МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ БОЛГРАДСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
На конкурс районного етапу Всеукраїнського конкурсу для школярів «ЕКОклас»
ЕНЕРГОЗБЕРІГАЮЧА РОДИННА ПОЛІТИКА
Автори: Узунова Марія Іванівна, вчитель географії та колектив учнів (Соколенко Христина, Чернєва Світлана, Гараба Марія, Цапурдей Любов, Чобану Станіслав, Чобану Катерина, Тодорова Вікторія, Бальжик Роман, Сальцина Антоніна, Іванова Любов) Оксамитненської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів ім. І. І. Булгарова Болградської районної ради Одеської області
с. Оксамитне 2014
Анкета – заявка учнівського колективу на участь у районному етапі Всеукраїнського конкурса «ЕКОклас»
Адреса: 68740 вул. Шкільна, 8, с. Оксамитне Болградського району Одеської області (тел. 0679185643)
Учасники проекту: учні та вчителі Оксамитненської ЗОШ
Мета проекту: формувати екологічну культуру учнівської молоді; здійснювати екологічне природоохоронне та трудове виховання; активізувати пізнавальну та науково – пошукову діяльність учнів.
Завдання проекту: узагальнити форми роботи з екологічного виховання школярів через досвід оформлення шкільних кабінетів, екологічних куточків школи засобами образотворчого та декоративно – прикладного мистецтв.
Форми та методи реалізації: природоохоронні акції, учнівські конкурси та участь у діяльності МАН, дослідницькі роботи з оцінювання екологічного стану навколишнього природного середовища; участь у діяльності учнів у шкільних гуртках.
Терміни реалізації проекту: 3 роки з можливим подальшим продовженням.
Матеріально – технічне забезпечення проекту:
1) угода з відділом освіти Болградської райдержадміністрації про роботу гуртків еколого – натуралістичного профілю;
2) матеріально – технічна база для роботи гуртків (інвентар та матеріали для проведення практичних та дослідницьких робіт, комп’ютерна техніка, література);
3) допомога батьків в організації та проведенні екскурсій і проектної діяльності.
Види робіт у межах реалізації проекту:
Зміст
Вступ
Екологічні проблеми сучасності поставили перед школою важливе завдання– навчити та виховати молоде покоління, здатне по-новому розв’язувати проблеми охорони і раціонального використання природи. Дуже важливо, щоб діти, які йдуть у самостійне життя, були переконаними прибічниками захисту довкілля.
Якщо з дитинства навчати дітей в атмосфері любові до природи рідного краю, то в них з’являється правильне ставлення до довкілля. Для цього необхідно забезпечити безпосереднє спілкування з природою рідного краю, розкрити учням красу природи, що їх оточує, показати на конкретних прикладах наслідки антропогенного впливу на навколишнє середовище. Ставлення дитини до довкілля треба починати формувати якомога раніше. Важливо показати дітям, що довкілля з його проблемами не існує десь окремо від них, а починається тут, поряд.
Екологічне виховання є невід’ємною складовою навчання шкільних предметів. Але більш яскравим і ефективним воно стає під час проведення різних позакласних екологічних заходів, що передбачають проектну діяльність учнів. Так, зокрема в рамках екологічного місячника напередодні Міжнародного дня Землі було проведено урок – подорож «По країні екології» для учнів 5 – 6 класів.
Рибі – вода, пташці – повітря,
звірові – ліс, степ, гори, а
людині потрібна Батьківщина.
І охороняти природу, означає
охороняти Батьківщину.
М. Пришвін
Кабінет географії нашої школи створений власними зусиллями. Його роль велика для розвитку екологічних знань та пізнавальних можливостей учнів у навчанні географії. По-перше, добре обладнаний кабінет створює відповідну психологічну атмосферу, певний робочий настрій на конкретний предмет. Коли учень переступає поріг кабінету, то вся обстановка повинна нагадувати про той предмет, який викладається в цьому кабінеті,— він потрапляє у світ географії і екології.
Для вчителя кабінет — це створення необхідних умов для керування навчальною діяльністю школярів, більше можливостей для вдосконалення організації уроку й активізації навчального процесу.
Для учня заняття в спеціально обладнаному кабінеті дає змогу зменшити витрати часу і зусиль.
І найголовніше, на нашу думку, — це створення умов, за яких до сприймання нового матеріалу залучалось) якомога більше аналізаторів, що дає змогу звертатись не лише до розуму учнів, а й до їх емоцій. У результаті підвищується активність учнів та зростає інтерес до предмета і до навчання взагалі.
