Даний проект дозволяє використовуючи комп'ютер в ролі інструмента художника на уроці трудового навчання відкривти нові простори для творчості, а також вдосконалити знання учнів про композиційні особливості вишивки, сформували вміння складати композицію вишитих виробів на основі набутих знань про ритм, рапорт, пропорційність та колорит; познайомили з можливостями використання комп'ютера для створення композицій.
Відділ освіти Костянтинівської районної державної адміністрації
Марківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Вчитель трудового навчання
Марківської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Кулінченко О. Л.
2017 рік
Актуальність проекту
Трудове навчання — це особливий навчальний предмет, який вимагає засвоєння учнями великої кількості різнобічних умінь та навичок, без яких неможливе подальше формування, вдосконалення алгоритмів дій та їх творче застосування під час виготовлення виробу. На сьогодні немає універсального підручника з трудового навчання і технології, в якому б поєдналися всі технології виготовлення різноманітних виробів , але таку інформацію можна дістати використовуючи Інтернет-ресурси і Інтернет – технології, які надали людству необмежений доступ до будь – якої галузі людських знань.
Людина, яка володіє технологіями та інформацією, має інший, новий стиль мислення, принципово інакше підходить до оцінювання проблеми, що виникла; до організації своєї діяльності. Використання комп’ютерних технологій на уроках трудового навчання дозволяє формувати та розвивати у учнів такі компетентності: саморозвитку та самоосвіти, інформаційної, комунікативної, полікультурної, а за умови залучення прикладних комп’ютерних програм, ще й компетентності продуктивної творчої діяльності.
Новий крок в розвитку ініціативи і художньої творчості можна здійснити за допомогою комп’ютерної графіки - нового виду художньої діяльності.
Сподіваюсь,що мій проект «Створення композиції вишивки за допомогою комп’ютерних програм» допоможе зробити цей крок учням нашої школи.
Мета проекту: створення умов для реалізації індивідуальних можливостей
кожного учня, формування та розвитку творчої ініціативи, пошуку,
наповнення трудової діяльності учнів інтелектуальним змістом;
формування технологічно грамотної особистості, підготовленої до життя і активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.
Завдання проекту:
Учасники проекту: Учні 7-11 класу
Термін реалізації проекту: вересень 2017 – травень 2018
Тип проекту: творчий
Прогнозовані результати:
Етапи реалізації і хід виконання проекту
№ |
Етапи реалізації |
Зміст роботи |
Термін провед. |
Форма проведення |
Відповід. |
1 |
Організаційно-підготовчий |
Розробка виступу і презентації на тему: «Комп’ютерні технології необхідна умова сучасного іміджу вчителів трудового навчання» Розробка уроку на тему: «Композиція виробів української народної вишивки» Розробка буклетів: «Побудова малюнка вишивки за допомогою комп’ютерних програм» |
Січень 2017 |
Робота з інформаційними джерелами і комп’ютерними програмами, |
Кулінченко О.Л. |
2 |
Практичний |
Виступ на районному семінарі вчителів трудового навчання на тему: «Комп’ютерні технології необхідна умова сучасного іміджу вчителів трудового навчання» |
Лютий 2017 |
Виступ на семінарі, майстер- клас: «Побудова малюнка вишивки за допомогою комп’ютерних програм» |
Кулінченко О.Л. |
|
|
Уроки в 10,11 класі: «Художне конструювання об’єктів технологічної діяльності» |
Жовтень 2017, жовтень 2018 |
Розробка різних композицій (ритмічних, асиметричних, симетричних, з геометричних фігур..) за допомогою комп’ютерних програм |
Кулінченко О.Л. |
|
|
Урок в 9 класі: «Створення візерунку для вишивання виробу» |
Січень 2018 |
Розробка композиції вишивки за допомогою комп’ютерних програм |
Кулінченко О.Л. |
|
|
Урок в 7класі: «Створення візерунку для вишивання виробу» |
Березень 2018 |
Розробка композиції вишивки за допомогою комп’ютерних програм |
Кулінченко О.Л. |
|
|
Виставка дитячих робіт, малюнків |
Протягом року |
Виставка робіт вихованців гуртка декоративно-прикладного, образотворчого мистецтва |
Кулінченко О.Л., Золотухіна Т.І. |
|
|
Майстер-клас з декоративно-прикладного мистецтва |
Протягом року |
Майстер- клас |
Керівники вихованці гуртків |
|
|
Парад вишиванок |
травень |
Дефіле у вишиванках, відеопрезентація « Вишиванка на подіуме», відеофільм «Від бабусиної скрині до ІТ професії» |
Кулінченко О.Л., Свільонок О.М. |
|
|
Свято «Українська господинька – вправна майстринька |
березень |
свято |
Кулінченко О.Л. |
3 |
Підсумковий |
Підсумкове заняття «Українське мистецтво - наш скарб» |
травень |
свято |
Кулінченко О.Л. |
Під час виконання практичної роботи по створення композицій для вишивки , чи то дизайну предметів я надаю учням, попередньо ознайомивши їх з можливістю використовувати стандартні програми пакету «Microsoft Оffice», «Paint» та іншими прикладними комп'ютерними програмами, такими як: «Вишивка крестом», програми для створення схем вишивок «EmbroBox», «PCStitch7» та ін. , можливість створити власну композицію вишивки на комп’ютері.
Створення зображень в графічних редакторах здійснюється комбінуванням точок, відрізків, ламаних ліній, прямокутників, ромбів, кіл і овалів. Рисунки в процесі роботи можна багаторазово копіювати й переносити, повертати, відображати відносно осі, замальовувати окремі фрагменти, одержувати інвертоване (обернене) за кольором зображення. Відкриваючи необмежений простір фантазії, графічні редактори дають змогу значно прискорити розробку композицій, які передують вишиванню виробу.
Стандартна програма Paint,Word дає можливість, вибравши відповідний масштаб, розбити робоче поле на сітку і в ній створювати композиції для вишивки лічильними техніками: хрестиком, точною гладдю, занизуванням. Розробляючи композиції для виробів більшого розміру (рушників, скатертин), комп’ютер дає можливість побачити, як буде виглядати композиція на готовому виробі. Також можна змінювати кольори і підбирати потрібну гаму для вибраної композиції, роздрукувати її в кольорі.
Спеціальні програми для створення схем вишивки.
Програми для створення схем вишивки – це цілий ряд програм, які можуть звичайні кольорові або чорно-білі зображення перетворювати в схеми для вишивки. Переважно використовуються такі програми для створення схем вишивки хрестиком, але також є і деякі програми, здатні створювати схеми та для інших технік вишивки.
Pattern Maker дозволяє створювати і редагувати схеми для вишивки, роздруковувати готові схеми в зручному для подальшої роботи вигляді. Програмою підтримуються різні види стібків, а також вишивка бісером. Готову схему можна переглядати в символічному вигляді, у вигляді безпосередньо стібків, в кольоровому вигляді. Вся необхідна для вишивки інформація представлена в спеціальному переліку.
Дана програма для створення схем вишивки дозволяє регулювати розміри одержуваних схем, управляти кількістю використаних для вишивки ниток, палітрами кольорів.
На мою думку, технологія проведення уроків з використанням сучасних технічних засобів і нових інформаційних технологій тренує й активує пам'ять, спостережливість, кмітливість, концентрує увагу учнів, змушує їх по новому оцінити пропоновану інформацію. Одночасно, комп’ютер на уроці значно розширює можливості подання навчального матеріалу. Застосування кольорів, графіки, звуку, сучасних засобів відеотехніки, наочно показати практичні цінності виконуваних робіт, скомпонувати кілька розрізнених видів творчості в одну гармонійну картину (наприклад: вишивку, квілінг та інші види декоративно-ужиткового мистецтва можна подати в одному інтер’єрі, показати роботи визнаних майстрів тощо). Це переводить виконання простих вправ з площини «дитячої творчості» до «дорослих проектів».
Висновок.
Таким чином, використовуючи комп’ютер в ролі інструмента художника на уроці трудового навчання ми полегшили роботу творців, відкривши нові простори для творчості, а також вдосконалити знання учнів про композиційні особливості вишивки, сформували вміння складати композицію вишитих виробів на основі набутих знань про ритм, рапорт, пропорційність та колорит; познайомили з можливостями використання комп’ютера для створення композицій.
Кожен учень з задоволенням створив власну композицію для вишивання виробу за допомогою комп’ютера, особливо спободалась можливість швидкої зміни кольорів при підборі ниток для вишивання та створення схеми з власного портрета.
Творче використання інформаційних технологій дозволило підвищити інформаційну культуру учнів, активізувати учнів в процесі навчання і виховання, створити умови для реалізації індивідуальних можливостей
кожного учня, розвити творчу ініціативу. Так дівчата 7 класу, Поперека Д. і Шпиця О., поставили собі за мету створити відеофільм «Від бабусиної скрині до ІТ-професії» до дня Вишиванки. В фільмі ми плануємо об’єднати творчість трьох поколінь майстринь, історію і технологію вишивки та більш детально ознайомитись з професією дизайнер комп’ютерної вишивки.
4. Анна Ращенко Національна свідомість як поклик часу// Позашкілля 2008
№ 1 с. 7 – 17.
5. Іван Бех, Катерина Чорна. Патріотичне виховання дітей та молоді//
Позашкілля 2011 № 10 с. 9 – 16.
7 . Макаренко Л. Розширюємо можливості уроку// Трудова підготовка в закладах освіти.-2005.- №1(35).-с.7-9.
8. Кравцова В.В., Використання інтерактивних технологій на уроках трудового навчання// Трудове навчання в школі.-2009.-№7(7).-с.4-5.
9. Інтернет- ресурси.