Керівник проекту: Болотіна О. Л., вчитель фізики. Тип проекту: інформаційно-пошуковий, дослідницький, інтегрований. Навчальні предмети: фізика, основи здоров’я, біологія, математика. Тривалість виконання проекту: два тижні. Проблема: Які причини порушення зору людини та як зберегти і захистити зір?
ознайомитись з будовою ока як оптичної системи; сформувати уявлення про вади зору й методи їхньої корекції; пояснити причини порушення зору; з’ясувати кількість учнів 1-11 класів нашої школи з вадами зору і вияснити, які в них вади зору; навчитись дотримуватися правил гігієни зору; набуті знання вміти застосовувати для збереження власного зору Мета проекту
Яке зображення утворюється? Чому ж ми бачимо не обернене зображення?Чому ми бачимо вночі?Око за допомогою м'язів може рухатися. Коли світла дуже багато, діафрагма ока звужується і зменшує світловий потік. Увечері, коли світла недостатньо, діафрагма розширюється, пропускаючи більше світлових променів.
Що таке зір?Зір – це здатність сприймати величину, форму, колір предметів та їх розміщення. Короткозо́рість або міопія — дефект зору, коли людина чітко бачить лише близько розташовані предмети, результат підвищеної заломлювальної сили оптичних середовищ ока (кришталика, рогівки) або надто великої довжини осі (при нормальній заломлювальній силі) очного яблука. Далекозорість або гіперметропія — це вада зору, що виникає внаслідок послаблення оптичної системи ока, і проявляється у вигляді нездатності сфокусувати зір на прилеглому об'єкті.
Нормальний зір. Вадизорукороткозорістьдалекозорість. Фокус F оптичної системи ока у спокійному стані розташований на сітківці. Фокус F оптичної системи ока у спокійному стані розташований перед сітківкою. Фокус F оптичної системи ока у ненапруженому стані розташований за сітківкою. На сітківці утворюється чітке зображення віддалених предметів. На сітківці утворюється розмите зображення віддалених предметів. На сітківці утворюється розмите зображення віддалених предметів. Відстань найкращого зору — приблизно 25 см. Саме на цій відстані людина з нормальним зором тримає книжку. Відстань найкращого зору менша від 25 см. Короткозора людина читає книжку, наближуючи її до очей. Відстань найкращого зору більша за 25 см. Далекозора людина читає книжку, віддаляючи її від очей. Фокусна відстань нормального ока становить приблизно 1,71 см. Короткозорість коригується окулярами із розсіювальними лінзами. Далекозорість коригується окулярами зі збиральними лінзами. Вади зору та їх корекція
Декілька цікавих фактів про очі людини1)Наші очі містять більше ста мільйонів клітин, які всі чутливі до світла.2 У людини через око надходить близько 90% інформації з навколишнього світу.3)В секунду наші очі здатні фокусувати відразу до п’ятдесяти речей.4) У середньому за все життя ми бачимо близько 24 мільйонів різних зображень5) Ми моргаємо близько 15000 раз в день. Моргання надзвичайно важлива функція наших очей, так воно допомагає усунути будь-яке сміття з поверхні ока, продезінфікувати і покрити очі свіжою сльозою.6) Зіниці очей розширюються на 45%, коли ми дивимося на того, кого любимо.7) Кришталик ока – єдине утворення організму, що не має кровоносних судин і живиться тільки через очну рідину.8) Людське око розрізняє всього сім основних кольорів – червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій і фіолетовий. Але крім цього, очі звичайної людини здатні розрізнити до ста тисяч відтінків, а очі професіонала (наприклад художника) до мільйона відтінків!9) Занадто вузький одяг негативно впливає на зір! Вона порушує кровообіг, а це позначається на очах.10) Чхнути з відкритими очима неможливо!11) Очі ніколи не мерзнуть. Це тому, що вони не мають нервових закінчень, чутливих до холоду.12) При швидкому читанні стомлюваність очей менша, ніж при повільному.13) Комп’ютерами майбутнього можна буде керувати рухами очей. А не мишею і клавіатурою, як зараз. Вчені Лодндонского коледжу розробляють технологію, яка дозволить стежити за рухом зіниці і аналізувати механізм людського зору.14) Діаметр наших очей становить близько 2,5 см, і вони важать близько 8 грамів. 15) Зображення, які відправляються в наш мозок, насправді перевернуті. 16) Якщо на фотографії зі спалахом у вас тільки одне око червоне, є ймовірність, що у вас пухлина очей (у разі якщо обидва ока дивляться в одному напрямку в камеру).
Невтішна статистика Проблеми із зором мають 30% жителів планети. Практично в кожного другого українця яке-небудь порушення зору. В Україні мешкає близько 65 тисяч сліпих осіб. Число інвалідів по зору в Україні – до 600 000 чоловік. Проблема зору “молодіє” серед дошкільнят- 5% з порушенням зору, серед випускників- уже 40%. За даними ВООЗ, зорові порушення мають близько 19 млн. дітей. У 1,4 млн. дітей сліпота невиліковна. В умовах зростаючої технічної оснащеності світу проблема охорони зору стає все більш актуальною. Комп'ютери і телевізор, постійне перебування в приміщеннях з лампами штучного світла, усе частіше малорухливий спосіб життя та багато інших факторів призводять до порушень зору з дитинства.
Ми вирішили дослідити якою є статистика проблем із зором вучнів нашої школи. Для цього ми опитали учнів 1-11 класів і з’ясували: Кількість учнів в класах з вадами зору. Кількість учнів що користуються окулярами. Наявність домашнього комп’ютера. Основні причини погіршення зору (на думку учнів)
Обчисливши середнє значення кількості всіх учнів з дефектами зору (8%+33%+18%+25%+25%+17)/11=11%), ми побачили, що понад 11% учнів 1-11 класів мають проблеми із зором (по Україні -20%)Також ми вияснили які окуляри носять учні і наші знайомі. Серед 4 учнів які носять окуляри – в трьох короткозорість,в одного глаукома одного ока; серед 15 опитаних вчителів короткозорість лише у двох, а далекозорість – у 9. Медична статистика також вказує, що найчастіше дитячі очі страждають від короткозорості (міопія). Рідше у дітей розвивається далекозорість. У дорослих – навпаки. Основні причини погіршення зору (на думку учнів)Опитано 30 учнів ( по 3 учні з 7-11 клас) неправильне овітлення -7; тривалий перегляд телепередач - 5; тривале перебування за комп’ютером -6 (серед опитаних учнів з 1 по 11 кл компютери є дома в 54 учнів); тривале користування телефоном -5; спадковість -3; шкідливі звички -3; харчування – 1.
Вимоги до організації роботи з технічними засобами навчання. Пункт 8 При використанні технічних засобів навчання (далі – ТЗН) під час проведення навчального заняття потрібно чергувати види навчальної діяльності. Безперервна тривалість навчальної діяльності з ТЗН упродовж навчального заняття повинна бути: для учнів 1 класів – не більше 10 хвилин; для учнів 2 – 4 класів – не більше 15 хвилин; для учнів 5 – 7 класів – не більше 20 хвилин; для учнів 8 – 9 класів – 20 – 25 хвилин; для учнів 10 – 11(12) класів на 1-й годині занять до 30 хвилин, на 2-й годині занять – 20 хвилин. При здвоєних навчальних заняттях для учнів 10 – 11(12) класів – не більше 25 – 30 хвилин на першому навчальному занятті та не більше 15 – 20 хвилин на другому навчальному занятті. Пункт 9 Після занять із застосуванням ТЗН проводяться вправи з рухової активності та вправи гімнастки для очей. Комплекси відповідних вправ наведені у додатку 3 до цього Санітарного регламенту. Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти Наказ МОЗ №2205 від 25.09.2020 Зареєстровано в Міністерстві юстиції України10 листопада 2020 р. за N 1111/35394
Використана література: Ресурси Інтернету https://ppt-online.org/294018https://uk.wikipedia.org/wiki/Окоhttps Підручники: Фізика 9 клас - В. Д. Сиротюк - Генеза 2017 рік В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова «Фізика 9 клас». Н. М. Голосова, З. Ю. Максимович «Працюємо разом: інновації та проекти». З. Ю. Максимович «Збірка матеріалів конкурсу «Фізика навколо нас».