Проект
Теоретичні розробки по вивченню англійської мови
Сирота Людмила Василівна,
Вчитель-методист англійської мови
Колегіуму №16
В роботі з іноземної мови найбільш складним та водночас важливим є аспект мовлення. Основними труднощами в підготовці мовлення є вибір матеріалу, вибір форм і методів організації мовленнєвої діяльності розробки системи завдань, що стимулюють комунікативну активність учнів. Цей матеріал повинен мати такі якості, як змістовність, емоційність, виразність та співвідношення з духовними потребами учнів. Цей матеріал має забезпечувати потребу спілкування по однієї або декількох тем, стимулювати бажання сказати, обговорити, уточнити, узагальнити і т.д. При підготовці лексичного мінімуму для мовлення необхідно звернути увагу на те, що інтереси сучасних школярів широкі та різнобічні. Вони зацікавленні говорити на такі теми, як подорожі в далекі країни, традиції та свята різних країн, особливо Америки та Великобританії, популярні спортивні змагання, вільний час та дозвілля, фільми, серіали, дотримання моди, різни стилі музики, взаємовідносини з друзями та батьками, спілкування в Інтернеті і т.р.
В розвитку комунікативного мовлення учнів дуже важливо стимулювати їх перейти психологічний бар’єр та не боятися зробити помилку. Вчитель не повинен різко критикувати висловлення учнів, перебивати їх виправлянням помилок, переривати думку учня. Вчитель має лояльно ставитися до точки зору учня, уважно та терпляче вислухати його аргументи та стимулювати більший обсяг мовлення та званими провокаційними запитаннями. Необхідно, щоб такі зауваження вчителя сприймались учнями позитивно, не заважали їм висловлювати свою думку до кінця. Учні повинні відчувати впевненість у своїх силах, усвідомлювати свої можливості у виконання завдань.
Вчитель стимулює творче переосмислення учнями мовного матеріалу в нових ситуаціях спілкування.
В моделюванню мовленнєвих ситуацій преференцію треба віддавати між тематичному спілкуванню, щоб учні використовували знання та навички, які вони одержали під час вивченню декількох тем.
Треба відзначити важливу роль рольової гри в організації мовленнєвої діяльності учнів на всіх етапах оволодіння іноземною мовою. Рольова гра дає можливість дитини проявити себе як особистість у відтворенні матеріалу, на базі якого відбувається спілкування . Основою для рольової гри є здібності людини до перевтілення. В грі активізується пам'ять, уява, життєвий досвід, а це надає процесу спілкування емоційний характер. Рольова грає змушує дітей вчитися один в одного реагувати на репліки, напружувати пам'ять, заповнювати паузи експромтом. В процесі рольової гри учасники одержують задоволення і сюжетом і можливостями для самовиразу. Варто відмітити, що дітям подобається драматизація різних казок та сценок з оповідань . (Ілюстрація до цього є сценка з твору Марк Твена «Пригоди Тома Сойєра», підготовлена учнями 6- го класу.)
Аудіювання
Аудіювання – це той аспект вивчення іноземної мови без якого цей процес в взагалі неможливий. Для мовленнєвою компетенції важливо не тільки вміти розповісти чи висловити свою точку зору, але й правильно зрозуміти співрозмовника. Тому аудіювання повинно застосовуватися в практиці якнайширше. Вчитель має ретельно підбирати тексти і враховувати кілька аспектів : фабульність тексти, об’єм, лексична доступність. Текст повинен мати біля 5 процентів незнайомої лексики, значення якої учень може здогадатися із загального змісту. Тексти повинні викликати зацікавленість учнів, розширяти їх світогляд, давати нову інформацію.
Вчителю необхідно чітко дати конкретні задачі при слуханні текстів: відповіді на запитання, складання плану,придумування закінчення оповідання, переказ тексту від дійової особи.
На основі аудіювання існує реальна можливість формування умінь та навичок усного мовлення. Найбільшою преференцією користуються такі способи, які утворюють ситуації природного мовленнєвого спілкування. Бажано, щоб завдання перед прослуховуванням мало проблемний характер, спонукали учнів використовувати у відповідях одержані раніше знання, ставили їх перед необхідністю порівнювати, здогадуватися, шукати вихід. Такі завдання виконуються учнями з використанням лексико-семантичних таблиць, речень, плану, ключових слів. Ці допоміжні засоби використовуються не тільки в якості мовленнєвої підтримки, але й сприяють кращому розумінні та запам’ятовуванню адитивного матеріалу.