Проект «Вимірюємо, обчислюємо, досліджуємо»
Керівник проекту: Дутчак І.І., вчитель фізики та інформатики Кам’янського ліцею Сторожинецького району, Чернівецької області.
Тип проекту: інформаційно-пошуковий, дослідницький.
Учасники проекту: учні 10 класу Кам’янського ліцею.
Проблема:Чи можна під час проведення фізичного практикуму навчитиучнів творчо підходити до дослідницької роботи, використовувати ІКТ,забезпечити політехнічну спрямованість навчання, показати, що закони, які вивчаються у фізиці є відображенням реальної дійсності.
Цілі проекту:
Завдання проекту
І. Актуалізація проблеми
Серед різноманітних форм навчання, що забезпечують всебічний розвитокучнів, формують стійку мотивацію до навчання особливо велике значення мають роботилабораторного практикуму з фізики.У процесі проведення фізичного практикуму учням необхідно навчитися творчо підходити до дослідницької роботи, правильновибирати методику експерименту, вимірювальні прилади, дотримуватись правил техніки безпеки, представляти результати дослідження, обчислювати похибкивимірювання, формулювати висновки. Саме такі завдання визначає державний освітній стандарт.
ІІ. Етапи реалізації проблеми
Діагностико-концептуальний
Організаційний
1. Збір матеріалів із різних джерел інформації із зазначеної теми.
2. Систематизація та оформлення зібраного матеріалу.
Практичний
ІІІ. Очікувані результати
Семінар
Вступне слово вчителя
навчитись створювати та презентувати інформаційні та ілюстративні матеріали за допомогою мультимедійного комплексу, розробляти рекомендації щодо обробки результатів роботи в електронному варіанті.
Поверхневий натяг рідини.
Скорочення поверхні рідини під впливом притягання її молекул відбувається так, ніби вздовж поверхні діє сила, яка спричиняє її скорочення.Цю силу називають силою поверхневого натягу. Досліди показують, що відношення сили поверхневого натягу до довжини лінії, яка обмежує вільну поверхню рідини є сталою величиною і називається коефіцієнтом поверхневого натягу.
У нашій роботі поверхневий натяг води визначається за відриванням крапель.За повільного витікання рідини з тонкої вертикальної трубки на її кінці утворюється крапля. На краплю діють сила тяжіння, напрямлена вертикально вниз, і сила поверхневого натягу, яка діє вздовж шийки краплі, напрямлена вертикально вгору й перешкоджає відриву краплі. Відрив краплі відбудеться за умови:
Де mо – маса однієї краплі в момент відриву, d – внутрішній діаметр трубки, σ.- поверхневий натяг рідини.
Масу краплі можна визначити за формулою:
Де V – об’єм рідини, що витекла, N – кількість крапель ρ – густина рідини.
Отже, вимірявши внутрішній діаметрd трубки й порахувавши кількість крапельN, які утворюються за витікання досліджуваної рідини об’ємомV, можна обчислити значення поверхневого натягу рідини:
На початку практичної роботи проводиться інструктаж з безпеки життєдіяльності.
лабораторного практикуму у 10 класі до роботи
Визначення коефіцієнта поверхневого натягу рідини
І. Загальні положення
1.2. Будьте уважні й дисципліновані, точно виконуйте вказівки вчителя.
1.3. Не починайте виконувати роботу без дозволу вчителя.
ІІ. Вимоги безпеки перед початком роботи
III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
3.1Закріплюйте скляний посуд в лапці штатива за допомогою клаптика картону.
3.2.Користуйтеся мензурками, трубками, пробірками, що мають оплавлені краї.
3.3Забороняється пробувати на смак рідини, які використовуються в дослідах.
3.4.Забороняється збирати осколки хімічного скла голими руками.
3.5.Не приступайте до виконання роботи без дозволу вчителя.
IV. Вимоги безпеки після закінчення роботи
V. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. При виявленні несправностей чи інших дефектів у приладах чи установках необхідно припинити роботу і повідомити про це учителя.
5.2. При отриманні травм припинити роботу і звернутися до вчителя.
Роботу виконують 3 групи учнів за однаковою інструкцією, але з різною рідиною (1 група з водою, 2 – з водою з домішками, 3 – теплою водою).
Обчислення учні виконують на комп’ютері попередньо ввівши формули та таблиці. По закінченню роботи учні оформляють звіт та захист роботи.
Тема: Визначення коефіцієнта поверхневого натягу рідини.
Мета: Визначити коефіцієнт поверхневого натягу рідини. Встановити від яких факторів залежить коефіцієнт поверхневого натягу рідини.
Обладнання: піпетка, посудина з рідиною, голка, штангенциркуль, посудина для рідини, важільні терези.
Хід роботи
7.Обчисліть середнє значення поверхневого натягу води
.
8.Результати вимірювань та обчислень занесіть до таблиці 1.
№ |
Число крапель N(шт.) |
Діаметр отвору d, м |
Маса посудини , кг |
Маса посудини з водою,кг |
Маса крапель , кг |
Поверхневий натяг води
|
Середнє значення поверхневого натягу води |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
9.Обчисліть відносну та абсолютну похибки експерименту. Для цього порівняйте обчислене значення поверхневого натягу води з табличним.
10.Результати обчислень занесіть до таблиці 2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11.Зробіть висновки, у яких вкажіть, яку фізичну величину ви досліджували. Який одержали результат, порівняйте його з табличним значенням, обчисліть абсолютну та відносну похибки. Поясніть чому виникли розбіжності між отриманим і табличним значенням. Зазначте від яких факторів залежить коефіцієнт поверхневого натягу рідини.
Контрольні запитання
Роль змочування в природі, техніці, побуті.
«Домашня лабораторія».
Демонстрація дослідів учнями з поясненням фізичної суті спостережуваних явищ.
Підсумки
Під час роботи над проектом школярі
Рекомендації щодо використання ІКТ
з метою забезпечення політехнічної спрямованості навчання: