Додаток 1
План проведення Арт-лабораторії життєвих завдань
«Традиції української родини – гарний спадок для дитини”
І-й рівень тематичної лабораторії
Вхідна діагностика педагогів.
|
Проведення діагностики педагогічного колективу в рамках психологопедагогічного семінару «Організація Артлабораторії життєвих завдань «Традиції української родини – гарний спадок для дитини». |
І-ше навчальне заняття «Без сім’ї і свого роду – немає народу». Вхідна діагностика дітей. |
Ввідне заняття, яке розкриває поняття сімї та сімейних цінностей, формує поняттійну систему важливості роду та родини в житті кожного українця, виховує любов до роду, родини, сімї, свого народу, країни через пізнання традиційної культури свого народу. |
Підготовка та проведення І-го етапу роботи тематичної лабораторії родинного свята «На порожньому місці роду не заснуєш». Першої частини свята «Українські походеньки». |
Свято проводиться з метою розвитку та збереження кращих традицій родинного виховання. Виховання в учасників національної свідомості і самосвідомості, також поваги дітей до народних традицій, рідної мови, звичаїв та обрядів. Організація корисного дозвілля для творчого розвитку дітей та батьків, забезпечення духовної єдності поколінь, як ефективного засобу соціалізації. |
Формування та початок роботи ініціативної групи. |
Мета ІГ – узгодження змісту та порядку підготовки навчальних занять та І-ІІІ етапів Арт-лабораторії з урахуванням особливостей творчого бачення вихованців гуртків і творчих об’єднань різних напрямків. |
Формування та початок роботи творчої групи. |
Мета ІГ – узгодження теми, змісту, програм підготовки та проведення заходу ІІ рівня тематичної лабораторії. А також, залучення інших вихованців цих груп до підготовки та проведення цих заходів. |
ІІ-ге навчальне заняття «Сімейні традиції – від минулого до сучасного». Вхідна діагностика дітей. |
Формує знання про звичаї і традиції українського народу, його ціннісне світобачення; розширює і поглиблює знання про сучасні сімейні традиції, їх збереження, цінності, які вони виховують. Формує національну свідомість, повагу до культури та історії рідного народу, повагу до власного роду та сім’ї. Розвививає духовну |
|
культуру особистості, через розуміння важливості збереження та примноження традиційної культури українців. |
ІІІ-ге навчальне заняття «Традиції дружньої родини – це скарб всієї України». Вхідна діагностика дітей. |
Розширить і поглибить знаня про сучасні сімейні традиції, їх збереження, цінності, які вони виховують; орієнтує на цінності сучасного українського виховання. Сформує понятійну систему із створення власніх традицій в своїй родині. Розвиватиме інтерес до історії власної родини, творчий підхід до створення традицій в родинному колі. Виховає почуття любові та гордості за власну родину, повагу до батьків. |
ІІ-й рівень тематичної лабораторії
Участь творчої та ініціативної груп у підготовці та проведенні заходу ІІ рівня. |
Члени ІГ беруть участь у обговоренні моделі заходу ІІ-го рівня та плану його підготовки і сприяють підготовці вихованців до участі у заході. ТГ узгоджує тему, зміст, програму підготовки та проведення заходу ІІ рівня тематичної лабораторії. |
Підготовка та проведення ІІ-го етапу роботи тематичної лабораторії родинного свята «На порожньому місці роду не заснуєш». Друга частини свята «Українські посиденьки». |
Свято проводиться з метою розвитку та збереження кращих традицій родинного виховання. Виховання в учасників національної свідомості і самосвідомості, також поваги дітей до народних традицій, рідної мови, звичаїв та обрядів. Організація корисного дозвілля для творчого розвитку дітей та батьків, забезпечення духовної єдності поколінь, як ефективного засобу соціалізації. |
ІІІ-й рівень тематичної лабораторії
Проведення Всеукраїнського фестивалю дитячої творчості присвячений Всесвітньому Дню Землі. Тема фестивалю: «Традиції та звичаї українського народу в родинному вихованні». |
Проведення ІІІ етапу тематичної лабораторії.
|
Додаток 3
Додаток 4
Арт-лабороторія життєвих завдань:
«Традиції української родини – цінний спадок для дитини!».
Сім'я, її традиції та цінності – це основа вихованні дітей. Адже саме в сім'ї дитина засвоює перший досвід взаємодії з людьми, осягає багатогранність людських відносин, розвивається духовно, морально, розумово і фізично.
________________________________________________
1). Мета арт-лабораторії: формування у дітей ціннісного ставлення до життя через глибоке пізнання традиційної української культури. Виховання шанобливого відношення до власної родини, її коріння, національної свідомості та історії рідного народу.
__________________________
2). Завдання які ми ставимо перед собою:
1. Посіяти зерно знань:
Про традиції наших предків;
Сучасні сімейні свята; Творчий підхід до організації сімейного дозвілля.
2. Влаштувати «сімейні теревеньки» на теми:
Обмін досвідом; Пін-понг «Багаж знань»; Джерела творчості.
3.Відкрити двері для мистецтва:
«Запалити вогонь інтересу» до спільної творчої справи;
Включити на максимум уяву і фантазію; Використати натхнення і талант для практичного створення «маленького дива».
4. Організувати феєрверк родинних традицій: Серпантин родинних талантів;
Калейдоскоп сучасних сімейних традицій; Салон творчих доробків.
___________________________________
3). У світі немає жодного народу, який не мав би своїх традицій і звичаїв, що передають новим поколінням його досвід, знання й досягнення.
Традиції – це міцно усталені, успадковані від попередніх поколінь і підтримувані суспільною думкою форми поводження людей та їхніх взаємин або принципи, за якими розвивається загальнолюдська культура.
Українська родина – це унікальний соціальний інститут, першооснова духовного, економічного та соціального розвитку нашого суспільства.
____________________________________________________
4). Нажаль, в останній час, ми помічаємо таку тенденцію, що сім’я передбачає проживання на одній площі і сімейні традиції не в моді. Сімейні цінності знецінюються…
Все це замінює практичний підхід до сімейного життя та дітей. Підростаюче покоління потрібно: накормити, одіти, дати освіту і т.д.
А на те, щоб показати та створити інші цінності не вистачає ні часу ні бажання…
_____________________________________
5). Адже, сьогоднішні перегони за кар'єрою та успіхом не залишають місця для більш Важливішого… Але кожен з нас може на хвилинку зупинитись і оглянутись навколо себе, щоб зрозуміти, що найголовніші цінності в житті Вже Поряд з Нами!!! ____________________________________
6). Пам'ятаймо!!! НАЙГОЛОВНІШЕ в світі – це наша родина! І основа кожного з нас – це багатство ціннісного світу.
І на справді тут немає нічого складного, щоб згуртувати сімю, забезпечити її дозвілля, традицією може стати будь-яка дрібниця: певна страва до свята, спільний похід в кіно на вихідних, навіть генеральне прибирання веселіше робити всією родиною. Головне, щоб це не робилося формально, інакше може перетворитися в обов’язок. Сімейні традиції зближують всіх рідних, роблять сімю – сімєю. І звичайно ж прививають дитині сімейні цінності змалечку.
Домашні незвичайні ритуали можуть допомогти уникнути віддалення дітей від батьків, взаємного непорозуміння.
7).Тому, стає зрозумілим, що нічого не може бути ціннішим і важливішим від нашої родини. Для кожної людини вона складає цілий Всесвіт!!!
Як тільки ми це осягнемо, то відразу знайдеться час для: Спільних свят…
Душевних розмов за столом…Для ігор з дітьми… Адже саме традиція допоможе нам відкрити дивовижний світ Цінностей!!!
8). Види родинних традицій:
1. Сімейні свята і традиції, присвячені їм (день народження, який часто ставати першим значним подією у долі дитини. Подарунки, спеціальна підготовка, святкові страви виділяють такий день серед інших і дозволяє відчути значимість події імениннику, вчить приймати гостей. Сюди відноситься і святкування загальнонародних свят, що об'єднує людей в діапазоні країни, світу).
2. Загальні ігри з дітьми (Так батьки подають приклад дитині, знайомлять з різними заняттями, навчають його різноманітним навичкам);
3. Збори всієї родини (Наприклад, для того, щоб розібратися в справах, намітити подальші плани на конкретний термін, обговорити бюджет і витрати сімейства. Це дає можливість дитині мати уявлення про сімейні події, нести відповідальність, брати участь у вирішенні сімейних питань).
4. Традиції гостинності, спільні обіди всіх членів сім'ї (Хлібосольство вважається також національною традицією, яка об'єднує сім'ї, і зміцнює зв'язки з друзями);
Ø Святкування значних подій в сім'ї (ювілеїв, успіхів і досягнень домочадців);
5. Традиції покарання і заохочення (Це стимулює дитину контролювати свої дії. Однак зайва строгість правил обмежують свободу дитини, перевантажують його психіку. Не слід вводити правила, які ускладнюють життя);
6. Побажання спокійної ночі, доброго ранку, поцілунок на ніч. (Такі взаємозв'язки важливі навіть з подорослішим чадом. Адже від браку турботи і ласки діти виростають нечутливими і черствими);
7. Поїздки, прогулянки всією сім'єю і т.д (походи в музей, театр – розвивають духовні почуття дитини). Підвиди сімейних традицій:
ü Сімейні трапези; ü Сімейні хобі;
ü Сімейні реліквії;
ü Сімейний альбом; ü Сімейний «родовід»...
