Міністерство освіти та науки України
Відділ освіти Черкаської селищної ради
Словʼянського району Донецької області
Новомиколаївська ЗОШ І-ІІ ступенів
Українські підприємці Лівобережної України
в ІІ половині ХІХ – на початку ХХ століть
(освітній проект)
Автор вчитель суспільних дисциплін
Піскунова Олена Віталіївна
2018
Автор проекту: Піскунова Олена Віталіївна
Мета проекту: залучити учнів до дослідницької діяльності яка допоможе їм поглибити знання з історії України, пов'язати їх з історією регіону, продовжити вчити учнів здобувати знання самостійно,застосовувати їх для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань.
Актуальність : Актуальність дослідження теми «Українські підприємці ІІ половини ХІХ – ХХ століть» зумовлена тим, що в сучасній Україні відбувається активний розвиток підприємництва, який потребує спеціалістів, здатних швидко мислити, аналізувати ситуацію і приймати виважені рішення, нести за них відповідальність і виявляти підприємницьку ініціативу. Сучасне успішне підприємництво не може існувати без урахування відповідних уроків минулого. Модернізація українських земель,яка розпочалася у другій половині ХІХ- на початку ХХ століть,дала потужний імпульс для розвитку економіки і формування промислово-торговельної буржуазії, незначну частку якої складали українські підприємці,які уславилися як меценати і благодійники. Особливістю сучасного історичного періоду є зростання кількості вразливих прошарків суспільства, які потребують підтримки: людей похилого віку, питома вага яких серед населення зростає; безробітних, мігрантів, інвалідів, хронічно хворих; людей, які перебувають за межею бідності. Тому вивчення колишніх форм і методів доброчинної діяльності, досвіду організації благодійних товариств та джерел фінансування їхньої роботи має практичне значення і в наш час.
Отже, участь у проекті допоможе учням осмислити роль підприємців у розвитку українських земель,в тому числі і нашого регіону, періоду впровадження капіталістичних відносин;важливість вивчення механізму участі підприємницьких верств у формуванні виробничої та соціальної інфраструктури ; необхідність співробітництва підприємців з державними установами та органами місцевого самоврядування з метою вирішення різноманітних завдань в економічній та соціальній сферах життя суспільства.
Ключове питання: Роль українських підприємців у модернізації українських земель у ІІ половині ХІХ- на початку ХХ століть та вирішенні завдань в економічній та соціальній сферах життя.
Тематичні питання:
1.Джерела формування промислово-торгівельної буржуазії Лівобережної України ІІ половини ХІХ ст. Етнічний і релігійний склад підприємців.
2.Вплив українських підприємців на економічний і соціальний розвиток Лівобережжя.
3.Життєвий шлях і діяльність відомих підприємців Слов’янщини.
4. Доброчинна діяльність підприємців минулого як приклад для співпраці органів влади і бізнесу в сучасній Україні.
Змістовні питання:
1.У чому полягав парадокс розвитку економіки України на межі ХІХ-ХХ століть?
2.Що визначало розвиток промисловості в підросійській Україні у ІІ половині ХІХ- на початку ХХ століть?
3.Які галузі переважали в структурі промисловості? Чому саме ці галузі розвивалися?
4.Які міста стали найбільшими промисловими центрами України?
5.Проаналізуйте причини,що зумовили розвиток торгівлі України в пореформений період.
6.Що було характерним для розвитку сільського господарства? Які особливості мав кооперативний рух в Україні?
7.Як процес модернізації економіки України вплинув на соціальну структуру суспільства?
