На протязі двох тижнів діти спостерігають за змінами в житті рослин восени, збирають науковий матеріал про листопад, шукають загадки, народні прикмети, роблять фотографії, вчаться працювати в групах. На уроці презентують свій матеріал, виготовляють лепбук.
Проект. 2 клас
Тема: Як рослини готуються до зими?
Мета і завдання: ознайомити учнів з осінніми змінами в житті рослин, учити спостерігати за рослинами восени та збирати інформацію щодо теми проекту; розвивати спостережливість, увагу, мовлення, мислення; розвивати навички презентування знайденої інформації спонукати дітей до творчої та пізнавальної активності ; виховувати у дітей почуття допомоги рослинам восени, інтерес до спілкування у малих творчих групах; залучити до проектної діяльності батьків.
Очікувані результати:
- вміє виступати перед аудиторією, ілюструвати дослідження і його результати;
- оцінює власну діяльність та діяльність однокласників.
Тривалість: 14 днів.
Етапи навчального проекту
І етап. Організація проекту.
1.Визначення теми, мети проекту, навчального предмету, виду проекту та його тривалості.
ІІ етап. Планування проектної діяльності.
1.Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою.
Бесіда:
- Протягом двох тижнів ви будете спостерігати за змінами, що відбуваються в житті рослин восени, збирати інформацію про те, як готуються рослини до зимового періоду, фотографувати, готувати презентацію зібраних матеріалів на уроці природознавства.
2.Формування груп для проведення дослідження,спостереження.
Учні класу об’єднуються в групи за бажанням.
група 1 - фотокореспонденти (спостерігають за змінами в житті рослин (береза, клен, вишня, калина, хризантеми), фотографують побачене (1 фотокартка – в середині жовтня, 2 фотокартка – початок листопада) для створення лепбуку, готовлять вірш про свою рослину);
група 2 – науковці (знаходять інформацію в Інтернеті, енциклопедіях, довідниках та дитячих журналах про листопад, чому відбувається це явище, готують цікавий матеріал із життя рослин восени);
група 3 – дослідники (разом з батьками проводять роботу по підготовці рослин до зими у садах і на городах, фотографують, готують повідомлення);
група 4 – літератори (знаходять загадки про рослини та народні прикмети, які допомагають визначити, якою буде зима);
група 5 – оформлювачі (оформлюють лепбук для зібраної учнями інформації, малюють пейзажі)
ІІІ етап. Реалізація проекту.
1.Складання учнями плану роботи над проектом під керівництвом вчителя.
- Обговоріть у групі порядок дій для реалізації поставлених перед вами завдань.
- Озвучте пропозиції, аргументи, судження щодо кінцевого вигляду освітнього продукту, який ви створите.
- Обговоріть у групі, як потрібно оформити результати роботи, щоб однокласникам було цікаво.
2 . Розподіл обов’язків між членами групи.
3. Самостійна творча робота учнів.
4. Виготовлення освітнього продукту.
ІVетап. Презентація проекту; оцінювання проекту і власної діяльності у ньому (самооцінка).
1.Презентація робіт
Слово вчителя (на фоні відеоролика про листопад)
- Красивий і сумний рослинний світ ранньої осені. Рослини змінюють своє зелене вбрання, готуються до зимового холоду. На золотому фоні пожовклого листя виділяються яскраві плями розфарбованих кленів та осик. Червоніє листя черемхи, вишні, горобини. Стає бронзовим листя дуба.Тихо в осінньому лісі. Де-не-де червоніє шапка пізнього підосичника. Чисте і прозоре осіннє повітря, прозора вода у лісових струмочках. Ще цвітуть пізні квіти, жовтіє і в’яне трава. Поступово починається час листопаду.
- І сьогодні на уроці ми поговоримо про листопад, чому відбувається в природі це явище, діти продемонструють фотографії, де ми побачимо зміни в житті рослин восени, ваші однокласники поділяться інформацією, як допомогти рослинам підготуватися до зими та інше.
група 1 – «Фотокореспонденти » – представлення фотографій, розповідь віршів;
Запитання від учителя:
-в якій послідовності дерева змінюють колір листя і скидають його на зиму?
група 2 – «Науковці» – наукова доповідь з теми проекту.
Слово учителя:
- Рослини, щоб пережити зиму і суворі холоди, дуже ретельно готуються до процесу зимівлі. Ще в теплий період починається процес гарту дерев. Щоб бути стійкішими до морозів, рослини накопичують захисні речовини. Що ще відбувається в їхньому житті, розкажуть науковці.
Доповідь дітей:
- Зниження температури повітря восени позначається на житті рослин. Одним з найцікавіших осінніх явищ є листопад. Що ж його спричиняє? Насамперед те, що косе сонячне проміння менше нагріває повітря і поверхню ґрунту, а отже, воду, яка є в ґрунті. Вода, температура якої стає нижчою, ніж улітку, не може надійти через коріння до всієї рослини. Тоді дерево або кущ, захищаючись від надмірного випаровування через листя, починає поступово скидати його.
- Скидаючи листя, дерева, крім того, оберігають себе від механічних пошкоджень під масою снігу. Часто можна бачити, як узимку ламаються від снігу досить великі гілки дерев.
- Восени можна спостерігати деякі цікаві явища, наприклад, повторне цвітіння рослин. Можна побачити квітучу білу акацію, калину, горобину, квітки на яблуні та груші. Зацвітають трав'янисті рослини: ромашка, конюшина, волошка, кульбаба... Повторне цвітіння пов'язане з настанням теплої осені, коли сплячі бруньки йдуть у ріст і починається новий цикл розвитку. Використовуючи це явище селекціонери вивели нові сорти різних рослин: полуниць, троянд, які цвітуть і плодоносять ціле літо.
Слово вчителя:
- Люди теж можуть допомогти їм пережити холоди. Про це розкажуть нам дослідники.
група 3 – «Дослідники» - представлення своїх дослідів (діти розказують про виноград, яблуню, часник, троянди, ялинець)
група 4 – « Літератори» - загадування загадок, ознайомлення з народними прикметами;
група 5 – «Оформлювачі» - представлення малюнків, лепбуку.
2. Аналіз успіхів і невдач. Висновки.
3. Вчитель готує звіт на батьківські збори, збирає матеріал( продукт проекту), зберігає лепбук.