Впродовж навчання у початковій школі кожен учень має ознайомитися з правами дитини у рамках його підготовки до життя. На мою думку, ще з дитинства необхідно виховувати в людині справжнього громадянина, який знає, поважає і виконує закони.
Бериславська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №3
Творчий проект
Берислав 2018
Вступ
Сучасний світ оцінює рівень цивілізованості держави залежно від того, наскільки її громадяни знають права, усвідомлюють свої обов’язки та поважають права інших людей. Повага до закону, правова культура починають формуватися в ранньому віці.
Впродовж навчання у початковій школі кожен учень має ознайомитися з правами дитини у рамках його підготовки до життя, оскільки саме школа є тим осередком, що може і повинна навчити самоповаги та гідності кожну дитину під час її формування як особистості.
При вивченні прав та обов’язків громадянина вихователю потрібно якнайкраще донести до свідомості учнів знання своїх прав та обов’язків, переконати їх у тому, що кожна людина і дитина, в тому числі, мають права та обов’язки, які потрібно дотримуватися у нашому суспільстві. Для вивчення цієї теми необхідно обрати такі методи роботи, щоб учні брали активну участь, прагнули до пізнання нового, зацікавити їх, адже саме ця тема є корисною для формування особистості, для пізнання самого себе як громадянина України, дізнатися про свою роль в суспільстві, використати такі методи, щоб вихованці могли розмірковувати про свої права та обов’язки, змогли самостійно зрозуміти суть того чи іншого права чи обов’язку, детально пояснити дітям, що вони повинні бути відповідальними за всі свої вчинки і дотримуватися всіх прав громадянина України.
Дітям необхідні права для життя, повноцінного фізичного та психічного розвитку, формування особистості. Кожна держава повинна проявити особливу турботу про дитину, яка проходить період формування особистості, пізнає саму себе і навколишній світ. Адже сьогоднішнім дітям, які становлять половину населення світу, належить продовжити справу встановлення справедливого соціального порядку на Землі.
Я маю право знати свої права
Учасники проекту: діти 3-В класу, вчитель Нігалатій Олена Олександрівна, батьки.
База реалізації проекту: Бериславська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №3.
Обґрунтування вибору проекту: Проблеми необізнаності учнів у сучасному житті, незнання і невиконання норм поведінки у суспільстві, неетична поведінка серед однолітків наштовхнула мене на думку в ігровій формі показати учням деякі з правопорушень і проаналізувати їх. Адже, на мою думку, ще з дитинства необхідно виховувати в людині справжнього громадянина, який знає, поважає і виконує закони.
Мета і завдання: опираючись на електронну презентацію, ознайомити дітей з основними положеннями Конвенції про права дитини. Почати формування основних правових знань, сприяти прагненню внести свій вклад у розвиток України, як демократичної і правової держави. Сприяти поширенню правової культури та освіченості в учнівському середовищі, виховувати прагнення до набуття правових знань. Розвивати пізнавальні здібності, правознавчий світогляд, виховувати справжніх громадян, з почуттям людяності, чуйності та доброти.
Характеристика проекту:
За характером діяльності – інформаційно-дослідницький;
За змістом – виховний;
За кількістю учасників – колективний;
За тривалістю – середньо тривалий;
За ступенем самостійності – частково-пошуковий.
Прогнозований результат: доповіді учнів з використанням наочності; збір віршів, загадок, прислів’їв, казок про моральні якості людини; розробки міні-проектів «Моє ім’я», «Моя сім’я»; створення книжки-збірника учнівських робіт про права дитини.
План роботи над проектом
І етап. Підготовка.
Визначення теми, мети, завдань, виду проекту, його тривалості.
ІІ етап. Планування.
І група «Літератори»
Складання власних казок, малювання малюнків на тему « Я маю право знати свої права».
ІІ група «Повідайки»
Збір інформації про права дітей.
ІІІ група «Народознавці»
Збір інформації про крилаті вислови, прислів’я, приказки, загадки про сенс життя, якості людини, про людину у суспільстві.
ІV група «Читайлики»
Пошук інформації в бібліотеках про творчість письменників, які у своїх творах формували морально-духовні вчинки у дітей (казки та оповідання В. Сухомлинського та К. Ушинського).
ІІІ етап. Реалізація проекту.
Зібрати матеріал. Відібрати найголовніше, найцікавіше. Вчительська презентація на тему «Великі права маленької дитини». Публікації учнів. Власні казки.
ІV етап. Запрошення гостей і демонстрація результатів проекту.
Виховний захід «Наші права – щасливе дитинство».
Проектну діяльність організували таким чином
У перший день визначили тему і мету нашого проекту, після чого перейшли до пошуку та обговорення інформації.
Я в доступній формі розповіла про задум, допомогла у визначенні завдань. Написала батькам листи - поради щодо спільної роботи над проектом, роздала інформаційні буклети.
Наступного дня діти були поділені на групи, і між учасниками проекту розподілили обов’язки.
При розподілі видів діяльності враховувалося як бажання дітей, так і можливості, для того, щоб створити ситуацію успішності кожній дитині.
Знайомлячи учнів з правами, я провела бесіди: «Життя дано на добрі справи», «Моменти щасливого дитинства»; розіграли ситуацію за оповіданням В. Асєєвої «Просто бабуся»; грали в ігри: «Я маю право ...», «Я не повинен ...», «Камуфляж» та інші.
Малювали малюнки на тему «Я маю право знати свої права». Ось деякі з них.
А які гарні казки склали учні.
"Чуйна Рибка"
Жила-була у синьому морі Чуйна Золота Рибка.
Її так назвали, бо вона чужого лиха не минала, за ображених уступалась, скривдженим допомагала.
А ще Чуйна Рибка багато читала - а тому й багато знала.
І трапилась їй одного разу дуже важлива книга, яка називалась “Конвенція ООН про права дитини”.
Задумалось Золота Рибка:
- А чи всі діти у нашому синьому морі знають свої права? Напевно, не кожна дитина може зрозуміти те, що тут написано. Я їм допоможу! Розкажу малятам про їх права так, щоб усі зрозуміли і запам’ятали!
Маленьке рожеве Крабеня
Одного разу в чудовій країні Фентезі, у самому синьому морі з'явилося щось рожеве .
Це було маленьке, не схоже на своїх побратимів Крабення, з великими розумними очима і добрим характером. Його постійно дражнили і ображали брати і сестри.
Так і росло воно без друзів і любові. Але ж воно так хотіло, щоб його любили, воно мріяло бути як всі і нічим не відрізнятися від своїх рідних.
Одного разу до них приплив морський коник. Наше Крабеня як зачароване дивилося і мріяло лише про одне, воно дуже хотіло мати такі ж плавники як у цього чарівного Коника. Крабеня попросило Морського Коника допомогти йому.
Він був вражений, коли побачив рожеве крабеня. Воно так йому сподобалося, що пообіцяв йому допомогти. Наш Коник поплив по всьому морю і куди б він не підпливав, скрізь розповідав про чудо - Крабеня і просив морських жителів допомогти йому знайти плавники для нашого друга.
Далеко в морі жив старий Кит - чарівник, він вирішив допомогти Крабеняті в його мрії і зробив для нього маленькі срібні плавники і сам поплив віддавати йому.
Яке ж було щасливе Крабеня, коли пропливало над своїм будинком і як заздрили йому брати, тепер вони всі хотіли бути особливими як він.
Діти із задоволенням займалися пошуковою роботою. Збирали крилаті вислови, прислів’я, приказки, загадки про сенс життя, якості людини, про людину у суспільстві. Я допомагала, направляла, спостерігала за їхньою діяльністю. У цій роботі відзначилися такі учні як Кравцова Вікторія, Гудим Владислав, Садардінова Марія, Вокіна Ліза, Козопас Євгенія, Смоленський Матвій.
Крилаті вислови
В. Шекспір
Гегель
Арістотель
Ж.-Ж. Руссо
Оскар Уальд
Марк Твен
Франсуа Бекон
Джон Кеннеді
Прислів’я та приказки
Діти із групи «Читайликів» відвідали шкільну та міську дитячу бібліотеки. Знайшли і підготували повідомлення про права дітей у різних джерелах, захищали свої міні проекти.
Висновок
Були використані такі форми презентації.
а) індивідуальні доповіді з використанням наочності;
б) виступи дітей: загадки,вірші, прислів’я, казки;
в) ігри: «Сонечко веселе - сонечко сумне», « Діти мають право…»
Кожен учень мав значиме для колективу завдання, тому виконував його з цікавістю. Це було передумовою успішного кінцевого результату, а саме колективного виступу, в якому розкривалися великі права маленьких дітей.
І справді, цікавими, змістовними, по-дорослому розсудливими вийшли роботи дітей.
Фантазує вчитель – фантазують діти.
Життя в атмосфері творчості, розвиває творчу особистість. А чи не є це основне завдання шкільного періоду в житті людини?