Створюючи кабінет, ми виходили з умов обмеженого фінансування та максимального використання підручного матеріалу. До процесу оформлення були залучені: вчитель географії, вчитель образотворчого мистецтва, вчитель праці, учні та батьки.
Щоб кожному було в кабінеті цікаво і зручно, обладнання повинне бути багатофункціональним. Символом кабінету географії є вітрильник, що символізує подорожі, романтику, нові цікаві відкриття.
Поряд з вітрильником розміщена карта з портретами першовідкривачів та маршрутом їх подорожей.
Умовно кабінет розділено на декілька функціональних зон.
Перша зона — робоче місце учня (Додаток 1). Важливо, щоб усе, що потрібно учню на уроці, було під рукою. Кожен стіл обладнаний фізичним глобусом, який закріплено на металевому стержні, що дозволяє вільно обертати його, але не знімати. Крім того, на поверхні кожної парти розміщено дві карти (фізична карта світу і фізична карта України), приклеєні клеєм, а зверху вкриті лаком, щоб зменшити можливість їх псування. Цей набір можна вважати найбільш оптимальним для всіх класів, оскільки представлені карти є найбільш вживаними.
Учні залишають після закінчення року свої атласи для кабінету для створення підшивки з них. Такі підшивки будуть незамінними у старших класах, коли виникає потреба звернутися до матеріалу попередніх курсів.
Друга зона — інформаційно-ілюстративна. Вона представлена стендами: «Державна символіка України», «Учись учитися», «Люблю тебе, мій рідний край», «Планета в небезпеці», «Спілкуємось з навколишнім світом» (додаток 2).
Для оформлення стендів використовувались старі атласи, фотографії та малюнки з журналів. Також часто в кабінетах географії можна знайти старі, відпрацьовані карти. А оскільки карта — «друга мова» географії, і навчити її вільно читати учня — це навчити знаходити 80% інформації.
В кабінеті позаду розташована екологічна діорама (додаток 3) для розвитку просторової та екологічної уяви учнів. Діорама має вигляд екологічного куточку «Знай! Люби! Бережи!». Для створення діорами використовувалися різні матеріали, які не потребують великих витрат: штучні (папірні нитки, іграшкові тварини, квіти з тканини) та природні матеріали (листя, камінці, гілки, пір’я тощо).
Розкладна дошка складається з трьох секцій (одна - магнітна), над нею закріплюються на кронштейнах три сталеві струни на різних рівнях, що дозволяє розміщувати декілька карт одночасно. Поруч з дошкою розміщені декілька указок різної довжини. Над дошкою розміщено портрети першовідкривачів.
Наступна важлива зона – робоче місце вчителя. Сюди входить вчительський стіл, стілець й прилеглий простір з усім навчальним обладнанням. На столі вчителя розташований великий демонстраційний глобус.
Може скластися враження, що таке оформлення буде розпорошувати увагу, відволікати від навчання. Спочатку так, але після перших вражень увага учнів діє вибірково, а пізніше оформлення сприймається як фон. Адже кабінет географії – не постійна діюча виставка речей, а динамічне середовище, в якому учням краще зрозуміти, уявити, запам’ятати та вчитися ставитись уважно до екологічних проблем та їх вирішень.
Екологічне виховання - педагогічна діяльність, спрямована на розвиток у учнів екологічної культури. Процес екологічного виховання повинен становити систему, основним чинником якої є мета, спрямована на збереження природних основ існування людини. Важливим моментом є створення мисленнєвого образу збережених або очищених від згубних результатів діяльності людини куточків природи, великих її регіонів або й усього глобального природного комплексу. Такий образ найчастіше формується на уроках дисциплін природничого циклу, у різних формах позакласної та позашкільної роботи. У поєднанні із засобами образотворчого мистецтва, відповідної музики сформовані образи можуть справляти імпресуючий вплив на учня.
Наша школа розміщена в дуже живописній частині південної Бесарабії, на березі чудового озера Ялпуг. Тож діти, що зростають серед цієї краси, змалку сприймають навколишню природу, як невід’ємну частину свого існування, як частину самих себе. Любов до природи рідного краю учні вчаться виражати засобами образотворчого мистецтва на уроках ОТМ, а особливо на заняттях гуртка ОТМ «Веселий вулик». Зображення природи є однією з улюблених тем занять гуртка. Конкурси малюнків «Мій улюблений заповідний куточок», «Зимова казка», «Зоологічна галерея», «Щедрість рідної землі» давно стали дуже популярними серед вихованців гуртка, які неодноразово посідали в цих конкурсах призові місця. (додаток 4)
Декоративно-прикладне мистецтво є стійкою системою створення образів, екологічних уявлень, історично сформованих у певному середовищі. Основне у виховних традиціях народного декоративного мистецтва – матеріал, техніка його обробки, характер виготовлення предметів, а також принципи і прийоми втілення образу.
