Проект : " Козацька доба - то є світла епоха!"

Про матеріал

Надзвичайно важливою та гострою проблемою сьогодення є формування

національно-патріотичної свідомості сучасної молоді. Виховуванняїхіс-

торичної цілісності через поглиблення знань про звичаї, традиції та жит-

тєвий устрій наших славетних предків- козаків.

Перегляд файлу

 

 

Костянтинівська спеціальна загальноосвітня

школа – інтернат № 32Донецької обласної ради

 

Проект

«Козацька доба- то є світла епоха»

                

 

 

 

 

                                                                                   Підготували: вихователі                  

                                                                         Тітова В.В., Шаповалова Ю.А..

 

 

2018 рік

Паспорт  проекту

«Козацька доба- то є світла епоха»

 

 

Керівники проекту:

Тітова Віта Вячеславівна – вихователь,

Шаповалова Юлія Анатоліївна  – вихователь.

 

                                            Учасники  проекту:

  •     Учні 1-9 класів
  • Кількість  учасників : 35 осіб.
  • Вік: 6-15 років.
  •      Бібліотекар: Філатова Олена Василівна
  • Вчитель музики : Бусарова Любов Іванівна .

 

                                                      Тип проекту:  

  • За змістом – інформаційно – творчий
  • За кількістю учасників – колективний.
  • За тривалістю  виконання – коротко  тривалий  . 

 

 

 

 

                                                                                                                 

 

 

 

            

  Україна — козацька мати.

 

 

 

 

 

          

 

 

        Надзвичайно важливою та гострою проблемою сьогодення є формування

      національно-патріотичної свідомості сучасної молоді. Виховування  їх  іс-

      торичної цілісності через поглиблення знань про звичаї, традиції та жит-

      тєвий устрій наших славетних предків- козаків. 

 

 

 

 

 

                      Мета  проекту:

  •  Поширення знань про часи українського козацтва;
  • збереження національних  цінностей та їх популяризація серед учнів;
  • залучення до пошукової роботи з метою здобуття  конкретної інформації ;
  • виховання шанобливого ставлення до Батьківщини;
  • формування стійких моральних якостей, поваги до історії свого народу.

 

                                   Завдання  проекту:

 

  • формувати  в учнів ціннісне ставлення до Батьківщини

та історії  українського народу;

  • формувати вміння роботи із науковою літературою, хронологіч-

ними таблицями, інтернет-ресурсами;

  • розвивати комунікативні вміння школярів: сприймати інформацію від мовника, передавати її, формувати навички роботи в колективі;
  • навчити  вислуховувати думку іншого мовника та доводити свою,
  • формувати практичні навички створення електронної презентації

та інформаційного буклета;

  • виховувати почуття відповідальності та  формувати вміння плану-

вати  свою роботу.

 

 

                                      Етапи проекту:

 

1 етап. Підготовчий.

  • Вибір теми проекту, визначення мети та завдань.
  • Мотивація учнів до проектної діяльності.
  • Планування роботи над проектом.
  • Об'єднання учасників проекту у групи.

 

2 етап. Виконання проектних завдань.

  • Проведення виховної години : « А ми тую козацькую славу збережем».
  • Пошук  відповідної інформації, використання різних інформаційних джерел.
  • Відвідування бібліотеки та опрацювання  тематичної літератури ( за допомогою вихователів та бібліотекаря).
  • Проведення спортивного рауту : « Козацькі розваги»  .
  • Проведення тематичної бесіди: « Наші славні предки- козаки»
  • Оформлення  інформаційного буклету «Козацькому роду нема переводу».
  • Проведення акції « Листівка для сучасного козака»
  • Підготовка інсценізації «Як козак долю шукав».
  • Створення  мультимедійної презентації.

 

3 етап. Заключний.

  • Оформлення матеріалів проектної діяльності
  • Презентація проекту..

 

 

         Термін виконання : 2 тижні .

 

                             Забезпечення проекту:

                    Науково – методичне.

  • Проекти в початковій школі / упоряд: .: О. Онопрієнко, О Кондратюк. – К. : Шк. світ, 2007.- 128с. – ( Б – ка «Шк. Світу»).
  • Педагогічне проектування / Авт.- упоряд. А. Цимбалару. – К. : Шк. світ, 2009. – 128 с. – ( Бібліотека «Шкільного світу»
  • Метод проектів у початковій школі / упоряд.: О. Онопрієнко, О Кондратюк. – К. : Шк. світ, 2007.- 128с. – ( Б – ка «Шк. Світу»).

 

 

                            Матеріально – технічне.

  • Використання інтернет – ресурсів.
  • Використання дитячої та періодичної літератури бібліотеки.
  • Використання фотоапарату, відеокамери.
  • Мультимедійний проектор та екран.
  • Персональний комп’ютер .
  • Електронна презентація.
  • Сканер, принтер.
  • Диски , папір, фотобумага, галантерейні вироби для виготовлення листівок.

               Критерії оцінки очікуваних

результатів

  • Відповідність плану.
  • Відповідність часу ( сучасним показникам ).
  • Точність і чистота виконання творчих завдань.
  • Якість виконання мультимедійної презентації.

 

        Перелік основних заходів.

  • Спортивний раут : « Козацькі розваги» ».
  • Відвідування  шкільної бібліотеки з метою пошуку додаткової інформації з історії козацтва на Україні. .
  • Робота з Інтернет  – ресурсами.
  • Обговорення результатів пошукової роботи .
  • Акція «Листівка для сучасного козака ».
  • Тематична бесіда : « Наші славні предки-козаки»
  • Інсценізація : « Як козак долю шукав»
  • Створення презентації.
  • Оформлення матеріалів проектної діяльності .

 

               Очікувані результати.

  • Залучення школярів до змістовного дозвілля(ознайомлення з історією українського козацтва )
  • Створення  буклету «Козацька слава лине у віках » (пісні, приказки та прислів’я про козаків). 
  • Інсценування «Як козак долю шукав».
  • Участь  учнів  школи в акції «Листівка для сучасного козака ».
  • Зацікавленість  учнів в отриманні результатів.

.


 

Презентація проекту

«Козацька доба- то є славна епоха » .

Слайд 1

Вихователь 1.

Доброго дня вам! Низький вам уклін!

Здоровя та злагоди зичимо всім.

Мирного неба, щасливої днини,

Добробуту й злагоди в ваші родини!

         Вихователь 2. 

Згадаймо славетну історію нині,

Про славних синів, що жили на Вкраїні.

Про воїнів мужніх, їх славу та силу,

Яку ні роки, ні віки не згасили.

 

   Вихователь 1. В нашій  урочистій залі зібралася сьогодні вся наша друж-

на шкільна родина. Зібралася задля того, щоб ще раз пригадати часи , коли на нашій вільній землі жили славетні козаки .

          Вихователь 2.  Від Дніпра до самого Дунаю, від Києва до Петербурга ,

від півдня до півночі линула слава про мужніх українських воїнів- козаків. Во-

ни були відомі своєю силою, вірою, незламним духом та безмежною любовю

 до своєї Батьківщини

        Слайд 2

  Вихователь 1.  У нашого українського народу є славетна  історія, яка закарбувалася твердо у віках . передається не тільки в книжках та підручниках, але й з уст в уста в кожній родині.

 Слайд 3   Метою нашого проекту було:

  • Поширення знань про часи українського козацтва;
  • збереження національних  цінностей та їх популяризація серед молоді (учнів);
  • ознайомлення  з історією  українського козацтва  ;
  • залучення до пошуково роботи з метою здобуття  конкретної інформації ;
  • виховання шанобливого ставлення до Батьківщини;
  • формування стійких моральних якостей, поваги до історії свого народу.

 

            Слайд 4   Учень   1.

              Що говорить нам козак?

              Це крилате, горде слово.

              Чом завжди буває так,

              Що світлішає від нього?

 

                   Учень 2

             Козаки- це вільні люди,         

             Козаки безстрашні всюди.

             Козаки борці за волю,

             За народу щастя й долю.

 

 

Слайд 5 

Вихователь 1.

 Першим етапом  нашого проекту було проведення спортивно- розважального заходу :  « Козацькі розваги»                 

Учень

 В цей день ми  долучилися до традицій козаків та мали нагоду позмагатися один з одним в силі, кмітливості  та спритності. .

Слайд 6  Частину побаченого під час проведення заходу ми сфотографували

 і відобразили в фотокалажі.

Учень

   Прийняли участь в парній естафеті в шароварах, позмагалися в перетягуванні канату, спробували переправитися через Дніпро .

Слайд 7

 Учень

 Під час проведення інтелектуальної розминки ми дізналися багато нового та цікавого про історію козацтва, про їх звичаї та традиції.

Учень

 Це спонукало  нас більше дізнаватися  про  історію українського козацтва  та нашої Батьківщини взагалі.

     Слайд 8

Вихователь 2.

Наступним  етапом  проекту  було  детальніше ознайомлення з історією козацтва на Україні .

 Слайд 9

 Учень .

 На виховній годині ми дізналися багато цікавої інформації про побут та звички козаків.

Учень

Багато цікавої інформації ми знайшли в Інтернет–ресур-

сах. Переглядали  відеоролики про факти з життя козаків.

Слайд 10

Учень .

Відвідали бібліотеку, де для нас бібліотекар підготувала ці-

кавий матеріал  про славетних гетьманів нашої країни .

Учень  Ми дізналися про часи гетьманства на України, про визначних дія-

чів українського козацтва.

Слайд 11

Учень   .

Першим кошовим Запорізької Січі був Дмитро Вишневецький ( Байда).

Він походив із роду давніх українських князів з м. Вишнівці , що на Волині. В 1550 році ним було укріплено першу Січ на березі Дніпра.

 

  Вихователь 1.

Ім’я  Дмитра Вишневецького оспівано в багатьох народних думах та піснях. Відчайдушний козак був улюбленим вождем серед своїх воїнів.  Саме він

 ввів перші козацькі клейноди : булаву, печатку  та литарву ( музичний інстру-

мент , що є характерним для українського козацтва) . За часів його правління

було введено першу канцелярію на Запорізькій Січі.

        Слайд 12

Учень

    Дізналися про дивовижного кошового отамана Івана Підкову, який мав

Надзвичайну фізичну силу. Він міг зігнути руками підкову, зупинити віз із кіньми , ухватившись за колесо.

     Слайд 13

Учень

Дізналися про період відродження української культури за часів правління Івана Мазепи, про його вагомий внесок у будівництво Києво- Могилянської академії та Чернігівського колегіуму.

Слайд 14

Учень

Під час відвідування бібліотеки ми дізналися цікаву інформацію про Богдана Хмельницького, який став на шлях визвольної війни із Польщею . Його талант полководця порівнювали із талантами Олександра Суворова та Михайла

Кутузова.

       Учень.

          В Україні іменем Богдана Хмельницького названо бойовий орден , облас-

ний та районний  центри,  про нього знято фільми, написано оперу та симфонію, його зображення  бачимо на купюрі 5 гривень. Богданові встановлено багато

памятників .

Учень 

  Наступні відомості ми дізналися з інтернет- ресурсів.

Слайд 15

Учень

 Такий одяг був характерним для українських козаків.

Слайд 16

Учень

Так виглядали козачі поселення та їх споруди – курені.

Слайд 17

 Учень

А це символи козацької влади: булава, бунчук, тростина та печатка.

      Слайд 18

Вихователь 2.

 Наступним етапом нашого проекту було створення вітальних листівок

для сучасних козаків  - захисників України.  14 жовтня в Україні відзначається свято Покрови.

  Вихователь 1.

  А нині указом президента України Петра Олексійовича Порошенка цей день затверджено як державне свято – День Захисника України.  Ми вітаємо всіх військовослужбовців. Тих , хто вже боронив нашу землю, тих , хто тільки збирається стати на цей шлях. Вітаємо чоловіків, хлопчиків. Вітаємо кожного патріота , який не тільки силою духу, а й думкою береже державну єдність. Зичимо миру, злагоди та козацького здоровя.

 Учень

   Слайд 19 

  Ми виготовили листівки в змішаній техниці. Кожна мала в собі привітан-

ня з Днем захисника Вітчизни. Ці листівки ми передали військовослужбовцям.

 Учень

 Тепер наше тепло буде зігрівати наших захисників  у далекому Кам’янець- Подільському та нагадуватиме їм про нашу вдячність .

            Слайд 20

 Вихователь 1.

 Вивчаючи історію українського козацтва, ми бачили , що основною метою воїнів того часу було відстоювання   прав свободи рідної неньки.  Через те із самого дитинства маленькі хлопчики мріяли стати козачатами, щоб боронити рідну землю, рідну матір, рідний дім. Зараз на ваш розсуд одна з таких історій. Інсценізація : « Як козак долю шукав» .

                      Дія І.

 

 Мати :  Я тебе , дитино, ніжно сповивала,

               Тобі, мій синочку, долю вишивала.

               Стрічка все плелася та рвалася всюди.

               Буде з тебе, янгол, злидні або люди?

 Хочу тобі , сину, я наворожити,

Щоб під вільним небом тобі життя жити.

Щоб не знав ти лиха та гірку годину,

Поважав щоб сину землю та родину.

 

            Хлопчина.

Кажуть є на світі клад- то є моя доля.

А для козака вона- шабля , кінь та воля.

Я втечу через село аж до отамана,

Вчити грамоту  тепер більше я не стану.

 

 Вибігає дівча.

 

    Дівча.

Гей, Іване, стій кажу.

Все про тебе розкажу.

Зараз мамку я покличу,

Зараз батька позову.

Буде тобі, ой як буде!

   Хлопчина.

Зараз тобі покажу!

Коси вирву геть, божуся,

Зараз, зараз доберуся.

 

   Дівча.

 Ти куди ото зібрався,

 В батькові штани убрався.

Шаблю вирубав з горіха,

Що це таке? Ой, утіха!

 

   Хлопчина.

 Не скажу тобі ,іди,

 Не доводь геть до біди.

Вирішив –втечу і все.

 

  Виходить мати.

Мати

Це куди тебе несе?

Що за шибеник зростає,

Лихо, що він виробляє!

Швидко в хату, отаман!

Зараз я тобі задам!

 ( заганяє дітей за куліси)

 

                             Дія ІІІ

 Виходять дівчата.  Вони несуть в руках корзинки з овочами та фруктами.

 Олена.

  Їде рідний батько з міста,

 Чи згадає про дитину?

Чи коралове намисто

Може купить… Чи хустину…

 

   Марія.

Ох, яка ти все ж примхлива,

Тільки знаєш – наряджатись.

 

 Олена.

Народилась бо красива,

Що ж мені тепер цуратись?

 

  Дівчата сміються.

 

 Оксана .

 А мене Остап покликав,

До вишневого садку.

Я кивнула, він повірив,

А я візьму й не прийду!

 

 Олена.

Гарно, любо як дівчата!

Тільки в нас на Україні!

Де ще можна так співати?

Де таке ще небо синє?

 

          Виходять татари.

Вони пихаті та норовливі , дивляться на всіх звисока.

 Татар 1.

       Добре вже, дівчата славні.

Руки міцно їм в’яжіть.

Та усіх гони до стайні,

Будуть тепер нам служить.

Потім переправ до Криму,

На базарі продавай,

Тих рабів , як ту скотину.

Та гляди не зволікай.

Годувати їх не стану,

Вода й хліб раз у два дні.

Доглядай оцю отару,

Щоб нікуди не втекли.

 

  Дівчата починають голосити. Їм зав’язують руки та відводять за куліси.

 

                         Дія ІV

 Виходить зажурена мати.

 

    Мати.

Вже сонце луну тридцять кіл обміняло,

Вже серденько битись моє перестало!

Дитинко, кровинко, де доля блукає,

Чому я про тебе нічого не знаю?

Татари забрали, мене скатували,

Живцем стару матір  в землю  закопали….

 

   Виходить Іван.

  Він подорослішав та став мужніший.

 

Іван.

 Ой, не крайте , мамо, ви мого серденька,

Сестро моя любо, мило голубенько.

Все зроблю та здужу я лихого хана,

Спокій в серці неньки  хай скоріш настане!

Гей, вставай , козаче!

Гей, вставай за волю!

За народну вдачу!

За народну долю!

Козаки- єдина, вільна ,дужа сила,

Хай рятують , браття, янголів нас крила.

 

    Виходять козаки та стають мовчазною стіною за Іваном!

 Козак 1.

 Козаки – ми вільні люди!

Наша слава лине всюди!

Нашу Землю – Україну,

Бережіть в тяжку годину!.

 

  Козак 2.

 Станьте , браття, стійте міцно!

Хай під нами гори тріснуть.

 Розгонімо тьму ворожу!

Душу й серце ми положим!

 

   ( козаки заходять за куліси)

 

   Дія V

 

 Дівчата сидять на підлозі.

   Оксана.

 

Як же хочеться в хату рідненьку,

Та побачити матір стареньку.

Скуштувати води із криниці…

Притулитись до брата й  сестриці…

 

  Олена.

 

Та неволя як смерть тільки довше…

Та неволя мов рів- тільки глибше…

Та неволя як сіль – та солонше,

Наче море вона- тільки ширше…

 

 Марія…

 

Серця рветься, у грудях палає,

Вирвись, пташко-душа , із грудей.

І мене візьми, я політаю…

Подивлюсь ще хоч раз на рідненьких людей….

 

  Дівчата мовчки плачуть, витирають одна одній сльози та беруться на руки. Співають пісню.

 « Ой, люлі, люлі, люлі».

   Входить татар .

 Татар

   Кляті дівки, цить поганки,

Завели, немов циганки!

Часу маєте багато?

Швидко вимити всю хату!

Потім двір мести хутчіш,

Свиням чистити скоріш.

 

         Виходять козаки.

 

  Дівчата підводяться та з надією дивляться на них.

 

 Іван.

Досить наш рід , нашу землю ганьбити!

Богу єдиному будем служити!

Рідній землі, журавлиному краю,

Хаті , що тихо стоїть понад гаєм.

Бог і Покрова – одна нам дорога,

Від роду до дому, від дому- до Бога.

За кров нашу, браття, за мати єдину!

За землю святу, що зовуть Україна!

 

    Козаки наступають на татар , той падає на коліна і кричить : « пощади» .

Повзе  , немов рак та втікає. Актори заходять за куліси.

 

        Матір сидить на лаві понурившись і співає під носа колискову.

Здалека чується спів дівчат .  Виходять козаки й дівчата.

 

  Мати.

  Матір Божа, чула серцем,

 Донечка моя знайдеться.

Я молилася іконам,

Все просила знову й знову.

Боже, Боже поможи,

Шлях додому підкажи.

 

    Обіймає доньку.

 

  Іван.

Знаю тепер , мамо, де козацька доля,

Там де матір рідна, церква де та воля.

Не дамо в образу ми свою родину,

Принесем ми славу в рідну Україну.

За життя , за волю, за пшеницю в полі,

 Не шукаю , мамо, іншої я долі.

Славне небо наше і земля єдина,

Чиста і співуча… рідна Батьківщина!

     Слайд 21

 Вихователь 2.

 Опрацювавши велику кількість матеріалів про козаків, ми дізналися , що вони були дуже мудрими та набожними людьми. Вірили у прикмети , знаки долі. Складали  різноманітні приказки, через які й по наш час до нас доноситься відлуння великої мудрості та відчайдушного духу того часу.  Саме тому учні нашої школи попрацювали над створенням буклету : « Козацькому роду нема переводу», де вони зібрали відомості про життя та побут козаків, прислівя та приказки.

Учні:

  • А що козакові треба – хліба, волі й неба.
  • Терпи , козаче, отаманом станеш.
  • У козака життя коротке, а слава вічна .
  • Україна- козацька мати.
  • Козак сам не їсть, а коня накормить .
  • Степ та воля – козацька доля.

Викладач 1.

 Діти  створили  буклет : « Козацькому роду нема переводу». Вони хочуть подарувати його вам на згадку про цей день та про участь нашої школи 

в проекті : « Козацька доба – то є славна епоха.»

    Слайд 22

  Учень

 В цьому буклеті ми намагалися зібрати прислівя , приказки,  короткий опис життя та звичок козаків.

 Учень

 Козак – це людина чесна й смілива,

Найдорожче йому – Батьківщина.

          Учень

               Козак- це той, хто за освіту,

               Хто любить пісню і молитву.

           Учень

                Козак- усим народам друг,

                Міцний, лицарський в нього дух.

 

Слайд 23

Вихователь 1.   Під час проведення в нашій школі проекту « козацька доба –то є славна епоха» учениця 7-а класу Нестеренко Вікторія виконувала творче завдання . Дівчина виготовляла із бісеру ікону Святої Покрови.

 Учень .

 Козаки обрали своєю покровителькою  Покрову. Тому в цей день ми даруємо берегиням нашої школи ікону , яку виконано в техниці вишивка бісером. Нехай вона принесе радість та щастя нашій школі.

            Слайд 24

 Вихователь 1.. 

Історія українського народу – це невмируща слава наших предків. Це гул волелюбних литарвів,   це вітер в буремному полі,  це шепіт невпинної хвилі Дніпра, це мовчазна мудрість Донбаського степу.

Вихователь 2.

 З давніх-давен українські чоловіки славилися своєю богатирською силою. Своєю мужньою вдачею та міцним характером.  Козацтво – яскравий приклад характеру нашої Батьківщини. Волелюбний, стрімкий, рішучий, незламний.

 Вихователь 1.

 Проте зберегти найкращі традиції українського козацтва ми

здатні й зараз. Зберегти легенди та народну мудрість. Зберегти кращі принципи того часу. Зберегти повагу до історії рідної землі, до традицій та звичаїв.

           Вихователь 2

 Найменше, що ми можемо зробити- це полюбити власну країну. Полюбити її настільки, щоб знайти в собі сили робити кожен день краще, кожного дня робити якусь маленьку справу, з якої потім вийде сильна держава. Це може бути слово , яке ти сказав рідною мовою.

    Вихователь 1.

    Може бути клаптик паперу, який ти підняв та викинув у смітник. Може бути твоя думка про те, як ти можеш допомогти Україні квітнути . Адже всі ми є українці.  Україна є наш спільний дім. Україна – козацька мати.

 

Слайд 25

 Пісня : « Дівка в сінях стояла»

 

Слайд 26

  Вихователь 2.  Сьогодні ми пригадали про наших славетних предків.  Ще раз сказали собі, що ми всі – нащадки козацького роду. Сподіваємось , що ви  отримали корисну інформацію під час проведення проекту.

 

  Вихователь 1.  Ми красно дякуємо вам за увагу .  Висловлюємо вдячність учасниками проекту за їх активність , творчість та відповідальність.

 

 Вихователь 2.  Хочемо подякувати Філатовій Олені Василівні за пізнавальний бібліотечний урок, Бусаровій Любові Іванівні за музичний супровід нашого заходу.

 

Вихователь 1. Бажаємо вам добра та злагоди до вашої оселі. Миру й добробуту нашій країні.  Будьмо всі здорові. 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Інкл
Додано
31 жовтня 2018
Переглядів
2139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку