Проект. МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМИ ОЦІНЮВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВПідготувала: Гаврилюк Галина Григорівна,заступник завідувача філії з навчально–виховної роботи. Чистопільської філії І-ІІ ступенів опорного закладу загальної середньої освіти І – ІІІ ступенів. Першотравневської сільської ради. Нікопольського району
Завдання проекту: Визначення складових оцінювання професійної діяльності вчителя.2. Пошук та впровадження нових сучасних підходів до оцінювання професійної майстерності педагогічних працівників.3. Створення моделі системи оцінювання майстерності педагогів.4. Розробка методичних рекомендацій щодо підвищення професійної майстерності педагогічних працівників.
Актуальність та обґрунтуваннявибраної теми: На сучасному етапі модернізації системи освіти й виховання в Україні особливої гостроти й актуальності набувають питання підвищення педагогічної майстерності вчителів закладів загальної середньої освіти. Сучасна педагогіка потребує висококваліфікованих спеціалістів, здатних творчо підходити до організації освітнього процесу й досягати високих результатів. Проект створений з метою моделювання системи оцінювання професійної майстерності педагогічних працівників, головним завданням якого є визначення складових професійної діяльності вчителів та пошук нових сучасних підходів до оцінювання роботи педагогів.
Виявлення нових підходів та ідей в оцінюванні професійної майстерності педагогів1 Знаходження шляхів підвищення професійної майстерності педагогів в освітньому процесі32 Створення методичних рекомендацій щодо підвищення професійної майстерності педагогічних працівників43 Очікувані результати:
Складові оцінювання педагогічної майстерності педагога. Професійний рівень діяльності вчителя. Критерії оцінювання роботи вчителяІ. Професійна підготовка вчителя. Знання теоретичних і практичних основпредмета. Знання сучасних досягнень у методиціУміння аналізувати свою діяльність. Знання новихпедагогічних концепцій. Знання теорії педагогіки й вікової психології учня ІІ. Результативність професійної діяльності вчителя. Володіння способами індивідуалізації навчання. Уміння активізувати пізнавальну діяльністьучнів. Робота з розвитку в учнів загально-навчальних вмінь і навичок. Рівень навченості учнів ІІІ. Комунікативна Культура. Комунікативні й організаторські здібностіЗдатність до співпраці з учнями. Готовність до співпраці з колегами. Готовність до співпраці з батьками. Педагогічний такт. Педагогічна культура. Створення комфортного мікроклімату
2. Педагогічна діагностика І. Рівень організації навчальних занять, позакласної роботи1. Аналіз, самоаналіз навчальних занять (уроків, виховних заходів)2. Реалізація принципів особистісно-орієнтованого навчання, індивідуального та диференційованого підходів (індивідуальна робота з учнями)ІІ. Результати навчально-педагогічної діяльності 1. Відслідковування динаміки якості освіти з навчального предмету1.1. Результати моніторингу навчальних досягнень учнів, здобутих компетентностей і компетенцій з навчального предмета, відслідкування динаміки змін.1.2. Результати річного оцінювання, державної підсумкової атестації1.3. Результати Зовнішнього незалежного оцінювання 2. Результативність роботи з обдарованими учнями2.1. Підсумки участі учнів у предметних олімпіадах.2.2. Підсумки участі учнів у конкурсах МАН, турнірах.2.3. Підсумки участі учнів у інших конкурсах, змагання. Складові оцінювання педагогічної майстерності педагога
3. Самоосвіта педагога. Напрямки реалізації самоосвітньої діяльності вчителів. Складові оцінювання педагогічної майстерності педагога. Самосвіта. Робота над індивідуальною проблемою. Підсилення практичного досвіду. Підсилення наукової обізнаностіПрезентація індивідуального доробку. Колективна, індивідуальна творчість. МО району. Семінари-практикумиІнструктивно-методичні наради. Науково-практичні конференціїВзаємовідвідування уроків. Психолого-педагогічні семінари. Педагогічні ради. Педагогічні читання Огляд літератури і педагогічної преси Захист педагогічних ідей. Методичний фестиваль. Творчі звіти. Виступи на семінарах. Випуск методич.бюлетенів. Методичні тижніУзагальнення передового педагогічного досвіду. Ділові ігри. Конкурси професійної майстерності
4. Онлайн – курси, вебінари В умовах, коли створюється єдиний інтелектуальний і емоційний простір засобами інтернет-технологій, нагальною проблемою стає комбінація класичних педагогічних технологій з інформаційними технологіями навчання. Основна перевага онлайн-курсів – можливість перебувати будь-де та навчатися у будь-який час. Використання вебінарів сприяє розвитку професійної компетентності педагога в області використання ІКТ і дистанційного навчання. Складові оцінювання педагогічної майстерності педагога
5. Участь у фахових конкурсах. Основними завданнями конкурсів професійної майстерності серед педагогічних працівників є:піднесення ролі педагога у суспільстві та підвищення престижності цієї професії;привернення уваги громадськості, органів влади до проблем освіти;сприяння творчим педагогічним пошукам, удосконаленню фахової майстерності викладача;виявлення і поширення передового педагогічного досвіду;забезпечення незалежної експертної оцінки педагогічної діяльності. Складові оцінювання педагогічної майстерності педагога
6. Поширення педагогічного досвіду. Поширення ППД здійснюється:на засіданнях методичних об'єднань, семінарах, нарадах, засіданнях педагогічної ради, науково-практичних конференціях, педагогічних читаннях;шляхом безпосереднього ознайомлення з передовим досвідом, що пропагується;шляхом створення шкіл передового досвіду;через друковану пропаганду — випуск методичних бюлетенів, буклетів, альбомів, плакатів, інформаційно-методичних листів; за допомогою «естафет» передового педагогічного досвіду, публікації статей відповідного змісту в газетах, журналах тощо;через наочну пропаганду передового педагогічного досвіду - методом експонування матеріалів цього досвіду на шкільній, районній, обласній педагогічних виставках;через пропаганду, за допомогою технічних засобів навчання. Складові оцінювання педагогічної майстерності педагога
7. Внутрішкільний контроль. Основними методами здійснення контролю є:- спостереження за діяльністю учителів – предметників і класних керівників (відвідування і аналіз навчальних занять, виховних заходів);- вивчення й аналіз шкільної документації (класних журналів, журналів факультативних занять, груп продовженого дня, особових справ учнів, зошитів тощо);- бесіди з учителями, класними керівниками про підсумки семестрів і аналіз даних, отриманих у результаті співбесіди;- бесіди з учнями і аналіз отриманої інформації;- бесіди з батьками та підсумків цих бесід;- анкетування учнів, батьків, учителів і аналіз анкет;- проведення письмових контрольних робіт і їх аналіз;- хронометрування раціонального використання часу уроку, позакласних занять, визначення обсягу домашніх завдань тощо. Складові оцінювання педагогічної майстерності педагога
8. Участь у методичній роботіМетодична робота в школі – спеціально організована діяльність педагогічного колективу, що створює умови для підвищення майстерності педагога. З метою поліпшення фахової підготовки педагогічних кадрів у закладах освіти проводять спеціальну методичну роботу, яка спонукає кожного вчителя до підвищення свого фахового рівня; сприяє взаємному збагаченню членів педагогічного колективу педагогічними знахідками, дає змогу молодим вчителям вчитися педагогічної майстерності у старших і досвідченіших колег, забезпечує підтримання в педагогічному колективі духу творчості, прагнення до пошуку. Складові оцінювання педагогічної майстерності педагога
9. Підвищення кваліфікації Безперервне підвищення кваліфікації педагогічних кадрів - цілеспрямований процес, спеціально організований з метою систематичного оновлення професійної компетентності працівників освіти, зумовлений динамікою розвитку суспільства, науки, освіти, а також потребами, що випливають з особистого досвіду і специфіки діяльності кожного педагога. Складові оцінювання педагогічної майстерності педагога
10. Атестація педагогічних працівників Атестація педагогічних працівників – це система заходів, спрямована на всебічне комплексне оцінювання їх педагогічної діяльності, за якою визначаються відповідність педагогічного працівника займаній посаді, рівень його кваліфікації, присвоюється кваліфікаційна категорія, педагогічне звання. Метою атестації є стимулювання цілеспрямованого безперервного підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників, росту їх професійної майстерності, розвитку творчої ініціативи, підвищення престижу й авторитету, забезпечення ефективності освітнього процесу. Складові оцінювання педагогічної майстерності педагога
11. Сертифікація педагогів Сертифікація – зовнішнє оцінювання професійних компетентностей педагогічного працівника (у тому числі з педагогіки та психології, практичних вмінь застосування сучасних методів і технологій навчання), що здійснюється шляхом незалежного тестування, самооцінювання та вивчення практичного досвіду роботи. Метою сертифікації є виявлення та стимулювання педагогічних працівників з високим рівнем професійної майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання і новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню. Складові оцінювання педагогічної майстерності педагога
Висновки: Педагогічна майстерність ґрунтується на високому фаховому рівні педагога, його загальній культурі та педагогічному досвіді. Розглядається як вияв власного «Я» у професії, як самореалізація особистості вчителя в педагогічній діяльності, тому визначається як вища, творча активність, що передбачає доцільне використання методів і засобів педагогічного взаємовпливу в кожній ситуації навчання та виховання. Діагностика успішності професійної діяльності вчителя дозволить керівнику школи отримати не лише інформацію для роздумів і подальшого аналізу, але й сприятиме визначенню напрямів та перспектив професійного зростання, зміцнення адекватної професійної самооцінки, позитивної Я – концепції психологічної комфортності педагога.
Методичні рекомендації щодо підвищення професійної майстерності педагогічних працівників Ефективним засобом підвищення професійної майстерності вчителя є програма педагогічного самовдосконалення При підвищенні професійної майстерності педагогічних працівників потрібно передбачити такі напрями:удосконалення й поповнення знань з предмета; ознайомлення з найбільш визначними досягненнями;- розвиток педагогічних, психологічних і методичних знань, вмінь та методичні знахідки для апробації у власній педагогічній діяльності;- формування навичок роботи з новими технологіями; - процес підвищення професійної майстерності, оволодіння сучасними технологіями навчання шляхом самоосвіти;- ефективне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітній діяльності. Активне, творче та зацікавлене виконання наведених вище методичних рекомендацій дозволить учителеві підвищити ефективність та результативність діяльності в різних ситуаціях, поліпшити свою педагогічну майстерність, скласти план розвитку власної педагогічної культури, отримати задоволення від рівня саморозвитку і найголовніше – впливати на формування інтелектуальної духовно багатої творчої особистості, випускника Нової української школи.