Комунальний заклад
«Чугуївський ліцей №5»
Чугуївської міської ради
Харківської області
Збірник завдань для розвитку усного мовлення. 3 клас
Учитель початкових класів
вищої кваліфікаційної категорії,
вчитель - методист
Бочева Людмила Вікторівна
План
І. Прочитай і перекажи текст. 3
ІІ. Склади розповідь за початком. Продовж своїми міркуваннями. 6
ІІІ. Склади текст за початком і кінцівкою. 7
ІV. Прочитай текст і перекажи за планом. 8
V. Діалоги. 10
VІ. Розповідь за серією малюнків. 14
VІІ. Склади розповідь. 15
VІІІ. Література. 17
І. Прочитай і перекажи текст.
Батьківщина
Найпрекрасніше у світі — Батьківщина. У кожної людини є Батьківщина, і кожен любить її. Любить місце, де він народився і живе, любить зиму і своє літо, свою весну і осінь — адже в різних краях усе по - різному. Людина любить тих, з ким живе, любить свій народ. Любить свою рідну мову і пісні свого народу, казки, танці, книги — у кожного народу своє.
Без Батьківщини і свого народу людина не може жити. (68 слів)
( За С. Соловейчиком)
Ремесла України
На Україні з давніх часів виготовляли гончарні предмети побуту. Серед керамічних виробів на Україні побутують миски, полумиски, глечики, горнята, макітри, куманці, кухлі, дзбанки, барила. Серед виробів керамічної пластики — баранці, леви, коні, олені, птахи, дитячі свистунці.
Нині керамічні промисли існують у Вінниці, Коломиї, Косові, Мукачеві, Одесі, Ужгороді, Черкасах. (47 слів)
(За Г. Лозко)
Дівоча коса
В усіх родинах існував непорушний звичай — уставши вранці, дівчина насамперед мусила навести лад, тобто розчесати волосся і заплести косу. Здавна вважалось великим нехлюйством братися за будь-яку роботу чи сідати за стіл із розпущеними косами. Дівоча коса... Споконвіку на Україні шанували косу. Дівчата старанно доглядали за нею. І матері ретельно стежили за ними — мили в пахучих травах, розчісували, прикрашали кіски стрічками. Дівоча коса – символ краси. (64 слова)
(За В. Скуратівським)
Писанки
Писанки і крашанки існують у багатьох народів світу. З ними пов'язано безліч легенд і звичаїв. В уявленнях багатьох народів яйце втілювало джерело життя. Дуже поширені писанки із зображенням весни. Символізують весну різноманітні рослини і тварини.
Мистецтво розпису писанок в Україні збереглося й донині. (43 слова)
(Із журналу)
Барвінок
Прекрасна, осяйна ця рослина. Не боїться вона затінку і холодної зими. Барвінок не тільки символ краси. Рослина ця й цілюща. Відомий барвінок ще і як символ пам'яті. Його висаджують на могилах. А ще барвінок вішали над дверима й вікнами, щоб злі духи не проникали в дім.
Милозвучну назву красивої рослини дали люди поселенням в Україні. Серед них такі: Барвінки, Барвінків, Барвінківка, Барвінкове. (62 слова)
(За А. Кондратюком)
Земляк
Відомо, яку магічну силу має слово земляк, вимовлене далеко від рідної землі ... В це слово може вкладатися різний зміст. Воно може означати людину з тієї самої країни, людину з тієї самої області, району, міста чи села ... Але завжди криється в ньому почуття рідності, спорідненості ... Коли людина цілком переможе космічні простори, вона з гордістю вимовлятиме слово "земляк" згідно з його етимологією, тобто — мешканець Землі.
( 63 слова)
(За М. Рильським)
Ремесла, якими займалися козаки
Говорячи про відвагу козаків, цілком доречним буде розповісти про їхні звичаї та заняття.
Ви знаєте, що серед цього народу зустрічалися люди, досвідчені у всіх необхідних для життя ремеслах: теслі для будівництва жител і човнів, стельмахи, ковалі, зброярі, кожум'яки, римарі, шевці, бондарі, кравці і т.д. Вони були дуже вмілі у виготовленні селітри, якої в цих краях багато. І виготовляли прекрасний гарматний порох. (59 слів)
(З книги Г. Л. де Боплана "Опис України")
Журавель
Сірий журавель — великий перелітний птах. У нього довгі ноги, шия, прямий сильний дзьоб. Оперення приємного сірого забарвлення. Тільки на крилах є чорні пера, а по боках голови білі смужки.
Зимує він в Африці, Індії. У нас гніздиться в болотистих районах Полісся.
Живиться журавель жабами, ящірками, мишами, комахами, насінням і зеленими частинами рослин.