Стислий опис проекту: ідея проекту виникла під час вивчення Розділу 4.Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ століття після ознайомлення з інформацією про соціально-економічний розвиток українських земель в пореформений період,зміни у соціальній структурі суспільства. Учні замислилися над питанням:який внесок зробили українські підприємці у вирішення економічних, соціальних, культурних проблем своєї країни, краю . Для вирішення даного питання нам потрібні нові знання, які будуть базуватися на аналізі документів. Для реалізації даного проекту необхідно володіти опорними знаннями з історії Україні про тенденції і протиріччя соціально-економічного розвитку українських земель у другій половині ХІХ століття, географії про розташування промислових і торгівельних центрів , мистецтва про картини художників, які працювали в побутовому жанрі та жанрі портрету . Для пошуку шляхів розв'язання ключового та тематичних питань необхідно звернутися до учбової та додаткової літератури,попрацювати з документами, візуальними джерелами,відеофрагментами, матеріалами Інтернету, відвідати Слов'янський краєзнавчий музей і зустрітися з науковими співробітниками. Під час роботи над останнім питанням, з метою з’ясування, які суб’єкти підприємницької діяльності розташовані на території Черкаської ОТГ,в яких саме галузях економіки вони працюють,чи приймають вони участь у вирішенні соціально-економічних проблем громади, доцільно зустрітися з представниками Черкаської селищної ради. Проект забезпечує розвиток навичок самостійного здобуття знань з допомогою історичних джерел,складання історичного портрету видатних підприємців,оцінювання їх діяльності. Проект є особистісно-орієнтованим, оскільки дає можливість приймати участь в ньому учням різного рівня. Робота в групах створює ситуацію значущості кожного учня в загальній справі.
Вид проекту: дослідницький
Тип проекту: груповий
Форма проекту: середньостроковий 2 місяці
Учасники проекту: учні 9 класу, вчителі Історії,Правознавства, Мистецтва, Географії, Інформатики,батьки
Навчальні предмети: Історія України, Мистецтво, Географія, Інформатика, Правознавство
Державні освітні стандарти 2011р.:
Історичний компонент. Правовий компонент
Інформаційно-комунікаційний компонент
Навчальні програми:
Навчальні цілі:
1.Розширити знання учнів про роль українських підприємців у модернізації українських земель у ІІ половині ХІХ- на початку ХХ століть та вирішенні завдань в економічній та соціальній сферах життя; ознайомити з доброчинною діяльністю промисловців.
2.Розвивати уміння аналізувати і систематизувати матеріал,удосконалювати навички роботи з різноманітними історичними джерелами, складати історичний портрет видатних підприємців,давати оцінку діяльності та висловлювати власні судження про їх внесок у розвиток країни.
3.На прикладах благодійницької діяльності українських промисловців виховувати в учнях доброту,милосердя,здатність співчувати та активну громадянську позицію,бажання самим змінювати світ навколо себе.
Очікувані результати:
1.Учні будуть знати як вплинули модернізаційні процеси на соціальну структуру українського суспільства; джерела формування української буржуазії ;висловлювати судження про діяльність українських меценатів та благодійників.
2.Учні будуть уміти охарактеризувати особливості соціально-економічних перетворень в Україні у другій половині ХІХ століття;працювати з різноманітними історичними джерелами;складати історичний портрет.
3.Учні будуть розуміти причинно-наслідковий зв'язок між модернізаційними процесами і змінами в соціальній структурі населення; поняття «буржуазія», «меценат», «благодійник», «підприємець».
ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ
І. Початковий (планування діяльності)
ІІ. Творчий етап (дослідження теми проекту)
ПРОЕКТНІ ЗАВДАННЯ ТА ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ РОБОТИ ГРУП
1 група
Завдання:Проаналізувавши різні історичні джерела, з’ясувати як модернізаційні процеси в економіці вплинули на соціальну структуру українського суспільства; які соціальні верства стали основою для формування торгівельно-промислової буржуазії.
1.Досліджують документи
2. Аналіз таблиць, діаграм
3.Перегляд і аналіз відео фрагментів
(https://www.youtube.com/watch?v=t9tVg1twzGw)
(https://www.youtube.com/watch?v=npXkjtrG_4I)
Очікуваний вихідний продукт: ментальна карта
2 група.
Завдання : Складіть історичні портрети відомих українських підприємців,опрацювавши запропоновані матеріали. Підготуйте матеріал для створення брошури «Роль українських підприємців у модернізації українських земель у ІІ половині ХІХ- на початку ХХ століть та вирішенні завдань в економічній та соціальній сферах життя»
1.Опрацювати за словником наступні поняття: «буржуазія», «підприємець», «меценат», «благодійник».
2.Довідкова література
3.Відеофрагменти
4.Підібрати світлини із життя та діяльності українських промисловців для оформлення брошури, скориставшись Інтернет ресурсами.
Очікуваний вихідний продукт: оформити матеріали для брошури; скласти «Інформаційне гроно».
3 група
Завдання : Знайдіть спільні риси в життєвому шляху видатних підприємців та промисловців нашого регіону. Чим ви можете це пояснити?
1.Відвідати краєзнавчий музей м. Слов'янська, зібрати свідчення про діяльність місцевих меценатів,зокрема про А.Шнуркова та О.П.Янковську.
2.Відвідати у м. Слов'янську місця, пов’язані з діяльністю місцевих підприємців.
3.Опрацювати літературу.
Пам’ятка для створення історичного портрета
Очікуваний вихідний продукт: створити інтерактивну карту «Імена видатних промисловців і підприємців Донеччини»; оформити матеріали для брошури.
4 група
Завдання :З’ясувати, які суб’єкти підприємницької діяльності розташовані на території Черкаської ОТГ; які галузі економіки є для них фінансово привабливими.
1.Зустрітися з юристом Черкаської селищної ради і дізнатися,які нормативно-правові акти регулюють діяльність підприємців України,відносини між місцевою владою і підприємцями.
2.Зузстрітися з начальником відділу економічного розвитку Черкаської ОТГ і з'ясувати, які суб’єкти підприємницької діяльності розташовані на території Черкаської ОТГ; які галузі економіки є для них фінансово привабливими.
3. З'ясувати ,хто саме із місцевих підприємців займається благодійницькою діяльністю.
Очікуваний вихідний продукт:створити буклет «Підприємці Черкаської ОТГ»; оформити матеріали для брошури.
ІІІ. Підсумковий етап
1.Звіт груп про здійснену роботу.
2.Обговорення результативності проекту. Порівняння очікуваних результатів з отриманими.
3.Оформлення брошури.
4.Розміщення матеріалів проекту на шкільному сайті.
5.Презентація проекту і планування подальшої роботи.
Оцінювання
Здійснюється методом спостереження за ходом роботи
Критерії:
1. Значущість і актуальність висунутих проблем.
2. Коректність пропонованих методів дослідження і методів обробки отриманих результатів.
3. Активність учасників проекту.
4. Характер відносин і взаємодопомоги учасників.
5. Глибина проникнення в проблему.
6.Уміння аргументувати свої висновки, відповідати на запитання опонентів, лаконічність і аргументованість відповідей членів групи.
7. Завершеність.
8. Зрозумілість.
9. Інформативність.
10. Доказовість.
11. Наочність.
12. Естетика оформлення результатів виконаного проекту.
Список використаних джерел і літератури
1.Хрестоматія з історії України. Практичний довідник / Уклад. Воропаєва В.В.-Харків, 2010
2. Історія рідного краю (Донеччина з кінця ХVІІІ до кінця ХІХ ст.):Навчальний посібник для учнів 9 класу. - Донецьк,2012, с.188-208,259-266.
3.Подов В.И.,Курило В.С. История Донбасса.Век ХІХ . – Луганск ,2001
4.Нестерцова С.М. Родина Іловайських-підприємці Півдня Росії// Нові сторінки історії Донбасу:зб.ст.- Донецьк,2009
5. Андрущенко Т. Щедрість Симиренківського роду // Сучасність – 2000. – № 9. с. 126-132.
6.Донік О. М. Благодійність в Україні (ХІХ – початок ХХ ст.) /О. М. Донік // Укр. істор. журн. – 2005. – № 4. – С. 160 – 174.
7.Лазечко П. Меценати української культури/ П.Лазечко, Л.Лазечко// Дзвін.- 2003.- №5-6.- С. 118-126.- [Рєпніни (1778-1864), Тарновські (1788-1899), Галаган Г. (1819-1888).
8.Міщенко Н. За добро - воздасться: [Брати Симиренки - знані меценати в Україні] / Н. Міщенко // Демокр. Україна. – 2002. – 17 верес. – С. 4:
9.Родина Симиренків // Сто видатних українців. – К. : Арій, 2006. – С. 269-273.
10.Деревянко І.М. Харитоненки:підприємці і меценати // Історія і правознавство- 2014,лютий.-№ 4-5,с.52-54