Екологічне виховання здійснюється на всіх етапах навчання в школі, на кожному з яких ставиться певна мета, завдання, добирається відповідна методика з огляду на вікові особливості учнів. Загальна мета екологічного виховання учнів може бути реалізована через систему завдань:
формування в учнів розуміння необхідної гармонії людини з природою;
оволодіння знаннями по природу (зокрема свого краю).
Традицією стала створення новорічного та різдвяного вбрання для рідної школи (додатки 5).
Одним із прийомів формування екологічної культури в позакласний час є використання поетичних образів, створення екопривітань (додаток ), які благодатно впливають на душі та почуття учнів, заново відкривають красу рідної землі, вчать дбайливо ставитися до неї. Завдання до віршів допомагають школярам самостійно розглянути антропогенний вплив та його наслідки на довкілля, допомагають задуматися над вирішенням складних екологічних проблем.
Урок – подорож «По країні Екології»
Мета: узагальнити систему знань учнів з екології; закріпити знання про природу своєї місцевості; розвивати вміння синтезувати й аналізувати знання і застосовувати їх на практиці; сприяти розвиткові екологічного мислення.
Обладнання: карта країни Екологія, карта Одеської області, картки із завданнями, віршами про птахів, малюнки або фотографії птахів, умовні знаки природоохоронних об'єктів.
Тип уроку: урок-подорож.
Правила гри
Станції екологічної стежки
I. Організаційний момент
II. Мотивація
Учитель. Сьогоднішній урок я хотіла б розпочати словами Гаруна Тазієва: «Природа, у якій вам, молодим, доведеться жити, забруднюється, зазнає руйнування, знищується. Чи багатьом із вас щастило бачити прозору річкову воду, чистий пісок, насолоджуватися тишею без реву моторів, дихати чистим повітрям без домішок бензину, мазуту, пестицидів? Ваше майбутнє може стати жахливим, якщо не почати негайно лікувати цю проказу. Прийшов ваш час діяти». Діти, наше майбутнє у наших руках.
III. Узагальнення нових знань
Кожної години на нашій планеті:
1-й. Кожна команда мала підготувати повідомлення на екологічну тему. Тож послухаємо. Але спершу нехай кожна команда представиться і пояснить свою назву.
(Презентація команд.)
А. Ви в лісі натрапили на мурашник майже на самій стежці. Що ви зробите, аби його не зруйнували?
Б. Ви потрапили на галявину, де ростуть красиві квіти. Але ви знаєте, що вони занесені до Червоної книги. Що б ви зробили аби вберегти ці квіти від винищення?
А. Квіти, зайчик, ліс, температура, сонечко, дощик, камінь, весна.
Б. Вода, світло, комахи, ґрунт, дощовий черв'як, дуб, дятел, літо.
(Підсумки.)
1-й. Чи знаєте ви рослини нашого краю? Команди називають по черзі.
(Підсумки.)
Перед кожною командою набір малюнків та фотографій пташок і вірші про них. Вірші пронумеровані. Серед зображень знайдіть птаха, про якого, на вашу думку, йдеться у вірші, і на звороті поставте номер відповідного вірша. Це змагання на правильність і швидкість виконання.
Мала пташка ...
Але славнозвісна,
Бо виспівує — щебече
Свої диво-пісні.
Хто із птахів порівнятись
Може з ним в співаннях?
Він мастак непереможний
В пташиних змаганнях. (Соловей.)
Жвава, цвірінчить красиво,
Пташка спритна і вродлива.
Чорноока, зелененька —
То... чепурненька.
Цвінь! Цвінь! Цвінь! Негода йде! —
Мовить чи співає.
Кажуть, взимку мала пташка
Мороз провіщає. (Синичка.)
... — цікавий птах. Збирається в зграї. На деревах гнізда З гілочок складає.
— Карр! — кричати вміє. Таке в нього соло.
Як кружляє зграя — Чути крик довкола. (Грак.)
їх приніс теплий вітер весни До моєї оселі,
Прилетіли в садок яблуневий вони — Чорні пташки бадьорі, веселі, Обновляють в ... гніздечка свої Та чудово співають, немов солов’ї. (Шпаки.)
Лісова красива птиця Сумнівної слави. Бува шастає в садах, Мовчазна, пістрява. Може задзьобать курчатко, Що без квочки ходить. Своїх малих...
Хто зна де виводить. (Сойка.)
Він — червоногрудий, Взимку прилітає. У дітей ця пташка Радість викликає, Його ніжний посвист Із городів лине — Ніби то співають Кетяги калини. (Снігур.)
... — птиця працьовита. Не почуєш його спів. Тук-тук-тук! — довбає кору, Винищує шкідників. Прилітає і в садочки, Навіть на подвір 'я, В нього гострий дзьоб міцний. Різнобарвне пір 'я. (Дятел.)
Сизо-чорна, та не грак,
Менша від ворони.
Де граки, там і вона,
Наче охорона.
Не співає й не мовчить,
Клич її лунає.
Певно, ... якийсь гість
У грачиних зграях. (Галка.)
Не в 'ють вони свого гнізда,
...не годують.
Лише кують: ку-ку! Ку-ку!
Дзвінке кування люди чують. (Зозуля.)
Лісова ...-білобока
Має слух чуткий і гарний зір.
Хрусне гілочка десь ненароком,
Вона чує, що іде там звір,
— Скре-ке-ке! Скре-ке-ке! —
Лемент її чути.
Це у лісі хтось іде —
Мусять всі збагнути. (Сорока.)
2-й. Ми вас познайомимо з історією назв деяких птахів, про які сьогодні йшлося.
Снігур — слово споріднене зі словом «сніг». Цей птах прилітає в Україну з першим снігом.
1-й. Сойка — назва загальнослов'янська. Слово споріднене із «сяяти». Назва дана за характером забарвлення оперення: на крилах птаха є своєрідне «дзеркальце» з голубих, білих, чорних смужок.
2-й. Сорока — слово звуконаслідувального походження (від комплексу «кор», де з часом «к» перейшло в «с»).
1-й. Тепер давайте послухаємо команди.
(Підсумки.)
2-й. Чи вам сподобалися легенди, які придумали команди? Під їхню розповідь ми непомітно прибули на станцію «Пересмішник».
Першим конкурсом тут буде конкурс капітанів.
А. Коваль кує коня, кінь коваля копитом, коваль коня кулаком.
Б. Наша верба найвикорчувакуватіша.
(Підсумки.)
(Команди відповідають по черзі.)
(Підсумки.)
А. Дунайський біосферний заповідник,
Б. Червоноармійський заказник.
(Підсумки.)
1-й. Хлопчик жука умертвив —
узнати його він хотів.
Хлопчик пташку вбив,
Щоб її розглядіти.
Хлопчик звіра убив,
Лише для знання.
Хлопчик спитав: чи може
Він для добра і знання
Вбити людину?
Якщо ти умертвив
Жука, пташку, звіра,
Чому тобі і людей не убити?
(М. Реріх)
2-й. Ці рядки звучать жахливо. А чи не схожі ми
на цього хлопчика хоча б трішки? Адже з найменших, на наш погляд, найнезначніших вчинків складаються глобальні катастрофи.
Сподіваємося, що, відвідавши країну Екологію, ніхто з вас не залишиться байдужим до навколишнього середовища і ви будете робити все, аби наш світ став кращим, чистішим, світлішим.
1-й. На цьому наша подорож завершилась. Надаємо слово журі для оголошення підсумкових результатів.
(Підсумки, нагородження команд, оцінювання.)
Висновки
Аналізуючи результати, ми змушені визнати, що в учнів практично сформована екологічна свідомість.
Екологічне виховання - це систематична педагогічна діяльність, спрямована на розвиток в учнів екологічної культури.
Його завдання - сприяти нагромадженню екологічних знань, виховувати любов до природи, прагнення берегти, примножувати її багатства, формувати вміння і навички діяльності в природі. Екологічне виховання передбачає розкриття сутності світу природи - середовища перебування людини, яка має бути зацікавлена у збереженні цілісності, чистоти, гармонії в природі. Це, зокрема, вміння осмислювати екологічні явища, робити висновки про стан природи, розумно взаємодіяти з нею. Естетична краса природи сприяє формуванню моральних почуттів обов'язку і відповідальності за її збереження, спонукає до природоохоронної діяльності.
Екологічна освіта – це завдання не лише вчителів географії. Беруть активну участь у екологічному вихованні вчителі хімії, біології, образотворчого мистецтва. Удосконалення екологічного виховання стало вправою всього педагогічного колективу.
Література
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 7
Не ловіть метеликів!
Не розпалюйте вогнище!
Не ламайте дерева!
Не руйнуйте гнізда!
Не рубайте дерева!
Скажемо сміттю «ні»!
Не руйнуй мурашник!
Бережіть рідкісні рослини!
1