Цього рідкісного, красивого птаха слід берегти як цінну пам'ятку природи.
( 62 слова)
(3 журналу)
Перший сніп
У давніші часи хліб збирали серпами. Селяни вважали, що лише так можна без найменших втрат зібрати всі колоски.
Приладнавши у затінку їжу і барильце з водою, женчик вклонявся ниві. Вижате збіжжя надвечір пов'язували в снопи. Перший сніп називався "колядою", "воєводою". Він був святим. Його берегли до початку осінньої сівби. (49 слів)
(Т. Костенко)
Квітка сонця
На високому стеблі велика квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. І називають квітку соняшником. На небі з'явилася ранкова зірниця. Затремтіли пелюстки. То соняшник чекає сходу сонця. Він повертає до нього свою золотаву голівку. Пливе сонечко по високому небу. Соняшник підставляє голівку його золотавому промінню.
Зайшло сонце. Схилив і соняшник золоті пелюстки та й заснув. ( 56 слів)
(За В. Сухомлинським)
Лелеки
Лелеки — це дивні красені. Вони давно подружилися з людиною. Ці птахи влаштовують свої великі гнізда з паличок і гілок просто на даху сільської хати. В гнізді лелеки буває троє-п'ятеро лелечат. Батьки піклуються про своїх пташенят, приносять їм їжу — жаб, комах, мишей, ящірок.
Лелеки — безголосі птахи. "Розмовляють" вони один з одним, клацаючи дзьобами.
У народі вважають, що лелеки приносять щастя. ( 60 слів )
(Із журналу)
Українські кольори
Для нашої залитої світлом країни жовтий і синій кольори є і були найбільш підхожі. Ці кольори давала народові любов до природи. Народ бачив у жовтій і лазуровій окрасці золотистий степ, синє небо, синє море і ріки з жовтими очеретами і рудими скелями.
Поєднання цих кольорів знаходимо в одязі, кераміці, побутових предметах, речах. (53 слова)
(За Г. Лозко)
ІІ. Склади розповідь за початком. Продовж своїми міркуваннями.
Вода
Наші предки дуже шанували воду. Вважалося великим гріхом кинути у річку чи озеро сміття, каміння. Не можна було бити по воді. Вода, вважалося, має велику цілющу силу. Вона миє, очищає. Тому ...
Деревце
Ріс у лісі дуб. А коли виріс, з'явилися на ньому жолуді. Одного разу знявся дужий вітер і заніс жолудя у місто…
Рушники
Рушники берегли, їх передавали як обереги з роду в рід. По багатьох місцях України батьки і зараз бережуть рушники для дітей — і не лише для дівчат, а й для хлопців…
Як вродить жито,то будемо жити
Хліб – символ життя. З давніх-давен він у великій пошані в народі…
ІІІ. Склади текст за початком і кінцівкою
Київ
Київ – столиця нашої України. Центральна вулиця Києва — Хрещатик.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ми пишаємося красою та культурними пам’ятками Києва.
День Матері
Друга неділя травня — День Матері. Це свято всіх матерів світу. Діти в цей день…
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Спасибі усім мамам за любов та турботу.
Щедрівки
Щедрівка — слово українського походження. Його значення прозоре. Це щедрі побажання …
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Протягом Різдвяних свят звучали і колядки, і щедрівки й інші пісні.
Зозуля
Зозуля відома всім як бездомниця. Вона …
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Навіть дивно, в яких різноманітних гніздах і на якій різноманітній їжі виховується зозулячий рід.
ІV. Прочитай текст і перекажи за планом.
Назви місяців на Україні
Назви місяців в українській мові дуже цікаві.
Слово січень пов'язане з поняттям сильний (сікучий) мороз. Сучасна українська назва лютий відповідає своїм значенням назвам морозів у цей час: сердитих і тріскучих, уїдливих і жорстоких, лютих.
Березень — період виточування й заготівлі цілющого напою — березового соку.
Час цвітіння липи має пряме відношення до сучасної назви липня.
Серпень — останній місяць літа. Назва місяця пов'язувалась у давнину з періодом жнив і походить безпосередньо від назви ручного знаряддя для збирання хлібів — серп.
Місяць жовтень не потребує особливих пояснень, бо жовтіє листя.
Верба
Скрізь по Україні росте плакуча верба. Вона ніби позначка води під землею. Тому й копають люди криниці під вербою. Дерево очищує воду. Де росте вербиця — там здорова водиця.
Здавна уславлені в нашому народі вербові вироби. З цієї деревини виготовляли легкі та надійні вербові човни. З верби білої виготовляли кобзи і бандури. З вербових дощок робили вулики, майстрували дерев'яні ложки.
Верба — цілюще дерево та ще народний символ України. Без верби і калини нема України. (73 слова)
(Із журналу)
Дніпро
На Україні багато річок. Є великі і маленькі. Дніпро — найбільша річка в Україні. Широкий і могутній Дніпро несе свої води у Чорне море. На берегах цієї річки розкинулось красиве місто Київ. По Дніпру плавають кораблі. У річці плаває багато риби. (40 слів)
Український віночок
Найбільшу відзнаку українського вбрання становив вінок із стрічками. Український віночок був символом добра й надії. Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок. І мав він бути з живих квітів, тому що вони оберігають людину від різних хвороб. Усього у вінку 12 квітів. Це ружа, мальва, ромашка, калина, любисток, м’ята, барвінок, чорнобривці, волошки, мак, цвіт яблуні та вишні. Плести віночок – ціла наука. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти у вінках. (76 слів)
V. Діалоги
Тема 1. У бібліотеці
Завдання
1. Складіть за малюнком діалог.
2. Вживайте ввічливі слова
Ситуація
Учень прийшов до бібліотеки повернути книгу і взяти іншу «Народні символи України». Між учнем та бібліотекарем зав'язується розмова.
Учень буде читачем, а учениця — бібліотекарем.
Тема 2. У магазині
Завдання
1.Складіть за малюнком діалог.
2. Вживайте ввічливі слова.
Ситуація
Учениця пішла до крамниці купити стрічки до українського віночка. Між нею та продавцем зав'язується розмова. Одна учениця буде покупцем, інша — продавцем.
Тема 3. Розмова біля годівнички
Завдання
Складіть за малюнком діалог.
Хлопчик повісив годівничку, а дівчинка принесла насіння для пташок. Між дітьми зав'язалася розмова.
Тема 4. Розмова з другом
Завдання
Складіть за малюнком діалог.
Хлопчик пішов у гості до дівчинки, з якою дружить. Вирішив подарувати їй іграшку. Між ними зав'язується щира розмова.
Тема 5. У перукарні
1. Вживайте слова ввічливості.
2. Потрібно пояснити про зачіску.
Тема 6. Знайомство
Тема 7. Разом до школи
Розіграй записані діалоги
Мама. Петрику, чому такий невеселий?
Петрик. Мамо! Вибач, але…!
Мама. Сумно! Значить, сьогодні, Петрику, не …
А краще ... .
Син. Добре, мамо! Я все зроблю, але виправлю оцінку.
Тато. Синочку, зробимо годівничку пташкам.
Син. А що я буду робити?
Тато. Ти будеш стругати дощечки, які я підготую.
Син.» Добре, тато. Я зроблю це старанно.
Тато. От і добре, синку. Будуть пташки нам дякувати.
«У магазині»
Ситуація. Мама попросила доньку чи сина купити 2 кг цукерок або 3 л молока.
© Яких правил треба дотримуватись, щоб виконати це завдання?
Учень. Скажіть, будь ласка, яка ціна цукерок «Слива?»
Продавець. З радістю, хлопчику. 1 кг цих цукерок коштує 60 грн.
Учень. Зважте, будь ласка, мені 2 кг. Скільки це буде коштувати?
Продавець. Хлопчику, ти повинен мені дати 120 грн. Скільки тобі мама дала?
Учень. Мама мені дала 200грн. Значить, ви повинні мені дати здачі 80 грн.
Продавець. Будь ласка, візьми здачу і 2 кг цукерок.
Учень. Дякую вам.
VІ. Розповідь за серією малюнків
VІІ. Склади розповідь
Склади розповідь з елементами опису про калину, використовуючи слова:
важкі, червоні, круглі, темно-зелене, смарагдове, духмяні, багряне, запашні, красуня, чарівна, барвиста, калинові гронця, символ любові і вірності, лікарська рослина, оспівується в піснях.
Склади розповідь за запитаннями.
Калина
Склади розповідь за запитаннями.
1) Яке місто є столицею України?
2) Як називається центральна вулиця у нашій столиці?
3) У якому місті (селі) ти живеш?
4) Яка центральна вулиця твого міста (села)?
5) Яка річка протікає поблизу твого міста (села)?
6) Що цікавого є у твоєму місті (селі)?
Склади розповідь про свого друга.
1) Як звуть твого друга?
2) Скільки йому років?
3) В якому він класі?
4) Що твій друг полюбляє робити, чим захоплюється?
5) Які спільні справи у вас?
Чому потрібно охороняти природу?
1.Чому люди охороняють живу природу?
2. Чи повинні діти в цьому допомагати дорослим?
3. Куди ходять діти зі старшими влітку?
4. Що вони там збирають?
5. Що трапляється з букетами квітів у місті?
6. Чому не можна бездумно нищити польові квіти?
Література
1