вправи — у своєрідній мобілізації всіх учасників.
Подивімося на чудові узори народних вишивок, і побачимо гармонійно поєднані між собою трикутники, ромби, круги, прямі чи ламані лінії. Ці елементи узорів сприймаються нами як звичайні геометричні форми. Але для наших давніх пращурів вони були символічними зображеннями людей, землі, води, птахів.
На вишивці не було жодного зайвого елемента. Кожен мав певне значення. Люди не лише зображували ці знаки, а й уміли їх читати. Так, наприклад, давні слов’яни зображували поле у вигляді ромба, а сонце у вигляді кола. Свої символи мали також земля (пряма лінія), вода (хвиляста або ламана лінія), людина тощо. Символи землі і сонця в поєднанні з водою, становлять життєдайну трійцю.
Солярні знаки, схематичні фігури Сонця, Берегині, Дерева життя, вишиті на тканині, є ще одним свідченням глибокої шаноби наших пращурів до Сонця, Матері, як могутніх, святих, життєдайних першооснов усього сущого.
За народними віруваннями, вишиті на одязі та інших предметах побуту символи оберігали людину від поганого ока, злих духів.
Крім того, ці символи можуть вишиватися разом із додатковими прямими, зламаними, схрещеними лініями.
Поступово магічний зміст орнаменту змінювався, доповнювався новими знаками, оберегами.
У вишивках пізніших часів це магічне значення окремих елементів частково втрачалося. Вишивка виконувала більшою мірою роль художнього оформлення одягу, рушників, скатертей, наволочок та інших виробів.
Кожна місцевість і навіть окремі села в Україні мають свої особливі традиції вишивання: перевагу віддають тому чи іншому кольору, узору, техніці вишивання.
Так, на Вінниччині вишивають переважно чорними нитками або чорними у поєднанні з червоними.
На Полтавщині багато вишивок виконують білими нитками, використовують голубі і жовті відтінки.
На Житомирщині та Рівненщині — узори червоного кольору у поєднанні з синім або чорним.
На Закарпатті вишивають яскраві багатоколірні узори.
Традиції вишивки завжди бережно передавалися з покоління в покоління, від матері до дочки. За кольором, орнаментом, способом розподілу орнаменту на виробах завжди можна визначити місце виготовлення вишивки.
Вічна пісня барв і кольорів,
Неповторна музика натхнення,
Шепіт трав і шелест яворів І дзвінкі турботи сьогодення.
Хрестиком покладена в рядки,
Поспліталась, блиснула веселкою.
Дух народу в колір заплете,
Проросте і піснею і цвітом.
А над світом, гляньте, а над світом Українська вишивка цвіте!
Ганна Костів-Гуска
VII.ОСМИСЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Інтелектуальний ярмарок»
Учнів об’єднують у групи. Кожна група отримує завдання скласти запитання для своїх опонентів. За свої знання учні одержують грошові одиниці — «розуминки». Перемагає та група, у якої буде найбільше «розуминок».
VIII.ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
ПРАКТИЧНА РОБОТА «ОЗНАЙОМЛЕННЯ ЗІ ЗРАЗКАМИ ВИРОБІВ,
ОЗДОБЛЕНИХ ВИШИВКОЮ»
Ознайомитися з видами вишитих виробів, з’ясувати особливості їх виготовлення, знайти та пояснити знаки-символи на вишивках.
(див. додаток 1)
Інструкційна картка «Ознайомлення зі зразками виробів, оздоблених вишивкою»
І варіант
Інструкційна картка «Ознайомлення зі зразками виробів, оздоблених вишивкою»
ІІ варіант :
Учні опрацьовують питання таблиці і підкреслюють те, що вважають правильним для себе.
№ |
Питання |
Відповіді |
1 |
Я прийшов на заняття: |
|
2 |
На занятті був матеріал: |
|
3 |
Заняття мені допомогло: |
|
4 |
Я пішов із заняття: |
|
5 |
Від наступного заняття я чекаю |
|
Х.МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
СИМВОЛІКА УКРАЇНСЬКОЇ ВИШИВКИ
ВИДИ УКРАЇНСЬКОГО ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА
Для допитливих
Вишивка — це узорні рядна, покривала, доріжки, які стелили на лави, постіль, підлогу. Скатертинами вкривали столи, обереги з поперечним малюнком вішали на стіни.
Кожна родина мала значну кількість рушників. Узорчасті, з яскравими малюнками, вони прикрашали інтер’єр. Прості — використовували для господарських потреб.
Ткацтво — це виготовлення різноманітних тканин, виробів, що сполучають різні техніки виконання і багатство оформлення та широко використовуються для побутових потреб і прикрашення житлових та громадських інтер’єрів. У кожній хаті був ткацький верстат. Ткали жінки, а в тих місцевостях, де ткацтво перетворилось на промисел, ткачами ставали і чоловіки.
Місто Кролевець — один із визначних осередків українського перебірного ткацтва. Його рушники вражають урочистою святковістю, красою, монументальністю, що яскріють червоним кольором на білому тлі рушника.
Килимарство — є одним із найхарактерніших видів традиційного народного мистецтва. Розвинене вівчарство, яке давало чудову сировину, нескладні технології обробки вовни та техніка ткацтва сприяли значному поширенню килимарства в Україні з давніх-давен, а також виникненню тут килимарського промислу. Практичне застосування килимових виробів було досить широке. Ними покривали столи, скрині, лави, сани, вози, прикрашали стіни, іноді сволоки, застеляли підлогу, використовували як покривала й ковдри. Основними осередками килимарства є Решетилівка на Полтавщині, Дігтярі на Чернігівщині, Косів і Коломия на Івано-Франківщині та інші.
Українські народні витинанки — яскравий своєрідний вид народної декоративної творчості, що має глибокі і багаті традиції. Їм притаманні силуетне зображення, чіткий візерунок, дзеркальна симетрія, лаконізм форми, обмеженість деталей, спокійний руховий режим, відсутність натуралізму, логічна відповідність між формою, матеріалом і технікою виконання. Витинанка — це орнаментовані фігурні прикраси житла, ажурно вирізані ножицями, ножем з білого або кольорового паперу.
Ковальство, що виникло з часу появи заліза, служило для виготовлення інструментів, обробки каменю, дерева та інших матеріалів, а також для виробництва холодної зброї та прикрас. Витоки художнього ковальства на Русі зв’язані з виробництвом знарядь праці слов’янськими племенами, які населяли територію сучасної України в давні часи. З виникненням у ІХ столітті Давньоруської держави ковальське ремесло досягло високого рівня розвитку. До ХІІІ століття, як показали археологи, налічувалось близько 16 спеціальностей майстрів по металу. Залізо, оброблене рукою майстра, робить ковальське мистецтво близьким і зрозумілим для сучасної людини.
Різьба по дереву не менш давня, ніж історія кераміки. У Давній Русі слово «Тесляр» означало «майстер з’єднувати й обробляти окремі частини дерева». Тесляр, він же й будівельник, і художник. Одвічна краса природи втілювалася в народному мистецтві дерев’яних справ майстрів. Вершина народної майстерності — дерев’яна архітектура. Мистецтво тесляра охоплювало величезний цикл робіт — від будинків, обробки фасадів, інтер’єрів, начиння, до дрібної пластики з дерева. Не випадково у побуті великого поширення набув посуд з дерева — гігієнічно і красиво.
Гончарство, як і інші види декоративного мистецтва мало свої осередки в Україні. Це село Опішня Полтавської області та місто Васильків Київської області. Успіх тут значною мірою залежить від знання секретів випалювання. Адже вогонь може й зіпсувати, звести нанівець прекрасну роботу гончаря.
У народі цінувалися практичні й художні особливості глиняного посуду, здатність довго зберігати прохолоду води, свіжість молока, надавати особливого смаку стравам, що готувалися в ньому. Розвитку гончарства в Україні сприяла наявність покладів різних видів глини.
Український декоративний розпис, як і інші види народного мистецтва, є безсмертним витвором народного генію. Унікальним осередком декоративного розпису на початку ХХ століття стало селище Петриківка нинішньої Дніпропетровської області, яке тісно пов’язане з культурою Запорізької Січі, вихідці з якої переселилися сюди на постійне місце проживання. Місцеві майстри старшого покоління, найталановитішою з яких була Тетяна Пата, виховали цілу плеяду талановитих орнаменталістів, створили славнозвісну школу майстрів.
Декоративний розпис дихає щедрою українською природою, вражає невичерпною фантазією. Це переважно рослинно-квітковий орнамент: стилізовані реальні чи створені образною фантазією майстрів квіти, листочки, пуп’янки, ягоди, іноді птахи. Справді геніальним винаходом майстрів-петриківчан став саморобний пензлик
з котячої шерсті, можливості його безмежні.
ДИВОСВІТ СИМВОЛІВ
Ще в давнину люди навчилися складати візерунки — знаки- символи, де кожна лінія чи фігура мала своє значення. Наприклад: пряма горизонтальна лінія означала землю, її плодовитість, горизонтально хвиляста лінія — воду, трикутники — гори, дві схрещені лінії — блискавку, а сонце вишивали в вигляді ромба, кола чи квадрата.
Калина — дерево нашого українського роду. Колись, у сиву давнину, вона пов’язувалася з народженням Всесвіту, вогненної трійці: Сонця, Місяця і Зірки. Тому і назву свою має від давньої назви Сонця — «Коло». А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущого роду. Ось через це весільні рушники, дівочі і навіть парубочі сорочки тяжкі тими могутніми гронами.
Символіка винограду розкриває нам радість і красу створення сім’ї.
Сад-виноград — це життєва нива, на який чоловік є сіячем, а жінка має обов’язок ростити й плекати дерево їхнього роду.
Мотив винограду бачимо на жіночих та чоловічих сорочках Київщини, Полтавщини. А на Чернігівщині виноград в’ється на родинних рушниках
Берегиня — дорогий нам символ, поширений по всій Україні. Вона — і життєтворча мати-природа, і жінка-мати, яка дарує світові сина, і Дерево життя, що сформувало з мороку космосу чітку систему всесвіту, щоб ще раз нагадати: кожне живе створіння — часточка неподільна і нерозривна загальної системи буття.
Дерево життя — знамено трьох основ світу. Яв — світ видимий, явний, дійсний. Стовбур Дерева життя — земне існування людей у просторі з Сонцем. Нав — світ невидимий, духовний, потойбічний, світ предків, коріння Дерева життя. Прав — світ законів, правил, освячених звичаями, досвідом, обрядами. У кроні Дерева життя живуть боги. Світове дерево уособлює єдність усього світу. Це своєрідна модель всесвіту і людини, де для кожної істоти, предмету чи явища є своє місце.
ЛЕГЕНДА ПРО ДЕРЕВО ЖИТТЯ
За часів, коли не було ще ні неба, ні землі, а було тільки синє море, на морі стояло дерево (дуб, явір чи сосна). На «прадереві» росли плоди безсмертя і три птахи радили раду: як заснувати світ?
Один птах упірнув у море — виніс золотий камінь. Повстало сонце. Другий пірнув — виніс срібний камінь. Повстав місяць. Третій пірнув і виніс — мідний камінь. Повстали зорі»..
Усе на землі існує завдяки сонцю і воді, вірили наші предки, тому і всесвіт поділяється на три частини: небо, де живуть божества, світила (Сонце, місяць, Перун); землю з її світом і самою людиною; те, що під землею (хвороби, лихо, смерть, злі божества і душі померлих).
Життя людини — це «дуб-довговік, на ньому дванадцять гіллів, на кожній гіллі по чотири гнізда, а у кожному гнізді по сім яєць, і кожному ім’я є (рік, 12 місяців, 4 тижні, 7 днів).
Дерево життя, що росте посеред Вирію (дохристиянського раю), уособлює поєднання трьох сфер буття: Яву (видимого світу), Праву (світу правил, обрядів, законів і закономірностей), Наву (світу потойбічного, невидимого, сакрального.
За вертикаллю дерево ділиться на три частини (до кожної належать певні істоти). До нижньої (коріння, підземний світ) — змії, жаби, риби, водоплавні птахи і тварини; до середньої (стовбур, земний світ, світ людей) — великі тварини: тури, олені, коні, ведмеді, вовки; до верхньої — (крона, небесний світ) — птахи і бджоли, небесні світила.
Дерево життя у витинанках, вишивках, розписах символічно складається з
Зображення дерева життя, світового дерева чи «чудесного» дерева — символ і оберіг добробуту сім’ї. Різні родини — різні й дерева. В одних хатах дерево — декоративний витвір, в інших — живописний орнамент, композиція.
Родина, рід — які слова святі.
Вони потрібні кожному в житті,
Бо всі ми з вами — гілочки на дереві
Що на Землі уже стоїть віки.
Це дерево — наш славний родовід.
Окремі знаки — символи не тільки прикрашали одяг та житло, а й мали охороняти, захищати, оберігати від злих духів, приносити щастя, тому їх називали оберегами. Обереги для українського народу — це магічні засоби боротьби з ворожою, переважно з «нечистою силою», охорона перед злом та поклик зберігати все духовне добро. Кожна господиня бажала оздобити свою оселю своїми неповторними рушниками, серветками, скатертинами.
ВИШИВКА — ВИД ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА
Вишивкою називають техніку прикрашання текстильного чи іншого виробу за допомогою різного виду стібків нитками, а також перлами, бісером, коштовним камінням.
Виникла вишивка ще в глибоку давнину. Археологічні знахідки свідчать, що найдавніший одяг людей, які жили на території нашої країни, оздоблювали намистинами із бивня мамонта. Пізніше почали використовувати металеві нашивки — срібні, золоті, бронзові.
За часів Київської Русі мистецтво художньої вишивки дося- гло великого розквіту. В Андріївському монастирі в Києві була створена школа, де молоді дівчата вчилися вишивати золотом і сріблом.
Ручною вишивкою здавна оздоблювали не лише одяг, а й інші вироби, необхідні в побуті: рушники, доріжки, скатерті тощо. Вишиванням в Україні займалися переважно жінки. Воно було одним із улюблених занять. Довгими осінніми та зимовими вечорами дівчата вишивали, співаючи. Поганою нареченою вважалася та дівчина, яка не навчилася вишивати змалку. Лише одних сорочок до весілля кожна українська дівчина готувала собі кілька десятків. Сорочки мали різне призначення: буденні, святкові, на весілля, на жнива тощо. І кожна сорочка — це довгі години кро- піткої праці.
Адже для того, щоб її виготовити, потрібно було спочатку спрясти нитки, потім на домашньому дерев’яному верстаті виткати полотно, вибілити його, пошити сорочку і вишити її. Дівчата змагалися між собою у майстерності прясти, ткати, вишивати, в доборі гарних узорів для вишивання, у поєднанні різних узорів на виробах.
Жіночий одяг оздоблювали надзвичайно гарно. У барвистій вишитій сорочці, яскравій плахті, оздобленій корсетці дівчина була немовби букет живих квітів.
Кожна місцевість і навіть окремі села в Україні мають свої особливі традиції вишивання: перевагу віддають тому чи іншому кольору, узору, техніці вишивання. Так, на Вінниччині вишивають переважно чорними нитками або чорними в поєднанні з червоними. На Полтавщині багато вишивок виконують білими нитками, використовують голубі і жовті відтінки. На Житомирщині та Рівненщині — узори червоного кольору у поєднанні з синім або чорним. На Закарпатті вишивають яскраві багатоколірні узори.
Традиції вишивки завжди бережно передавалися з покоління в покоління, від матері до дочки. За кольором, орнаментом, способом розподілу орнаменту на виробах завжди можна визначити місце виготовлення вишивки.
МАТЕРІАЛИ ДО ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
I варіант
«Український рушник»
Український рушник! Як багато промовляє до нас це слово, яке воно рідне і миле нам! Скільки зворушливих спогадів та образів із народного родинного життя пов’язано з рушником! Чи можна знайти у нас в Україні більш опоетизовану і популярну мистецько-побутову реліквію? Хіба що наша українська чарівна пісня. Власне, рушник — це та сама задушевна пісня чи дума, заспівана розмаїтими засобами ткання, вишивання, вибійкою, безмежно-буйною фантазією орнаменту, в який наш народ вклав свою поетичну душу.
Особливої уваги надавали рушникам — старовинним оберегам дому, родини. У давнину рушник, вишитий відповідними візерунками-символами, був неодмінним атрибутом багатьох обрядів: з рушником приходили до породіллі вшанувати появу нової людини, зустрічали, і проводжали дорогих гостей, справляли шлюбні обряди, проводжали в останню путь, прикрашали, образи та накривали хліб на столі.
Український вишиваний рушник з’явився приблизно п’ять сторіч тому.
Кожна дівчина з дитинства мріяла бути нареченою, вдало вийти заміж та жити щасливо. Але рідко хто з вас знає, що наші прабабусі вміли своє майбутнє щастя кодувати за допомогою вишивки.
У кожній родині, де підростала дівчина, скриня мала повнитись рушниками. Готувати рушники — означало дбати про дівочий посаг. До їх виготовлення привчали ще з юного віку.
Солярні знаки, схематичні фігури Сонця, Берегині, Дерева життя, вишиті на тканині, є ще одним свідченням глибокої шаноби наших пращурів до Сонця, Матері, як могутніх, святих, життєдайних першооснов усього сущого.
Калина — дерево нашого українського роду. Колись, у сиву давнину, вона пов’язувалася з народженням Всесвіту, вогненної трійці: Сонця, Місяця і Зірки. Тому і назву свою має від давньої назви Сонця — «Коло». А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущого роду. Ось через це весільні рушники, дівочі і навіть парубочі сорочки тяжкі тими могутніми гронами.
Рис. 7. Використання символів винограду та птахів у вишивці
Символіка винограду розкриває нам радість і красу створення сім’ї. Сад-виноград — це життєва нива, на який чоловік є сіячем, а жінка має обов’язок ростити й плекати дерево їхнього роду.
Мотив винограду бачимо на жіночих та чоловічих сорочках Київщини, Полтавщини. А на Чернігівщині виноград в’ється на родинних рушниках. Дерево життя — знамено трьох основ світу. Яв — світ видимий, явний, дійсний. Стовбур Дерева життя — земне існування людей у просторі з Сонцем. Нав — світ невидимий, духовний, потойбічний, світ предків, коріння Дерева життя. Прав — світ законів, правил, освячених звичаями, досвідом, обрядами. У кроні Дерева життя живуть боги. Світове дерево уособлює єдність усього світу. Це своєрідна модель всесвіту і людини, де для кожної істоти, предмету чи явища є своє місце.
Рис. 8. Використання символів птахів та дерева життя у вишивці
Рушники з вишитими зображеннями голубів, півнів, коней, хрестиків тощо були своєрідними оберегами, що захищали людину від злих сил. Вагоме значення мала й кольорова символіка (червоний — любов, жага, світло, боротьба; чорний — смуток, нещастя, горе, смерть; зелений — весна, буяння, оновлення, життя тощо). Крім того, вишивання як національна традиція сприяло формуванню у дівчат і жінок терпіння, відчуття краси.
У різних районах України рушник називали по-різному, залежно від його призначення. Приміром, рушник для витирання рук і обличчя — втирачем, для посуду, стола і лави — стирач, або стирок, для пов’язування сватів — плечовий, плечовик...
