Проект " Багатство прикметникової країни"

Про матеріал
Груповий, короткотривалий, творчий, монопредметний проект "Багатство прикметникової країни"
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета проекту: формувати соціальну компетентність; вчити спільно визначати цілі діяльності, планувати, розробляти, реалізовувати проект, брати на себе відповідальність за прийняття рішень та їх виконання; розвивати вміння використовувати прикметники у своєму мовленні, вживати їх у прямому і переносному значеннях, розкривати багатозначність; ознайомити з прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями; збагачувати словниковий запас учнів; простежити вживання прикметників у прислів’ях та приказках; виховувати любов до рідної мови.

 

 

Тип проекту:  груповий, короткотривалий, творчий, монопредметний.

 

 

Обладнання: підручник, пізнавальна література, схеми, малюнки, пам’ятка роботи в групі.

 

 

Консультанти:  класовод ( керівник проекту ), бібліотекар, батьки.

 

 

                   

 

 

     Організація проекту

 

  1. Вивчення кола інтересів учнів. Пошук напрямів діяльності.

 

  1. Визначення та обговорення з учнями теми та завдань проекту.

         «Багатство міста Прикметника»

 

  1. Формулювання проблеми.

 

Під час обговорення теми виникли запитання:

 

Хто править у місті Прикметник?

 

Що ми називаємо багатством?

 

Яке місто за розмірами?

 

Хто проживає у Прикметнику?

 

За якими критеріями об’єднуються мешканці міста?

 

Основні напрями роботи мешканців міста.

 

 

 

 

 

Планування проекту

 

  1. Постановка мети проекту.

         У процесі спільної діяльності знайти відповіді на поставлені запитання. Домогтися розуміння матеріалу усіма учасниками проекту.          

 

  1. Обдумування шляхів вирішення проблеми:

 

     Опрацювання теми за підручником.

     Опрацювання додаткової літератури.

     Робота з інтернет-ресурсами.

     Отримання консультацій.

 

  1. Визначення критеріїв оцінки проекту.

 

    Завершеність.

    Ясність, грамотність, чіткість.

    Інформація (правдивість, важливість, використання   різних джерел).

    Графічне оформлення (наявність схем, малюнків).

    Вміння працювати в групі.

 

  1. Створення груп: близькі, протилежні, однозначні,      багатозначні.

 

  1. Визначення форми представлення результату.

   Обмін думками.

   Доповіді груп.

   Проектний урок.

 

        Реалізація проекту

  1. Аналіз наявної інформації.
  2. Збір даних з використанням різних джерел інформації.
  3. Проведення спостережень над мовним матеріалом.
  4. Отримання консультацій.
  5. Проведення циклу інформаційних та класних годин.
  6. Систематизація та оформлення зібраних матеріалів.
  7. Підготовка до представлення результату.

 

     Підсумок проекту

  1. Оформлення результатів.
  2. Підготовка до презентації.
  3. Звіти груп.
  4. Проектний урок.
  5. Оцінювання діяльності, висновки.

 

  1. Спільна робота груп.

Лінгвістична казка

«Частини мови»

           Дуже давно, коли люди вже вміли говорити, але ще не вміли читати і писати, існувало на світі велетенське невидиме царство – царство слів. І правителькою там була Цариця Граматика. Слова постійно працювали і метушилися: бігли то в промову, то в пісню, то в суперечку, то в поезію, і кожне займало своє місце в реченнях.

           Та якось слова засперечалися, хто з них найважливіший і найпотрібніший людям. Назрівав великий бунт.

           Але мудра Цариця Граматика не могла допустити ворожнечі у своєму царстві. Отож, вона скликала всіх і наказала спочатку вишикуватися в ряд словам, що дають імена (назви( предметам. Вони відповідають на питання хто? або що?.

            Другими повинні були постати перед Царицею Граматикою слова, що називають ознаки предметів і відповідають на питання який? яка? яке? які?.

           Потім – слова, що означають дії предметів, і так далі.

            Розумна правителька вишикувала всі слова у 10 довгих рядів. І досі в українській мові всі слова поділені на 10 частин мови, і такий поділ є справедливим.

  Місто Прикметник знаходиться у королівстві Цариці Граматики.

 Багатство , -а, с. 1. велике майно, цінності, гроші. 2. перен., мн. сукупність матеріальних цінностей (про надра землі, тваринний і рослинний світ). 3. чого. велика кількість, багатоманітність лексичне багатство української мови.

  У нашому випадку - багатоманітність прикметників в українській мові.

      Людина, пізнаючи світ, знайомиться з новими предметами. Але людський розум прагне якомога більше дізнатися про той чи інший об’єкт, оцінити його властивості, описати особливості. Тому кожен предмет супроводжує постійне питання: який він? А це означає, що вічним супутником іменника у нашому мовленні є прикметник. Це й не дивно, адже колись ці частини мови були нероздільними, вони становили один клас слів – клас імені. Ще й до сих пір ми вживаємо здебільшого у фольклорі слова, які дійшли до нас, очевидно, з тих давніх часів: рать-трава, камінь-стіна, жар-птиця, чоботи-скороходи, скатерть-самобранка тощо.

        За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце (після іменника, займенника, дієслова). Властивість прикметників здавна підмітив народ і зазвичай використовує їх у загадках, адже прикметники характеризують предмет, не називаючи його. Використання прикметників у мовленні робить його образним, емоційним, експресивним.

      

  Прикметник

 

…Це частина мови,

без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

йому, як другові, всміхнись.

Земля – ласкава, люба, рідна,

а сонце – щире, золоте,

а небо – лагідне, погідне,

життя – прекрасне, золоте.

А очі в мами – добрі, ніжні,

а голос – чистий і дзвінкий,

а руки – теплі і надійні,

а погляд – сонячний, ясний.

Квітки у полі – білі, сині,

червоні, жовті, голубі.

Хмарки у небі – бистрокрилі,

весняні, літні, зимові.

Усі ознаки називає

…як частина мови.

І жодної не обминають

слова ці справді пречудові.

 

                                 Л. Лужецька

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання груп

  1. Визачити об’єкт дослідження.
  2. Навести приклади.
  3. Простежити вживання прикметників у  прислів’ях та приказках.
  4. Підготувати завдання для інших груп.

 

          

 

 

Близькі або однакові за значенням слова – синоніми.

 

Об’єктом нашого дослідження є синонімічні ряди які відповідають на запитання: який? яка? яке? які?.

 

Н–д: Сумний, зажурений, невеселий, ображений, безрадісний.

 

Такі слова вносять точність у зміст речення, тексту тощо.

 

У доброї господині і півень несеться.

У хорошої хазяйки хата – повна чаша.

 

Бездонної бочки не наллєш.

Дірявої бочки не наповниш.

 

Порожній мішок плечі муляє.

Пустий мішок введе в грішок.

 

Таткова хата усім багата.

Батькова рука – надійна підтримка.

 

    Завдання. Утворити синонімічні ряди від поданих слів.

 

    Благородний, великодушний, шляхетний, лицарський.

    Вимогливий, прискіпливий, причепливий, критичний,    вибагливий, суворий.

    Сучасний, теперішній, сьогоднішній, нинішній, модерний.

    Уважний, пильний, зосереджений, зацікавлений.

    Нетерпеливий, бистрий, прудкий, швидкий, нетерплячий.

    Розважний, розсудливий, поміркований,тверезий, раціоналістичний.

    Освічений, грамотний, учений, ерудований, начитаний.

    Добрий, хороший, гарний, славний, лагідний, добросердечний, сердечний, розм..: лепський.

    Доцільний, розумний, раціональний.

    Відвертий, неприхований, непотайний.

    Вірогідний, імовірний, правдивий, достовірний.

    Білий, білосніжний, молочний, сніжно-білий, лілейний.

    Буденний, будній, робочий, прозаїчний, приземлений, прозаїчний.

    Вередливий, примхливий, капризний, комизливий, химерний, перебірливий, вибагливий.

 

 

Протилежні за значенням слова - антоніми.

 

Завдання групи дослідити антоніми – прикметники.

 

Н-д: Веселий – сумний; великий – малий; широкий – вузький; чорний – білий.

 

Вживання прикметників-антонімів підкреслює важливість тієї чи іншої ознаки.

 

Малого коня хвали. великого запрягай.

Не бійся розумного ворога, а бійся дурного приятеля.

З маленького насіннячка виростає велике дерево.

Добрі діла безшумно ходять, а злі, як дзвони дзвонять.

І чорна корова біле молоко дає.

Борода довга, а розум короткий.

Шапка велика, а голова мала.

 

Завдання: Відшукай антонімічні пари прикметників.

 

Хоч не красивий, аби щасливий.

Чим голі ший, тим мудріший.

Сорочка біленька, та душа чорненька.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прикметники, які мають лише одне основне значення, називаються однозначними.

 

Об’єктом групового дослідження є прикметники які не вживаються у переносному значенні.

 

Н-д: яблуневий, паперовий, запашний,синій.

 

Однозначні прикметники конкретно і чітко вказують на пряму ознаку предмета.

 

 

З-під працьовитих рук золотом пшениця колоситься.

Покірне телятко дві мамки ссе.

Ледачому мед сам в рот не тече.

 

Завдання: Підібрати синоніми і антоніми до однозначних слів.

 

Працьовитий – (роботящий – лінивий).

Покірний –(слухняний – впертий).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Багатозначними називаються прикметники які вживаються в прямому та переносному значенні.

 

Н-д: Золоті прикраси – золоті руки; чиста підлога – чиста совість; холодне повітря – холодний погляд; темна ніч – темна справа.

 

Вживання багатозначних прикметників збагачує образність мовлення.

 

Добру людину бджола не кусає.

Добра квочка одним оком зерно бачить, а другим шуліку.

Доброму каменю пісок не страшний.

Добра сила людям хліба наносила.

Добрий борщик, та малий горщик.

За добру роботу  добра і дяка.

У доброго хазяїна і соломинка не пропаде.

Добрі діти їдять кашу, а злі – серце й душу нашу.

Завдання:

  1. Замінити подані прикметники синонімами.

Добра людина - (сердечна, беззлобна людина).

Добра квочка – (дбайлива квочка).

Добрий учень – (старанний учень).

Добрий камінь – (великий камінь).

 

  1. Замінити подані прикметники антонімами.

Добрі діти – (злі діти).

Добрий горщик – (малий горщик).

Добрий господар – (байдужий господар).

Добрий товар – (поганий товар).

 

  1. Навести приклад вживання прикметника у прямому та переносному значеннях.

 

Нарешті настали теплі сонячні дні.

У своєму малюнку Олена використала переважно теплі кольори.

 

Світле волосся ніжно спадало на плечі.

Кожна дитина свято вірить у світле майбутнє.

 

Які солодкі фрукти з власного садка?

Коли надходить ніч – дивлюсь солодкі сни.

 

 

 

Проведення відкритого уроку на тему:

Прикметники-синоніми, прикметники антоніми. Пряме та переносне значення прикметників.

 

Мета: вчити спільно визначати цілі діяльності, планувати, розробляти, реалізовувати проект, брати на себе відповідальність за прийняття рішень та їх виконання; виробляти вміння пояснювати слова і вирази вжиті у переносному значенні; розвивати вміння використовувати прикметники із синонімічними та антонімічними значеннями у своєму мовленні, прагнення удосконалювати свої знання; виховувати любов до рідної мови.

 

Обладнання: ілюстрації ромашок, динамічна таблиця «Прикметник», картки з завданнями, фішки, сигнальні картки,прислів’я, словники, запис пісні «Віночок».

 

Хід уроку

l. Мотивація. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів.

До дошки виходять учень та учениця, одягнені в національні костюми. Читають вірш.             

Будем рідну мову

Дружно ми вивчати.

Розберемо кожне слово,

Щоб її нам краще знати,

Бо вона така чарівна,

Мелодійно так звучить.

Поміж мовами царівна.

Як без неї в світі жить?!

Тож вивчайте рідну мову

Вже тепер з маленьких літ.

Українське наше слово

Хай звучить на цілий світ.

 

Учитель: Ми почали вивчення теми «Прикметник».

На попередніх уроках ви одержали завдання для створення проекту. Сьогодні будете його захищати.

 

Угаю, у лузі, в полі –

Скільки там квіток!

Ми нарвали їх доволі,

Потім посідали в полі,

Щоб сплести вінок.

 

- Український віночок – це не просто окраса, а й оберіг, «знахар душі», бо в ньому є така чарівна сила, що біль знімає, волосся береже. Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Дівчаткам, яким минуло шість років, плели віночки із семи квіток. І ми вплітатимемо до віночка по одній квіточці, виконуючи по одному завданню.

       Виконуючи проект, кожна група мала своє завдання. А тепер ми з вами спробуємо сплести віночок, який буде підсумком нашого уроку. Згодні? Тоді починаймо.

План уроку.

- На сьогоднішньому уроці ми працюватимемо за наступним планом:

ll. Основна частина уроку.

  1. Девіз уроку.

Спочатку думай, а тоді кажи.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Сс сп сл со оч ку спочатку

Спочатку думай, а тоді кажи.

  • Звідки прийшов до нас цей вислів? ( це народна мудрість )
  • Чи зустрічались ми з народною мудрістю під час виконання проекту « Багатство прикметникової країни»? (прислів’я і приказки)
  1. Актуалізація опорних знань.
    • Що ж це за прикметникова країна? ( країна у якій проживають прикметники)
    • Що таке прикметник? ( частина мови, що називає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?)
    • Щоб пригадати з якими прикметниками ми будемо працювати я запрошую по одному учаснику з кожної групи.

Першою до слова запрошується група

   «Близькі».

( Близькі або однакові за значенням слова – синоніми.

Об’єктом нашого дослідження є синонімічні ряди які відповідають на запитання: який? яка? яке? які?.

Н–д: Сумний, зажурений, невеселий, ображений, безрадісний.

Такі слова вносять точність у зміст речення, тексту тощо.)

Інші групи наводять свої приклади. Основна група наводить приклади прислів’їв і приказок з даними прикметниками.

Порожній мішок плечі муляє.  Пустий мішок введе в грішок.

« Протилежні»

Протилежні за значенням слова - антоніми.

Завдання групи дослідити антоніми – прикметники.

Н-д: Веселий – сумний; великий – малий; широкий – вузький; чорний – білий.

Вживання прикметників-антонімів підкреслює важливість тієї чи іншої ознаки.

Інші групи наводять свої приклади. Основна група наводить приклади прислів’їв і приказок з даними прикметниками.

Малого коня хвали а великого запрягай. І чорна корова біле молоко дає.

 

« Однозначні»

Прикметники, які мають лише одне основне значення, називаються однозначними.

Об’єктом групового дослідження є прикметники які не вживаються у переносному значенні.

Н-д: яблуневий, паперовий, запашний,синій.

Однозначні прикметники конкретно і чітко вказують на пряму ознаку предмета.

Інші групи наводять свої приклади. Основна група наводить приклади прислів’їв і приказок з даними прикметниками.

Покірне телятко дві мамки ссе. Ледачому мед сам в рот не тече.

 

« Багатозначні»

Багатозначними називаються прикметники які вживаються в прямому та переносному значенні.

Н-д: Золоті прикраси – золоті руки; чиста підлога – чиста совість; холодне повітря – холодний погляд; темна ніч – темна справа.

Вживання багатозначних прикметників збагачує образність мовлення.

Інші групи наводять свої приклади. Основна група наводить приклади прислів’їв і приказок з даними прикметниками.

Добру людину бджола не кусає. Доброму каменю пісок не страшний.

Вплітаємо квітку у віночок.

 

 

     4. Робота над прикметниками - антонімами.

  • Якщо у ході уроку буде вільний час , то виконуйте вправу 197.
  • А зараз приступаємо до виконання вправи 194 на сторінці 97.

В. р. – самостійно

Д. р. – записати прислів’я з виділеними  прикметниками.

С. р. – списати два прислів’я вставляючи пропущені слова. Вставлені та виділені слова підкреслити.

(використання сигнальних карток)

Додаткові завдання для високого рівня.

  • Знайди антоніми серед слів які не виділені.
  • Випиши з прислів’їв слова що римуються.
  • Запиши своє прислів’я з антонімами вираженими прикметниками.

    Перевірка вправи.

   С. р.  У якому прислів’ї антоніми виражені  прикметниками? Доведи.

Д. р.  У яких ще прислів’ях виділені прикметники виражені прикметниками?

В. р.   Кожен учень повідомляє своє завдання і пояснює виконання.

- Які прикметники ми опрацювали?

Учні які відповідали отримують фішки.

До віночка вплітаємо квітку.

 

 

 

 

Група «Протилежні» дає своє завдання.

 Завдання: Відшукай антонімічні пари прикметників.

Хоч не красивий, аби щасливий.

Чим голі ший, тим мудріший.