ü Також, до сімейних традицій відносяться норми та манери поведінки, які можуть передаватися з покоління в покоління (сленг, афоризми). Дитина сприймає мову сімї, спілкування…Дітей завжди потрібно заохочувати до активної участі у сімейних традиціях (приготуванні їжі, подарунку, написанні вірша…)
9). КОДЕКС ЦІННОСТЕЙ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ВИХОВАННЯ
v Вічні цінності;
v Цінності особистого життя;
v Цінності сімейного життя;
v Основні громадянські цінності; v Основні національні цінності
І їх дотримання – це запорука успішного розвитку,як Твоєї особистості, так і суспільства в цілому
10). Важливо пам'ятати!!! Передаючись із покоління в покоління, традиції адаптуються до умов сучасного життя…
Проте залишається не змінним їх значення у суспільстві: вони призвані слугувати зміцненню сімейнородинних зв’язків, вихованню цінностей сімейного життя, а саме:
Подружня вірність;
Піклування про дітей;
Піклування про батьків і старших у сімї;
Пошана до предків, догляд за їхніми могилами;
Взаємна любов батьків;
Злагода та довіра між членами сімї;
Гармонія стосунків поколінь у сімї;
Демократизм відносин, повага до прав дитини і старших;
Відповідальність за інших членів сімї;
Допомога слабшим членам сімї;
Гармонії батьківського і материнського впливу у вихованні;
Спільність духовних інтересів членів сімї;
Здоровий спосіб життя, прихильність до спорту;
Культ праці, дбайливе ставлення до її продуктів;
Дотримання народних звичаїв, охорона традицій; Гостинність;
Сімейна відкритість щодо суспільного життя;
Багатодітність
___________________________________________________ 11). Сходинки І-го етапу Арт-лабораторії:
1. Підготовчий:
ü Створення ініціативної та творчої групи;
ü Моніторинг.
2. Впроваджувальний:
ü Експрес подорож «Сімейні традиції та звичаї наших предків»;
ü Просвітницький тренінг «Сучасні родинні традиції, їх особливість та цінність»; ü Колективне ігрове спілкування «Традиції дружньої родини – це скарб всієї України».
3. Завершальний:
ü Проведення підсумкового заходу «Традиції української родини – цінний спадок для дитини»;
ü Моніторинг.
_______________________________________________________
12). Орієнтовні заняття арт-лабораторії:
1-ше Заняття.
Тема: «Сімейні традиції та звичаї наших предків».
Мета: Формування у вихованців понятійної системи зародження та розвитку звичаїв і традицій українського народу, його ціннісного світобачення.
Форми роботи: - експрес подорож;
- гра-бесіда; - відео вікторина.
Очікувані результати: підвищення рівня обізнаності учасників творчої лабораторії у походженні та розвиткові традиційної культури, формуванні ціннісного світогляду українців ___________________________________________. 13). 2-ге Заняття.
Тема: «Сучасні родинні традиції, їх особливість та ціннісні орієнтири».
Мета: Розширення і поглиблення знань про сучасні сімейні традиції, їх збереження, цінності, які вони виховують. З'ясування важливості традиції у родинному колі. Стимулювання активної пізнавальної діяльності. Форми роботи: - ігровий тренінг;
- тематичне обговорення;
- інсценування;
- голосування «Настрій».
Очікувані результати: активізація творчої активності дітей, формування глибокого розуміння та прийняття сучасних інноваційних підходів до традицій, виховання ціннісних орієнтирів.
14). 3-тє Заняття.
Тема: «Традиції дружньої родини – це скарб всієї України».
Мета: Розвивати творчий підхід до створення власних традицій в родинному колі, створювати ситуації зацікавленості та позитивні емоції по відношенню до традицій. Орієнтувати на цінності сучасного сімейного українського виховання.
Форми роботи: - сюжетно-рольові ігри;
- відео вікторини; - тематичні подорожі; - арт-терапія.
Очікувані результати: реалізація життєтворчого потенціалу учасників творчої лабораторії через сприйняття, творче осмислення та відтворення в ігровій формі родинних традицій;
14). З усього можна зробити висновок, що наш народ має багату культуру, величезний скарб якої складається з цінностей, надбаних багатьма поколіннями.
Саме, Родина і її цінності являють собою народження культури, народження Твоєї Особистості !!!
І саме ті цінності, які Ти отримаєш в родині - пронесеш крізь все життя…
15). Ти сам творець свого майбутнього, і яким воно буде залежить лише від Тебе і Твого ціннісного світосприйняття!!!