Відповідно до призначення, рушники різнились і технікою виконання. Утирачі і стирники (стирачі) найчастіше ткали із цупких ниток. Покутники, подарункові, плечові — із тонкого, гарно вибіленого полотна (для пов’язування сватів). Цікава деталь: коли засновували снівниці обрядових та весільних рушників, чоловікам заборонялося заходити до хати. Жінки починали ткати рушники тільки в середу, п’ятницю або суботу — у так звані жіночі дні.
2007 р. кращі майстрині вишивали рушник єднання, на честь річниці соборності України. Завдовжки рушник 9 метрів. Кожна область вишивала свою частину. Для вишивання рушників майстрині використали найрізноманітніші, характерні для їхнього регіону техніки та шви: гладь, лиштву, тамбур, різноманітні мережки тощо.
ІІ варіант
«Українська сорочка»
Рис. 9. Способи вишивання сорочок-вишиванок
Українська сорочка-вишиванка... Вона ввібрала в себе теплоту сонця і запах трави, шум гаїв і блакить небес, розкішні барви землі і смуток чарівної пісні.
Жіноча сорочка-вишиванка належить до найдавнішого одягу наших предків. Можна припустити, що за княжих часів в Україні- Русі в теплий період року довга сорочка, підперезана поясом, була єдиним одягом жінок і дівчат. За козацьких часів в Україні жіночі сорочки були приблизно такими самими на вигляд, як і сучасні жіночі сорочки Київщини чи всього Лівобережжя. Вони були без коміра, лише з вузькою лямівкою по краях зібраного на нитку полотна навколо вирізу для шиї.
З якого матеріалу шили сорочки? Яку роль відігравав її колір?
Матеріалом для пошиття сорочок було біле лляне полотно. Для святкових сорочок використовували полотно, виготовлене з ніжніших чоловічих стебел — плоскіні. Полотно, зіткане з матірки, йшло на пошиття буденних сорочок, а також на нижню частину сорочок із підтичкою.
Кожен колір у вишиванці був символічним. Біле полотнище сорочки служить для підкреслення, збільшення, символізує невинність і чистоту. Сорочки вишивали здебільшого червоними і чорними нитками. Червоний колір — це колір сонця, символізує життя, свободу; чорний — колір землі, означає добробут, достаток, іноді — смуток. Рідше, але доповнювали вишивку мережива, виконані зеленими, голубими, жовтими та синіми нитками.
Щоправда, світогляд і світознання наших пращурів, як на тепер, були достатньо таємничі, отож «мову» вишитої сорочки сприймаємо здебільшого як сукупність візерунків, гру кольорів, майстерність вишивальниць.
Жіночі сорочки в усіх місцевостях ділилися на два типи: додільна, яку шили з однорідного полотна, і сорочка з підтичкою, верхня частина якої з тонкого полотна, а нижня — з грубшого. З-під плахти, запаски повинен визирати долішній край сорочки.
Давайте спробуємо визначити, які ж елементи в цих сорочках обов’язково вишивалися. У жіночих сорочках обов’язково вишивали: комір, якщо є, або планка навколо горловини, полики чи уставки, рукави біля зап’ястків, або манжет, пазуха, поділок. Найбільше і найкраще вишивання на сорочках мали дівчата.
Скромніше вишивали сорочки заміжні жінки, а старші жінки мережили переважно чорними або синіми (символ довіри, безконечності) нитками геометричні візерунки на поликах, а пазуха і комір не вишивали. Розріз сорочка мала посередині, на грудях, на Закарпатті — збоку, іноді ззаду.
Свої особливості мали й чоловічі сорочки. Відповідно до пошиття розрізняли сорочку-«чумачку», яку шили майже із суцільного полотнища (у Придніпров’ї) та сорочку-«українку», що мала, як і жіноча, уставки. Не вишивали тільки рукави і поділ, а так вишивка мала відповідність із жіночими сорочками.
Крім цього, були ще й дитячі сорочки. З народженням немовляти приходила в родину і нова радість. І вже маленькій дитинці шили першу сорочечку. Першу сорочечку дитині шили з крижми, відрізу полотна, у якому було немовля охрещене, і цю сорочечку обов’язково коло пазушки вишивали синім шовчиком кілька хрестиків — на чисте, щасливе, присвячене Богу життя.
Перші сорочки називали льолями. Їх дитина носила до дев’яти років. На льолі по долині вишивали білими нитками ялини, щоб дитя добре росло, силу мало. Льолю не можна було підперізувати, щоб не боліло всередині. Льоля ніколи не мала комірця, щоб не була роздвоєна дорога.
Від дев’яти до дванадцяти років носили сорочки з невисоким ко- мірцем-стієчкою, який обов’язково був вишитий, щоб «швидше до людей дорости та люди поміж себе приймали».
Ізмалку мати привчала доньку до вишивання. Дівчина мала вишивати свої сорочки самостійно, а також вишивала шлюбну сорочку нареченому.
Кожна з вишиванок має свою символіку. У жіночих сорочках найчастіше зустрічається рослинний орнамент. Шию увінчує безперервний візерунок у поєднанні квітки, листка і пуп’янка, в яких закладено народження, розвиток та безперервність життя. Вишивка на пазусі покликана захищати найважливіші центри людини. Символіка винограду, розміщеного в центрі вишивки та на рукавах, розкриває радість і красу створення сім’ї.
Сад-виноград — це життєдайна нива, на якій чоловік — сіяч, а жінка має обов’язок ростити й плекати дерево їхнього роду. Берегиня — дорогий нам символ, поширений по всій Україні. Вона — і життєтворча мати-природа, і жінка-мати, яка дарує світові сина, і Дерево життя, що сформувало з мороку космосу чітку систему всесвіту, щоб ще раз нагадати: кожне живе створіння — часточка неподільна і нерозривна загальної системи буття. Багата вишивка на рукавах — оберіг пошанування руки чарівниці (трудівниці).
Калина... Дерево нашого українського роду. Колись, у сиву давнину, калина пов’язувалася з народженням Всесвіту, вогненної трійці: Сонця, Місяця і Зорі, тому й назву має від давнього ймення Сонця — Коло, а оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущості роду.
Із глибини віків дійшли в орнаментах символи землі і сонця, що в поєднанні з водою, становлять життєдайну трійцю. Ромбічні знаки на сорочці — це символ плодючості Землі-матері, щедро засіяної, зігрітої Сонцем, щоб буяло життя наше.
Найбільше цінують в сорочці її чистоту. Українську вишиванку завжди шиють тільки з білого полотна.
Народні прислів'я та приказки про сорочку
Наскільки старанна, працьовита дівчина чи жінка, можна визначити по сорочці. Чим довший і пишніше вишитий додільний край сорочки, і чим більше він визирає з-під плахти, тим достойніша наречена чи молодиця.
А сорочок повинна жінка чи дівчина мати по сім: на держання і роботу. Дівчина вишивала сорочки здебільшого під час Великого посту, коли очищається перед святом і коли місяць уповні, щоб закликав повну долю. Весільна сорочка була особливою, щоб ніхто не осудив.
Дочка ніколи не наслідувала маминої сорочки, бо могла повторити в долі мамине горе. Не давала дівчина й перезнімати зі своїх сорочок узор, «аби за узором не пішла і доля».
Повір'я про сорочку
Ось така захисна магічна сила сорочки в давній уяві українського народу! І чи не від того й досі побутує вислів «народитися в сорочці» — бути щасливою людиною, яка в усьому має удачу.
Ідея родючості полів, плодючості тварин, продовження людського роду навіки закарбувалася в орнаментах і передавалася від покоління до покоління. То хай ніколи не переривається та золота нитка життя, якою вишивали наші бабусі свою і нашу долю на рушниках, сорочках. Збережімо ті надбання української культури, які ще можна зберегти.
1