Сорочка біленька, та душа чорненька.

Представник групи зачитує прислів’я , а групи сигналізують про наявність прикметників.

Фізкультхвилинка

Звучить пісня про віночок, а діти виконують танцювальні рухи.

5. Робота над багатозначністю прикметників.

- Група « Багатозначні» підготувала завдання кожній групі.

Спікер:- Ми хотіли б до віночка вплести не одну квітку, а тому підготували кілька завдань.

( учасники групи розносять завдання іншим групам)

Завдання:

1.Замінити подані прикметники синонімами.

Добра людина - (сердечна, беззлобна людина).

Добра квочка – (дбайлива квочка).

Добрий учень – (старанний учень).

Добрий камінь – (великий камінь).

 

2.Замінити подані прикметники антонімами.

Добрі діти – (злі діти).

Добрий горщик – (малий горщик).

Добрий господар – (байдужий господар).

Добрий товар – (поганий товар).

 

3.Навести приклад вживання прикметника у прямому та переносному значеннях.

Нарешті настали теплі сонячні дні.

У своєму малюнку Олена використала переважно теплі кольори.

Світле волосся ніжно спадало на плечі.

Кожна дитина свято вірить у світле майбутнє.

Які солодкі фрукти з власного садка?

Коли надходить ніч – дивлюсь солодкі сни.

Спікер отримує завдання для своєї групи. Вправа195, с. 98.

Перевірка виконання. Отримання фішок. Доповнення віночка.

6. Робота над синонімами.

       Завдання групи « Близьких » виконується усно. Учні за бажанням доповнюють синонімічні ряди і отримують фішки.

 

    Завдання. Утворити синонімічні ряди від поданих слів.

 

    Благородний, великодушний, шляхетний, лицарський.

    Вимогливий, прискіпливий, причепливий, критичний,    вибагливий, суворий.

    Сучасний, теперішній, сьогоднішній, нинішній, модерний.

    Уважний, пильний, зосереджений, зацікавлений.

    Нетерпеливий, бистрий, прудкий, швидкий, нетерплячий.

    Розважний, розсудливий, поміркований,тверезий, раціоналістичний.

    Освічений, грамотний, учений, ерудований, начитаний.

    Добрий, хороший, гарний, славний, лагідний, добросердечний, сердечний, розм..: лепський.

    Доцільний, розумний, раціональний.

    Відвертий, неприхований, непотайний.

    Вірогідний, імовірний, правдивий, достовірний.

    Білий, білосніжний, молочний, сніжно-білий, лілейний.

    Буденний, будній, робочий, прозаїчний, приземлений, прозаїчний.

    Вередливий, примхливий, капризний, комизливий, химерний, перебірливий, вибагливий.

Кількість синонімічних рядів залежить від наявності часу.

  1. Однозначні прикметники.

  Група « Однозначні » пропонує словосполучення прикметників з іменниками. Прикметники потрібно вжити в переносному значенні.

Яблуневий сік – (яблуневий  цвіт).                            пряме

Темна ніч – (темна справа).                                       переносне

Солодкий чай – (солодкий голос).                              переносне

Асфальтована дорога – (асфальтоване подвір’я).  пряме

Скляний стіл – (скляний погляд).                              Переносне

Прикметники які неможливо вжити у переносному значенні – записати.

  • Що можна сказати про ці прикметники? Якими вони є?

( Записані прикметники – однозначні.)

    Перевірка вправи 197.

 

  ııı Підсумок уроку.

  • Ось ми і закінчили плести український віночок. Подивіться, який він у нас вийшов красивий і барвистий.  А щоб він був у нас міцний, на закінчення проведемо бліц-опитування у вигляді гри «Журналісти».

        Журналісти «беруть інтерв’ю» в учнів і поступово відкривають аркуші динамічної таблиці.

 

 

 

 

 

 

  • Про свої нагороди за сплетений вінок та старанність і   наполегливість за уроці ви дізнаєтесь підрахувавши свої бали.  Просигналізуйте, будь ласка, про свій рівень досягнення.

 

Домашнє завдання.

С. 99. впр. 198 ( Вимову і правопис слова «спочатку» ми уже опрацювали)

Додаткові завдання: (за бажанням)

Скласти синонімічні ряди. (будь які)

• Підібрати спільнокореневі слова до кількох прикметників із впр. 198.

 

 

Проведення відкритого уроку на тему:

Прикметники-синоніми, прикметники антоніми. Пряме та переносне значення прикметників.

 

Мета: вчити спільно визначати цілі діяльності, планувати, розробляти, реалізовувати проект, брати на себе відповідальність за прийняття рішень та їх виконання; виробляти вміння пояснювати слова і вирази вжиті у переносному значенні; розвивати вміння використовувати прикметники із синонімічними та антонімічними значеннями у своєму мовленні, прагнення удосконалювати свої знання; виховувати любов до рідної мови.

 

Обладнання: динамічна таблиця «Прикметник», картки з завданнями, сигнальні картки, прислів’я, словники, засоби зворотного зв’язку, слайди, картки-схеми .

 

Хід уроку

l. Мотивація. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів.

До дошки виходить учениця, одягнена в національний костюм. Читає вірш.             

 

 

 

 

      Будем рідну мову

Дружно ми вивчати.

Розберемо кожне слово,

Щоб її нам краще знати,

Бо вона така чарівна,

Мелодійно так звучить.

Поміж мовами царівна.

Як без неї в світі жить?!

Тож вивчайте рідну мову

Вже тепер з маленьких літ.

Українське наше слово

Хай звучить на цілий світ.

    Учитель: Ми розпочали роботу над проектом «Багатство

прикметникової країни». ( показ альбому ) Які ж мешканці проживають у цій чарівній країні? ( прикметники ) У ході уроку , працюючи спільно, старанно та наполегливо ми дізнаємось, про частину багатств цієї країни. Вони приховані за цеглинами  такого муру. (показ таблиці з закритими поняттями)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Для успішної роботи кожен учень має працювати ефективно, докладаючи максимум зусиль. Перед висловленням власної думки, обов’язково дуже добре подумати.  Девіз нашого уроку постійно нагадуватиме вам про це. (запис на дошці: Спочатку думай, а тоді кажи.)

ll. Основна частина уроку.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Сс сп сл со оч ку

Спочатку думай, а тоді кажи.

  1. Актуалізація опорних знань.

Учитель: Прослухайте, будь ласка, вірш, подумайте, а тоді скажіть: Слів якої частини мови найбільше у зачитаному вірші?

           Ніжна, мила, світанкова,

ясна, чиста, колискова,

мелодійна, дзвінкотюча,

дивна, радісна, співуча,

 лагідна, жива, казкова,

красна, чарівна, шовкова,

найдорожча, добра, власна,

мудра, сонячна, прекрасна,

солов’їна, барвінкова

українська мова!

(прикметників)

Повторне читання вірша, виділення прикметників хлопками.

_ Що ж це за частина мови? ( Прикметник – це частина мови, що називає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? Які? Н-д: веселий)

Отже основним об’єктом нашої роботи є прикметник.

(відкривання центральної цеглини)

Що цікавого ви дізналися про прикметник у процесі роботи над проектом?

( За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце (після іменника, займенника, дієслова)

Яку роль виконують прикметники у нашому мовленні?

( урізнобарвлюють наше мовлення) Тому коли чуємо це слово, то відразу уявляємо яких кольорів воно може набувати.

( показ слайду «прикметники»)

 

Яких кольорів можуть набувати незвичайні цеглинки ми дізнаємось виконуючи різноманітні завдання.

 

  1. Робота над прикметниками – антонімами.

Першими до слова запрошуються учасники групи «Протилежні».

Протилежні за значенням слова - антоніми.

Завдання групи дослідити антоніми – прикметники.

Н-д: Веселий – сумний; великий – малий; широкий – вузький; чорний – білий.

Вживання прикметників-антонімів підкреслює важливість тієї чи іншої ознаки.

Інші групи наводять свої приклади. Основна група наводить приклади прислів’їв і приказок з даними прикметниками.

Малого коня хвали, а великого запрягай. І чорна корова біле молоко дає. ( показують свою сторінку у проекті )

Завдання: Відшукай антонімічні пари прикметників.

Хоч не красивий, аби щасливий.

Чим голі ший, тим мудріший.

     Сорочка біленька, та душа чорненька.

(викор. засоби звор. зв’язку)

3 правильні відповіді – В. р.

2                                    - Д. р.

1                                    - С. р.

Просигналізуйте на якому рівні ви справились з завданням.

    В. р. – Відтворіть подані прислів’я об’єднавши їх частини та вставивши необхідні слова – антоніми.

 

         1. Що літом придбаєш,             та хліб … .

 2.   З великої  хмари                            то … маєш.            

         3.   Не виливай каламутну воду,         … дощ.

         4. Добрий камінь все перемеле,           доки … не знайдеш.

  5.  В орача руки чорні,                          а … сам змелеться.

 

 Д. р. – Записати чотири прислів’я з вправи194 на с 97,  вставляючи замість крапок антоніми до виділених слів.

С. р. – Списати два прислів’я , вставляючи пропущені слова.

Перевірка вправи.

В. р. – зачитай відтворені прислів’я. Назви антоніми парами. Чи всі антонімічні пари є прикметниками? Назви пари не прикметники. Як це визначити? ( оцінити )

С. р. – зачитай прислів’я. Назви антоніми – прикметники.

           Які прислів’я з прикметниками ти запам’ятав? (оцінити)

Д. р. – зачитай словосполучення з прикметниками антонімами. Коли говорять: «Ранні пташки росу п’ють , а пізні сльози ллють.» Що таке слова антоніми?

(- Усі хто справився з завданням поставте собі на полях у зошиті напроти виконаного завдання – «+».

Це допоможе вам у кінці уроку оцінити свою роботу.)

Отже одним із багатсв нашої загадкової країни є антоніми.

( відкривається цеглинка антоніми)

Якого кольору могли б набувати антоніми? (показ слайду)

  1. Фізкультхвилинка

 

 

 

 

 

 

 

  1. Прикметники – синоніми.

До слова запрошуються учасники проекту із групи «Близькі»

( Близькі або однакові за значенням слова – синоніми.

Об’єктом нашого дослідження є синонімічні ряди які відповідають на запитання: який? яка? яке? які?.

Н–д: Сумний, зажурений, невеселий, ображений, безрадісний.

Такі слова вносять точність у зміст речення, тексту тощо.)

Інші групи наводять свої приклади. Основна група наводить приклади прислів’їв і приказок з даними прикметниками.

Порожній мішок плечі муляє.  Пустий мішок введе в грішок.

(демонструють сторінку проекту)

 

Робота в групах

(повторити правила роботи в групі)

Вибірковий диктант. – Кожна група на своєму груповому аркуші записує визначене для них слово.

«Протилежні» - Бажаний, жаданий, довгожданий,  очікуваний, омріяний.

«Близькі» -        Волохатий, кошлатий, косматий, мохнатий, кудлатий.

«Прямі» -          Ніжний, ласкавий, лагідний, м’який.

«Переносні» -   Дружній, приятельський, приязний, товариський.

Я зачитуватиму слова, а ви вибиратимете серед них синоніми до поданого прикметника і продовжуватимете синонімічний ряд.

Очікуваний, приятельський, кудлатий, ласкавий, жаданий, кошлатий, м’який, приязний, лагідний, товариський, косматий, омріяний, мохнатий, довгожданий.

 

Для перевірки до дошки виходять по одному представнику з кожної групи і прикріплюють свій аркуш. Зачитують синонімічні ряди. – Без кого у групі не змогли б обійтись?

Додатково для найактивнішого учасника групи.

Підбери синоніми.

Сучасний, … теперішній, сьогоднішній, нинішній.

Освічений, … грамотний, учений, начитаний.

Уважний, … пильний, зосереджений, зацікавлений.

Вередливий, … вибагливий, капризний, примхливий.

 

  • Ми продовжуємо працювати над прикметниками синонімами. Завдання диференційовані.

В. р. – ті кому легко продовжувати синонімічні ряди.

Д. р. – у кого виникають деякі труднощі з синонімами.

С. р. – кому важко дається підбір синонімів.

 Учні сигналізують завдання якого рівня виконуватимуть.

 

В. р. – із ряду слів, близьких за значенням, доберіть і вставте замість крапок найбільш влучне.

 

        Багряний, рум’яний, червоний, рожевий, малиновий.

 

       На сході небо стало … . Щічки у дівчинки були … кольору. Ліс восени стояв … .

 

Д. р. – продовжте синонімічні ряди дописавши два і більше прикметників.

       

       Добрий, … хороший, гарний, славний, лагідний, добросердечний, розм.. лепський.

        Правильний, … істинний, правдивий, справедливий, точний.

        Фіолетовий, … фіалковий, бузковий, ліловий.

 

С. р. – до слів з лівої колонки підібрати синоніми з правої колонки.

 

            Білий,                           впевнений.

            Розсудливий,              молочний.

            Переконаний,             поміркований.

 

Перевірка фронтальна від С. р. до В. р.. Оцінюється плюсиком на полі.

 

   Можна додатково: Що таке синоніми? Чим вони відрізняються від антонімів? Яка роль синонімів?

Відкривається нова цеглинка.

  • Якщо усі прикметники різнокольорові, то скільки кольорів можна використати, щоб зобразити прикметники-синоніми? (колір обов’язково один, можуть бути лиш різні відтінки) Показ слайду.
  • На сьогоднішньому уроці ми маємо відкрити ще дві цеглинки. Часу у нас залишилось не багато, а тому маємо працювати швидко, але уважно.

 

6 Пряме та переносне значення прикметників.

   До слова запрошуємо представників двох груп «прямі» і «переносні».

 

Є прикметники, які достовірно, правдиво, реалістично описують предмет чи явище не переносячи на нього ознак з інших предметів. Про такі прикметники кажуть, що вони вжиті у прямому значенні.

Н-д: Золоті прикраси, холодне повітря, темна ніч.(сторінка проекту)

 

 

А є прикметники, які позичають ознаки у інших предметів, щоб надати мовленню яскравості, підкреслити дану ознаку. Такі прикметники є вжитими у переносному значенні.

Н-д: Золоті руки, холодний погляд, темна справа. (сторінка проекту)

Завдання від груп: спробуйте і ви надати прикметникам прямого та переносного значень вводячи їх у словосполучення.

  Світлий (день, розум)

  Ясний (ранок, погляд)

  Добра (людина, сварка)

 

Висновок: Щоб надати прикметнику прямого, чи переносного значення – потрібно ввести його у словосполучення, або речення.

 

Виконання практичних диференційованих завдань.

Підрахуйте скільки плюсів ви собі уже поставили.

+++ В. р. – впр.197.  З поданих словосполучень вибери два (одне в прямому, а друге в переносному значенні) і введи їх в речення.

 

++   Д. р. – До кожного прикметника, поданого у словосполученні, добери і запиши відповідний антонім.

        Солодкі фрукти – кислі фрукти;

        солодкі сни – страшні сни.

        Черствий хліб – свіжий хліб;

          черствий характер – м’який характер.

 

   +     С. р. – впр.195 До двох словосполучень, на вибір, дібрати і записати антоніми.

   ( перевірити від С. р. до В. р., оцінити плюсами)

 

  • Отже слова можуть мати які значення?
  • Для чого вживаються прикметники у переносному значенні?

(відкриваються дві цеглинки)

  • Як у кольорі можливо пояснити пряме і переносне значення прикметників? (показ слайдів)

Підрахуйте Скільки плюсів ви собі поставили? Ціна кожного плюса – 3б. Оцініть свою роботу на уроці.

  • У кого є мінуси? З якого питання? 

Перед виконанням домашнього завдання вам потрібно буде виконати вправи подібні до тих напроти яких стоїть – «-».

III Підсумок уроку.

Ось ми і відкрили цеглинки заплановані на сьогоднішній урок. Але так як ми лише починаємо роботу над проектом, то нам потрібно і надалі плідно працювати, щоб розкрити усі таємниці прикметникової країни.

  • То які ж багатства використовує прикметник, щоб збагачувати наше мовлення?
  • Для передачі різних відтінків у значенні викор. синоніми.
  • Для підкреслення важливої ознаки – антоніми.
  • Для збагачення образності мовлення – пряме і переносне значення.

 

   Д. з. с 99, вправа 198.

 Списати текст вставляючи припущені прикметники.

1.До одного  прикметників, на вибір, підібрати якомога більше синонімів.

2.Пошукове завдання: Прослідкуйте, які з вставлених прикметників вжиті у прямому, а які у переносному значеннях.

3.Для доповнення проекту складайте казки, вірші та оповідання про прикметникову країну.

 Додатково до вправи є три завдання, для досягнення високого рівня постарайтеся виконати їх усі.

 

doc
Додано
31 січня 2022
Переглядів
835
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку