Учнівське самоврядування як основний чинник формування суб'єкта демократичного суспільства

Про матеріал

У даній роботі розкривається досвід педагога-організатора з впровадження проектної технології в діяльність учнівського самоврядування. Проектна діяльність розглядається як метод формування громадянської активності учнівської молоді.

Презентація: https://prezi.com/bhdhc1y9j4rg/presentation/



Перегляд файлу

Проектна діяльність як метод формування громадянської активності учнівської молоді

 

Недостатня обізнаність молоді в проблемах місцевої громади й низький рівень мотивації щодо свідомого та активного впливу на життя суспільства - причини, які десятиліттями вели до занепаду громадянської свідомості українців і які й досі гальмують демократичний розвиток України. Процес розбудови правової держави, заснованої на верховенстві права та пріоритеті прав і свобод людини, формування громадянського суспільства в сучасній Україні потребує виховання компетентних, відповідальних, свідомих громадян. Молоді потрібні не тільки правові знання, а й сформовані вміння, навички, життєва позиція, компетентність, яких потребує демократичне громадянське суспільство. Демократизація суспільних відносин сприяє підвищенню активності особи як суб’єкта цих відносин, а тому й вимагає глибокого розуміння нею процесів, що відбуваються у суспільстві, їх сутності, особливостей організації, функціонування та керування ними.

В Концепції нової української школи зазначено, що «Нова школа буде плекати українську ідентичність. Нова українська школа буде виховувати не лише відповідальність за себе, а й за розвиток і добробут країни та всього людства. Виховання не буде зведено лише до окремих “занять із моралі”. Виховання сильних рис характеру та чеснот здійснюватиметься через наскрізний досвід. Усе життя Нової української школи буде організовано за моделлю поваги до прав людини, демократії, підтримки добрих ідей».

У руслі модернізації сучасної освіти найбільш продуктивним видається процесуально-діяльнісний аспект виховної діяльності, пов'язаний з організацією самоврядування в освітній установі. Можливості учнівського самоврядування, як однієї з ефективних форм функціонально орієнтованого співробітництва і суб'єкт-суб'єктних відносин в системі освіти, дозволяють створити сприятливі умови для набуття досвіду демократичної поведінки на кожному рівні шкільного життя.

Багаторічний педагогічний досвід В.О. Сухомлинського переконливо довів, що могутня виховна сила колективу народжується лише за умови, коли людина у школі є не пасивним споживачем знань, а творцем. Зокрема, він підкреслював, що "не можна підміняти підлітків там, де вони самі можуть справитися; необхідно мати витримку, терпіння і готовність підтримувати ідеї дітей, ініціативи, спиратися на них; важливо уміти поважати рішення дітей і допомагати їм їх реалізовувати; потрібно уникати прямого натиску, навіть тоді, коли думки і дії дітей здаються помилковими; старатися роз'яснювати, переконувати; навчитися бачити не тільки зовнішню сторону, явні прояви всіх і кожного, але й дізнаватися ціннісні уявлення, спонукальні мотиви, очікування, інтереси, настрої для створення умов самореалізації і саморозвитку підлітків".

18 дитячих організацій Добропільщини, а це  близько 5 тисяч активістів учнівського самоврядування, об’єднує спільними справами міська дитячо-юнацька організація «Мрія» -  потужний осередок, який успішно діє із 1998 року та надає широкі можливості для становлення особистості. Керівництво діяльністю здійснюється Координаційною Радою, у складі якої:

Палата дітей – Рада старшокласників, очолює  – новообраний лідер Махниборода Оксана,  та Доросла палата – Рада координаторів, яку очолює методист куратор учнівського самоврядування м. Добропілля –  Валентина Верещагіна.

Організація «Мрія» - неодноразовий переможець обласних та всеукраїнських оглядів та фестивалів на кращу систему роботи учнівського самоврядування. У місті ефективно впроваджуються низка лідерських проектів, комплексна акція «SOS!Волонтерам!» та програми «Стимул-рейтинг», «Самоврядування – сенс до соціалізації особистості».

Мета програми - вдосконалення ефективності системи виховного впливу на розвиток особистості через залучення її діяльності на засадах учнівського самоврядування в загальноосвітніх школах міста.

Завдання програми:

створити умови для формування соціальної компетентності учнів, розвитку їх лідерського потенціалу;

вдосконалити форми прийому та посвяти в члени дитячої організації, управління громадськими осередками учнів на демократичних, виборчих засадах учнівського самоврядування;

сприяти вихованню у дітей почуття господаря навчального закладу, класу, здатного налагоджувати взаємодію, співпрацю на принципах партнерства;

надати можливості вихованцям для відчуття власної причетності до розвитку суспільства, держави та формування власної відповідальності за доручену справу в колективі;

розширити інформаційно-наочне поле діяльності шкільних громадських організацій для взаємообміну досвідом та творчої самореалізації особистості.

За цією програмою впродовж навчального року реалізують 11 зазначених напрямків:

Гурту лави зростають, всіх урочисті посвяти єднають.

Система урочистого прийому молодших школярів до лав дитячої організації.

Свята народження первинних осередків дитячої організації.

Символіка до честі взиває, моральний вплив на всіх має.

Виховне значення використання символіки, традицій, ритуалів (ємблеми, знаки відзнаки, гімн, девіз, ритуали вітання та урочистостей та інше).

У цих колективах вирує життя. Дій! Можеш знайти сенс майбуття.

Система діяльності первинних осередків.

Надання особистості можливостей для самореалізації за інтересами.

Рада самоврядування планує, діє, самостійно втілює перспективні цілі.

Система роботи з активом керівних органів учнівського самоврядування (навчання, планування заходів, організаційна діяльність структурних підрозділів учнівського самоврядування, аналіз роботи, наставництво).

Вся громада свого лідера обирає. Пройти шлях тернистий лише з ним бажає.

Організація діяльності активу самоврядування на виборчих засадах.

Розкриття організаторських здібностей лідерського потенціалу.

Співпраця трикутника виховний вплив має: педагогів, дітей, батьків єднає.

Співуправління процесом самоврядування.

Педагогічний супровід учнівського самоврядування.

Залучення до суспільної діяльності батьків вихованців.

Наша діяльність відкрита, прозора. ЗМІ розкривають що відбулося сьогодні та вчора.

Висвітлення системи діяльності у ЗМІ шкільного, міського, обласного рівнів.

Наочні засоби, що дають можливість для розповсюдження досвіду діяльності (наявність інформаційних стендів; електронних, фото та відео банків досвіду; друковані видання буклетів, листівок та ін.).

Моніторинг дій усіх стимулює, рейтинг успішності він формує.

Моніторинг стимулювання діяльності первинних осередків.

Наявність власної комплексної програми, що дає змогу визначити результати особистих та колективних успіхів членів дитячої організації.

Урочисте підведення підсумків діяльності за поточний рік.

Твори, дерзай та розвивайся! В дозвіллі  драйвово змагайся!

Заходи надання можливостей для творчої самореалізації особистості.

Залучення до заходів дітей різних соціальних категорій.

Використання ефективних сучасних форм розвивально-дозвіллєвої діяльності.

Подолаємо  пустелю байдужості – розквітне оточення від нашої участі!

Організація суспільно-корисних справ на засадах самоврядування.

Екологічна просвіта та формування здорового способу життя.

Волонтерський рух як засіб формування дбайливої та чуйної особистості.

Співпраця з громадськістю, партнерські зв’язки.

Щаблями успіху підіймаємось вгору у рейтинзі досвіду свого регіону.

Створення творчого відео звіту про систему виховної діяльності шкільної дитячої організації або систематичне висвітлення діяльності за цією програмою на сайті міської дитчо-юнацької організації «Мрія» «DREAM TEAM».

На підсумковому пленумі за результатами моніторингового рейтингу нагороджуються переможці.

Ця програма є дієвим прикладом розвитку громадянських якостей дитини в системі демократичних відносин виховного колективу на принципах самореалізації, самодіяльності, самоорганізації та самодостатності особистості. Підтвердженням цього є низка проектів та заходів, які останнім часом впроваджуються в  діяльність дитячих організацій шкіл Добропілля.

В цьому році реалізуються проекти: «3D ФОРМАТ «Діяльність Дорослих Дітей», «Створи світ цікавого селфі»,» Подорож гендерними світами», «Відкриваємо Японію разом», «Шлях до досконалості». Продовжують реалізуватися минулорічні проекти «Сайт “Мрії” – дзеркало її діяльності» та «Від шкільної родини – до громадян України». Всі ці проекти пройшли відбір шляхом демократичного голосування серед учнів та учителів.

З метою демократизації управління в Білозерській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 18 Добропільської міської ради створено орган учнівського самоврядування, який є справжньою школою формування соціальної активності та соціальної відповідальності, громадянського виховання школярів, формування ініціативної особистості, здатної приймати нестандартні рішення. Учні самостійно вирішують важливі питання організації свого життя в школі й поза її стінами. Будь-яка пропозиція директора чи вчителів обговорюється всіма учнями, доповнюється, змінюється, удосконалюється, а вже потім приймається до дії.

Беручи участь в діяльності органів дитячого самоврядування, школярі включаються в різносторонню позаурочну діяльність, ділове спілкування з дорослими на рівноправній основі, залучаються до практики громадянської поведінки і соціальної діяльності. Самоврядування забезпечує участь учнів у різноплановій і глибокозмістовній роботі навчального закладу, залучає їх до управління справами колективу, допомагає їм зрозуміти свої права та обов’язки, формує у них почуття керівника спочатку у групі, а потім у школі, місті, державі.

Уже восьмий рік у нашій школі працює Рада Лідерів. Шлях становлення творчо працюючої команди був непростим. Бо вміння працювати самостійно і відповідати за певну ділянку роботи приходить не одразу. Воно потребує великого вміння наставників і особливо великого бажання тих, хто прагне щось змінити або удосконалити.

Найважчим завданням було навчитися проявляти ініціативу і виконувати та відповідати за задумане. Якщо придумують щось вчителі, то учні звикають до того, що можна називатися відповідальними, але фактично ні за що не відповідати.

Першим кроком на  шляху до  створення самоврядної моделі школи стала підготовка положень про учнівське самоврядування, про вибори та  створення структури учнівського самоврядування. Школярі обговорювали напрями, які має провадити самоврядування, органи шкільної влади, які мають діяти в  школі, та  межі їхніх повноважень. «Скринька ідей і  пропозицій» приймала побажання та  думки учнів щодо структури керівних органів, прав та обов’язків їхніх членів, перспектив роботи.

Учнівське самоврядування – це ефективний шлях до розвитку креативного демократичного шкільного суспільства. Формування загальношкільного самоврядування починається з виборів лідерів класу, що входять до складу Ради Лідерів. Паралельно цим «місцевим» виборам відбуваються шкільні лідерські перегони, тривалість яких складає трохи більше місяця. Після шкільних дебатів претендентів на пост Лідера школи відбуваються  вибори.

Окрім того в кожному класі функціонують Спілки:

Спілка «Знання»

Девіз: Знання + наполеглива праця = Путівка в життя!

- надає допомогу педагогічному колективу в організації дисципліни, дотримання правил для учнів; в організації тематичних вечорів, створенні лекторських груп тощо;

- залучає учнів в гуртки, виступає з ініціативою про створення нових гуртків за інтересами;

- організовує допомогу в разі потреби учням, які мають незадовільні оцінки;

- здійснює рейди-перевірки запізнень на уроки, відсутності без поважної причини;

- здійснює рейди-перевірки  поведінки учнів  до початку занять, на перервах, в  їдальні; надає допомогу педагогічному колективу у формуванні свідомої дисципліни в учнів; приймає участь у розробці правил поведінки в школі;

- проводить заходи, направлені на підвищення якості знань учнів (предметні олімпіади, вечори, стінгазети, конкурси, огляди підручників);

- здійснює рейди-перевірки зовнішнього вигляду школярів;

- організовує чергування учнів по школі під час проведення свят, масових заходів, вечорів відпочинку.

Спілка  «Дозвілля»

Девіз: Через терни до зірок!

- керує проведенням культурно – масових заходів, організацією шкільних і класних вечорів, свят, розподіляє між класами та учнями доручення по підготовці цих заходів;

- вивчає побажання учнів з організації та проведення позакласних заходів;

- розподіляє між класами та учнями доручення з підготовки заходів;

- несе відповідальність за утримання та підготовку програми художньої частини і програму дозвілля;

- організовує оформлення школи та класних кімнат;

- встановлює зв’язки з кінотеатрами, клубам, Будинками культури, Будинками дітей та молоді, музеями;

- підбирає матеріали для написання сценаріїв різноманітних свят, вечорів відпочинку, зустрічей;

- організовує роботу творчих гуртків, конкурсів, вистав, допомогу педагогам в проведенні шкільних заходів.

Спілка «Туризм та спорт»

Девіз:  В здоровому тілі – здоровий дух!

- пропагує здоровий спосіб життя (антиалкогольну, антитютюнову, антинаркотичну програми);

- проводить рейди-перевірки санітарного стану класних кімнат, озеленення;

- залучає учнів та батьків до спортивно-масової та фізкультурно-оздоровчої роботи;

- організовує роботу спортивних секцій;

- надає допомогу в організації та проведенні суботників;

- організовує змістовне дозвілля, туристичні походи, екскурсії, зустрічі  із спортсменами;

- піклується про рекламу в проведенні спортивних змагань , забезпечує їх висвітлення в шкільній пресі;

- бере участь в організації загальношкільних спортивно-оздоровчих заходів;

- бере участь у підготовці та проведенні позакласних заходів щодо формування навичок здорового способу життя та культури поведінки.

- є ініціатором, організатором в проведенні різних спортивних свят і змагань.

Спілка  «Прес-експрес»

Девіз: Хто володіє інформацією – володіє світом!

- забезпечує гласність в діяльності органів учнівського самоврядування;

- вивчає громадську думку шкільного життя, створює інформаційний банк про життя класних колективів;

- сприяє підвищенню інтересу учнів до життя школи;

- співпрацює  з  редакцією  газети «45+переменка»;

- збирає матеріали для оформлення літопису школи. Контролює діяльність інформаційних центрів класних колективів;

- відповідає за випуск  листівок, буклетів, інформаційних повідомлень;

- забезпечує фоторепортажі основних подій життя школи;

- організовує участь в міських, обласних, всеукраїнських конкурсах за напрямком.

Спілка «Милосердя»

Девіз: Любов та серце віддаю людям

- виховує готовність жити і діяти за принципами гуманізму, милосердя, людяності;

- організовує волонтерський рух: шефство над ветеранами війни, ветеранам труда,  інвалідами та вчителями-пенсіонерами, надання допомоги літнім людям, співпраця з Червоним хрестом, організація благодійних акцій;

- здійснює заходи до Дня людей похилого віку, Дня інваліда, Дня захисту дітей;

- проводить тренінги, тематичні лінійки, виступи агітбригад активістами волонтерського руху;

- організовує зустрічі з ветеранами, учасниками війни;

- здійснює пошукову роботу, заходи військово-патріотичного спрямування, оформляючи результати пошукової роботи в альбомах, на стендах.

- організовує етнографічно-пошукову роботу з вивчення долі своєї родини в історії Батьківщини, подвижницьку діяльність своїх дідів та прадідів.

- досліджує маловідомі героїчні та трагічні сторінки історії свого краю, поглиблюючи цим знання учнів.

- організовує заходи та свята за напрямком роботи.

Спілка «Вожатий»

Девіз: Допоможемо малятам втілювати мрії!

- піклується про молодших школярів, організовує шефство над класами, закріпленими з а ними;

- допомагає вчителям початкових класів у організації позакласної діяльності молодших школярів;

- залучає молодших школярів до участі в спортивних іграх, розвагах, конкурсах;

- організовує дозвілля молодших школярів;

- організовує чергування старшокласників на шкільному майданчику;

- допомагає в роботі оздоровчого табору «Чайка».

Спілка «Екологія»:

Девіз: Збережемо нашу землю –зелень трави та небес блакить!

- формує екологічну культуру особистості;

- бере участь у пропаганді природоохоронних знань серед учнів школи;

- бере участь у формуванні та виступах екологічних агітбригад;

- звітує перед Радою про участь учнів школи у конкурсах шкільного, районного та обласного рівнів; в різноманітних акціях та трудових десантах;

- організовує роботу по благоустрою пришкільної території;

- слідкує за станом озеленення в класах та на території школи.

Представники кожної Спілки складають шкільні ради вищеперерахованих напрямків, які збираються кожного місяця для аналізу результатів роботи та обговорення майбутніх справ.  Головний принцип діяльності цих Спілок : «Самостійність - активність – креативність – демократія».

Органи учнівського самоврядування взаємодіють із педагогічним колективом школи на засадах співпраці, що сприяє творчій діяльності учнів і  дорослих. Основними засобами вдосконалення педагогічної допомоги учнівському самоврядуванню є:

- забезпечення реальних прав та  обов’язків органів самоврядування;

- підвищення довіри педагогів до  рішень учнівського колективу, його органів самоврядування;

- цілеспрямоване навчання учнів складній справі організації життя учнівського колективу,

- управління справами школи.

Педагог-організатор проводить щомісячні навчання в  «Школі лідерів». На  заняттях школи учні готуються до  самостійної роботи в  органах учнівського самоврядування. Велику допомогу в вихованні справжніх лідерів надають методисти  міського відділу освіти та ЦДЮТ. Так, учні,  які бажають підвищити рівень своїх лідерських якостей, протягом року відвідують тренінги школи  «Харизматичного лідера» та «Енергії літа» під керівництвом методиста Верещагіної Валентини Вікторівни.

Стимулом для подальшого розвитку учнівського самоврядування в  школі, класних колективах, для пошуку класними керівниками ефективних форм роботи з  учнями стало проведення щорічного конкурсу «Кращий клас року». Один із етапів конкурсу враховує результативність проектної діяльності класів.

Актив учнівського самоврядування «Райдуга» обирає напрямки проектів шляхом представлення їх на організаційному засіданні активістами та анкетуванням учнів. Щоб з’ясувати найактуальніші проблеми місцевої громади, учні проводять соціологічні опитування, обговорюють  актуальність проблем зі своїми батьками, знайомими.

Активом самоврядування створено та реалізовано велику кількість соціально-значущих проектів. Серед них: «Сайт «Мрії» - дзеркало її діяльності» (створення інформаційного сайту, задля висвітлення, пропаганди, розповсюдження досвіду діяльності Добропільської міської дитячо-юнацької організації «Мрія».), «Щаслива лапка» (впровадження заходів з виховання у підлітків відповідального та гуманного ставлення до тварин, формування волонтерського досвіду.). З 2017 року розпочалась реалізація проекту «Відкриваємо Японію разом» (реалізація ряду культурних заходів, націлених на знайомство з японською культурою, що дозволить побачити світ новим поглядом та послужити містком між двома країнами.).

Зазначені проекти перемогли в конкурсі  лідерських соціальних проектів, у рамках заочного туру конкурсу «Лідер року», який проводить Добропільська міська дитячо-юнацька організація «МРІЯ».  Всі ці проекти визнані кращими та  увійшли  до перспективного планування ДМДЮО «МРІЯ», тобто вийшли за рамки шкільного рівня.

Проект «Щаслива лапка» був представлений та пройшов відбірковий етап в конкурсі  «Mehr Bewegen! Ми можемо більше! Сприяння громадянській партиципації молоді в регіонах України, Росії і Грузії», що реалізується у партнерстві громадських організацій «Агенція розвитку освітньої політики», Україна та DRA «Deutsch-Russischer Austausch», Німеччина за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини.  Цей проект також отримав ІІ місце в VІІ Всеукраїнському конкурсі «Моральний вчинок», що проводиться Асоціацією українських правників, Національним педагогічним університетом ім. М.П. Драгоманова.

Захід, який найповніше відображає демократичні  аспекти виховної діяльності  -  це День самоврядування. На один день у школі відбуваються кардинальні зміни – до роботи береться новий педагогічний колектив, а саме найстарші учні нашої школи, які проводять уроки у 5-11-х класах із різних предметів та виховні заходи для вчителів. В період підготовки до заходу розподіляються доручення між усіма лідерами, аби в День шкільного «державотворення» кожний чітко знав свою роль. На педагогічній раді після уроків вчителі та учні  діляться враженнями .

Зовсім в новому форматі проходив конкурс «Лідер року». Лідери повинні були продемонструвати комунікативні здібності, красномовство, залізну логіку, інтелект та аргументовано довести свої точки зору з проблемних питань, поринувши у техніку дебатних перегонів. В першому конкурсі–випробуванні «Передвиборчий дискус», лідери виступали зі своїми промовами, в яких намагалися аргументовано переконати опонентів та присутніх у залі в тому, що лідером ДМДЮО «Мрія» повинні бути саме вони. В другому конкурсному випробуванні «Тріада буття: дійсність та майбутнє», лідери розмірковували над філософськими питаннями, а саме: людина-людство-людяність, ціна-цінності-цінується, Україна-українці-українське, патріотизм-патріотичне-партія та інші. І останній конкурс «Дебатне коло: «За» та «Проти», остаточно переконав усіх присутніх, що ми маємо гідну зміну, що наші лідери зможуть повести за собою й змінити не тільки свої організації, а і країну в цілому. Переможці міських дебатів взяли участь у національному дебатному турнірі, що проходив у Києві, за організації Всеукраїнської кампанії «Активна громада: право вибору».

Все, що відбувається в школі та за її межами, висвітлюються на шпальтах газети «45+переменка», на  сторінках шкільного сайту та сайту DreamTeam Добропільської міської дитячо-юнацької організації «Мрія».

Я впевнена, що робота в учнівському самоврядуванні допомагає учням виховати в собі почуття власної гідності і дасть можливість проявити себе на ділі. Учнівське самоврядування у нас не є фікцією, воно реально діє і вирішує загально шкільні проблеми. Але не все у нас виходить так, як ми хочемо.

Не вистачає часу, вміння самостійно довести розпочату справу до кінця, іноді і культури співпраці, здатності до самовиховання, самооцінки. Нині ми не просто готуємось до майбутнього дорослого життя, а живемо цікавим сьогоденням. Наші друзі, які вже закінчили школу, говорять, що робота в самоврядуванні дуже допомогла їм під час навчання у вищих учбових закладах. Вони більш комунікабельні, вміють відстоювати свою думку, працювати в колективі. Вони більш готові до компетентної участі в житті суспільства, більш цілеспрямовані та активні.

Участь членів  дитячо-юнацької  організації   «Райдуга»  у  прийнятті рішень  разом  з  дорослими,  формування  поваги  до  різних  поглядів,  оцінка альтернатив і наслідків сприяє процесу демократизації відносин. Самоврядування сприяє  формуванню  в  учнів  почуття  господаря  міста  та громади,  організаторських  навичок,  вмінню  співпрацювати  на  принципах рівноправності, гласності.

 

 

 

 

docx
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
4554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку